بهترین کتاب‌ها در مورد فضا، فضانوردی و ستاره‌شناسی در بازار کتاب ایران

0

کتاب به سوی بی نهایت و فراتر از آن

To Infinity and Beyond
سفری برای کشف و شناخت کیهان

کتاب به سوی بی نهایت و فراتر از آنTo Infinity and Beyond

انتشارات: پل
نویسنده: نیل دگراس تایسن

نیل دگراس تایسن، زاده ی 5 اکتبر 1958، اخترشناس، نویسنده و مفسر علمی آمریکایی است. او از سال 1996، مسئول مطالعات فضایی مرکز رز در نیویورک بوده است. این مرکز، بخشی از موزه ی تاریخ طبیعی آمریکا است و تایسن در همین موزه، دپارتمان اخترفیزیک را در سال 1997 پایه گذاری کرد.او که در شهر نیویورک به دنیا آمد و بزرگ شد، در سن نه سالگی به اخترشناسی علاقه مند شد. تایسن پس از فارغ التحصیلی از مدرسه ی علمی برانکس، مشغول خواندن فیزیک در دانشگاه هاروارد شد. او سپس وارد دانشگاه کلمبیا شد و مدرک دکترای خود را در…

کتاب درک کیهان

Understanding the Universe: The Physics of the Cosmos from Quasars to Quarks
فیزیک کیهان از کوازارها تا کوارک ها

کتاب درک کیهانUnderstanding the Universe: The Physics of the Cosmos from Quasars to Quarks

انتشارات: مازیار
نویسنده: اندرو نورتون

کتاب درک کیهان، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه همه حوزه‌های فیزیک، از کوچک‌ترین مقیاس‌ها تا بزرگ‌ترین مقیاس‌ها، گرد هم می‌آیند تا درک کنونی ما از کیهان را شکل دهند. این کتاب خوانندگان را به سفری جذاب می‌برد، از مهبانگ و چگونگی تکامل کیهان تا نحوه ظاهر شدن آن در حال حاضر و بررسی احتمالاتی که در ادامه تکامل آن ممکن است در آینده رخ دهد. همچنین آخرین پیشرفت‌های هیجان‌انگیز در این موضوع و چگونگی تأثیر آن‌ها بر درک ما از کیهان، مانند کرومودینامیک کوانتومی، سیاهچاله‌ها، انرژی تاریک و امواج گرانشی را بررسی می‌کند. همچنین توضیح می‌دهد که چگونه ما این‌همه اطلاعات را در مورد کیهان می‌دانیم و محدودیت‌های درک فعلی ما را به‌تفصیل شرح می‌دهد.

کتاب بازگشت به ماه

Back to the Moon
خیزش غول آسای بعدی برای بشریت

کتاب بازگشت به ماهBack to the Moon

انتشارات: علم
نویسنده: جوزف سیلک

جوزف آیور سیلک FRS (زاده 3 دسامبر 1942) یک اخترفیزیکدان بریتانیایی-آمریکایی است. او از سال 1999 تا سپتامبر 2011، کرسی نجوم Savilian در دانشگاه آکسفورد بود.او عضو ممتاز کالج جدید، آکسفورد و عضو انجمن سلطنتی (انتخاب می 1999) است. او در سال 2011 جایزه بالزان را برای آثارش در مورد کیهان اولیه دریافت کرد.سیلک بیش از دویست سخنرانی دعوت شده در کنفرانس، عمدتاً در مورد شکل گیری کهکشان ها و کیهان شناسی ارائه کرده است.

کتاب زنده در آتش

Burned Alive: Bruno, Galileo and the Inquisition
جوردانو برونو، گالیله و دادگاه تفتیش عقاید

کتاب زنده در آتشBurned Alive: Bruno, Galileo and the Inquisition

انتشارات: مازیار
نویسنده: آلبرتو آ مارتینز

در سال 1600، تفتیش عقاید کاتولیک فیلسوف و کیهان شناس جووردانو برونو را به بدعت محکوم کرد و سپس او را در کامپو د فیوری در رم زنده زنده سوزاندند. مورخان و دانشمندان فلسفی به طور سنتی معتقدند که عقاید الهیاتی برونو منجر به اعدام او شد، و هر گونه ارتباط بین مطالعه او در مورد ماهیت جهان و محاکمه او را انکار کردند. اما در کتاب «زنده در آتش» ، آلبرتو آ. مارتینز از شواهد جدیدی استفاده می‌کند تا ادعا کند که باورهای کیهانی برونو در واقع عامل اصلی در محکومیت او بوده است.
مارتینز با پیوند دادن محاکمه برونو به رویارویی‌های بعدی بین تفتیش عقاید و گالیله در سال‌های 1616 و 1633، نشان می‌دهد که چگونه برخی از همان تفتیش‌گرانی که برونو را قضاوت کردند، گالیله را به چالش کشیدند. به طور خاص، یکی از روحانیون که انتقادی ترین گزارش های مورد استفاده توسط تفتیش عقاید برای محکوم کردن گالیله را در سال 1633 نوشت بلافاصله پس از آن، دست نوشته ای منتشر نشده نوشت که در آن گالیله و سایر پیروان کوپرنیک را به دلیل اعتقاداتشان در مورد جهان محکوم کرد: اینکه جهان های بسیاری وجود دارند و اینکه زمین حرکت می کند زیرا روح دارد. این کتاب با به چالش کشیدن تاریخ پذیرفته شده نجوم برای نشان دادن برونو به عنوان یک مبتکر واقعی که مشارکت هایش در علم پیش از گالیله است، نشان می دهد که کیهان شناسی بود، نه الهیات، که برونو را به مرگ او رساند.

کتاب چه چیزی جهان را می خورد؟

What’s Eating the Universe?
(و سایر سوالات کیهانی)

کتاب چه چیزی جهان را می خورد؟What's Eating the Universe

انتشارات: پل
نویسنده: پائول دیویس

کتاب دانش نامه ی اختر شناسی

Encyclopedia of Astronomy

کتاب دانش نامه ی اختر شناسیEncyclopedia of Astronomy

انتشارات: افق
نویسنده: علی بشردانش

هر ذهن کنجکاوی چه در کودکی و چه در بزرگسالی وقتی به آسمان می نگرد، سوال های زیادی را در آن می یابد. در تماشای آسمان و تامل در آن، آدمی خود را با عظمتی باورنکردنی مواجه می بیند که سبب می شود به چیستی خود و جهان بیاندیشد. فلکی گسترده و باشکوه با تمام اجرامی که برخی به چشم می آیند و برخی از چشم های غیرمسلح مخفی اند، رازهای زیادی را در دل خود می پرورد که کلید برخی از این اسرار، به دست دانشمندان کشف شده است. دانشمندان و پژوهشگران بعد از کشف این اسرار جذاب و شگفت انگیز آن را با بقیه به اشتراک می گذارند و پاسخ بسیاری از سوالات ما از دریچه ی ابزارهای مختلفی به دستمان می رسد.
یکی از این ابزارها “دانش نامه ی اختر شناسی” به اهتمام “علی بشردانش” است که در آن به پرسش های بیشماری پاسخ داده شده است. پرسش هایی نظیر اینکه جهان چگونه ایجاد شد و ستارگان چگونه ظهور و افول می یابند، آیا سیاهچاله ها و ماده ی تاریک حقیقت دارند و اگر اینطور است ماهیت آن ها چیست، مشهورترین صورت های فلکی و ستارگان درخشان آسمان چه نام دارند و بشر چه برنامه هایی برای کاوش در کیهان به انجام رسانده و در آینده به انجام می رساند. “دانش نامه ی اختر شناسی” از “علی بشردانش” اطلاعات جذاب و قابل توجهی را در بردارد که می توانید در خلال آن به پاسخ سوالاتتان دست پیدا کنید و حتی به سوالات جدیدتر و مهم تری فکر کنید. اگر شما هم به اخترشناسی و نجوم علاقمند هستید و می خواهید بر اطلاعات علمی و عمومی خود در این زمینه بیافزایید، “دانش نامه ی اختر شناسی” را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کتاب شش عدد

