انسان‌ها در صورت یک سفر بزرگ فضایی باید چه چیزهایی همراه ببرند و چه چه چیزهایی را باقی بگذارند؟

0

یک روز، انسان‌ها فضا را با یکدیگر اکتشاف خواهند کرد و به صورت پراکنده در منظومه شمسی و بر روی سیاره‌هایی مثل مریخ و فراتر از آن زندگی می‌کنند.

خورخه مانیز روبیو :

ما در آغاز عصر جدیدی از اکتشاف آینده و تجاری‌سازی فضا هستیم. در ابتدا، ماه خواهد بود و از آنجا، مریخ و بقیه منظومه شمسی. من همیشه مجذوب اکتشاف فضا بوده‌ام، اما در عین حال، نگران پیامدهای متعددش نیز بوده‌ام. از نظر تاریخی، اکتشاف بشر موجبِ بهره‌برداری متجاوزانه از مردم، زمین و منابع شده است. این فرآیند استعمار ادامه‌دار جهان ناعادلانه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم را شکل داده است. پس چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که از ماندگار شدن این الگوهای استعماری جلوگیری می‌کنیم؟

وقتی به عنوان هنرمند در آژانس فضایی اروپا منصوب شدم، فکر کردم این یک فرصت بی‌نظیر برای یک بیانیه جسورانه، برای تجدیدنظر است: ما به عنوان انسان واقعاً باید چه چیزهایی با خود در این سفر فضایی به همراه ببریم؟ و شاید حتی مهم‌تر، چه چیزی باید از خود بر جای بگذاریم؟ به عنوان یک مرد سفیدپوست دارای امتیاز که در اروپا متولد و بزرگ شده‌ام، من در جهانی رشد کرده‌ام که هنرها، علم و فناوری غربی، نسبت به هر نوع دیگری از دانش، برتر در نظر گرفته می‌شوند. هرچند، با بازدید از موزه‌های بسیار و مجموعه‌های گسترده آن‌ها، محصولات میراث استعماری ما، طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها را شناختم و همچنین روش‌های منحصربه‌فرد درک جهانی که در آن زندگی می‌کنیم. بزرگ‌ترین دستاورد بشر، فرود بر سطح ماه نبوده است، بلکه تنوع فرهنگی ما، آیین‌ها، باورها و دانش موجود در آن بوده است.

این میراث غنی به گذشته تعلق ندارد بلکه کاملاً زنده است، گاهی حتی پیشرفت می‌کند. ما به ندرت درباره موضوعات فرهنگی، اخلاقی یا حتی معنوی صحبت کنیم وقتی درباره اکتشاف فضا بحث می‌کنیم، اما من باور دارم که دقیقاً فرهنگ است که در آینده به ما هدفی خواهد داد. از طریق فعالیت‌های هنری‌ام، من می‌آموزم ابعاد متعدد فرهنگی را پاس بدارم بدون حس دلتنگی یا مدارا که به طور تاریخی از این فرهنگ‌ها، دانش و اهمیت آن‌ها نمایش داده شده است.

این کیم کیوم-هوا است، نمادین‌ترین شَمَن کُره که سال گذشته درگذشت. من کیم کیوم-هوا را در معبدش در جزیره گانگوا ملاقات کردم، و آنجا شاهد آخرین آیین او بودم، جشنی برای برکت دادن به هفتادمین سال او به عنوان یک شَمَن و آماده کردنش برای عزیمت به جهان روحی او.

با قدمتی از زمان ماقبل تاریخ، شَمَن‌باوری در کره یک نوع پابرجا از فعالیت روحی و منبعی برای توانمندسازی زنان بسیاری بوده است. این جئونگ سون-دئوک است، شَمَن مردم، در طول جشنی که چند روز و شب طول کشید. تعظیم کردن به او را به یاد دارم وقتی توسط شمشیرها و لباس‌های رنگارنگ و هدایا احاطه شده بود. اشیاء روزمره تعالی می‌یافتند و جلوی چشمانم، بُعد جدیدی پیدا می‌کردند. او را دیدم که به یک خدا تبدیل شد، بدنش از طریق رقص، دعا و آیین متحول شد. جالب اینجاست که با وجود موقعیت آن‌ها از نظر قدرت، شمن‌های کره‌ای انسان‌هایی بخشنده و فروتن باقی می‌مانند. به واسطه‌ای این زنان، من توانستم آشکارا قدرت را در شکل‌های باستانی دانش ببینم. نقشی که فرهنگ ما در حفظ یک تعادل شکننده کیهانی ایفا می‌کند.

