دانشمندان سلول‌های مغزی (نورون‌های) ایجادکننده ترس را شناسایی کردند

0

چه چیز باعث ترس می‌شود و مغز ما چطور اطلاعات حسی  بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی را به صورت ترس ترجمه می‌کند؟

تصور می‌شود که وقتی مدارهای عصبی خاص در بخشی از مغز به نام آمیگدال تحریک می‌شوند، ترس ایجاد می‌شود. ترسی که خیلی اوقات برای بقا لازم است.

با این حال وجود چنین مسیر عصبی به صورت دقیق هنوز ثابت نشده. اکنون یک مطالعه جدید شواهد قوی از دو مدار غیر همپوشان ارائه کرده  که عملکرد این دو در کنار هم ایجاد ترس می‌کند.

محققین ابتدا با شک به دخیل بودن نورون‌هایی که دارای مولکولی به نام پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) هستند، کار خود را شروع کردند.

آن‌ها با آزمایش فرضیه خود بر روی موش‌های اصلاح شده ژنتیکی، دو جمعیت متمایز از این نورون‌های CGRP را در ساقه مغز و تالاموس یافتند که به آمیگدال حیوان متصل می‌شوند.

نورون‌های انسانی CGRP هم ممکن است مدار عصبی ایجاد کنند که در میگرن، PTSD و اختلال طیف اوتیسم دخیل باشند.

محققان یک دستگاه کوچک برای تصویربرداری از کلسیم به نام مینی‌سکوپ در موش‌ها نصب کردند که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا فعالیت نورون‌های CGRP را در حالی که موش آزادانه در حال پرسه زدن بودند و به محیط خود پاسخ می‌دهد، ردیابی کنند.

سپس موش‌ها در معرض محرک‌های تهدیدکننده، از جمله یک شوک الکتریکی، صدایی شبیه رعد و برق، تصویر شبیه پرنده و بوی تری متیل تیازولین شبیه به بوی مدفوع روباه قرار گرفتند.

دانشمندان فعالیت ۱۶۰ نورون CGRP، که نیمی از نوع CGRP SPFp و نیم دیگر شبیه CGRP PBel ثبت کردند.

آن‌ها دریافتند که بیشتر نورون‌های CGRP زمانی که موش با صدا‌ها، مزه‌ها، بو‌ها، احساسات و نشانه‌های بصری تهدیدآمیز مواجه می‌شود، فعالیت خود را افزایش می‌دهند.

سونگ هان، زیست شناس دستگاه عصبی در مؤسسه مطالعات بیولوژیکی سالک در کالیفرنیا می‌گوید: «مسیر مغزی که ما کشف کردیم مانند یک سیستم هشدار مرکزی عمل می‌کند. نورون‌های CGRP توسط محرک‌ حسی منفی از هر پنج نوع حواس، یعنی بینایی، صدا، چشایی، بویایی و لامسه فعال می‌شوند.»

محققان می‌خواستند تأیید کنند که این نورون‌های CGRP برای درک تهدید چندحسی مورد نیاز هستند. به عبارت دیگر، نورون‌های دیگر نمی‌توانستند همان واکنش ترس را ایجاد نمی‌کردند.

بنابراین در موش‌ها، نورون‌های CGRP را خاموش کردند و آزمایش را دوباره انجام دادند تا ببینند آیا حیوانات همچنان خواهند ترسید یا نه.

محققان دریافتند در موش‌هایی که این نورون‌ها خاموش شده، به طور قابل توجه واکنش به محرک‌های ایجادکننده ترس کمتر می‌شود.

محققان همچنین نشان دادند که این نورون‌های CGRP برای شکل‌دهی خاطرات تهدیدکننده با استفاده از آزمایش یادگیری پاولوفی ضروری هستند.

اگر همین مدار عصبی CGRP در انسان یافت شود، این تحقیق ممکن است به درمان شرایط پزشکی کمک کند.

فعلا دارو‌هایی که CGRP را مسدود می‌کنند برای درمان میگرن استفاده شده‌اند، پژوهشگران امیدوارند که مطالعه‌شان آغازگر  استفاده از این نوع داروها در تسکین علایم بیماری PTSD یا حساسیت بیش از حد حسی در اوتیسم شود.

این مقاله در Cell Reports منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.