Just Six Numbers
(نیروهای بنیادی که جهان را شکل می دهند)

کتاب شش عددJust Six Numbers

انتشارات: نشر نی
نویسنده: مارتین ریس

چه شد که میلیاردها کهکشان، سیاه چاله، ستاره و سیاره از «یک حادثه ی پیدایش» پدید آمدند؟ اتم ها چگونه این جا، روی زمین و شاید روی کرات دیگر کنار هم قرار گرفتند و موجودات زنده ای چنان پیچیده ساختند که درباره ی منشأ پیدایش خود و هدف زندگی شان تفکر کنند؟ این کتاب برای نخستین بار کشفیات جدید مربوط به این پرسش های اساسی و بینش هایی فوق العاده در این زمینه را به خواننده ارائه می کند.
خواندن کتاب شش عدد که به قلم یکی از عالی ترین، دورنگرترین و عمیق ترین کیهان شناسان عصر ما نگاشته شده است، برای همه ی کسانی که می خواهند نیروهای بنیادی شکل دهنده ی عالم و همه ی محتویات آن را بشناسند، یک ضرورت به حساب می آید.

کتاب استیون هاوکینگ

Stephen Hawking
چکیده ای از دانش او

کتاب استیون هاوکینگStephen Hawking

انتشارات: سبزان
نویسنده: فلوریان فرایستتر

بدون شک، استیون هاوکینگ شناخته شده ترین دانشمند هم عصر ماست. داشتن ذهنی رها و مشکلات جسمی فراوانش او را برای همه جذاب کرده بود. آشنایی با دانش و چالش های وی، همواره، برای همه جذاب بوده و به همین دلیل، کتاب های متعددی درباره اش نوشته شده است که بیشترشان به زندگی و مسائل تاریخی مرتبط با او پرداخته اند.
هاوکینگ تمام زندگی علمی خود را وقف تحقیقاتی کرد که درست برخلاف تحقیقات عملی و کاربردی بود، اما این مسئله دقیقا همان چیزی بود که کارهایش را برای بسیاری از افراد جذاب می کرد. او به ما می آموزد که جهان تا چه اندازه می تواند جذاب باشد و به اشتراک گذاشتن این جذابیت با دیگران تا چه حد شگفت انگیز است. این دانشمند بزرگ، در تمام دوره فعالیت علمی خود، صرفا در پی یافتن پاسخ سوالات بزرگ بشریت نبود؛ بلکه از آن مهم تر، همیشه سعی می کرد به گونه ای در مورد کارش صحبت کند که تعداد بیشتری از مردم بتوانند در یافته های او سهیم شوند.
کتاب پیش رو مروری بر کارهای استیون هاوکینگ با تمرکز بر کتاب های تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو است و بر مفاهیم علمی مرتبط با کارهای او تمرکز دارد. در این کتاب، سعی شده بیشترین اطلاعات در کمترین حجم ممکن ارائه شود و به مفاهیمی همچون تابش هاوکینگ، پارادوکس اطلاعات در سیاه چاله، کوانتوم و همچنین زمان موهومی به صورت مفهومی پرداخته شده است؛ به صورتی که دیدگاه خواننده را درباره این موضوعات تغییر خواهد داد.

کتاب ساختار ستارگان و کهکشانها

Concepts of contemporary astronomy

کتاب ساختار ستارگان و کهکشانهاConcepts of contemporary astronomy

انتشارات: گیتاشناسی
نویسنده: پاول هاج

این کتاب به منظور آشنایی علاقه مندان اختر شناسی با مبانی فیزیک ستارگان و کیهان شناسی و برای کسانی نوشته شده است که دانش آنها در فیزیک و ریاضیات در حد دروس دبیرستانی است.نویسنده سعی کرده است که بدون استفاده از فرمولهای ریاضی بسیاری از پدیده های اختر فیزیکی را توضیح دهد و مفاهیم دشوار را با زبانی ساده بازگو کند.استفاده از نمودارها و تصاویر متعدد از جمله ابزارهای او برای رسیدن به این هدف بوده است پرسش هایی در پایان هر فصل مطرح شده است که خواننده با پاسخ دادن به آنها میتواند میزان موفقیت خود را در یادگیری مطالب آن فصل ارزیابی کند.همچنین برای اینکه خواننده بتواند برخی از پدیده های اختر شناسی را مستیقما بررسی کند بخشهایی با عنوان مشاهدات در پایان بسیاری از فصلهای کتاب آمده است خواننده می تواند با مراجعه به نقشه های ضمیمه این مشاهدات را به دقت انجام دهد.

کتاب نجوم در ایران

Astronomy in IRAN from the mythical era to now
از اسطوره تا امروز

کتاب نجوم در ایرانAstronomy in IRAN from the mythical era to now

انتشارات: ایده پردازان چکاد
نویسنده: نازیلا ناظمی

کتاب پیش رو نگاهی گذرا بر تاریخ جذاب توجه ایرانیان به آسمان از زمان گذشته تا به حال دارد و در این تاریخ گسترده و پر فراز و نشیب به گلچینی دلچسب روی آورده تا فارغ از توضیحات فنی و تاریخی چشم اندازی از روند ستاره شناسی پیش روی مخاطب خود به ویژه مخاطب نوجوان بگشاید و او را در نخستین گام برای ورود به دنیای نجوم و ستاره شناسی که دنیایی سرشار از شگفتی هاست همراهی کند. مجموعه ی حاضر کار خود را از پیش از تاریخ آغاز می کند، سپس به دوران اسطوره ها وارد می شود و بعد آن را در دل حکومت های تاریخی وا می کاود، در ادامه وارد دوران اسلامی می شود و دانش ستاره شناسی را در هنگامه ی طلایی علوم به بحث می گذارد این روند بررسی تاریخی ادامه می یابد تا در نهایت به زمان معاصر ما می رسد.

