داستان زنی که متوجه شد پدر واقعی و بیولوژیکی او پزشک متخصص نازایی مادرش بوده! مستند جنجالی «پدر ما»

0

هنگامی که آریانا هان در اولین بارداری خود دچار عوارضی شد، برای یک تحقیق بالینی ثبت نام کرد، در آزمایش‌های این تحقیق او باید نمونه‌های DNA می‌داد و همین طور خانواده‌اش. والدین او، گیل و جورج فوگلمن، موافقت کردند. اما اندکی بعد از او خواستند که به تنهایی و بدون اطلاع شوهرش با آن‌ها تماس بگیرد.

هان در تلفن متوجه شد که پدرش نمی‌تواند حقیقتی را با او در میان بگذارد. پس مادرش پیش‌قدم شد تا واقعیت را به او بگوید.  او گفت: «چیزی وجود دارد که ما آن را از تو پنهان کرده‌ایم. پدرت، پدر ژنتیکی تو نیست.»

در اواخر دهه 70، والدین هان مشکل ناباروری داشتند. بنابراین آن‌ها طبق پیشنهاد متخصص زنان و ناباروری خود، لقاح مصنوعی را انتخاب کردند. دکتر بنجامین فیوریکا به آن‌ها گفت که این روش را با استفاده از ترکیبی از اسپرم جورج و اسپرم اهدایی یک کارورز پزشکی انجام خواهد شد.

خانواده فوگلمن می‌خواستند فرزندشان به خانواده‌شان شباهت ظاهری داشته باشد و درخواست کردند که کارآموز پزشکی یهودی یا ایتالیایی باشد. فیوریکا با این شرط موافقت کرد. اما او به خانواده فوگلمن گفت که لقاح مصنوعی را مخفی نگه دارند و بعدا هم آن را از فرزندشان پنهان کنند. او ادعا کرد که آشکار کردن این واقعیت می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و برای دخترشان هم دانستن آن خوب نباشد.

فوگلمن‌ها بعد افشای این واقعیت انتظار داشتند دخترشان به شوک برود، عصبانی شود و یا حتی بگرید. اما، هان یعنی دخترشان، شروع به خندیدن هیستریک کرد.

فهمیدن اینکه او دختر شخص دیگری است به صورت متناقض برای آرامش‌بخش بود.

تفاوت بین پدر و مادر و کودک از همان دوران کودکی او آشکار بود. پدرش برونگرا و او درونگرا بود. موسیقیدانی که زندگی خود را وقف این هنر کرده بود، تلاش زیادی کرد تا همین عشق را به او  القا کند. اما هان هرگز نمی‌توانست یک موسیقی هم اجرا کند. در عوض، هان علاقه‌مند به انسان‌شناسی و علوم سیاسی بود و همین علاقه را در در کالج و بعداً تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه بوستون ادامه داد. در نهایت، او استاد انسان‌شناسی اجتماعی فرهنگی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، در سن برناردینو شد.


پس پدرش کی بود؟

هان شروع به کندوکاو در زمینه ژنتیکی کرد. او و مادرش عکس‌های کارورز‌های پزشکی را که در حدود سال 1980 در مرکز تولد خیابان پنجم کار می‌کردند، بررسی کردند، سالی که هان باردار شد. هان و مادرش ایمیل‌های زیادی فرستادند و در مورد اینکه به کدام کارورز شبیه است، بحث می‌کردند.

او تصمیم گرفت که یک آزمایش DNA برای پیدا کردن خویشاوندان ژنتیکی انجام بدهد. برای این کار او از طریق سایت AncestryDNA اقدام کرد. کیت به خانه او فرستاده شد. نمونه بزاق فرستاد تا DNA او تحلیل شود .

آزمایش آمد و مشخص شد که یک پسرعموی پدری دیگر هم دارد که در همین سایت ثبت نام کرده بود و این دو از طریق سایت با هم تماس گرفتند . گفتگو کردند تا سرنخی در مورد پدر واقعی‌اش پیدا کند.

هنگامی که نتایج رسید، سرویس او را با پسر عموی سوم از طرف پدری‌اش وصل کرد. آن دو کمی گپ زدند، اما این مکالمه هیچ سرنخ دیگری در مورد اینکه پدر بیولوژیکی او می‌تواند چه کسی باشد به دست نیاورد.

پس از تحقیقات گسترده، هان و همسرش توانستند چیزی شبیه به یک شجره خانوادگی ترسیم کنند و ریشه ژنتیکی هان را در روستایی در سیسیل ردیابی کنند و نام این خانواده را پیدا کنند: فیوریکا.

