اتفاق عجیبی که برای گرگ‌های آلوده به انگل توکسوپلاسما رخ می‌دهد: ذهنشان تغییر می‌کند و به رهبر شجاع به زوال‌برنده گله خود تبدیل می‌شوند!

0

مطالعه 26 ساله داده‌های رفتاری گرگ‌ها و تجزیه و تحلیل خون 229 گرگ نشان داده است که عفونت با انگل توکسوپلاسما Toxoplasma gondii باعث می‌شود که گرگ‌ها به احتمال  46 برابر بیشتر به عنوان رهبر گله انتخاب شوند!

تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات این انگل در طبیعت اصلا به صورت مناسبی بررسی نشده است و نقش آن در اکوسیستم‌ها و رفتار حیوانات دست کم گرفته شده است.

اگر گربه دارید، احتمالاً قبلاً نام این انگل را شنیده‌اید. این ارگانیسم میکروسکوپی فقط می‌تواند در بدن گربه‌سانان تولید مثل کند، اما تقریباً در همه حیوانات خونگرم می‌تواند عفونت ایجاد کند و رشد کند.

این شامل انسان هم می‌شود، جایی که می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری انگلی اغلب بدون علامت (اما هنوز بالقوه کشنده ) به نام توکسوپلاسموز شود و لابد شنیده‌اید که توکسوپلاسموز زنان باردار تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

هنگامی که انگل توکسوپلاسما در یک میزبان دیگر قرار می‌گیرد، اگر نمی‌خواهد با بن بست تکاملی مواجه شود، باید راهی برای بازگرداندن فرزندان خود به درون گربه بیابند. از همین رو است که به طرز بسیار عجیب و غریبی رفتار میزان خود را تغییر می‌دهد.

حیواناتی مانند موش‌های آلوده به این انگل خطرات بیشتری را متحمل می‌شوند و در برخی موارد واقعاً مجذوب بوی ادرار گربه‌ها می‌شوند و در نتیجه احتمال کشته شدن آن‌ها توسط گریه‌ها و بازگشت انگل‌ها به بدن گربه و تکمیل چرخه تکاملی زیاد است.

اما در حیوانات بزرگتر، مانند شامپانزه‌ها، این تغییر رفتار موجب بی‌خیالی نسبی آنها می‌شود و  خطر برخورد آنها با گربه‌سانان بزرگتر مانند پلنگ بیشتر می‌شود. کفتار‌های آلوده به توکسوپلاسما نیز بیشتر توسط شیر‌ها کشته می‌شوند.

اما می‌رسیم به گرگ‌های خاکستری ( Canis lupus ) ، به خصوص آنهایی که در در پارک ملی یلوستون مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این گرگ‌ها چطور مبتلا می‌شوند و چطور انگلشان را منتقل می‌کنند؟

این گرگ‌ها در مجاورت گربه‌ها نیستند. اما گاهی اوقات قلمرو زیست آن‌ها با کوگار‌ها (شیر کوهی) ( Puma concolor )، ناقلین شناخته شده توکسوپلاسما مشترک است و شکارهای آنها یعنی گوزن ( Cervus canadensis )، گاومیش کوهان دار امریکایی ( Bison bison ) و آهو قاطر ( Odocoileus hemionus ) همپوشانی دارند.

پس این امکان وجود دارد که گرگ‌ها نیز به این بیماری مبتلا شوند، شاید به دلیل خوردن گهگاهی کوگارهای مرده.

داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد گرگ‌ها و رفتار آن‌ها برای نزدیک به 27 سال فرصتی نادر برای مطالعه اثرات انگل بر روی یک میزبان وحشی و میانی ارائه کرد.

محققان نمونه‌های خون از گرگ‌ها را بررسی کردند تا میزان عفونت توکسوپلاسما را بسنجند.

آن‌ها دریافتند که در گرگ‌هایی که قلمروشان به میزان با کوگر‌ها همپوشانی دارند، احتمال آلودگی با توکسوپلاسما بیشتر است.

اما گرگی که این ریسک‌پذیری زیست در جوار شیرکوهی و داشتن قلمرو مشترک را دارد باید گرگ خاصی باشد!

گرگ‌های آلوده 11 برابر بیشتر از گله خود در قلمرو جدید پراکنده می‌شوند. نر‌های آلوده به احتمال 50 درصد در طی 6 ماه گله خود را ترک می‌کنند، در مقایسه با 21 ماه معمولی‌ گرگ‌های غیرآلوده.

به طور مشابه، ماده‌های آلوده 25 درصد شانس ترک گله خود را در عرض 30 ماه داشتند، در مقایسه با 48 ماه برای ماده‌هایی که آلوده نشده بودند.

در نهایت گرگ‌های آلوده به خاطر این شجاعت و نترسی ظاهری به احتمال زیاد به رهبران گروه تبدیل شدند. توکسوپلاسما ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد، که به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش پرخاشگری و تسلط شود، که ویژگی‌هایی است که به گرگ کمک می‌کند تا خود را به عنوان یک رهبر گله شاخص کند.

این یکی دو پیامد مهم دارد. رهبران گله کسانی هستند که تولید مثل بیشتری دارند و انتقال مادرزادی توکسوپلاسما از مادر به فرزند رخ می‌دهد. اما همچنین می‌تواند بر پویایی کل گله تأثیر بگذارد.

گرگ‌ها باید ساختار گروهی منظمی داشته باشند. پس وقتی یک رهبر آلوده در راس قرار می‌گیرد، تأثیر نامتناسبی بر تصمیمات گروهی می‌گذارد.

مطالعه پیامد‌های عفونت‌های انگل در تحقیقات آینده حیات وحش برای درک تأثیرات انگل‌ها بر افراد، گروه‌ها، جمعیت‌ها و فرآیند‌های اکوسیستم حیاتی است.

این تحقیق در Communications Biology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.