کتاب پیام آور ستارگان

Starry Messenger
چشم اندازهای کیهانی درباره تمدن بشری

کتاب پیام آور ستارگانStarry Messenger

انتشارات: پل
نویسنده: نیل دگراس تایسن

نیل دگراس تایسون با آوردن چشم‌انداز کیهانی خود به تمدن روی زمین، نور جدیدی را بر خطوط گسل‌های حیاتی زمان ما – جنگ، سیاست، مذهب، حقیقت، زیبایی، جنسیت، و نژاد- به شیوه‌ای می‌تاباند که حس عمیق‌تری از وحدت را برای ما تحریک می‌کند.
در زمانی که دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی ما بیش از هر زمان دیگری قطبی‌تر به نظر می‌رسد، تایسون یک پادزهر بسیار مورد نیاز را برای بسیاری از چیزهایی که ما را از هم جدا می‌کند ارائه می‌کند.
پس از اندیشیدن عمیق در مورد اینکه علم چگونه جهان و زمین را به‌عنوان یک سیاره می‌بیند، مغز انسان این ظرفیت را دارد که اولویت‌های زندگی را تنظیم مجدد کرده و مجددا تنظیم کند و اقداماتی را که ممکن است در پاسخ به آن انجام دهیم، شکل دهد. هیچ نگرش به فرهنگ، جامعه یا تمدن دست نخورده باقی نمی ماند.
با نثر متبلور، پیام‌ آور ستارگان ما را در جهان علمی که دنیا را متفاوت می‌بیند و ترسیم می‌کند، راهنمایی می‌کند. تایسون، از بینش‌هایی در مورد حل و فصل درگیری‌های جهانی گرفته تا یادآوری اینکه چقدر زنده بودن ارزشمند است، مجموعه‌ای از حقایق درخشان و زیبا را آشکار می‌کند که برای همه ما صادق است و با آگاهی از جایگاه ما در کیهان آگاه و روشن شده است.

کتاب آفرینش جهان

The Creation of the Universe

نویسنده: ژرژ گاموف

کتاب آفرینش جهانThe Creation of the Universe

این کتاب سومین کتاب از یک مجموعه سه بخشی کیهانشناختی است که بخشهای اول و دوم آن بترتیب تولد و مرگ خورشید و سرگذشت زمین بوده است؛ درحالیکه بخش اول اساسا از مکان خورشید ما در میان ستارگان بحث می کند و بخش دوم جای زمین را در میان سیارات مورد نظر قرار می دهد. این بخش عمدتا مربوط به جهان به طور کلی است، چندان توجهی به مکان اختصاصی خود ما در پهناوری لایتناهی جهان ندارد؛ بلکه مسایلی اساسی از این قبیل را مورد بحث قرار می دهد: آیا جهان آغازی در زمان داشته است یا نه؟ و آیا پایانی در فضا دارد؟ رویه ی معرفی همان است که در دو بخش اول به کار رفته، جز اینکه در این بخش چند عبارت ریاضی، بالأخص در ضمیمه ی آخر کتاب، برای خوانندگانی که می توانند ازآن استفاده کنند، آورده شده است.

کتاب انقلاب ناتمام اینشتین

Einstein’s Unfinished Revolution

کتاب انقلاب ناتمام اینشتینEinstein's Unfinished Revolution

انتشارات: معین
نویسنده: لی اسمولین

ما انسان ها همواره در تشخیص مرز بین خیال و واقعیت مشکل داشته ایم. برای توضیح جهان داستان هایی می سازیم و چون قصه گو های ماهری هستیم، شیفته ی این داستان ها شده و بین تصور خود از جهان و خود جهان دچار اشتباه می شویم. این سردرگمی دانشمندان را به اندازه عامه ی مردم پریشان می کند اما در واقع تاثیر بیشتری بر ما (دانشمندان) می گذارد زیرا که در جعبه ابزار خود داستان هایی چنان قدرتمند داریم.
هر چه جهان طبیعی را بیشتر درک می کنیم و به سمت پدیده های کوچکتر و بنیادی تر حرکت می کنیم، موفقیت های ما موانع جدیدی بر سر راه پیشرفت های بعدی قرار می دهد. برای این که متوقف نشویم باید بین اطمینان موجه نسبت به قدرت دانش موجود و آگاهی حاد از این امر که حتی موفق ترین فرضیه های ما تا چه حد فرضی هستند، تعادلی برقرار کنیم. درس دشواری که باید بیاموزیم این است که ادراک ما تا حدی تحت تاثیر حقیقت قرار می گیرد و به طور کلی این ادراکات توسط مغز ما ساخته می شود تا جهان را فقط به همان شکلی ارائه کند که برای یافتن راه خود در طبیعت به آن نیاز داریم.

کتاب مهبانگ

Big Bang

کتاب مهبانگBig Bang

انتشارات: تمدن علمی
نویسنده: مارکس چاون

بزرگترین کشف در تاریخ علم آن است که روزی بوده است بدون دیروز. عالم از ازل وجود نداشته است. زاده شده است. در حدود 13/82 میلیارد سال پیش، تمام ماده، انرژی، فضا_ و حتی زمان_ در آتشین گوی غول آسایی به نام مهبانگ به وجود آمد. آتشین گوی به تدریج منبسط شد و از بقایای در حال سرد شدن، سرانجام کهکشان ها_جزایر بزرگی از ستارگان که راه شیری ما با حدود دو تریلیون ست یکی از آن هاست_ برآمدند. این، نظریه ی مهبانگ است در پوست گردو …

کتاب نقش امواج در آفرینش عالم

Cosmology of Gurdjieff and Tesla
نگاهی به کیهان شناسی گرجیف و تسلا

کتاب نقش امواج در آفرینش عالمCosmology of Gurdjieff and Tesla

انتشارات: علم
نویسنده: محسن فرشاد

“نقش امواج در آفرینش عالم” کتابی است سیصد و بیست صفحه ای به قلم دکتر “محسن فرشاد” که “نگاهی به کیهان شناسی گرجیف و تسلا” دارد. از دیدگاه “جورج گورجیف”، مربی معنوی و عارف روسی-ارمنی، شناخت کیهان یک شناخت سرشار از رمز و راز بوده و چندان به کیهان شناسی علمی مرتبط نیست. او نقش نیروهای شهودی و آگاهی فرامادی بشر را در جایی که ریاضیات، فیزیک، تلسکوپ های عظیم و کامپیوترهای بزرگ راهی به آن نمی برند، بسیار برجسته می داند.
اکنون دکتر “محسن فرشاد” در کتاب “نقش امواج در آفرینش عالم”، خواننده را به سفری خواهد برد که در آن شناخت هستی با “نگاهی به کیهان شناسی گرجیف و تسلا” صورت پذیرد. در بخش نخست این کتاب، موسیقی جهان و همنوایی کیهانی مورد بررسی قرار می گیرد و نقش امواج و موسیقی و همچنین خلا پویای کیهانی در ظهور گیتی و زندگی تشریح می شود. سپس نقش همین ارتعاشات در ساختار گیتی و تفکرات کیهانی گرجیف و تسلا بررسی می شود و نمودار 9 زاویه ای گرجیف، کیهان مادی و پیچیدگی آن و همچنین پیچیدگی در فراسوی ماده، در این قسمت تحلیل می شود.
در ادامه نقش آگاهی در آفرینش هستی زیر ذره بین قرار می گیرد و نظام های جمادی عالم، قلمرو زنده و ساختار حیات در جهان و قلمرو روحی در عالم بررسی می شود. “محسن فرشاد” همچنین امواج و ارتعاشات هوشمند کیهان را نیز تجزیه و تحلیل می کند و پس از بررسی تفکرات کیهانی نیکلا تسلا، با بحث تجدید حیات موسیقی کیهانی در نظریه های علمی، کتاب “نقش امواج در آفرینش عالم” را به پایان می برد.