اسمی آشنا. همان اسم خانوادگی پزشک ناباروری که والدین‌اش به او مراجعه کرده بودند!

اما پزشک متخصص ناباروری به آنها گفت که سال‌ها قبل وازکتومی داشتم و تلفن را قطع کرد.

چند ماه بعد، AncestryDNA یک تطابق جدید ارائه کرد و عمه ژنتیکی او به نام رزماری را پیدا کرد که خواهر بنجامین فیوریکا بود.

پس  او ایمیل دیگری به دکتر فیوریکا نوشت و یک اسکرین شات از نتایج را پیوست کرد.

فیوریکا در ایمیلی گفت: «باید اعتراف کنم که من پدر شما هستم. من واقعاً متأسفم که قبلاً این را نپذیرفتم. »


مورد آریانا هان اولین مورد در نوع خود نیست . از وقتی که شرکت‌هایی مانند 23andMe و AncestryDNA برای عموم مردم در دسترس‌تر شد، سیل مواردی پیش آمده که مشخص شده پزشک متخصص ناباروری خودش اهداکننده اسپرم بوده است.

در سال 2018، NPR داستانی را در مورد موردی زنی منتشر کرد که می‌بایست اسپرم اهدایی دریافت می‌کرد که 85 درصد آن از اسپرم شوهر بیمار و 15 درصد آن شامل اسپرم بیش از شش نفر بود.

سال‌ها بعد، نتایج آزمایش DNA نشان داد که دکتر دروغ گفته و به جای آن اسپرم خودش ارائه کرده است.

در سال 2019، گزارش‌هایی از یک پزشک هلندی منتشر شد که متهم به استفاده از اسپرم خود برای ایجاد 200 فرزند شده بود. در دسامبر 2020، نیویورک پست داستانی درباره یک پزشک خانواده محترم در دیترویت، میشیگان منتشر کرد که در طول چهار دهه، بدون اطلاع بسیاری از بیمارانش، همین کار را انجام داده است.

این موارد سؤالات گسترده‌تری را در مورد اخلاق و رضایت در پزشکی باروری و همچنین سؤالاتی در مورد اینکه ناشناس بودن اهداکننده به چه معناستاست ایجاد کرده است.

هیچ قانون خاصی علیه تقلب در باروری در سطح فدرال در ایالات متحده وجود ندارد اما در سطح ایالتی اغلب این کار غیرقانونی است.

در آلمان، یک اهداکننده نمی‌تواند بیش از 15 فرزند داشته باشد، و بریتانیا آن را به 10 خانواده محدود می‌کند. در ایالات متحده، هیچ محدودیت قانونی برای تعداد دفعاتی که اهداکننده می‌تواند اسپرم اهدا کند، وجود ندارد.

اما در میان، کلاهبرداری در باروری که در آن اهداکننده شامل پدران پزشک و اهداکنندگان برجسته از نظر اجتماعی باشد، شاخص‌تر است. این باعث نقض اعتماد در رابطه پزشک و بیمار می‌شود. برخی این کار را تشبیه به «تجاوز پزشکی» کرده‌اند.

هان از این که متوجه شد پدر بیولوژیکی او پزشک باروری و متخصص زنان مادرش بود، بسیار متحیر شد. او احساس وارد یک آزمایش علمی شده و «محصول چیزی غیراخلاقی یا یک اشتباه است».

اما هان نمی‌خواست از فیوریکا شکایت کند. او احساس می‌کرد که اگر از او شکایت می‌کرد از کسی که نیمی از زندگی‌اش از اوست، شکایت کرده.

بر خلاف هان و مادرش، سایر قربانیان تقلب در باروری علیه اهداکنندگان پزشک شکایت کرده‌اند. آزمایش 23andMe که بورلی ویلهلم برای کریسمس دریافت کرد، باعث شد که او علیه دکتر فیلیپ میلگرام، شکایت کند و او را متهم به کلاهبرداری و کلاهبرداری کرد.

ایو وایلی، که Donor Deceived را ایجاد کرد، با جودی مادیرا، استاد حقوق دانشگاه ایندیانا، همکاری کرد تا ایالت‌ها را برای تصویب قوانینی علیه تقلب در باروری تحت فشار قرار دهند.

