آلن رنه – زندگینامه و فعالیت‌های هنری و سینمایی و فهرست آثار – Alain Resnais

0

تاریخ تولد: 3 ژوئن 1922 در ون، فرانسه

فیلم‌های مهم:

شب و مه (1955)، هیروشیما عشق من (1959)، سال گذشته در مارین باد (1961)، علف وحشی (2009)

ژانر معمول فیلم‌هایش

درام روانشناسانه.

لقب پیشنهادی

راوی فاصله‌ها

چند نکته از زندگی‌اش

  • در 14 سالگی فیلم 8 میلیمتری می‌ساخت.
  • در سینمای فرانسه کسی که می‌خواهد فیلم بلند بسازد، حتماً باید سابقه دستیاری در پنج فیلم سینمایی از کارگردان‌های حرفه‌ای یا ساخت سه فیلم کوتاه شاخص و جایزه برده را در کارنامه خود داشته باشد وگرنه مجوز فعالیت نخواهد داشت. در تمام تاریخ سینمای فرانسه تنها سه نفر این قانون را شکسته‌اند: «برتران تاورنیه» و «کلود للوش» فیلمسازان افسانه‌ای دهه 70 و 80 و آلن رنه!
  • روشنفکری آوانگارد و تحت تأثیر فلسفه هانری برگسون است.
  • به درام‌های انگلیسی علاقه‌مند بود.

دلایل شهرت

  • بر خلاف موج نویی‌ها حاضر به صرف نظر کردن از زیبایی شناسی تدوین میزان سن را اصل قرار می‌داد و از زبانی کاملاً سینمایی بهره می‌گرفت.
  • جنبه‌های فرمالیستی و مدرنیسم مخصوص او و استفاده از مضامین اجتماعی و سیاسی کمتر در کارهای گدار، ریوت و تروفو دیده می‌شود.
  • با به کارگیری ساختاری رازآلود و شدیداً سینمایی و تدوین فوق العاده آثار منسجمی ساخت که برخی از آن‌ها بحث بر انگیزترین آثار سینما هستند.
  • تولید فیلم را کاری اشتراکی می‌دانست و همکاری کارگردان با یک نویسنده را در نوشتن فیلم ضروری می‌دید.
  • بعد از نمایش هیروشیما عشق من به همراه تروفو به عنوان پیشگامان موج نو معرفی شدند.
  • در 1980 عموی آمریکایی من را بر اساس نظریات زیست شناس معروف هانری لابوری ساخت که جایزه ویژه داوران کن را برایش به ارمغان آورد.

چند کلمه که دنیای فیلمساز را می‌سازند

تقدیر، زمان، حافظه، جریان سیال ذهن، تلفات جنگ، عشق.

همکاران مورد علاقه

مارگریت دوراس و آلن رُب گریه.

جوایز مهم

برنده جایزه ویژه نویسندگان و منتقدان در جشنواره کن برای فیلم هیروشیما عشق من (1959)، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره سزار فرانسه برای فیلم مشیت الهی (1977)، برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره سزار فرانسه برای فیلم سیگار کشیدن/ سیگار نکشیدن (1993).

چند جمله از دیگران درباره او

  • اریک رومر: «رنه یک کوبیست است. منظورم این است که او اولین فیلمساز مدرن فیلم‌های ناطق است.»
  • گرگور ژوزف: «رنه نسخه مستعمل و دست چندم کن لوچ است.»
  • آنتوئن سیمونه: «رنه خون تازه‌ای ست در رگ سینما.»
  • آلمودوار رنه را دلقک سیرک خوانده است!!

چند جمله مهم از او

  • وقتی وارد ساختمان یک اپرا یا تماشاخانه شده و بنشینید در صحنه مقابل‌تان بازیگران زن و مرد را خواهید دید. در مورد سینما هم فکر مشابهی دارم؛ وقتی وارد سالن سینمایی می‌شویم دوست دارم قراردادهای سینمایی را ببینم، قراردادهای سینما به عنوان یک هنر گرافیکی – دوست دارم این احساس را به من القاء کنند چیزی را که سعی دارند به من بباوراند واقعی نیست.
  • در کتابخانه ملی پاریس گویی واژه‌ها زندانی‌اند.
  • (در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا سینما مرده است؟): جاری است مثل رودخانه.
  • تنها تماشای مکرر فیلم‌های وودی آلن بوده که مرا از یک دوره افسردگی حاد نجات داده و برای همین تا آخر عمر خود را مدیون او خواهم دانست.
  • هرگز میل و اشتیاقی برای فیلم ساختن نداشته‌ام اما شما مجبورید زندگی را بسازید و این معجزه آساست!

مؤلفه‌های سبکی و مضمونی تکرار شونده

  • بر خلاف موج‌نویی‌ها ترجیح می‌داد با فیلمنامه اصیل کار کند.
  • فیلم‌هایش پیچیدگی‌های خاصی دارند و اغلب از شیوه سنتی روایت در آن‌ها استفاده نمی‌کند.
  • در آثارش تلاش اصلی برای انعکاس و بازتاباندن مسیر تفکر انسانی ست و به همین دلیل حافظه و زمان عناصر فیلم‌های او را تشکیل می‌دهند.
  • به راحتی می‌توان گفت آن چه مارسل پروست با رمان کرد، رنه به شکل دیگری با سینما انجام می‌دهد.
  • به گفته خودش بیشترین تأثیر را از گریفیث و پودفکین و آیزنشتاین گرفته است.
  • فضای آثارش تحت تأثیر نویسندگانی چون امبرتو اکو و ریموند کارور است.

منابع الهامش

ادبیات فرانسه و کشورهای اروپایی

یک سکانس مهم از فیلم‌هایش

درسکانس ابتدایی فیلم هیروشیما عشق من شاهکار آلن رنه در خلال صحبت‌های مرد ژاپنی و زن فرانسوی، مکان‌های مختلفی از هیروشیما به نمایش در می‌آید. زن اصرار دارد که بگوید هیروشیما را می‌شناسد و مرد با تکرار جمله نه تو هیروشیما را نمی‌شناسی ادعای او را رد می‌کند. از همان ابتدا اهمیت مکان در فیلم آشکار و دارای بعدی متافیزیکی می‌گردد. در واقع به واسطه پیوند بین این زوج مکان به عنصری سیاسی – فرهنگی تبدیل می‌شود. فاصله‌های جغرافیایی و غرابت بین مکان‌ها نشانه غرابت و دوری زیستی این زن و مرد است و در نهایت به یک فاصله پر نشدنی در بین نوع انسان می‌رسد. رنه با نشان دادن این سکانس طولانی مانیفست هنری خود را در باب تجربه زیستی و اقلیمی و جفرافیایی بین انسان‌ها و فاصله و عدم ارتباط بین آن‌ها ارائه می‌دهد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.