۱۶ راه برای آرام کردن خودتان وقتی شرایط زندگی دشوار می‌شود و شما نمی‌توانید شرایط بیرون را تغییر بدهید

2

گاهی شرایطی بر ما تحمیل می‌شود که بسیار دشوار هستند و تغییر کوتاه مدت یا بلندمدت آن شرایط دشوار است یا تعدیل کردنشان از توان ما خارج است.

ما به تدریج متوجه می‌شویم که حالا که نمی‌توانیم شرایط را بهتر کنیم، دست‌کم مجبوریم که سلامت روان خود را حفظ کنیم و با ترفندهایی، مانع فروپاشی درونی خودمان بشویم.

فروپاشی اقتصادی و رکود و تورم دو رقمی طولانی‌مدت یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند برای شهروندان هر کشوری رخ بدهد. متاسفانه از یک مرحله به بعد صرفه‌جویی و عاقلانه خرج کردن و بیشتر کار کردن یا کار هوشمندانه‌تر و خلاقانه و بازاریابی بهتر هم پاسخگو نیست و با دریغ و افسوس متوجه می‌شویم که به لایه تهیدست اضافه شده‌ایم.

در این شرایط چه باید بکنیم؟ مسلما هیچ نسخه شفابخش و معجزه‌آسایی برای آرام‌بخشی وجود ندارد. اما شاید وقتی که کاری از دستمان برنمی‌آید، اندکی و در بعضی ساعات بتوانیم خودمان را کمی آرام کنیم.

۱- قدم زدن:

قدم زدن برای آرام کردن خوب است و به شما پرسپیکتیو دیگری از زندگی می‌دهد. قدم زدن هر چند دردمندانه، به هر حال بهتر از در خانه نشستن است.

۲- بی‌خیال شدن

وقتی فروشی ندارید و تلاش بیشتر شما منجر به رسیدن به سود بیشتر نمی‌شود، شاید بهتر باشد که یک یا چند روز به کل به خود تعطیلی بدهید و هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام بدهید. مثلا یک سریال را به صورت ماراتونی ببینید یا یک مجموعه فیلم را.

۳- بخشندگی و سخاوت

اوضاع خودتان را نمی‌توانید تغییر بدهید، اما شاید بتوانید شرایط را برای دیگران آسان‌تر کنید و با کمی گذشت، دست کم حس و حال نیکوکاری را تجربه کنید. این میزان از سخاوت شما را فقیرتر نمی‌کند، اما شاید زندگی را برای چند نفر قابل تحمل‌تر کند.

۴- حضور در یک مکان عمومی به جای خودخوری در خانه یا محل کار

در شرایطی که هر چه می‌زنید به در بسته برخورد می‌کند، شاید بهتر باشد به جای انزوا و فکر و خیال در کافی شاپ یا یک مکان عمومی حضور پیدا کنید.

همهمه مردم و نظاره پیر و جوان و زوج‌ها می‌تواند تسکین بخش باشد، شاید هم به شما یادآوری کند که خیلی‌ها مثل شما هستند و نباید بیش از حد فکر کنید.

۵- آموختن، حتی در زمانه دشواری‌ها

در شرایطی دشوار اقتصادی، مگر انسان انگیزه آموختن و مطالعه هم دارد؟! باید بگویم که آموختن بدون اینکه سودی برای آن متصور باشد، باز هم می‌تواند تسکین‌بخش باشد. دست‌کم مسیرهای عصبی متفاوتی در ذهن شما فعال می‌شوند. ضمن اینکه گاهی آموخته‌های تصادفی به کارتان می‌آید.

یک زبان خارجی متفاوت یاد بگیرید، یک رشته هنری را خودآموز یاد بگیرید، کتابی بخرید یا دانلود کنید. در مورد کارتان با دوستانتان صحبت کنید و به آنها هم انگیزه بدهید.

۶- نوشتن فهرست کارهای ضروری

گرچه برخی‌ها می‌گویند که «آب که از سر گذشت، چه یک نی چه چه صد نی»، اما واقعا نمی‌شود با اتکا به ایم مفهوم بدتر شدن شرایط را قبول کرد. پس شما فهرستی از کارها که می‌تواند شرایط را اندکی برایتان بهتر کند و کارتان را اندکی توسعه بدهد، تهیه کنید و روز قبل بنویسید و سعی کنید روز بعد به آن وفادار بمانید.

۷- فهرستی از نقاط قوت خود را بنویسید

شرایط بد باعث می‌شود که ما حس ناکارآمد بودن کنیم. ممکن است مدام آن آدم‌هایی را که حرفه‌های هنوز سودده دارند در نظر آوریم یا آنهایی که با کارهایی مثل دلالی به همه جا رسیده‌اند.

