جایزه فناوری هزاره سال ۲۰۲۲ به مارتین گرین برای اختراع سلول‌های خورشیدی PERC اهدا شد

0

 پروفسور مارتین گرین از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا، به خاطر نقش محوری‌اش در اختراع و توسعه‌ی “سلول‌های خورشیدی با سطوح بالایی و پایینی روکش شده” (passivated emitter and rear contact) موسوم به “پِرک”،  (PERC)برنده جایزه فناوری هزاره سال ۲۰۲۲ شد. این سلول‌ها امروزه کارآمدترین و رایج‌ترین سلول‌های خورشیدی سیلیکونی موجود در بازار هستند.

مبلغ جایزه فناوری هزاره یک میلیون یورو است و هر دو سال یک بار توسط آکادمی فناوری فنلاند اهدا می‌شود. هدف اصلی اهدای این جایزه برجسته کردن تاثیر علم و فناوری در زندگی انسان است. رئیس جمهور فنلاند، ساولی نینیستو طی مراسمی در هلسینکی پایتخت فنلاند جایزه سال ۲۰۲۲ را به پروفسور مارتین گرین اهدا کرد.

پروفسور گرین گفت که از دریافت این جایزه مفتخر است و اظهار کرد: «اهدای این جایزه به من نه تنها به معنای قدردانی از کارهای من در زمینه تکنولوژی سلول‌های خورشیدی است، بلکه تقدیری از دانشجویان و همکاران من در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا و نیز سایر گروه‌های تحقیقاتی فعال در این رشته است.

معتقدم این جایزه اعتبار لازم را به من می‌دهد تا نظراتم درباره مقابله با گرمایش جهانی بهتر شنیده شود. ما باید از سوخت‌های فسیلی گذر کرده و به سمت انرژی‌های پاک برویم تا تمدن انسان بر روی سیاره‌ای که خانه مشترک همه ماست دوام آورد. سرعت این گذار رو به افزایش است و طی چند دهه آینده ما انرژی مورد نیازمان را از طریق باد و خورشید تأمین خواهیم کرد. معتقدم تحولی عظیم در ابعادی تاریخی در حال وقوع است.»

برای جایزه امسال ۴۰ نامزد در رشته‌های علوم زیستی، انرژی و محیط زیست، فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند، مواد جدید و فرآیندهای ساخت و تولید در نظر گرفته شدند. تعداد بی‌سابقه‌ای از نامزدهای امسال زن بودند. سازمان بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان (IREG) جایزه فناوری هزاره را جز معتبرترین جوایز آکادمیک می‌داند و امتیاز اعتبار آن نسبت به جایزه نوبل 0.5 است.

آقای گرین اغلب «پدر سلول‌های خورشیدی نوین» خوانده می‌شود و اخیرا وزیر انرژی و تغییر اقلیم دولت فدرال استرالیا، کریس باون او را یک «گنجینه ملی» خطاب کرد.

گروه‌های پژوهشی‌ای که در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا تکنولوژی PERC را توسعه می‌دادند تحت مدیریت او کیفیت لایه‌های بالایی و زیرین سلول‌های خورشیدی استاندارد را بهبود بخشیدند. وقتی فوتون‌های نور وارد سلول سیلیکونی می‌شوند، الکترون‌های آن را برانگیخته می‌کنند. این الکترون‌های برانگیخته می‌توانند درون سلول حرکت کنند و جریان الکتریکی ایجاد کنند. سطوح پرداخت شده‌ی سلول‌های پِرک الکترون‌های را قادر می‌سازند  مدت بیشتری حالت برانگیختگی را حفظ کنند که باعث می‌شود کارایی سلول افزایش یابد و انرژی بیشتری تولید کند. به لطف تکنولوژی پرک، بازدهی سلول‌های خورشیدی استاندارد از دهه ۱۹۸۰ تا اوائل دهه ۲۰۰۰ حدود پنجاه درصد افزایش یافت و از 16.5% به حدود 25% رسید.

در نتیجه نوآوری‌های آقای گرین و پیشرفت‌ فناوری سلول‌های خورشیدی، امروز انرژی خورشیدی نقشی اساسی در گذار جهانی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن‌زدایی از جو زمین دارند. سال گذشته سلول‌های پرک ۹۰٪ از تولید جهانی سلول‌های خورشیدی را به خود اختصاص دادند.

آتیلا برانگز، استاد و نایب رئیس دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا ضمن تمجید از پروفسور گرین گفت: «من به نمایندگی از این دانشگاه، گرم‌ترین تبریکات خود را نثار مارتین می‌کنم. کاهش چشمگیر هزینه‌ی سلول‌های خورشیدی در سال‌های اخیر نتیجه مستقیم تلاش‌های مارتین و همکارانش در دانشگاه ماست. تکنولوژی پرک تاثیر بزرگی در گذار به انرژی‌های پاک و مبارزه با تغییر آب و هوا در سطح جهانی داشته و دارد.

دانشگاه نیو ساوت ولز در زمینه توسعه فناوری‌های خورشیدی در جهان پیشگام است و اهدای این جایزه به مارتین جایگاه او را در مقام یکی از پیشروترین دانشمندان این رشته تثبیت می‌کند.»

پروفسور گرین و همکارانش هم‌اکنون مشغول کار بر روی سلول‌های خورشیدی ترکیبی هستند و قصد دارند با روش‌هایی مختلف مانند قرار دادن سلول‌های خورشیدی بر روی هم به بازدهی ۴۰٪ دست پیدا کنند.

آقای گرین میگوید: «سلول‌های خورشیدی به شکلی روزافزون جایگزین نیروگاه‌هایی که سوخت فسیلی می‌سوزانند می‌شوند. در سال ۲۰۲۱، بیست کشور یا منطقه شامل استرالیا، شیلی، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، ویتنام و کالیفرنیا بین ۸ تا ۲۵ درصد از برق مورد نیازشان را از انرژی خورشیدی تامین کردند و این ارقام همچنان در حال افزایش است.

«کاهش سریع هزینه انرژی خورشیدی که کار من نقش مهمی در آن داشته، درست به موقع فرا رسید. درست وقتی که اهمیت مبارزه با گرمایش جهانی به وضوح آشکار شده است.»

ترجمه از پژمان حیاتی

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.