کتاب اسطوره شناسی آسمان شبانه

The Mythology of the Night Sky
رمزگشایی صورتهای فلکیانتشارات: شورآفرین
نویسنده: شروین وکیلی

کتاب اسطوره شناسی آسمان شبانهThe Mythology of the Night Sky

در این کتاب، درباره ی اخترشناسی و شناخت صورت های فلکی بحث شده است. اثر حاضر، با هدف بازشناسی نظم های حاکم بر حرکت ستارگان و اجرام آسمانی، شناخت برجستگی داده های مربوط به ستارگان و نقش نجوم در بینش اساطیری ایران تدوین شده است. نگارنده در این پژوهش بر آن است که علل نام گذاری ماه ها براساس و ترتیب کنونی، علّت انتخاب نمادهایی مشخّص برای برج های دوازده گانه، دلیل اتصال هفت اختر و دوازده برج با الگوی کنونی، شیوه ی پیوند میان چهار عنصر و برج ها، شناخت مبنای طالع بنیان گذشته و استدلال های آن ها درباره ی برج های سعد و نحس و ارتباط آن با سویه های مختلف زندگی انسان ها را شرح داده و ضمن رمزگشایی از نقش نجوم در اسطوره های شناخته شده و رابطه ی میان آن ها، ذهنیت اخترشناسان باستانی در ابداع رمزهای مختلف و متعدّد در صور فلکی، ستاره ها و ماه ها را تشریح کند.

کتاب آشنایی با اختر فیزیک ستاره ای

Introduction to Stellar Astrophysics
جلد 3 ساختار و تحول ستاره ای

کتاب آشنایی با اختر فیزیک ستاره ایIntroduction to Stellar Astrophysics

انتشارات: مرکز نشر دانشگاهی
نویسنده: اریکا بوم ویتنس

این کتاب به بحث درباره ساختار داخلی و تکامل ستارگان می‎ پردازد. تأکید آن بر فیزیک پایه حاکم بر ساختار ستاره‎ ها و نطرات بینادی‎ای است که بر اساس آنها درک ما از ساختار ستاره ‎ای پایه‎ گذاری شده است. در این کتاب بحث جامعی نیز درباره تکامل ستاره ‎ها ارائده شده است. مقایسه محتاطانه ‎ای بین نظریه و مشاهده (رصد) به عمل آمده، و به این ترتیب مولف متن مقدماتی واضح و متعادلی برای دانشجو فراهمی کرده است.

کتاب سه دقیقه آخر

The Last Three Minutes
(سرنوشت جهان چه خواهد شد؟)

کتاب سه دقیقه آخرThe Last Three Minutes

انتشارات: سایلاو
نویسنده: پائول دیویس

کتاب «سه دقیقه آخر» اثری نوشته «پال دیویس» است که نخستین بار در سال 1995 انتشار یافت. اغلب کیهان شناسان با این موضوع موافق هستند که جنبه های گوناگون پایان جهان هستی، به شکلی در هم تنیده با پیدایش آن در ارتباط است. شاید غافلگیرکننده باشد که اغلب این کیهان شناسان همچنین معتقد هستند که احتمالا در مورد آغاز جهان هستی، اطلاعات بیشتری از پایان آن در اختیار داریم. «پال دیویس» در این کتاب، نه تنها پایانی احتمالی را پیشنهاد می دهد که ممکن است فقط سه دقیقه طول بکشد، بلکه به تعداد زیادی از پایان های احتمالی با زمان های متغیر می پردازد. «دیوید» توضیح می دهد اگر وضعیت خلاء کنونی که به مدت پانزده میلیارد سال اخیر وجود داشته، به شکلی غیرمنتظره به وضعیتی حتی نازل تر تغییر پیدا کند، کیهان ما ممکن است بدون هیچ اخطار قبلی از بین برود.

کتاب سه دقیقه اول

The First Three Minutes
نگاهی نو به آغاز عالم

کتاب سه دقیقه اولThe First Three Minutes

انتشارات: فرهنگ معاصر
نویسنده: استیون واینبرگ

جهان ما نزدیک به 14 میلیارد سال رشد کرده است. اما تقریبا همه چیز در مورد آن ، از عناصری که ستاره ها ، سیارات و شکل های زندگی را جعل کرده اند ، تا نیروهای بنیادی فیزیک را می توان در آنچه در سه دقیقه اول زندگی آن اتفاق افتاده جستجو کرد.

در کتاب «سه دقیقه اول»، استیون وینبرگ برنده جایزه نوبل با جزئیات فوق العاده ای آنچه در این سه دقیقه اول اتفاق افتاده است را شرح می دهد. این یک سفر هیجان انگیز است که با دوران پلانک – اولین دوره زمانی در تاریخ جهان – آغاز می شود و از تئوری نسبیت انیشتین ، تغییر قرمز هابل و تشخیص زمینه مایکروویو کیهانی می گذرد. این اکتشافات باورنکردنی همگی پایه و اساس آنچه را که اکنون از آن به عنوان “الگوی استاندارد” پیدایش جهان می فهمیم تشکیل می دهد. در سه دقیقه اول نه تنها شکل این مدل بررسی می شود ، بلکه داستان هیجان انگیز متفکران جسور که آن را کنار هم قرار داده اند نیز بیان می شود.

سه دقیقه اول به وضوح و به راحتی یک کلاسیک امروزی است ، توضیحی بی نظیر درباره اینکه ما واقعا از کجا آمده ایم.
استیون وینبرگ (متولد 3 مه 1933) یک فیزیکدان نظری آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک به دلیل مشارکت های خود با عبدوس سلام و شلدون گلاشو در یکپارچه سازی نیروی ضعیف و فعل و انفعالات الکترومغناطیسی بین ذرات بنیادی است.

او کرسی Josey Regental در علوم را در دانشگاه تگزاس در آستین ، جایی که او عضو گروه های فیزیک و نجوم است ، دارد.

کتاب جنگ سیاهچاله

The Black Hole War
(نبرد من با «استیون هاکینگ» بر سر امن کردن جهان برای مکانیک کوانتومی)

کتاب جنگ سیاهچالهThe Black Hole War

انتشارات: مازیار
نویسنده: لئونارد ساسکیند

کتاب «جنگ سیاهچاله» اثری نوشته «لنرد ساسکیند» است که نخستین بار در سال 2008 وارد بازار نشر شد. شرط بندی های میان دانشمندان به ندرت به اخباری مهم تبدیل می شود، اما در سال 2004، «استیون هاکینگ» اذعان کرد که در یک شرط بندی علمی باخته و نگرشی که به مدت سی سال داشته، اشتباه بوده است. طبق گفته های فیزیکدان دانشگاه «استنفورد»، «لنرد ساسکیند»، بحث میان آن ها ساده بود: اگر اطلاعات در یک سیاهچاله سقوط کند، آیا برای همیشه از بین می رود؟ «ساسکیند» شرحی از سیاهچاله ها، فیزیک کوانتوم و «نظریه ریسمان» را ارائه می کند و توضیح می دهد که چرا اعتقاد دارد اطلاعات هرگز نابود نمی شوند. او در طول این مسیر، تئوری هایی عجیب همچون «اصل هولوگرافیک» را به مخاطبین معرفی می کند و توضیح می دهد که بعد سوم ممکن است غیرواقعی باشد، و انرژی و ماده صرفا صورت هایی از اطلاعات هستند.