پس بهتر است به خودمان یادآوری کنیم که علیرغم شرایط محیطی که ضعیف‌مان کرده، این نیروهای درونی را از دست نداده‌ایم.

به ناامیدی از این در مرو، بزن فالی
بُوَد که قرعهٔ دولت به نامِ ما افتد

۸- قدم‌های کوچک را متوقف نکنید

پیشرفت‌های کوچک علیرغم تلاش واقعا مایوس‌کننده هستند. ما ناگزیر به دورانی فکر می‌کنیم که درصد اندکی از همین تلاش‌ها، بازخورد بسیار بهتری داشت. اما شاید بهتر باشد که از برداشتن همین گام‌های صرف‌نظر نکنیم.

۹- یک عادت قدیمی خوب را دوباره از سر بگیرید

خوش‌نویسی می‌کردید یا باغبانی؟ برای دل خودتان خم شده، دوباره از سر بگیریدشان!

۱۰- اولویت‌بندی کنید

از فرط بیهودگی، کارهای مهم را فراموش نکنید. مثلا ویزیت‌های پزشکی ضروری را پیگیری کنید.

۱۱- از خوابتان نزنید

فکر آشفته، کیفیت و کمیت خواب را کاهش می‌دهد. با رعایت بهداشت خواب می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. تبلت و گوشی را به بستر نبردی و اخبار تکراری منفی را ده‌ها بار در روز مرور نکنید. شاید بهتر باشد که یک رمان بردارید و آنقدر بخوانید که قبل از خواب وارد دنیای دیگری شوید.

۱۲- کار بچگانه کنید!

بازگشت به دوران کودکی، گاهی پاسخگو است. عروسک کودکتان را بردارید و برای آن یک شخصیت بسازید و صدایی انحصاری برای آن عروسک درست کنید!

۱۳ – گریه کنید!

احساسات خود را فرو نبرید و پنهان نکنید. با همسر یا اعضای خیلی نزدیک خانواده درد دل کنید و اگر لازم شد گاهی احساسات را بیشتر بروز بدهید، حتی اگر شده باشد در قالب اشک ریختن!

۱۴- نشخوار فکری را کم کنید

به جای نشخوار فکری مرتب و افزودن بر خودانگاره منفی، کاری مثبت کنید. مثلا مثل من بنشینید و نسخه تسکین درد برای مردم بنویسید!

۱۵- نوشتن

در مورد قبلی صحبت از نوشتن کردم. بله! نوشتن واقعا تسکین‌دهنده است و آنهایی که در هر سطح می‌نویسند می‌دانند که چقدر این کار زندگی را برایشان زیباتر می‌کند. دفتر خاطراتی بردارید و چند خطی هر روز بنویسید، با خودتان فکر کنید که شاید روزی در آینده وقتی این سطور را دنبال می‌کنید، اینها صرفا خاطره باشند یا خاطراتی باشند که مثلا کودکان یا نوه‌هایتان باور نمی‌کنند و مرتب سوال می‌کنند که غلو می‌کنید یا واقعا اینها را تجربه کرده‌اید!

۱۶- به خودتان یادآوری کنید که باارزش هستید

حتی اگر شما شرایط زندگی‌تان را نتوانید بهتر کنید، این چیزی از ارزشمندی شما کم نمی‌کند. یه یاد داشته باشید که شماری از ماندگارترین ادبا و دانشمندان در بحرانی‌ترین سال‌های تاریخ زیسته‌اند. برخلاف گفته خام آن سلبریتی وطنی، شما ممکن است مرتب کار کرده باشید و در میانسالی و کهنسالی هیچ چیز اندوخته مالی نداشته باشید. این به معنی «بی‌عرضگی» شما نیست.

به هر حال در یک جامعه درصد محدودی شم اقتصادی یا پایه قدرت و ثروت یا شعل پررونق در زمانه رکود و بحران اقتصادی دارند. شما ممکن است به سادگی در این دسته‌ها جا نگرفته باشید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. علی می گوید

    خوبه که شما می نویسید من زمانی وبلاگ داشتم در مورد تخصصم می نوشتم آرزو داشتم عاشق الکترونیک بودم به هر سوی چرخیدم به بن بست رسیدم دیگه نمی توانم بنویسم 🙁 این زمان هرچی داشتیم از ما گرفت

    1. علی می گوید

      همین که در جایی زندگی میکنیم که حتی نمی شود قسمت نظرات یک نوشته را آزاد گذاشت از این بقیه ماجرا مشخصه که چه می گذرد بر ما متاسفانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.