این دون رامون است، یک شفا دهنده محلی در مرکز هنرهای بومی در وراکروز مکزیک، جایی که فرهنگ توتوناک به نسل‌های آینده آموخته می‌شود. مدیر این مرکز، اومبرتو گارسیا، افتخار می‌کرد وقتی یک مدل آموزشی را شرح می‌داد که در آن رشته‌هایی مثل هنر، ارتباطات یا پزشکی مستقل نیستند، بلکه به هم پیوند داده شده‌اند. جهان‌بینی توتوناک حول این بُعد همیشه در حال تغییر و به هم پیوسته می‌چرخد. یک ریتم طبیعی وجود دارد که تمام فعالیت‌ها را اینجا برمی‌انگیزد، می‌خواهد آشپزی، بافندگی یا شفابخشی باشد. هیچ چیز بیهوده یا تزئینی نیست. هر حرکت و هر اقدام، معنایی دارد. این سنت‌ها، باورها و آیین‌ها، این‌ها به هیچ وجه ایستا نیستند. این‌ها نتیجه هزاران سال فعالیت در یک فرآیند رنج‌آور احیاکننده هستند.

این‌ها قطعاتی بی‌نظیر از حکمت هستند که باید قطعاً با خود به آینده ببریم. و من برای تحقق آن کار می‌کنم. من می‌خواهم مدل کنونی استعمار فضا را به چالش بکشم، و تصمیم گرفتم با یک حرکت بزرگ آغاز کنم — با به رسمیت شناختن ماه به عنوان یک نماد جهانی تجدید حیات و نوسازی. به عنوان بخشی از برنامه‌های آژانس فضایی اروپا برای پشتیبانی از حضور دائمی انسان در ماه، من ساختن معبد ماه را پیشنهاد می‌کنم، مکانی در آینده برای نمایش‌های فرهنگی متنوع، سنت‌ها و تحقیقات علمی. معبد ماه بر روی لبه‌ی دهانه‌ی شکلتون قرار خواهد داشت، یک دهانه‌ی عظیم ناشی از برخورد که شامل قله‌های همیشه روشن و تاریکی‌های ابدی است. طراحی آن با بهره‌گیری از جاذبه کم ماه، استفاده از منابع محلی و مکانیک پیچیده آسمانی انجام می‌شود که در قطب جنوبی ماه عمل می‌کند.

در فضای داخلی آن می‌توان آثاری از اجسام فرهنگی جدید جذاب یافت، مجموعه‌ای از اشیایی که با خاک ماه و مواد فضایی کمیاب ساخته شده‌اند، که نمادی از دانش اجدادی بشر و تمام پیچیدگی آن هستند. این ماسک‌ها، ظروف و سایر مصنوعات آیینی، اشیایی قدرتمند برای رساندن مفهوم تحولات عمیق شخصی هستند، گاهی حتی به پُلی میان جهان‌های دور تبدیل می‌شوند. آن‌ها نشان‌دهنده تنوع گسترده موجود در تجربه بشر هستند. این اشیاء هزاران داستان هنوز نانوشته را با خود حمل می‌کنند. برخی محافظ هستند، در حالی که دیگران مرتبط با شرایط دشواری هستند که مردم خارج از سیاره تحمل خواهند کرد. اما حتی اگر این اشیاء از مکانی بسیار دورتر از اینجا بیایند، ما همچنان می‌توانیم یک خصوصیت آشنای انسانی را درون آن‌ها ببینیم.

معبد ماه، ماه را به عنوان سنجه‌ای برای تمام چیزها گرامی می‌دارد. یادبودی است از عقل و تخیل بشر. نمایانگر شانس ما برای گرد هم آوردن دوباره‌ی علم، هنر و آیین است. شاید این یک چشم‌اندازِ شخصی و حتی آرمان‌گرایانه برای آینده‌ی بین‌سیاره‌ای ما باشد، اما شاید به واسطه‌ی این اقدامات آرمان‌گرایانه بتوانیم از بسیاری از پیش‌داوری‌هایمان اینجا در زمین رهایی یابیم، چرا که به روایت‌های شخصی متنوع‌تری برای آینده‌مان نیاز داریم، آینده‌ای که در آن به فرهنگ‌هایمان پشت نمی‌کنیم و نقشی که آن‌ها در شکل دادن آنچه امروز هستیم، ایفا کرده‌اند. آینده‌ای که در آن بقای افراد ممتاز به بهای آسیب‌پذیرترین افراد تداوم ندارد، بلکه آینده‌ای که موقعیت شکننده‌ی ما در این جهان و مسئولیت‌های ما در قبال آن را به رسمیت می‌شناسد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.