عنکبوت‌ها هم خواب می‌بینند! کشف دوره‌های خواب REM در آنها

0

یک کشف جدید در مورد عنکبوت‌ها می‌تواند برخی از فرضیات قدیمی ما در مورد توانایی‌های شناختی بندپایان را به چالش بکشد.

بر اساس تحقیقی که حرکات چشم‌ها و بدن عنکبوت‌ها را در هنگام خواب مورد بررسی قرار داده، ممکن است این عنکبوت‌های کوچک در حال خواب، وارد یک حالت خواب شبیه به خواب حرکت سریع چشم (REM) در انسان و سایر مهره‌داران شوند.

تا به امروز، بیشتر مطالعات خواب بر روی حیوانات مهره‌داران متمرکز شده بود. اما اخیراً شواهدی از خواب REM در بی‌مهرگانی مانند سرپایان و اختاپوس‌ها مشاهده شده بود.

آیا این موجودات خواب می‌بینند؟ کدام حیوانات دیگر خواب REM را تجربه می‌کنند؟

شاید پاسخ به این سؤالات بتواند ما را به پاسخ معما‌های گیج‌کننده‌تری برساند، مانند اینکه چرا خواب REM تکامل یافته است؟ و در صورت وجود، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اخیراً، تیمی از محققان به رهبری دانیلا روسلر، زیست‌شناس رفتاری و تکاملی از دانشگاه هاروارد دریافتند که گونه‌ای از عنکبوت جهنده به نام Evarcha arcuata خواب REM دارند.

هنگام غروب، این عنکبوت‌های ریز خود را از یک نخ آویزان می‌کنند و در آن موقعیت و در تمام طول شب بی‌حرکت می‌مانند، یا بهتر بگوییم، نه کاملاً بی‌حرکت. عنکبوت‌های بالغی که توسط روسلر و همکارانش مشاهده شدند دوره‌هایی از فعالیت شدید را نشان دادند: مثلا در دوره‌های شکم‌هایشان منقبض می‌شود، یا پا‌هایشان در حالتی که دفاعی به‌نظر می‌رسد، جمع می‌شود.

این حرکات شبیه به تکان‌های خواب REM گربه‌ها و سگ‌ها است. اما، حداقل در عنکبوت‌های بالغ، تعیین اینکه عنکبوت‌ها دقیقاً چه می‌کنند دشوار بود.

از آنجا که نوجوانان این گونه، در حال رشد و بلوغ بدون رنگدانه و بنابراین شفاف هستند، می‌توان آنچه را که در بدن آن‌ها در این دوره از فعالیت شبانه می‌گذرد مشاهده و ضبط کرد.

لوله‌های شبکیه عنکبوت‌ها می‌تواند برای تنظیم دید عنکبوت‌ها جابجا شود.

یک شاخص تشخیصی خواب REM، حرکت سریع چشم است. بنابراین، مشاهده مستقیم لوله‌های شبکیه E. arcuata spiderlings می‌تواند نشان دهد که آیا اتفاقی که برای این عنکبوت‌ها می‌افتد، در واقع شبیه خواب REM است یا خیر.

محققان از ۳۴ عنکبوت E. arcuata در بخش‌های چهار ساعته حین خواب فیلمبرداری کردند. آن‌ها همچنین یک سیستم یادگیری ماشینی ساختند که می‌تواند حرکت شبکیه را در عنکبوت‌ها شناسایی کنند. سپس فیلم‌های به دست آمده را با دقت مطالعه کردند.

ویدئو‌های آن‌ها نه تنها حرکات شبکیه را در عنکبوت‌های در حال خواب به تصویر می‌کشید، بلکه نشان داد که حرکت شبکیه چشم را با انقباضات پاها هماهنگ است.

نکته جالب در مورد این مطالعه این است که عنکبوت‌های جهنده بندپایان کوچک بسیار بصری هستند و بینایی فوق‌العاده خوبی دارند.

جلوی صورت آن‌ها ۲ چشم بزرگ وجود دارد و آن‌ها شش چشم کوچکتر دور سر خود دارند تا میدان دید وسیعی داشته باشند. تحقیقات حتی نشان می‌دهد که بینایی آن‌ها ممکن است چهار رنگ باشد.

در انسان، الگو‌های حرکتی چشم در طول خواب REM با خواب و رویا دیدن مرتبط است.

بنابراین خواب عنکبوت ممکن است شامل رویا‌های بصری نیز باشد، یا ممکن است عملکردی داشته باشد که با بینایی ارتباط دارد.

این تحقیق در PNAS منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.