دولت‌ها چگونه از هیچ پول خلق می‌کنند؟!

0

 جاناتان اسمیت

در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸)، بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ اقتصاد جهانی را تکان داد. میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست دادند، و مشاغل بسیاری برای بقای خود یا تعطیلی کامل تلاش کردند. دولت‌ها با برخی ازبزرگ‌ترین بسته‌های امدادی اقتصادی در تاریخ پاسخ دادند– ایالات‌ متحده به تنهایی در مرحله اول برای کمک ۲/۲ تریلیون دلار هزینه کرد. این‌همه پول از کجا آمده است؟

اکثر کشورها دارای بانک مرکزی هستند که عرضه پول را مدیریت می‌کند و برای جلوگیری از دخالت‌های سیاسی از دولت مستقل است. دولت می‌تواند انواع مختلفی از سیاست‌های اقتصادی، مانند کاهش مالیات مردم و ایجاد شغل از طریق پروژه‌های زیربنایی عمومی را اجرا کند، اما این امر در واقع نمی‌تواند فقط عرضه پول را افزایش دهد. بانک مرکزی مقدار پول در گردش در یک زمان را تعیین می‌کند.

بنابراین چرا بانک‌های مرکزی نمی‌توانند چاپ پول نامحدود را برای کمک به اقتصادِ در بحران مجاز کنند؟

آنها می‌توانند، اما این یک راه‌حل کوتاه مدت است که لزوما رشد اقتصادی را در درازمدت افزایش نمی‌دهد و در حقیقت می‌تواند به اقتصاد آسیب برساند. چرا؟ با مقدار بیشتری پول در گردش، تولیدکنندگان کالاهایی مانند غذا، پوشاک و اتومبیل می‌توانند به سادگی با افزایش قیمت به تقاضا پاسخ دهند، به جای تولید بیشتر این کالاها و ایجاد مشاغل جدید. این بدان معناست که شما دیگر نمی‌توانید با همان مقدار پول به اندازه قبل خرید کنید- وضعیتی که به عنوان تورم شناخته می‌شود. اندکی تورم، حدود ۲ درصد در سال، نشانه سلامت اقتصادی است، اما تورم بیشتر می‌تواند سریع اقتصاد را از مسیر خارج کند.

در دهه‌های اخیر، بانک‌های مرکزی رویکردی را امتحان کردند به نامِ تسهیل کمی برای تزریق پول نقد به اقتصاد در عین حفظ کردن خطر کم در ایجاد تورم شدید. در این رویکرد، یک بانک مرکزی با خرید سهام نهادی دیگر، جریان نقدینگی را افزایش می‌دهد.

هرکسی می‌تواند سهام را از شرکت‌ها یا دولت‌ها بخرد. هنگام خرید سهام، در اصل شما به شرکت – یا دولت – وام می‌دهید با این وعده که بعداً آن را با بهره بازپرداخت می‌کنند. به همین دلیل است که خرید سهام گاهی به عنوان خرید وام شناخته می‌شود.

وقتی فردی سهام خریداری می‌کند، از پول در حال گردش استفاده می‌کند. اما وقتی بانک مرکزی سهام می‌خرد، در واقع پول نقد ایجاد می‌کند و پولی را تأمین می‌کند که قبلا در ازای اوراق سهام وجود نداشت.

هم طی بحران مالی ۲۰۰۸- ۲۰۰۹ و هم در ۲۰۲۰، بانک مرکزیِ ایالات متحده، فدرال رزرو، اوراق بهاداری از دولت آمریکا به نام اوراق خزانه خریداری کرد. از لحاظ تاریخی، مردم بسیاری این اوراق را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری مطمئن خریدند، با باور اینکه دولت ایالات متحده آن‌ها را با بهره بازپرداخت می‌کند. در اوایل ۲۰۲۰، فدرال رزرو متعهد شد که اوراق خزانه نامحدود بخرد و به دولت ایالات متحده مبلغ بی‌سابقه‌ای وام بدهد – پول نقدی که دولت برای تأمین هزینه‌های امدادرسانی مانند چک‌های محرک و مزایای بیکاری استفاده کرد.

این معادل چاپ پول نیست، گرچه ممکن است شبیه به نظر رسد. به دلیل نحوه قیمت‌گذاری اوراق بهادار، فدرال رزرو با خرید این تعداد، بازدهی آن‌ها را کاهش داد، که این امر سرمایه‌گذاران دیگر را تشویق می‌کند تا به منظور کسب بازده مناسب، به شرکت های ریسک‌پذیرتر – مانند شرکت‌های کوچک و متوسط – وام بدهند. تشویق وام‌دهی از این طریق باید به شرکت‌های مختلف برای وام گرفتن، کمک کند تا به پروژه‌ها و استخدام‌ها برسند و علاوه بر تقویت اقتصاد در طول زمان به دولت کمک کند تا در کوتاه مدت پول نقد مورد نیاز مردم را تامین کند.

تعهد فدرال رزرو برای خرید وام نامحدود دولت سوالات و ابهام‌هایی را برانگیخته است. در ظاهر، این بدان معناست که دولت می‌تواند سهام بیشتری را منتشر کند، سهامی که بانک مرکزی خریداری می‌کند. سپس دولت می‌تواند از پول سهام جدید برای بازپرداخت سهام قدیمی استفاده کند، به این معنی که دولت هرگز بدهی خود به بانک مرکزی را پس نمی‌دهد.

با استناد به این طرح و سایر طرح‌های نظری، برخی از اقتصاددانان نگرانی‌هایی مبتنی بر خرید وام دولت توسط بانک مرکزی، مطرح کردند که این امر براندازی سیستم طراحی شده برای محافظت از اقتصاد است. دیگران اصرار داشته‌اند که این اقدامات ضروری هستند و تا کنون به ثبات اقتصاد کمک کرده‌اند. اگرچه تسهیل کمی در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است، اما هنوز امری نسبتاً جدید است و پیامدهای بالقوه‌ای در حال آشکار شدن هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5