آیا واقعا ورزش‌های خاصی برای آب کردن چربی شکم وجود دارند؟ علم چه می‌گوید؟

0

کدام ورزش را برای آب کردن چربی‌های شکم توصیه می‌کنید؟  این یک سؤال مکرر کسانی است که دنبال تناسب اندام هستند. چون شکم محل تجمع چربی در بسیاری از اشخاص است و بزرگی شکم خیلی توی چشم می‌زند، همه به دنبال کم کردن میزان چربی شکم خود هستند.

افسانه‌های زیادی در مورد آب کردن موضعی چربی شکم وجود دارد که باید در ذهن‌ها تصحیح شوند.

اولین و مهمترین واقعیت ناخوشایند این است که اکثر مطالعات علمی نشان داده‌اند که نمی‌توان کاری کرد که چربی شکم در یک منطقه مشخص آب شود. آن دسته ورزش‌هایی که بر عضلات ناحیه شکم متمرکز هستند، بیشتر عضلات شکم را تقویت می‌کنند و شما با سفت شدن نسبی جدار شکمتان تصور می‌کنید که چربی‌اش را هم کرده‌اید.

پس تنها راه این است که با افزایش سطح فعالیت و کاهش کالری دریافتی، درصد چربی کلی بدن خود را کاهش دهید. با این کار طبعا چربی شکم هم کاهش می‌یابد.

در این مورد تحقیقاتی انجام شده:

در یک مطالعه مشخص شد که با ورزش به مدت ۶ هفته با تمرکز بر عضلات ناحیه شکم، تفاوتی در چربی شکم ایجاد نمی‌شود. در یک مطالعه دیگر در 40 زن دارای اضافه وزن و یا چاق مشخص شد که تمرین مقاومتی شکم به مدت 12 هفته در مقایسه با تغییر رژیم غذایی به تنهایی، تأثیری بر کاهش چربی شکم ندارد.

در یک مطالعه 12 هفته‌ای که در آن 104 نفر شرکت کردند و فقط با یک دست دمبل می‌زدند مشخص شد که مقداری از چربی کل کاهش یافته است، اما جالب است که میزان کاهش چربی در بازوی درگیر تمرین، بیشتر نبود. پس کلا ورزشی برای لاغری موضعی وجود ندارد.

چربی در سلول‌های بدن به شکل تری گلیسیرید ذخیره می‌شود. قبل از اینکه به انرژی تبدیل شوند، تری گلیسیریدها باید به مولکول های کوچکتر – اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول – تجزیه شوند. از این مولکول های کوچکتر برای تولید انرژی استفاده می‌شود.

هنگامی که ورزش می کنید، تری گلیسیرید می‌تواند از هر یک از سلول‌های چربی بدن، و نه فقط ناحیه‌ای که درگیر ورزش است، آزاد و تجزیه شود.

اینکه چرا برخی‌ها چاقی موضعی بیشتر از افراد دیگر دارند، به عوامل زمینه‌ای مانند ژنتیک، جنسیت و سن و همچنین سطح استرس، تعادل هورمونی و سبک زندگی  بستگی دارد. 

مثلا به خاطر هورمون‌ها و جنسبت چربی ناحیه باسن و ران در زنان بیشتر از آقایان است و برعکس آقایان چربی بیشتر در شکم دارند.

حتی با بهترین تمرین‌های شکم نمی‌شود چربی شکم را به صورت موضعی کاهش داد. چه پلانک باشد و چه دراز و نشست. تمرین‌های مفاومتی البته برای افزایش قدرت و تعادل بدن و ایجاد وضعیت بدن بهتر خوب هستند ولی نه برای ایجاد لاغری موضعی.

با وجود همه اینها اگر بپرسید که چه ورزشی کنم تا چربی شکمم زودتر آب بشود، باید بگویم که باید ورزشی کنید که میزان بیشتری کالری کلی بسوزاند تا با کم کردن بیشتر کل چربی بدن، سهم بیشتری از کاهش چربی به شکم هم برسد.

تمام ورزش‌ها به مصرف کالری کمک می‌کنند. ولی ورزش متناوب با شدت بالا (HIIT) از همه کارآمدتر است.

تمرین‌های اینتروال نوعی از تمرین‌ها است که بر اساس تغییر شدت تمرین انجام می‌شود. در این سبک تمرین، شما شدت تمرین خود را از شدت کم به زیاد و از زیاد به کم به صورت متناوب تغییر می‌دهید. مثلاً شما ۲ دقیقه با توانایی ۷۰ درصدی خود می‌دوید و سپس ۲ دقیقه با توانایی ۱۰۰ درصدی.

تمرینات اینتروال یا HIIT  تکنیک تمرینی بسیار مؤثری  برای کاهش چربی بدن و افزایش سرعت، افزایش VO2MAX (بیشترین نرخ مصرف اکسیژن در طول تمرین را (VO2 max) می‌گویند) است و نکته خوب آنها این است که انجام آنها در هر جلسه تنها 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

البته ورزش های هوازی یا کاردیو (مانند تردمیل یا دوچرخه‌سواری) هم خوب هستند اما با HIIT زودتر به نتیجه می‌رسید. با این همه ممکن است شما از سبک ورزش‌های HIIT خوشتان نیاید و همان ورزش‌های هوازی معمول را با رغیت بیشتری انجام بدهید.

البته مشخص شده که تمرین مقاومتی هم درصد چربی بدن، توده چربی بدن و چربی احشایی را در بزرگسالان سالم کاهش می‌دهد.

کلید کاهش چربی در درازمدت یافتن نوعی از ورزش است که از آن لذت می‌برید و می‌توانید آن را به عادت تبدیل کنید.

یک نکته دیگر این است فعالیت‌های روزمره شما مانند آشپزی، خرید، پیاده‌روی سبک و باغبانی گرچه ورزش محسوب نمی‌شوند، اما می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند.

مسلما رژیم غذایی سالم خیلی مهم است. کالری کلی دریافتی شما باید کاهش یابد. افزایش مصرف پروتئین ممکن است به شما کمک کند. چون هم اندکی اشتها را کاهش می‌دهد و هم به حفظ توده عضلانی در هنگام رژیم کمک می‌کند.

مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌خوابید (معمولاً حدود ۷ ساعت، اگرچه افراد از نظر نیازهای خواب متفاوت هستند).

مصرف مواد غذایی جاوی فیبر را بیشتر کنید، چون با(افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده بزرگ که با هورمون‌های گرسنگی مرتبط است، حس سیری در شما القا می‌کند و به کمتر غذا خوردن شما کمک می‌کند.

همچنین غلات کامل به جای غلات فرآوری شده مصرف کنید.

سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید، زیرا تحقیقات نشان می دهد استرس هورمون‌های غده آدرنال مانند کورتیزول را افزایش می‌دهد که باعث افزایش  ذخیره چربی مرکزی می شود.

دست آخر اینکه هم رژیم غذایی و هم ورزش برای کاهش وزن مهم هستند. برای کاهش وزن، ایجاد شکاف کالری ضروری است. یعنی شما باید بیشتر از آنچه که مصرف می کنید کالری بسوزانید. ایجاد شکاف کالری با کمتر خوردن (مثلاً کاهش 500 کالری دریافتی) آسان‌تر از این است که بدون رژیم غذایی و فقط با ورزش طافت‌فرسا کالری‌های اضافی را بسوزانید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.