در ایالات متحده، کلینیک‌های باروری و بانک‌های اسپرم دستورالعمل‌ها را از سازمان‌های حرفه‌ای مانند انجمن آمریکایی پزشکی باروری یا انجمن فناوری‌های کمک باروری دریافت می‌کنند، اما آن‌ها مجبور نیستند به هیچ سازمان دولتی پاسخ دهند. جای تعجب نیست که در سطح ایالتی مقررات چندانی وجود ندارد. در سطح فدرال، تنها قانونی که وجود دارد، قانون نرخ موفقیت کلینیک باروری و گواهینامه سال 1992 است. کنگره این قانون را پس از دریافت شکایاتی در مورد کلینیک‌های باروری که در مورد میزان موفقیت خود اغراق می‌کردند، تصویب کرد.


هان باز هم ماجرا را پی گرفت و با پدر ژنتیکی‌اش دوباره تماس گرفت. آن دو شروع به تبادل ایمیل کردند. سرانجام، فیوریکا، که اکنون بازنشسته است و در نیویورک زندگی می‌کند، به آن‌ها پیشنهاد داد که با هم ملاقات کنند. در تابستان 2017، در واشنگتن آنها با هم دیدار کردند و نمی‌دانستند حرف را از کجا شروع کنند.

فیوریکا شروع به صحبت در مورد سوابق تحصیلی و رزومه خود کرد. او در کالج سنت جان فیشر تحصیل کرده بود و در آنجا در رشته زیست‌شناسی تحصیل کرد. بعداً در کالج پزشکی ویسکانسین تحصیل کرد و در سال 1968 فارغ التحصیل شد. تخصص او در مامایی و زنان بود.

هان با خودش فکر کرد این اطلاعاتی نیست که من می‌خواستم. او می‌خواست درباره او بیشتر بداند: او چه جور آدمی بود و چه علایقش داشت. او از این واقعیت آگاه بود که این ممکن است تنها فرصت او برای ملاقات با پدر بیولوژیکی‌اش باشد، و بنابراین، با وجود آزرده شدن از پاسخ‌های او، سعی کرد تا حد امکان حضور داشته باشد.

فیوریکا سؤالات زیادی از هان نپرسید، اما او درباره فرزندانش – نام و تاریخ تولد آن‌ها – پرسید.

“اشکالی ندارد اگر برایشان هدایای کریسمس بفرستم؟ ”

هان سرانجام از او پرسید که چرا از اسپرم خودش برای تلقیح مادرش استفاده کرده، نه از اسپرم یک کارورز پزشکی.

دکتر فیوریکا گفت که او و یک پزشک دیگر مرتباً برای بیماران یکدیگر اسپرم اهدا می‌کردند و ادعا کرد که فقط به مادر او اسپرم داده.

هان پرسید که چرا فقط این مورد خاص.

او گفت: «او گفت که یک نفر یهودی یا ایتالیایی می‌خواست. “و در آن لحظه، حس کردم که این مورد فقط من می‌توانم باشم.”

هان متوجه شد که فیوریکا و مادرش خارج از رابطه پزشک و بیمار با یکدیگر آشنا بودند. خانواده فوگلمن قبلاً یک فروشگاه قاب عکس‌سازی داشتند و برخی از عکس‌های خانوادگی فیوریکا را نصب کرده بودند.

پس شاید دکتر فیوریکا به مادر هان علاقه داشت؟!


چند وقت پیش، در اواسط ماه مه، مستندی از نتفلیکس پخش شد که به سرعت بسیار محبوب شد و بین 10 مستند برتر این شبکه قرار گرفت.

موضوع مستند که «پدر ما» Our Father نام داشت همین تقلب در زمینه پزشکی نازایی و اهدای اسپرم بود. در این مستند داستان یک پزشک در کلرادو با 17 فرزند، یک پزشک در هلند با حداقل 49 و پزشکی در ایندیانا با 94 فرزند مورد بحث قرار گرفته بود.

مادر هان، گیل فوگلمن، یکی از بینندگان این مستند بود و عمیقاً تحت تأثیر این مستند قرار گرفت.

تنها تعداد انگشت شماری از 94 کودک در پدر ما حاضر به مصاحبه در مقابل دوربین شدند، اما نکته عجیب شباهت ظاهری همه این کودکان بود:

بیشتر آنها مو‌های بلوند “آریایی” و چشمان آبی داشتند و گمان می‌رود که پدر بیولوژیکی آن‌ها ممکن است انگیزه‌های ایدئولوژیکی داشته باشد.

علم ژنتیک همیشه رابطه عجیبی با سیاست داشته است. علم به راحتی مورد سوء استفاده اصلاح نژادی قرار می‌گیرد. ظهور آزمایش DNA ارزان و در دسترس همه باعث شد که برخی از آن برای ثابت به اصطلاح خلوص نژادی استفاده کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.