کتاب معادله جهان

Hidden plainsight
کیهان شناسی ، گرانش ، ماده و انرژی تاریک ، سیاه چاله

کتاب معادله جهانHidden plainsight

انتشارات: سبزان
نویسنده: اندرو توماس

این کتاب در مورد گرانش است. ما نیروی گرانش (جاذبه) راه خیلی خوب میشناسیم در زندگی روزمره ، از بین چهار نیروی بنیادی فقط با گرانش ارتباط داریم. از کودکی به ما یاد داده اند که((اجسام به طرف پایین سقوط می کنند)) خیلی از ماها دوست داریم که گرانش را نه به عنوان یک نیروی خارجی بلکه به عنوان یک حقیقت زندگی در نظر بگیریم. اما گرانش، یک نیروی غیر عادی است. تاکنون از بین چهار نیروی بنیادی ، فقط نیروی گرانش در نظریه همه چیز مدل استاندارد فیزیک ذرات) جای نگرفته است. نیروی همواره کششی گرانش ، ضعیف ترین نیرو و در عین حال اصلی ترین نیروی طبیعت ، از همه اسرار آمیز تر است ما واقعا گرانش را نمی‌شناسیم پیش بینی این کتاب ، اصلاح گرانش برای اجسامی است که تمام جرم آنها درون شعاع شوارز شیلدشان قرار می گیرد و این شرط ، تقریبا تمام عکس ها داخل کیهان را حذف میکند! مورچه ، زنبور ، گیاه ، کهکشان ، خوشه‌های کهکشانی ، همگی رفتاری دقیقا مطابق با نظریه گرانشی انیشتین دارند ، اما خود کیهان از این نظریه پیروی نمی کند!

کتاب نقطه آبی کمرنگ

Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space
(چشم اندازی از آینده بشر در فضا)

کتاب نقطه آبی کمرنگPale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space

انتشارات: مازیار
نویسنده: کارل سیگن

کتاب «نقطه آبی کمرنگ» اثری نوشته «کارل سیگن» است که نخستین بار در سال 1994 وارد بازار نشر شد. ستاره شناس دانشگاه «کورنل»، «کارل سیگن»، در سفری به منظومه شمسی، کهکشان و فراتر از آن، موضوعاتی جذاب را به مخاطبین ارائه می کند: تاریخی از اکتشاف ها در ستاره شناسی؛ شرحی خلاصه و آموزنده از کاوش های فضایی؛ و نگاهی اجمالی به حیات—از خاستگاه های آن در اقیانوس و نخستین نشانه ها از ظهور تمدن انسان ها، تا آینده ای که در آن، سیاره زمین مدت ها است که توسط خورشید بلعیده و نژاد بشر در سایر سیاره ها و سیارک ها ساکن شده است. روایت کاوشگرانه «سیگن» از جایگاه ما در جهان هستی، همراه با عکس هایی ارائه شده که سیاره زمین را به شکل یک «نقطه آبی کمرنگ» به تصویر می کشند.

کتاب سکوت وهم آور

The Eerie Silence

کتاب سکوت وهم آورThe Eerie Silence

انتشارات: سبزان
نویسنده: پائول دیویس

کتاب «سکوت وهم آور» اثری نوشته «پال دیویس» است که اولین بار در سال 2010 منتشر شد. پس از بیش از نیم قرن کاوش، پروژه SETI (جست و جو برای هوش فرازمینی) مانند سایر تلاش های انسان برای یافتن موجودات دیگر در جهان هستی، بی نتیجه باقی مانده است. «دیویس» اعتقاد دارد جست و جوی پروژه SETI برای سیگنال های رادیویی باند باریک که از سیاره های دیگر فرستاده شده اند، باید شکل وسیع تری به خود بگیرد و برای یافتن سایر نشانه های احتمالی حیات نیز اقدام کند. موجودات بیگانه ممکن است در حال استفاده از تکنولوژی هایی بسیار پیشرفته تر از سیگنال های رادیویی باشند، از جمله دستکاری ستاره های نوترونی و تبدیل آن ها به چیزی شبیه فانوس دریایی، یا حتی سیگنال دادن از طریق نوترینوها. «دیویس» همچنین این احتمال را مطرح می کند که بیگانگان ممکن است به شکل مخفیانه در حال گشت زدن در منظومه شمسی باشند.

کتاب آیا سفر به ستارگان امکان پذیر است؟

Can We Travel To The Stars?
نگاهی به آسمان شب

کتاب آیا سفر به ستارگان امکان پذیر است؟Can We Travel To The Stars

انتشارات: مهاجر
نویسنده: آندرو سالوی

تا مدت هزاران سال سفر به فضا رویارویی دست نیافتنی بود. اما اکنون انسان توانسته است در کره‌ی ماه قدم بگذارد و کاوشگرهای متعددی به اقصی نقاط منظومه‌ی شمسی فرستاده است. چگونه انسان موفق به تسخیر فضا شد و در آینده تا کجا پیش خواهد رفت؟ مجموعه کتاب‌های «نگاهی به آسمان شب» ضمن کاوش در جهان هستی و اسرار فضا، خوانندگان نوجوان را با شگفتی‌های فضا و گستره‌ی علم نجوم آشنا می‌کنند. آزمایش‌های ساده‌ی قابل دسترس برای مشاهده‌ی اجرام آسمانی، عکس‌های حیرت‌آور از فضا که به وسیله‌ی تلسکوپ‌های فضایی گرفته شده‌اند و دیاگرام‌هایی که خوانندگان را در فهم مطالب یاری می‌کنند از ویژگی‌های بارز این مجموعه به شمار می‌روند.

کتاب تاریخچه جهان هستی

The History of the Universe

کتاب تاریخچه جهان هستیThe History of the Universe

انتشارات: مازیار
نویسنده: دیوید لیث

در اوایل قرن بیستم عده ای از اخترشناسان تصور می کردند جهان هستی فقط از کهکشان راه شیری تشکیل شده؛ در حالی که امروزه می دانیم در محدوده ی جهان قابل رصد، حدود یکصد میلیارد کهکشان وجود دارد که تنها کهکشان راه شیری حدود یکصد میلیارد ستاره دارد. برای مدت ها تصور می شد جهان ثابت است، اکنون می دانیم در حال انبساط و کهکشان ها از هم دور می شوند در حالی که زمانی فوق العاده به هم نزدیک و چسبیده بودند که این فکر منتهی به وجود یک تکینگی گردید. در دهه ی 1980 نظریه مهبانگ جای خود را به نظریه تورمی داد. یکی از غیرقابل انتظارترین نتایج نظریه ی تورمی آن است که نوسانات کوانتومی مسئول ایجاد کهکشان های بعضا به حدی قدرتمند است که قسمت های جدیدی از جهان تورمی را ایجاد می نماید و جهان به صورت جهان رشدیابنده ی خودالقا درمی آید که بسگیتی نامیده می شود که در هر یک از بسگیتی ها، اسرار زیادی برای کشف وجود دارد. قبلا تصور می شد هرچه رصد می کنیم همان است که وجود دارد. اما امروزه بهترین تخمین فقط حدود 5% ماده ی مرئی، حدود 27% ماده ی نامرئی تاریک و بالاخره 68% انرژی تاریک در جهان قابل رویت خود می بینیم.

