چرا با دیدن و شنیدن برخی فیلم‌ها و موسیقی‌ها مو بر تن ما سیخ می‌شود؟! توجیه علمی این پدیده

0

مثل پوست مرغ پرکنده یا احساس مور مور شدن پوست و یک نوع سردی تیرکشنده، اینها اصطلاحات مبهمی هستند که ما یه یک حس جادویی می‌دهیم.

کدام حس جادویی؟

حتما برایتان پیش آمده که در جریان دیدن فیلمی، با هجوم ناگهانی احساسات روبرو شده باشید. این احساسات به خصوص اگر به دنبال یک چرخش داستانی غیرقابل انتظار باشند، همین احساس را در شما ایجاد می‌کنند.

در مورد موسیقی هم همین طور است. آن دسته از موسیقی‌هایی که بعد یک دوره ملایم و به اصطلاح انتظار، به یک اوج خواستنی و پر از معنا یا احساس می‌رسند، باز همین حس و حال را ایجاد می‌کنند.

چه بسا اگر واقعا به پوست دست خود بنگرید، برجستگی‌های ریز روی آن را ببینید. اصطلاح انگلیسی این وضعیت goosebump است.

اما از نظر علمی چرا چنین چیزی رخ می‌دهد و چرا احساس ما به یک حس ذهنی و هیجان پنهان یا مثلا طپش قلب، محدود نمی‌شود؟

اصطلاح علمی این وضعیت رفلکس پیلو موتور pilomotor  یا پیلو ارکشن piloerection  است.

در حالت فیزیولوژیک و غیراحساسی وقتی هوا سرد می‌شود، موها به کمک عضلات کنارشان حالت برجسته پیدا می‌کنند تا یک لایه محافظ بین پوست بدن و محیط سرد اطراف ایجاد کنند تا دمای بدنتان را تنظیم کنند.

ماهیچه‌های ریز زیر هر فولیکول مو ارکتور پیلی نام دارند و وقتی منقبض می‌شوند، موها را راست می‌کنند.

این‌ها ماهیچه‌ها غیرارادی هستند و بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک ما هستند که مسئول بیشتر واکنش‌های جنگ یا گریز است.

در ضمن به غیر از سرما، این سیستم سمپاتیک  ارتباط نزدیکی با وضعیت عاطفی ما دارد. به همین دلیل است که فیلم‌ها ممکن است بهترین محرک برای «پوست غازی» شدن ما شود.

جالب است که در اینترنت فهرست‌هایی وجود دارند که در آن کاربران اشاره کرده‌اند که کدام فیلم‌ها بیشتر پوست غازی‌شان می‌کند! اصلا برخی از ماها به سبب تحریک عمدی احساسات و گریز از رخوت احساسی گاهی این فیلم‌ها را دوباره و چندباره می‌بینیم.

فصل مشترک این فیلم‌ها چرخش‌های داستانی و داشتن یک بخش طولانی پیش‌درآمد برای رسیدن به اوج است. یکی از فهرست‌های خوب را در اینجا می‌توانید ببینید.

فیلم رستگاری در شاوشنک

همان طور که اشاره کردن موسیقی هم می‌تواند وضعیت مشابهی ایجاد کند.

ساختار و ماهیت برخی موسیقی‌ها حالت انتظار و  پیش‌بینی در مغز ایجاد می‌کند. شما عمیقاً درگیر موسیقی می‌شوید و مغز شما در واقع سخت کار می‌کند تا شعر یا نت بعدی را پیش‌بینی کند و یک دلواپسی برای رسیدن به آن لحظه موعود پیدا می‌کنیم.

موسیقی‌های غمگین یا نوستالژیک این حالت را بیشتر برمی‌انگیزند و آنگاه به زمان اوج یا تکه قابل پیشبینی موسیقی می‌رسید، ناگهان مو بر تنتان راست می‌شود!

هیجان موسیقیایی یا سینمایی، ساختارهای مغزی را فعال می کند که در ایجاد سرخوشی دخیل هستند. ساختارهایی مانند آمیگدال و بخش‌هایی از قشر جلوی مغز را فعال می‌کند که هر دوی اینها با لذت و پاداش مرتبط هستند.

در حالی که دیگر وز شدن مو برای انسان‌های مدرن هیچ تاثیری از نظر بقا ندارد، این مکانیسم باستانی یاری‌گر گرم ماندن، اندکی در پیکر انسان‌ها حفظ شده. اما در هنوز در برخی از پستانداران مانند گربه‌ها و سگ‌ها نقش فیزیولوژیک دارد مثلا وز کردن موها برای بزرگ‌تر نشان دادن جثه و ترساندن شکارچیان.

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.