افسردگی پس از صاحب فرزند شدن فقط مخصوص مادرها نیست و می‌تواند پدران را هم درگیر کند!

0

تحقیقات نشان می‌دهتد که افسردگی پس از زایمان می‌تواند هم پدر و هم مادر را به طور همزمان تحت تأثیر قرار دهد.

مروری بر داده‌های جهانی نشان داد که از هر ۳۰ مادر و پدر، یک نفر از افسردگی پس از تولد نوزاد رنج می‌برد، یک بیماری شایع که معمولاً قبلا تصور می‌شد فقط تازه‌مادر‌ها را درگیر می‌کند.

افسردگی پس از زایمان، اغلب در عرض یک سال از تولد نوزاد بروز می‌کند و تصور می‌شود که به دلیل تغییرات هورمونی، خستگی و سازگاری والدین است.

پزشکان تخمین می‌زنند که ۲۰ درصد از تازه مادران از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند، اما تأثیر روانی آن بر مردان کمتر شناخته شده است.

این مطالعه که توسط دانشگاه کالج لندن انجام شد، ۳۰هزار  پدر و مادر جدید را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که ۳.۲ درصد به طور همزمان افسردگی پس از زایمان داشتند.

هر ساله ۶۵۰ هزار نوزاد در بریتانیا متولد می‌شوند، که ۲۰ هزار زوج در معرض خطر افسردگی هستند.

همچنین سالانه حدود ۳.۵ میلیون نوزاد در ایالات متحده متولد می‌شوند و به تناسب،  ۱۰۰ هزار زوج مشکل یادشده را پیدا می‌کنند.

دکتر کارا اسمایث، نویسنده ارشد این مطالعه، خواستار حرکت به سمت «الگوی مراقبت خانواده محور» شد که حمایت بهتری از مادران و پدران جدید فراهم کند.

علائم افسردگی پس از زایمان عبارتند از کاهش علاقه به کودک، احساس ناامیدی، ناتوانی در توقف گریه و ناتوانی در لذت بردن از چیزهایی که قبلا لذت‌بخش بوده‌اند. برخی از بیماران نیز دچار حملات پانیک، اضطراب و از دست دادن اشتها می‌شوند.

محققان برای انجام این پژوهش، ۲۳ مطالعه را که در ۱۵ کشور بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ از جمله در بریتانیا و ایالات متحده انجام شد، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها حاوی اطلاعات ۲۹۲۸۶ زوجی بودند که بارداری موفقی داشتند.

هر مطالعه با استفاده از نظرسنجی‌ها و سوابق پزشکی به بررسی میزان اضطراب یا افسردگی در مادران و پدران پرداخت.

این یافته‌ها که در مجله JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که خطر ابتلای هر دو والدین به افسردگی به طور همزمان پس از تولد نوزاد افزایش می‌یابد.

حدود ۱.۷۳ درصد از زوج‌ها در دوران بارداری از افسردگی رنج می‌بردند.

در ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد، این رقم به ۲.۳۷ درصد افزایش یافت.

و ۳۳.۱۸ درصد از والدین در ۳ تا ۱۲ ماه پس از زایمان تحت تأثیر قرار گرفتند.

محققان همچنین خطر ابتلا به مشکلات روانی همزمان والدین را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کردند.

به طور کلی، ۱۱ درصد از تازه مادران و یک دهم پدران جدید در کشور‌های توسعه یافته در دوره‌ای از بارداری افسردگی را تجربه می‌کنند. اگر مادر افسرده باشد، خطر ابتلای پدران به اضطراب سه برابر بیشتر بود.

این تیم دریافت که اگر مادران در اوایل زندگی از استرس، حمایت اجتماعی محدود یا رفتار خشونت‌آمیز شریک زندگی رنج ببرد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سلامت روانی ضعیف در طول یا بعد از بارداری قرار دارند.

در این میان مردانی که سطح تحصیلات پایینی داشتند، بیکار بودند یا در ازدواجشان مشکل داشتند بیشتر در معرض خطر بودند.

هم زنان و هم مردانی که قبلاً با سلامت روانی خود دست و پنجه نرم می‌کردند، زمانی که پدر و مادر شدند، به احتمال زیاد مشکلات را گزارش کردند.

درمان فعلی برای مشکلات سلامت روان در دوران بارداری یا بعد از آن شامل مشاوره و دارو‌های ضد افسردگی است.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان شکلی یک مشکل سلامت روانی است که بیش از یک زن از هر ۱۰ زن در بریتانیا و ایالات متحده را در یک سال پس از زایمان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که مردان به اندازه زنان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

بسیاری از والدین در دو هفته اول پس از بچه دار شدن احساس ناراحتی، تمایل به گریستن و اضطراب می‌کنند که به انگلیسی اصطلاحا به آن «بیبی بلوز» baby blues گفته می‌شود.

اما اگر علائم دیرتر شروع شود یا بیشتر طول بکشد، ممکن است، افسردگی پس از زایمان مطرح باشد.

افسردگی پس از زایمان به همان اندازه سایر اختلال سلامت روان باید حدی گرفته شود.

علائم عبارتند از:

  • احساس غم و اندوه مداوم
  • احساس عدم لذت یا علاقه فعالیت به خصوص از فعالیت‌های که پیش از این لذت‌بخش بوده‌اند
  • احساس خستگی مداوم و نداشتن انرژی
  • بیخوابی
  • تقلا برای پیوند با نوزاد
  • کناره‌گیری از دیگران و انزوا
  • مشکل در تمرکز و تصمیم‌گیری
  • افکار ترسناک، مانند تمایل صدمه زدن به کودک

مبتلایان نباید منتظر بمانند تا علائم آن‌ها خود به بخود از بین برود.

آن‌ها باید توجیه شوند که این مشکل تقصیر آن‌ها نیست که افسرده هستند و این باعث نمی‌شود که آن‌ها پدر و مادر بدی نلقی شوند.

درمان‌ها می‌تواند شامل خودیاری باشد، مانند صحبت با عزیزان، استراحت در زمانی مقتضی و وقت گذاشتن برای انجام کار‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید. ممکن است بسته به شدت علایم دارو نیز تجویز شود. پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که مصرف آن‌ها در دوران شیردهی بی‌خطر باشد.

علت افسردگی پس از زایمان نامشخص است، با این حال، در افرادی با سابقه مشکلات سلامت روان شایع‌تر است.

عدم حمایت از جانب نزدیکان، رابطه ضعیف با شریک زندگی و رویدادهای متحول کننده زندگی، مانند سوگ ناشی از مثلا فقدان نزدیکان نیز می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

منبع: NHS


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.