کتاب مکان ما در جهان

Our Place in the Universe
درک نجوم پایه از کشفیات قدیمی

کتاب مکان ما در جهانOur Place in the Universe

انتشارات: سبزان
نویسنده: سان کواک

ما کجا هستیم؟ چطورمتوجه شدیم که کجا هستیم؟
بشر همواره درباره مکان خود در جهان کنجکاو بوده و به این می اندیشیده که: آیا ما در جهان، تنها هستیم و یا موجوداتی پیشرفته تر از ما وجود دارند؟ آیا ما مرکز جهان هستیم؟ آیا خاص و بی همتا هستیم! اجداد ما با مشاهده، آزمایش، تفکر عمیق و نگریستن به آسمان، تلاش های فراوانی جهت پاسخگویی به این گونه سوالات کرده اند.
اگر درباره اصول اولیه نجوم وروش کار منجمان باستانی با ابزار ساده و ابتدایی شان کنجکاو باشید، این کتاب یاری تان خواهد کرد. پروفسور سان کواک با تصاویری گویا که از نقاط گوناگونی برا روی زمین تهیه شده و با ترسیم نقشه و استفاده از ابزار باستانی، داستان آسمان و مکان ما در جهان را به شکلی سرگرم کننده روایت میکند.
نویسنده در این کتاب، پیشرفت تاریخی نجوم را تقریبا از پانصد سال پیش از میلاد تا انتهای قرن هفدهم دنبال میکند و درباره تاثیرات آن بر فلسفه، مذهب و اجتماعی صحبت میکند، او در پایان تصدیق میکند که بشر همواره در حال کشف است و آیندگان می توانند درکامروز ما از جهان را تغییر دهند.

کتاب چگونه در فضا می میریم

How to Die in Space
(سفری خطرناک از طریق پدیده های اختر فیزیکی)

کتاب چگونه در فضا می میریمHow to Die in Space

انتشارات: مازیار
نویسنده: پل ام ساتر

کتاب «چگونه در فضا می میریم» اثری نوشته «پال ساتر» است که اولین بار در سال 2020 منتشر شد. این کتاب در حقیقت پژوهشی درباره مواد، اشیا و پدیده های پرتعدادی است که می توانند هر کسی را که محدوده های نسبتا امن زمین را ترک می کند، به کام مرگ بفرستند. آن هایی که به پیدا کردن خانه ای جدید بر سیاره های دیگر امیدوار هستند، باید بدانند که باران سولفوریک اسید بر سیاره زهره یا اتمسفر متراکم سیاره مشتری، تنها بخشی کوچک از خطرات این کار به شمار می آید. «ساتر» در رابطه با سفرهای فضایی نیز، پدیده هایی مانند سیارک ها، میدان های مغناطیسی خورشید (و البته گرمای آن)، و ستاره های در حال انفجار را به عنوان نمونه هایی از موانع پرتعداد بر سر راه کاوشگران برمی شمرد. «ساتر» با نثری جذاب و البته طنزآمیز، موضوعات مورد نظر خود را برای مخاطبین تشریح می کند.

کتاب ماهیت کیهان

DK Illustrated Encyclopedia of the Universe

کتاب ماهیت کیهانDK Illustrated Encyclopedia of the Universe

انتشارات: سبزان
نویسنده: مارتین ریس

طالع‌بینی در واقع تلاشی بسیار کهن برای تعیین چگونگی تاثیر اجرام سماوی بر زندگی در زمین و خصوصا امورات بشر است. گرچه این دانش همانند موهوم پرستی، امروزه از صحنه خارج شده است اما بر پایه‌های محکم از مشاهدات نجومی و استدلال‌های ذهنی استوار بوده است. در تلاش برای پیش‌بینی وقایع آینده و جستجوی فال‌ها و مستندات، طالع‌بینان اولیه سعی داشتند تا به آسمان نظم ببخشند و از این رو به شیوه رفتار خورشید، ماه و سیارات دقت می‌کردند. در این زمینه تاکید خاصی بر روی وقایعی غیره منتظره همچون گرفت‌ها، دنباله‌دارها، بارش‌های شهابی و ظهور ستارگان جدید می‌شد.
بعد از انحطاط تمدن یونان باستان ، مهم‌ترین پیشرفت‌های ستاره‌شناسی توسط دانشمندان مسلمان به دست آمد. دوره تسلط اسلام به مدت بیش از 800 سال ادامه یافت، دانشمندان و منجمان مسلمان متون باقیمانده از یونان باستان را به عربی ترجمه کرده و آن را با دانش ستاره‌شناسی خود تلفیق نمودند. دستورات اسلام برای عبادات روزانه و ماهانه و نیاز به پیدا کردن جهت قبله و جهت ساخت مسجد بدین معنا بود که نیاز فوری به تعیین زمان و مکان با دقت بسیار بالا وجود دارد. مثلثات پیچیده سماوی، توابع مثلثاتی و جبر در این زمان گسترش یافتند و اسطرلاب (یک اختراع یونانی که به عنوان ساعت استفاده می‌شد) تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرد.
پرواز فضاپیماهای سرنشین‌دار در منظومه شمسی در آینده غیرقابل اجتناب است. دانشمندان فضایی در حال طراحی ماموریت‌های سرنشین دار به مریخ می‌باشند. در ضمن این دانشمندان در حال جمع‌آوری دانشی هستند که سفرهای فضایی دراز مدت را به واقعیت نزدیک کند. روسیه با ماموریت‌های ایستگاه فضایی میر، تجربه‌های بی‌نظیری از شرایط گرانش صفر دراز مدت به دست آورد.
خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی هم اطلاعات با ارزشی در مورد داروهای فضایی تجربه کرده‌اند. از طرف دیگر آزمایشات زمینی از قبیل بیوسفر 2 اطلاعات مفیدی در مورد امکان تولید غذا، آب و اکسیژن توسط خود فضانوردان بر روی سیارات دیگر و امکان کنار آمدن فضانوردان با محدودیت‌های یک فضاپیما برای مدت طولانی را به ارمغان آورده است.

