علت مرگ نوزاد مومیایی‌شده در اتریش احتمالا بیماری راشیتیسم و کمبود نور خورشید است

0

قرن‌ها، سرداب یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های اشرافی در اتریش راز غم‌انگیزی را حفظ کرده است. در این سرداب مومیایی یک پسر که شاید یک یا دو سال بیشتر نداشته باشد، حفظ شده  که به دلیل کمبود غذا یا جراحت جان خود را از دست داده. اما شاید علت مرگ چیز دیگری مثلا کمبود نور خورشید.

این کودک مذکر در یک دخمه خانوادگی که برای کنت‌های استارهمبرگ در نظر گرفته شده بود، مومیایی شده پیدا شد و در اواسط قرن 16 و 17 در آنجا دفن شده بود.  جزئیات بدن او هنوز حفظ شده است، بدنش هنوز در لباس ابریشمی پیچیده پیچیده شده است. با این حال، علی رغم داشتن یک زندگی ممتاز، قد کوتاه او به وضوح نشان می‌دهد که چندان هم سالم نبوده است

کالبد شکافی مجازی جسد با استفاده از سی‌تی اسکن، ناهنجاری‌هایی را در دنده‌ها نشان داد که شبیه علائم کلاسیک سوء تغذیه، به‌ویژه کمبود ویتامین D است. این بیماری که به عنوان راشیتیسم شناخته می‌شود، معمولا منجر به خم شدن پاها می‌شود، اما این علامت در پاها پسر مشهود نبود.

محققان با  ذهنیت باز، احتمال دوم را در نظر گرفتند – مقادیر کم ویتامین C، که منجر به اسکوربوت می شود. با اینکه تغییر شکل‌های دنده در هر دو بیماری یکسان نیستند، شباهت‌های آنها برای محققان کافی بود تا بیشتر بررسی کنند.

تجزیه و تحلیل بافت چربی نشان داد که این کودک 10 تا 18 ماهه نسبت به سن خود اضافه وزن دارد، حداقل در مقایسه با سایر نوزادان آن زمان. در نتیجه، محققان گمان می‌کنند که این کودک در زندگی پدری خود به خوبی تغذیه می‌شد و این امر باعث می‌شود احتمال داشتن کمبود ویتامین C کمتر شود.

از سوی دیگر، ویتامین D به مقدار قابل توجهی از مواد غذایی ما جذب نمی‌شود، بلکه از طریق واکنش‌های شیمیایی وابسته به اشعه ماوراء بنفش (UV) در پوست تولید می‌شود که نشان می‌دهد دلیل مشکل بیمار کمبود نور خورشید بوده است.

این ماده شیمیایی در ساخت استخوان در دوران کودکی بسیار مهم است و ناهنجاری‌های استخوانی را توجیه می‌کند. همچنین به بدن اجازه می‌دهد تا کلسیم و فسفر را در طول زندگی بهتر جذب کنند.

آندریاس نرلیچ آسیب‌شناس از دانشگاه مونیخ توضیح می‌دهد : «ترکیب چاقی همراه با کمبود شدید ویتامین را تنها می‌توان با وضعیت تغذیه ای «خوب» و کمبود تقریباً کامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید توضیح داد.»

اگرچه راشیتیسم لزوماً توجیه مرگ نییست، اما با نگاهی به ریه‌های کودک نشانه‌هایی ازعفونت ریه یا ذات‌الریه کشنده ، هم دیده شد. عفونتی که در نوزادان مبتلا به کمبود ویتامین D شایع‌تر است.

تا قرن نوزدهم و ایجاد همه‌گیری راشیتیسم طول کشید تا دانشمندان بفهمند قرار گرفتن در معرض خورشید برای تشکیل استخوان ضروری است و برای کمک به نوزاد استارهمبرگ بسیار دیر شده است.

با توجه به اینکه پیکر تعداد کمی از دفن نوزادان از قرن ۱۶ و ۱۷، به خوبی حفظ شده، این یافته بسیار جالب بود که بدانیم یک کودک خانواده مرفه چرا باید اینگونه درمی‌گذشته.

در طول این زمان، این عادت ایجاد شده بود که اشراف از خورشید اجتناب می کردند تا پوست خود را سفید همچون شیر نگه دارند، که نشانه ای از رتبه بالا در بسیاری از جامعه اروپایی است. در آن زمان فقط دهقانان و کارگران آفتاب‌سوخته بودند.

در ایتالیا، بسیاری از اسکلت‌های کودکان نجیب که در قرن 16 و 17 در کلیسای مدیچی در فلورانس دفن شده‌اند، نشانه‌هایی از راشیتیسم، از جمله خم شدن استخوان دست‌ها را نشان می‌دادند. پژوهشگرانی که در سال 2013 تحقیق می‌کردند، استدلال می‌کنند که تأخیر طولانی‌مدت در ارائه مقادیر کافی از غذاهای جامد که مقادیر کمی ویتامین D در نوزادان فراهم می‌کند، می‌تواند خطر ابتلا به راشیتیسم را افزایش دهد.

مشخص نیست نوزادی که در دخمه اتریشی یافت شد از شیر گرفته شده بود یا غذاهای چرب غنی از ویتامین D خورده بود. در واقع، سطح بالای چربی بدن او احتمالاً همان چیزی است که بقایای او را به خوبی حفظ کرده است. حتی شواهد اخیری وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D با چاقی دوران کودکی مرتبط است و این سؤال را مطرح می‌کند که رژیم غذایی خاص او چه نقشی در بیماری او داشته است.

با توجه به اینکه جسد در یک کت خاکسپاری ابریشمی دفن شده بود و تنها نوزاد در سرداب خانواده بود، محققان گمان می‌کنند که او نجیب‌زاده‌ای است که احتمالاً گانداکر، گرگور یا ریچارد نامیده می‌شود. متأسفانه تابوت او کتیبه ای نداشت.

این مطالعه در Frontiers منتشر شد .


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.