آیا واقعا مصرف این همه مولتی ویتامین و مکمل ارزش پزشکی دارد یا صرفا دل‌خوش‌کنک هستند و سود کلانی برای شرکت‌های دارویی بزرگ؟

0

بیش از نیمی از بزرگسالان در آمریکا مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که استفاده از مکمل‌ها در ایالات متحده افزایش یابد. در سال ۲۰۲۱، مردم ایالات متحده تقریباً ۵۰ میلیارد دلار برای مکمل‌های غذایی و صنعت مکمل‌های غذایی حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه کرد. در ایران هم همان طور که می‌دانید مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های خوراکی و تزریقی بسیار زیاد است.

جذابیت مکمل‌ها بر کسی پوشیده نیست. در تئوری، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می‌تواند باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان شوند. همچنین خوردن میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط است. پس منطقی است فکر کنیم که ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی را می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات استخراج کرد و در یک قرص بسته‌بندی کرد و افراد می‌توانند از سختی و هزینه حفظ یک رژیم غذایی متعادل اجتناب کنند.

برای بزرگسالان سالم و غیرباردار، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) توصیه خود را در مورد استفاده از مکمل‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان به روز کرده است.

این توصیه به روز شده که در جاما JAMA منتشر شده، بر اساس تجمیع ۸۴ مطالعه، از جمله ۵۲ مطالعه جدید است.

USPSTF به این نتیجه رسیده که شواهد فعلی توصیه استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین و مکمل‌ها، برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان کافی نیست و به خاطر احتمال افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان ریه در مصرف‌کننده بتا کاروتن، دیگر مصرف مکمل‌های آن را توصیه نمی‌کند.

USPSTF همچنین به طور خاص استفاده از مکمل‌های ویتأمین E را هم توصیه نمی‌کند زیرا احتمالاً هیچ سود خاصی در کاهش مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان ندارد.

برای مولتی ویتأمین‌ها، اثبات عدم وجود فواید چالش برانگیزتر بوده و از عبارت شواهد ناکافی استفاده شده. با این حال، در بهترین حالت، شواهد کنونی نشان می‌دهند که فواید بالقوه مولتی ویتامین در کاهش مرگ و میر احتمالاً اندک است. به عنوان مثال، برای یک زن ۶۵ ساله سالم، که خطر مرگ و میر تخمینی ۹ ساله او حدود ۸ درصد است، مصرف مولتی ویتأمین برای ۵ تا ۱۰ سال ممکن است خطر مرگ و میر تخمینی را به ۷.۵ درصد کاهش دهد. البته همین درصد کاهش مرگ و میر هم ممکن است بسیار نادقیق باشد و به تفسیر و تحلیل گسترده نیاز داشته باشد.

نکته مهم این است که توصیه‌های USPSTF توصیه کرده که همه افرادی که افراد در سن بارداری یا آنهایی که برنامه‌ریزی بارداری دارند روزانه بهتر است که ۰.۴ تا ۰.۸ میلی گرم میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند.

توجه داشته باشید که این مطالب در مورد اشخاص ظاهرا سالم که برای سلامتی به اصطلاح بیشتر ویتامین و مکمل ابزار شده و نه بیمارانی که کمبود ویتامین خاصی در آنها تشخیص داده شده یا بیماری خاصی دارند.

حتی در آمریکا صنایع غذایی سلامت را در اولویت قرار نمی‌دهد و غذا‌های سالم گران‌تر هستند.

بودجه بازاریابی قابل توجه صنعت داروهای مکمل باعث ایجاد علاقه، توجه و میلیارد‌ها دلار درآمد می‌شود و اکثر مردم مکمل‌ها را در بدترین حالت، راهی برای پیشگیری از بیماری‌ها می‌دانند.

در ضمن مضرات واقعی مکمل‌ها به اندازه مضرات دارویی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است و بسیاری از بیماران استفاده خود از مکمل‌های غذایی را گزارش نمی‌کنند.

به جای پول و وقت و توجهی که روی مکمل‌های می‌گذاریم، بهتر است روی بر فعالیت‌های کم خطر و با سود بیشتر تأکید کنیم. چیزهایی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه منظم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن، حفظ وزن سالم، اجتناب از سیگار، کنترل فشار خون بالا.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.