کتاب واقعیت پنهان

The Hidden Reality
(جهان های موازی و قوانین ژرف کیهان)

کتاب واقعیت پنهانThe Hidden Reality

انتشارات: مازیار
نویسنده: برایان گرین

زمانی گیتی به معنای «هر آن چه وجود دارد» بود: هرچه هست و هرچه نیست. مفهوم بیش از یک گیتی، بیش از همه چیز ظاهرا تناقض آمیز است. با وجود این، تعدادی پیشرفت های نظری به تدریج به تعبیر «گیتی» حیات بخشیده اند. «جهان های موازی»، «گیتی های موازی»، «گیتی های متناوب»، «فراگیتی»، «کلان گیتی»، یا «بسگیتی» همگی با هم مترادف اند و به انبوه واژگانی تعلق دارند که برای توصیف گیتی ما، و طیفی از گیتی های ممکن دیگر به کار می روند. اکنون، تحلیل های نافذ و کشف های مرتبط ما را به درکی بی اندازه جدید می رسانند: تفکر درباره این امکان که گیتی ما تنها گیتی ای نیست که وجود دارد. کتاب واقعیت پنهان به بررسی این امکان می پردازد. برایان گرین، فیزیکدان برجسته و از پیشگامان نظریه ریسمان با قلم نافذ خود ما را در این سفر شگفت انگیز به دنیای جهان های موازی، مهبانگ ها، بسگیتی های شامل بدل های بی شماری از شما، توهم هولوگرافیک و واقعیت مجازی همراهی می کند.

کتاب «واقعیت پنهان» اثری نوشته «برایان گرین» است که اولین بار در سال 2011 به انتشار رسید. «گرین» در کتاب «جهان زیبا» به توضیح تلاش های دانشمندان در قرن بیستم برای یافتن نظریه ای یکپارچه به نام «تئوری همه چیز» پرداخت—تلاش هایی که با «نظریه ریسمان» به اوج خود دست یافتند. اما «نظریه ریسمان» سوالات بیشتری را به وجود آورد و نشان داد ممکن است جهان های موازی و سایر پدیده های عجیب امکان پذیر باشند. امکان وجود جهان های دیگری که در کنار جهان خودمان مانند «حفره هایی در تکه ای بزرگ از پنیر سوییسی» قرار گرفته اند، روز به روز محتمل تر از قبل می شود. «گرین» در کتاب «واقعیت پنهان» کار خود را با تشریح «نظریه نسبیت»، «بیگ بنگ»، و جهان در حال انبساط آغاز می کند و سپس به فرم ها و قالب های متعدد و شگفت انگیزی می پردازد که جهان های موازی ممکن است داشته باشند.

کتاب در جستجوی بسگیتی

Seeking the Multiverse
(امکان پذیری هایی در موازات)انتشارات: مازیار
نویسنده: جسی امزپک

کتاب در جستجوی بسگیتیSeeking the Multiverse

لحظه ای پیش چشمتان به این کتاب خورد، آن را برداشتید، براندازش کردید، و اکنون دارید این سطرها را می خوانید. بسیار عالی! شاید با نگاهی به مطالب، آن را بخرید، شاید هم نخرید. ولی خب … آیا امکان ندارد که (شما) در جهانی دیگر، دست به این کارها نمی زدید؟ اگر (شما) زمانی که چشمتان به کتاب خورد، از آن رو برمی گرداندید و سراغش نمی آمدید. چه؟ آیا (شما) در موازات خودتان حضور دارید؟
گیتی های موازی در جای جای علمی تخیلی حضور دارند، و تعجبی هم ندارد. آن ها به ما این امکان را می دهند تا با بیرون رفتن کامل از جهان خودمان، در مورد همین پرسش خیال پردازی کنیم که (اگر … چه؟) نه این که تنها بیندیشیم جهانی که می شناسیم در اثر یک رویداد به چه صورت دیگری در می آمد. برای کیهان شناسان این پرسش مطرح است که (اگر ثابت هایی که سنگ بنای بنیادی فیزیک را می سازند متفاوت بودند، چه؟) ایده هایی که در این کتاب، له یا علیه این ایده ی افسونگر، از سوی برترین اندیشه ورزان این حوزه است؛ که از امکان پذیری نظری بسگیتی گرفته تا سفر در زمان را در برمیگیرد. همچنین به ایده ی (برین ها) و وجود بعدهای دیگر پرداخته می شود. و نیز وارسی این امکان که آیا به راستی (ثابت های طبیعت) ثابت اند؟
یکی از بزرگترین دستاوردهای علم این است که می توانیم بپرسیم چرا گیتی به این صورت است که هست؟ امکان پذیری های گوناگونی برای بسگیتی وجود دارد، و کوشش علمی عظیمی در این راه صرف می شود تا درنهایت به این پرسش غایی بپردازد که (اگر … چه، چرا ما، چرا اکنون؟)

کتاب جهان تورمی

The Inflationary Universe
کاوشی برای نظریه ی منشأ کیهانی

کتاب جهان تورمیThe Inflationary Universe

انتشارات: مازیار
نویسنده: آلن گوث

این کتاب، داستان روزنگار کیهان شناسی نوین و واپسین نظریه ی منشاء جهان هستی است که مقبولیّت جهان شمول یافته است. داستان را آلن گوث استاد برجسته ی کیهان شناسی و فیزیک ذرّات دانشگاه ام آی تی روایت می کند که خود در پرداخت آن نقش به سزایی دارد. برای آنانی که علاقه مندند بدانند نظریه های علمی چگونه شکل می گیرند و از چه فراز و نشیب هایی می گذرند تا این که دست آخر دانشمندان آن ها را می پذیرند، این کتاب می تواند مفید باشد. مفاهیم بس پیچیده ی کیهان شناسی و فیزیک ذرّات به زبان عامّه فهم توصیف می شوند. آنگاه که در فصل “کرم چاله ها و آفرینش گیتی ها در آزمایشگاه” پروفسور گوث تلاش می کند تا با نظریه ای که پرداخته است جهان هستی ما را در آزمایشگاه خیالی از نو بنا کند، داستان به اوج هیجان خود می رسد.

کتاب شکوه بی پایان کیهان

Atlas of Astronomical Discoveries
اطلس اکتشافات اخترشناسی

کتاب شکوه بی پایان کیهانAtlas of Astronomical Discoveries

انتشارات: علمی و فرهنگی
نویسنده: گوورت شیلینگ

تقریبا چهارصد سال پیش در منطقه میدلبورگ هلند تلسکوپ اختراع شد؛ اختراعی که به انقلابی در کاوش های بشر در کیهان منجر شد. گالیلئو گالیله با استفاده از تلسکوپ وجود کوه های ماه، قمرهای مشتری و لکه های خورشیدی را کشف کرد. کریستیان هویگنس عوارض سطحی مریخ و حلقه های زحل را مشاهده کرد و ویلیام هرشل نیز موفق به کشف یک سیاره جدید و نقشه برداری از ستاره های دوتایی و سحابی ها شد. به همین ترتیب، سایر اخترشناسان نیز با استفاده از تلسکوپ فاصله ستاره ها از منظومه شمسی را مشخص کردند، از ساختار کهکشان راه شیری پرده برداشتند و انبساط کیهان را کشف کردند. با بزرگ تر و قوی تر شدن تلسکوپ ها، اخترشناسان هم توانستند بیش از پیش به اعماق رازهای کیهان نفوذ کنند. گوورت شیلینگ در کتاب شکوه بی پایان کیهان ماجراهای شگفت انگیز دنیای اخترشناسی را طی چهارصد سال پس از اختراع تلسکوپ تعریف می کند و چشم اندازی از مهم ترین اکتشافات صورت گرفته در عرصه اخترشناسی در این مدت را به تصویر می کشد. تصاویری زیبا و باشکوه از کیهان، که بزرگ ترین تلسکوپ های موجود ثبت کرده اند، جذابیت این سفر شگفت انگیز را دوچندان می کند.

