آترکتومی اربیتال: امید تازه‌ای برای باز کردن رگ‌های خونرسان قلب (عروق کرونر) کسانی که به صورت معمول نمی‌توان برایشان استنت نصب کرد

0

به زودی می‌توان به بیماران مبتلا به بیماری قلبی با یک روش جدید  برای باز کردن عروق قلبی مسدود شده با استفاده از یک لوله کوچک پوشیده شده با مته الماسی کمک کرد.

از این دستگاه برای از بین بردن رسوبات کلسیمی که باعث بیماری عروق کرونر قلب می‌شوند، استفاده می‌شود. این تجمعات کلسیمی در داخل رگ‌های خونی با جلوگیری از جریان خون – شایع‌ترین علت حملات قلبی – هستند.

درمان استاندارد شامل قرار دادن یک استنت یعنی یک لوله سیمی کوچک یا فنر مانند است که شریان را باز می‌کند. اما در یک سوم بیماران این عمل امکان‌پذیر نیست زیرا کلسیم زیادی در داخل رگ وجود دارد و استنت به طور ایمن در جای خود نمی‌تواند قرار بگیرد.  اگر فشاری زیادی به استنت وارد شود تا جا بگیرد، احتمال پارگی آن زیاد است که می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

در این موارد، حذف کلسیم – معروف به پلاک – حیاتی است. رویه‌هایی که برای انجام این کار تا حالا استفاده می‌شدند، اما همیشه ایمن یا مؤثر نیستند.

اما در روش جدید که آترکتومی اربیتال orbital atherectomy نام دارد و در حال حاضر در 16 مرکز NHS ارائه شده، تلاش شده از این محدودیت کاسته شود.

در این روش از یک حلقه فلزی مسطح استفاده می‌کنند که مانند مته و از داخل به حارج می‌چرخد. این مته با یک لوله انعطاف‌پذیر نازک که از طریق رگ‌های خونی بدن هدایت می‌شود به سطح انسداد می‌رسد.

این حلقه دارای سطح ناهمواری است که با الماس‌های میکروسکوپی پوشانده شده است و هنگامی که مانند مته چرخانده می‌شود، پلاک را از بین می‌برد.

بیش از دو میلیون بریتانیایی از بیماری عروق کرونر قلب رنج می‌برند و این عارضه سالانه حدود 66000 مرگ ناشی از حمله قلبی را ناشی می‌شود.

بیشتر بیماران با استنت درمان می‌شوند که خطر کمتری نسبت به روش جایگزین یعنی عمل بای پس قلب دارد. در بای پس قلبی شریان مسدود شده بریده می‌شود و با یک رگ خونی سالم که از قسمت دیگری از بدن بیمار گرفته می‌شود، جایگزین می‌شود.

اما برای قرار دادن یک استنت، یک کاتتر با یک بالون کوچک وارد ورید مچ دست می‌شود و  وقتی به ناحیه مسدود شده برسد باد می‌شود. این کار استنت را باز می‌کند و پلاک را در کناره‌های شریان می‌فشارد تا خون آزادانه در جریان باشد.

با این حال، زمانی که کلسیم بیش از حد وجود دارد و نمی توان استنت را نصب کرد، عملیات استاندارد NHS برای پاک کردن باید انجام شود. این شامل قرار دادن یک کاتتر با یک دستگاه متصل است که مانند مته می چرخد.

این دستگاه فقط زمانی کار می‌کند که به سمت جلو در شریان حرکت می‌کند، به این معنی که این خطر وجود دارد که ممکن است به رگ خونی آسیب برساند، و اگر شریان پهن باشد، همیشه به اندازه کافی از انسداد نمی‌کاهد.

در سال های اخیر روشی به نام شاک ویو تراپی shockwave therapy توسعه یافته است که از امواج  اولتراسوند ضربه‌ای برای پاکسازی کلسیم استفاده می کند. اما دکتر اگرد می‌گوید که در ده درصد موار که کلسیم تنها در یک طرف شریان تجمع می‌یابد، انرژی ناشی از امواج شوک از بین می‌رود و رسوبات را تجزیه نمی‌کند.

روش ذیگری که تست شده لیزر درمانی بوده اما این دستگاه بسیار گران است و تنها در تعداد انگشت شماری از بیمارستان‌های بریتانیا استفاده می شود.

اما با آترکتومی اربیتال، هم حلقه پوشیده از الماس و هم کاتتر با یک حرکت مثل چوب پنبه‌باز کن یطری‌های نوشیدنی در داخل شریان می‌چرخند و می‌توانند در شریان‌های وسیع‌تر کار کند.

در یک مطالعه روی 433 بیمار که تحت این روش قرار گرفتند، در 98 درصد  استنت با موفقیت نصب شود و سه چهارم آنها برای سه سال دیگر بدون مشکلات اساسی مانند بیماری قلبی، سکته یا حملات قلبی زنده ماندند.

یکی از بیمارانی که از این روش سود می برد کیث اسمیت 73 ساله از نورثامبرلند است.

این مهندس بازنشسته و پدربزرگ دو فرزند در سال 2020 دچار حمله قلبی شد و یک استنت گذاشت. اما به او هشدار داده شد که در نهایت به استنت در دو شریان دیگرش نیاز خواهد داشت زیرا آنها مسدود شده بودند.

وقتی کیت ماه گذشته برای عمل جراحی به بیمارستان فریمن در نیوکاسل رفت، پزشکان متوجه شدند که شریان‌های او کلسیفیه شده و برای استنت‌گذاری مناسب نیست.

پس از انجام آترکتومی اربیتال، آقای اسمیت دو استنت گذاشت و از آن زمان تاکنون بدون درد بوده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5