مؤثرترین و بهترین دارو‌ها برای بی‌خوابی – بر اساس تحقیق جدید آکسفورد

0

در یک پژوهش جدید به رهبری محققان دانشگاه آکسفورد بیش از 150 کارآزمایی بالینی مرور شد تا تجزیه و تحلیل جامع و مقایسه‌ای از 30 درمان دارویی مختلف که برای بی‌خوابی استفاده می‌شود، بررسی شود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از دارو‌های رایج بی‌خوابی فاقد ایمنی طولانی مدت هستند و شواهدی بالینی کمی کارایی درمان‌های رایج مانند ملاتونین را تایید می‌کنند و میزان اثربخشی آن را اندک ارزیابی می‌کنند.

آندریا سیپریانی، سرپرست این تحقیق، توضیح داده: «ما تمام اطلاعات منتشر شده و منتشر نشده – در مجلات و ثبت آنلاین – را برای دستیابی به شفاف‌ترین و جامع‌ترین تصویر از همه داده‌های موجود بررسی کردیم. بدیهی است که نیاز به درمان بی‌خوابی تا حد امکان مؤثر بسیار مهم است، زیرا بی‌خوابی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت بیمار، زندگی خانوادگی آن‌ها و سیستم سلامت داشته باشد.»

این مطالعه شامل داده‌های 154 کارآزمایی تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده «دوسوکور» double-blind بود که بیش از 44000 نفر را در بر می‌گرفت.

30 درمان دارویی مختلف برای بی‌خوابی از نظر اثربخشی و عوارض جانبی در استفاده حاد و طولانی مدت، مورد بررسی قرار گرفت.

مؤثرترین داروهای بی‌خوابی کدام داروها هستند؟

یافته‌های نهایی به دو داروی خاص اشاره کرد که مؤثرترین پروفایل‌های درمانی را نشان می‌دهند: لمبورکسانت lemborexant  و اسزوپیکلون eszopiclone.

درمان‌های رایج‌تر بی‌خوابی مانند بنزودیازپین‌ها (دیازپام ، آلپرازولام) و زولپیدم در کوتاه‌مدت مفید بودند، اما شواهدی برای اثربخشی یا ایمنی طولانی‌مدت نداشتند.

با در نظر گرفتن تمام نتایج در مقاطع زمانی مختلف (یعنی درمان حاد و طولانی مدت)، لمبورکسانت و اسزوپیکلون بهترین مشخصات را از نظر اثربخشی، پذیرش و تحمل داشتند. با این حال، اسزوپیکلون ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند و اطلاعات ایمنی در مورد لمبورکسانت قطعی نبود.

جالب اینجاست که هم لمبورکسانت و هم اسزوپیکلون هنوز در اتحادیه اروپا تأیید نشده‌اند.

لمبورکسانت Lemborexant نوع جدیدی از داروی بی‌خوابی است که تنها برای استفاده در ایالات متحده در سال 2019 تأیید شده است. فیلیپ کوون، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت مکانیسم اثر مورد استفاده توسط لمبورکسانت ممکن است در آینده برای دارو‌های بهتر بی‌خوابی بهبود یابد.

کوئن توضیح داد: «همچنین باید توجه داشت که داروی لمبورکسانت از طریق مسیر متفاوتی در مغز (سیستم انتقال‌دهنده عصبی اورکسین orexin )، با یک مکانیسم اثر نسبتاً جدید عمل می‌کند. هدف‌گیری انتخابی بیشتر این مسیر و گیرنده‌های اورکسین می‌تواند منجر به درمان‌های دارویی بهتر برای بی‌خوابی شود.

داروی لمبورکسانت lemborexant

این مطالعه همچنین نشان داد که درمان محبوب بی‌خوابی ملاتونین اثربخشی ضعیف کمی به خصوص در استفاده طولانی مدت دارد.

فقدان داده‌های بلندمدت در مورد دارو‌های بی‌خوابی به طور کلی در این مطالعه برجسته شد و مشخص شد که تحقیق‌های بیشتری در مورد آن باید صورت بگیرد.

روشن می‌کند که این مطالعه فقط بر مداخلات دارویی برای بی‌خوابی متمرکز شده است. مداخلات رفتاری و سبک زندگی در بررسی مقایسه‌ای لحاظ نشده بود، بنابراین این روش‌های جایگزین همیشه باید قبل یا در کنار هر درمان دارویی در نظر گرفته شوند.

در ضمن نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید و سیپریانی هم روی آن تاکید کرده این است که توصیه نمی‌شود که دارو‌ها باید همیشه به عنوان اولین خط درمان ببی‌خوابی مورد استفاده قرار گیرند، حداقل به این دلیل که برخی از آن‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

با این حال، تحقیقات ما نشان می‌دهد که برخی از این دارو‌ها نیز می‌توانند مؤثر باشند و در صورت لزوم باید به صورت بالینی استفاده شوند. برای مثال، در مواردی که درمان‌هایی مانند بهبود بهداشت خواب و درمان شناختی رفتاری مؤثر نبوده‌اند، یا جایی که خود بیمار می‌خواهد مصرف دارو را به عنوان بخشی از درمان خود در نظر بگیرد. »

منبع: Lancet


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.