ناسا و رؤیای ماشین وارپ یا درایو Warp – تخیل امروز، واقعیت فردا؟

0

از زمان پخش تلویزیونی سریال علمی تخیلی پیشتازان فضا، این نمایش مردم را با هزاران سؤال گیج کرده است. مجموعه‌های علمی تخیلی از دهه‌های گذشته همواره با ترکیب دانش واقعی در دسترس، تئوری‌های علمی و تخیل، موتور پیشبرنده ناپیدای فناوری‌ها بوده‌اند و بسیاری از چیزهای علمی تخیلی آنها، دست‌کم به صورت ناقض این روزها در دسترس قرار گرفته‌اند.

از میان بسیاری از رویداد‌های قابل توجه نشان داده شده در پیشتازان فضا، Warp drive بسیار جلب توجه کرد. با این وسیله کاراکترهای این سریال می‌توانستند سریعتر از نور در سراسر کهکشان حرکت کند. به نظر می‌رسید که این امر نظریه نسبیت انیشتین را نقض می‌کند که می‌گوید چیزی نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند.

مفهوم کلی درایو Warp توسط جان دبلیو. کمپبل در رمان جزایر فضا در سال 1957 معرفی شد. به دروازه‌ای به تاریکی (1949) فردریک براون و همچنین به یک داستان بی نام از داستان های کیهانی (1941) هم می‌توان اشاره کرد که از کلمه “warp” در زمینه سفر فضایی استفاده کرده بودند. این اصطلاح به عنوان “خم یا انحنا” در فضا است.که سفر را تسهیل می کند. تاریخ اشاره به چنین مفهومی را می‌توان تا اواسط دهه 1930 هم به عقب‌تر برد. برای مثال جک ویلیامسون و اثر The Cometeers که در سال 1936 نوشته شده بود.

اما میگوئل آلکوبیر، فیزیکدان نظری در سال 1994 نظریه‌ای به نام محرکه Alcubierre ارائه کرد. او یک حباب در فضا-زمان را پیشنهاد کرد که فواصل را به هم می‌پیچاند و این امکان را برای هر چیزی فراهم می‌کند که مسافت‌های طولانی را در داخل حباب طی کند. اما واقعا امکان ایجاد چنین حبابی وجود دارد؟! کاری که باید انجام شود این است که فضا-زمان را جلوتر از فضاپیما فشرده کنید و فضا-زمان را در پشت آن گسترش دهید.

نظریه نسبیت انیشتین به صورت خلاصه و ساده‌سازی شده به چنین درایو یا وسیله‌ای کمک نظری نمی‌کند. این نظریه می‌گوید که چیزی نیست که بتواند سریع‌تر از سرعت نور حرکت کند. هنگامی که یک جسم سریعتر حرکت می‌کند، تمایل پیدا می‌کند سنگین‌تر شود و هرچه سنگین‌تر شود، رساندن آن به شتاب بیشتر دشوارتر می‌شود. به طور خلاصه، رسیدن به سرعت نور اصلاً امکان‌پذیر نیست.

درایو Warp جام مقدس اکتشافات فضایی است! همانقدر جادویی و ظاهرا همانقدر دست‌نیافتنی!

در عمل برای شتاب دادن به هر جسمی تا جرمی تا سرعت نور، انرژی بی‌نهایت لازم است. تنها دلیل اینکه نور تحت تأثیر این واقعیت قرار نمی‌گیرد که فوتون‌ها (یعنی ذرات نور) هیچ جرمی ندارند. در نتیجه، حرکت هر فضاپیما با سرعت نور بسیار غیرممکن است.

آیا درایو Warp امکان‌پذیر است؟

تئوری «درایو تابدار Alcubierre» پیشنهاد می‌کند که به جای سبقت گرفتن از سرعت نور، ممکن است پیشرانه‌ای ساخت که فضا-زمان را تاب بدهد.

بر اساس این تئوری، سفینه فضایی در حال حرکت در داخل حبابی قرار می‌گیرد که توسط حلقه‌ای با جرم منفی احاطه شده است. حلقه با جرم منفی به کوچک شدن فضا-زمان قبل از سفینه فضایی و کشش فضا-زمان در پشت سفینه فضایی کمک می‌کند. انجام این کار به سفینه فضایی اجازه می‌دهد تا ده برابر سرعت نور حرکت کند. با این حال، در داخل حباب، فضاپیما محدودیت سرعت جهانی را حفظ می‌کند و نسبیت عام را نقض نمی‌کند.

اما به هر حال عملکرد درایو Warp انرژی بسیار زیادی می‌خواهید.

اما شاید ذهن شما به سمت معادله  E=mc2 اینشتین و انرژی بی‌نهایتی که از تبدیل جرم به انرژی می‌توان تولید کرد، برود. دکتر هارولد سانی وایت، مهندس مکانیک و فیزیکدان ناسا هنوز در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حل انرژی مورد نیاز است. او معتقد است که از نظر تئوریک شاید بشود نیاز به انرژی درایو وارپ را کم کرد و با انرژی حاصل از تبدیل 700 کیلوگرم جرم به انرژی این کار را کرد.

وایت اکنون تیمی از فیزیکدانان و مهندسان ناسا را ​​برای ساخت تداخل سنج میدانی White-Juday Warp رهبری می‌کند. این یک تداخل سنج است که می‌تواند حباب‌های بسیار کوچکی تولید کند.

طبق داستان پیشتازان فضا، ما باید بتوانیم تا سال 2063 به وارپ مجهز بشویم. اما در عمل هیچ کس نمی‌داند بالاخره چنین چیزی ممکن می‌شود یا خیر.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.