فیلم مجبوریم از رضا درمیشیان – بازتاب دردمندانه قضاوت و الزام‌هایی از سر ناچاری به گاه بحران‌های اجتماعی

0

مدت زیادی بود که فیلم ایرانی نمی‌دیدم. چند روز پیش فیلم مرد بازنده را دیدم که از چیزی که تصور می‌کردم، بهتر بود و امروز فیلم «مجبوریم» را.

فیلم مجبوریم را رضا درمیشیان ساخته که همیشه دغدغه ساختن فیلم اجتماعی را داشته و در کارنامه‌اش فیلم‌های لانتوری و «عصبانی نیستم» را دارد.

این بار به نظرم «مجبوریم» بهتر و واقع‌گراتر از دو فیلم مشهور دیگر او شده است.

فیلم مجبوریم مناسب سرگرمی روز تعطیل شاید نباشد، چون همان بازنمایی دردهای اجتماعی در آن به چشم می‌خورد. چیزی که البته برخی دوست دارند که از آن به عنوان به اصطلاح سیاه‌نمایی یاد کنند. اما سوژه‌ای که فیلم دارد دراماتیزه و غلو شده نیست و تقریبا هر پزشکی داستان‌های مشابه فیلم را زیاد به خاطر دارد.

فیلم مجبوریم انبوهی از هنرپیشه‌های مشهور دارد. منتها از این هنرپیشه‌ها مثل بازیگران فیلم مانند فاطمه معتمدآریا – نگار جواهریان – پارسا پیروزفر – بهمن فرمان آرا  -ژاله علو – بابک کریمی – همایون ارشادی – رضا بهبودی استفاده نمایشی و ابزاری نشده و به هر یک نقش‌های فراخورشان داده شده.

داستان کلی فیلم همان طور که در دیالوگ‌های یکی از سکانس‌های پایانی مشخص است در مورد نسبت قانون و اخلاق و تصمیم‌های دشوار است.

شما می‌توانید در چهارچوب قانون عمل کنید، اما خودتان بدانید که اخلاق‌گرا عمل نمی‌کنید و بار از دوش کسی برنمی‌دارید یا می‌توانید یک «قانون یا اصول شخصی» برای خودتان تعریف کنید و تلاش کنید با اتکا به این قانون شخصی و اخلاق‌گرایی درونی تلاش کنید که در شرایطی که نمی‌توانید کلیت جامعه را تغییر بدهید، دست‌کم برخی مشکلات را تعدیل کنید.

این تعدیل البته صرفا در حد پاک کردن صورت سؤالات است و وقتی اقشاری از جامعه «مجبور» می‌شوند، معضلات را قابل تحمل کنند، نباید انتظار چیزهایی مانند کاهش جرم یا ارتقای وضعیت سعادتمندی و احساس خوشبختی در جامعه باشید.

در فیلم دکتر پندار با بازی فاطمه معتمدآریا، تلاش می‌کند که به جای یک تماشاگر بی ‌فاوت، مطابق اخلاق و ضروریاتی که خودش تعریف می‌کند به جامعه و افراد کمک کند.

همکار متخصص بیهوشی‌اش که مدتی در فرنگ بوده، متناسب با جامعه‌ای که مدتی در آن به سر می‌برده، مفاد رعایت اخلاق پزشکی بیشتر در ذهنش برجسته است.

خانم وکیل داستان سارا (نگار جواهریان)، بندهای قانون و حقوق اساسی بشر ملکه ذهنش است و وقتی کتاب «اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر و تاریخچه‌ آن» با ترجمه محمد جعفر پیونده را در دستش می‌بینیم، از مشرب فکری او اطمینان کسب می‌کنیم و متوجه می‌شویم که او فکر می‌کند که حقوق اساسی بشر چیزی قابل مذاکره و تعدیل و سلب شدن نیستند و در هر شرایطی باید به آنها احترام گذاشت.

با پزشک قانونی (پارسا پیروفر) روبرو هستیم که به تناسب کیس‌های متعددی که دیده، حالتی عملگراتر دارد و راه پیشرفت پرونده را خانم وکیل نشان می‌دهد.

اما قهرمان داستان گلبهار (پردیس احمدیه) است. دختر کارتون‌خوابی قربانی سوء استفاده که جامعه هیچ کمکی نمی‌تواند به او کمک کند، مگر اینکه با سلب حقی از او، دیگر پتاسیل ابزار جرم واقع شدن را از او بگیرد.

ستاره‌های دیگر فیلم نقش‌های کوتاه‌تری دارند، اما حتی نقش کوتاه ژواله علو به عنوان مادر دکتر پندار هم دلنشین از آب درآمده است.

فیلم می‌خواهد بگوید که در تندبادهای اجتماعی شهروندان مجبور به انتخاب‌هایی دشوار و ناگزیر می‌شوند. انتخاب‌هایی که ممکن است مطابق قانون یا اخلاق نباشند و از دید دیگری کاملا اشتباه هستند.

و اتفاقا لایه‌هایی از جامعه مجبور به تصمیم‌های سخت می‌شوند که شاید نخبه‌ترین و بهترین اقشار آن باشند. وگرنه عمل به نص قانون و بی تفاوت نشستن و رفع مسئولیت کردن بسیار آسان‌تر و کم‌ دردسرتر است.

شاید رضا درمیشیان می‌خواسته بگوید که تا زمانی که شرایط به گونه‌ای باشد که انتخاب‌ها و خیرخواهی‌ها از سر اجبار و استیصال باشند، نتیجه‌ها هم خاکستری و بغض‌آلود و از جهاتی ظالمانه هستند.

از دید پزشکی داستانی که روایت می‌شود تا حد زیادی درست و واقع‌گرا از آب درآمده. مطابق تقدیم آخر فیلم متوجه می‌شویم که پدر درمیشیان، پزشک بوده و ایشان احتمالا با چنین زمینه‌ای و مشاوره‌های جانبی توانسته سوژه‌ای که در ذهنش بوده را بپرورد.

به گمانم شخصیت مجتبی می‌توانست بهتر و چندبعدی‌تر پرداخت شود و یک مقدار درک این شخصیت بزهکار فیلم برای من دشوار بود.

کلا فیلم مجبوریم نسبت به مثلا فیلم لانتوری درمیشیان، جهش قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود و دیگر آن حالت شعارزدگی یا مصنوعی بودن را من حس نکردم.

صحنه‌های مربوط به محله‌های و پاتوق‌های معتادان و خیابان‌خواب‌ها در فیلم دردناک، اما واجب بوده‌اند.

اما سؤال آخر این است که در سینما باید کژی‌ها و دردهای جامعه را با این غلظت نمایش بدهیم یا خیر؟ اصلا آیا درمیشیان بر غلظت سیاهی افزوده و روایت‌اش دراماتیزه بوده یا صرفا آینه‌ای نمایاننده واقعیات بوده است؟

آیا کار او سیاه‌نمایی است؟ آیا برای جامعه افسرده باید فیلم سرگرم‌کننده ساخت؟ یا احیانا اگر فیلمی آکنده از دردهای اجتماعی می‌سازیم باید به همان میزان صحنه‌های شیک محله‌های بالا و افراد خوب‌چهره در کنارش بگنجانیم، تا تحمل درد برای مخاطب فیلم، ساده شود؟

هر کس نظری دارد، همچنانکه هر کارگردانی تعهد خاصی برای خودش تعریف می‌کند. شاید از جایی به بعد، برای فیلمساز مهم نباشد که دیگران نیت‌اش را چطور تفسیر کنند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.