فیلم شبهای بیخوابی – خلاصه، تحلیل و نقد – Le Notti Bianche 1957
سال تولید : ۱۹۵۷
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : ویدس، انترموندیا و سیاس
کارگردان : لوکینو ویسکونتی
فیلمنامهنویس : سوزو چکی دامیکو و ویسکونتی، برمبنای رمانی نوشته فیودور داستایفسکی
فیلمبردار : جوزپه روتونو.
آهنگساز(موسیقی متن) : نینو روتا
هنرپیشگان : ماریا شل، مارچلو ماسترویانی، ژان ماره، آلبرتو کارلونی، النا فانکورا، آنا فیلیپینی، لئونیدا مونتست و ماریا تسانولی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۷ دقیقه.
شهر لیورنو، دوره معاصر. “ماریو” (ماسترویانی)، بیگانهای تازهوارد، با دختری بهنام “ناتالیا” (شل) آشنا میشود. “ناتالیا” با مادربزرگ نابینایش زندگی میکند و بهخاطر شرایط خانوادگیاش در انزوا به سر میبرد. بهزودی “ماریو” در مییابد که “ناتالیا” در حسرت عشقی ناکام است. “ناتالیا” برای “ماریو” داستان عشق خود به مردی ملوان (ماره) را بازگو میکند که به سفر رفته و با “ناتالیا” با وجود گذشت یک سال و بدقولی مرد همچنان انتظار او را میکشد و دلسرد و ناامید است. “ماریو” میکوشد امید به زندگی را به “ناتالیا” بازگرداند و در این مسیر دلباخته او میشود. او زمانی که “ناتالیا” روحیه خود را باز مییابد و دیگر به نقش “ماریو” در زندگی خود متکی شده، ملوان باز میگردد…
اقتباسی موفق از داستان کوتاه و پرآوازه داستایفسکی، حکایت دلدادگی مردی است که از سایه مردی دیگر بر محبوبهاش رهائی ندارد. فیلم به هیچ یک از دو دوره کاری ویسکونتی تعلق ندارد. اینجا نه از فضای واقعگرا و مضامین اجتماعی کارهای ابتدائی او خبری هست و نه از رابطههای پیچیده آثار پایانی او که در بستری با شخصیتهای متعدد ارائه میشدند؛ اما این همه دلیلی نمیشود که فیلم را، هنوز، بهعنوان یکی از بهترین بازآفرینیهای سینمائی از آثار داستایفکی نشناسیم. کار به تمامی در استودیو جلوی دوربین میرود و ماسترویانی در یکی از نخستین نقشهای مهم خود بازی قابل قبولی دارد. ایوان پیرییف (۱۹۶۰) نیز براساس این داستان فیلم میسازد.