کتاب فرازمینی ها

Extraterrestrial : the first sign of intelligent life beyond Earth
نخستین نشانه ی حیات هوشمند فرازمینیانتشارات: مازیار
نویسنده: آوی لوئب

کتاب فرازمینی هاExtraterrestrial : the first sign of intelligent life beyond Earth

در این کتاب، اخترشناس بلندآوازه‌ی دانشگاه هاروارد، نظریه‌ی بحث‌برانگیزش را تعریف می‌کند و می‌گوید که اخیرا نوعی تکنولوژی بیگانه‌ی پیشرفته‌ای که از ستاره‌ی دوردستی آمده بود، از منظومه‌ی شمسی ما دیدن کرده است. در اواخر سال 2017، دانشمندانی در رصدخانه‌ی هاوایی شیئی را دیدند که موتورخاموش از منظومه‌ی شمسی درونی ما می‌گذشت، آن هم با چنان سرعتی که انگار از ستاره‌ای دوردست می‌آمد.

آوی لوئب، بزرگترین اخترشناس دانشگاه هاروارد، نشان داد که این شیء نوعی سیارک نیست، چون سرعت و مسیرش با سرعت و مسیر سیارک‌ها هم‌خوانی نداشت و هنگام گذر از منظومه‌ی شمسی ما، هیچ دنباله‌ی گازی یا زباله‌ای از خود به جای نگذاشت. این پدیده تنها می‌توانست یک توضیح پذیرفتنی داشته باشد یعنی این که این شیء، قطعه‌ای از نوعی تکنولوژی پیشرفته بوده که تمدن بیگانه‌ای در دوردست آن را ساخته است. لوئب در کتاب فرازمینی، ماجرای هیجان‌انگیز نخستین گردشگر میان‌ستاره‌ای را روایت می‌کند که از منظومه‌ای شمسی ما دیدن کرده است. وی از نظریه‌ی بحث‌برانگیزش و از استلزماتی می‌گوید که این نظریه برای علم، دین، و آینده‌ی‌ گونه‌ها و سیاره‌ی ما دارد. کتاب فرازمینی سفری است شگفت‌انگیز به دورترین مرزهای علم، فضا-زمان، و خیال‌پردازی آدمی که خوانندگان را به چالش جستجوی ستارگان فرا می‌خواند و از آن‌ها می‌خواهد که به آنچه آن بالا هست، هر قدر هم که عجیب به نظر برسد، سنجش‌گرانه فکر کنند.

کتاب تا پایان زمان

Until the End of Time

(ذهن، ماده، و کنکاش ما برای معنی در جهانی در حال تکامل)انتشارات: مازیار
نویسنده: برایان گرین

کتاب تا پایان زمانUntil the End of Time

کتاب «تا پایان زمان» اثری نوشته «برایان گرین» است که اولین بار در سال 2020 به چاپ رسید. «گرین» در این اثر، آخرین تفکرات و نظریه ها درباره چگونگی آغاز کیهان و ماهیت خودآگاهی را به شکلی خلاصه ارائه می کند و از «داروینیسم مولکولی» سخن می گوید: «نبردی شیمیایی» که عامل دگرگونی گروه های اتم ها و تبدیل آن ها به حیات در نظر گرفته می شود. «گرین» با استفاده از مثال های متعدد و قابل درک، نکات مورد نظر خود را به شکل موثر به مخاطبین انتقال می دهد. او اذعان می کند که برخی از ژرف ترین پرسش ها—«چرا به جای هیچ، چیزی وجود دارد؟»—در حال حاضر بی پاسخ هستند، اگرچه او مجاب شده که «طرحی بزرگ برای آفرینش وجود ندارد»، و انسان ها باید معنای مختص به خودشان را بیافرینند.

کتاب شگفتی های آسمان شب

Wonders of the Night Sky

انتشارات: پرتقال
نویسنده: رامان پرینجا

کتاب شگفتی های آسمان شبWonders of the Night Sky

سال هاست که بشر کنجکاوانه به آسمان نگاه میکند و تلاش دارد شگفتی های پیش رویش را بشناسد. پروفسور رامان پرینجا سرپرست دپارتمان فیزیک و اختر شناسی دانشگاه کالج لندن و برنده ی چندین جایزه ی علمی معتبر در کتاب شگفتی های آسمان شب با متنی خلاصه اما دقیق از پدیده هایی می گوید که میتوانیم با چشم غیر مسلح در آسمان ببینیم خواننده ها چه نوجوان و چه بزرگسال با خواندن این کتاب میتوانند صورت های فلکی و سیاره ها را در آسمان رصد کنند و با تصویر سازی های چشم نواز و متن روان این کتاب با اختر شناسی آشنا شوند.

کتاب کیهان را چه اعدادی ساخته اند؟

What numbers made the universe?

انتشارات: تمدن علمی
نویسنده: احمد دالکی

کتاب کیهان را چه اعدادی ساخته اند؟What numbers made the universe

مترجم این کتاب آقای مهندس احمد دالکی یکی از شاخص ترین چهره های ستاره شناسی در حوزه ی غیرحرفه ای ایران است، که توانسته در بیشتر از پنج دهه خدمات ارزنده ای به پیشرفت علم ستاره شناسی فضا نموده و آنرا بین طبقات مختلف به خصوص جوانان گسترش دهد. او بنیادهای جدیدی از جمله مرکز علوم ستاره شناسی تهران در نیاوران و همچنین آسمان نمای تهران در خیابان معلم تهران متعلق به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح را بنا نهاده، ضمن اینکه به راه اندازی رصدخانه ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک زعفرانیه تهران، کمک نموده و در آموزش پرسنل رصدخانه ی حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری و بعضی نقاط دیگر همراهی داشته است.
ضمنا یکی از فعالیت های منحصر به فرد ایشان برای علم آموزی و تحقیق، سفرهای علمی به پاره ای مراکز علمی جهان بوده، به طوریکه در چند دهه اخیر ایشان موفق به دیدار بیش از 80 رصدخانه بزرگ جهان از مناطق میانی کره زمین و خط استوا در کنار کوه کلیمانجارو در آفریقا تا رصدخانه های مجهز در بخش های شمالی قاره ی آمریکا تا شمال آلاسکا و حوالی دایره قطب شمال زمین بوده، که عمدتا با هزینه ی شخصی و از روی علاقه انجام شده است.
جالب است گفته شود که بر اساس تصمیم ایشان «باید بخشی از درآمد وی صرف مطالعه، بررسی و ترویج علم ستاره شناسی و امور فضایی گردد.»
امید که خدمات ایشان در چاپ کتاب های ستاره شناسی جدید و فضا بتواند کمک موثری به پیشرفت این علم در بین طبقات مختلف جامعه و به خصوص قشر جوانتر باشد.

کتاب تلسکوپ های بزرگ جهان

The world’s largest telescopes

کتاب تلسکوپ های بزرگ جهانThe world's largest telescopes

انتشارات: تمدن علمی
نویسنده: احمد دالکی

اختـراع تلسـکوپ باعـث دگردیسـی عمـده در علـم شده است. شـاید ایـن اختـراع سـال ۱۶۰۸ باعـث انقـلاب در فلسـفه، فرهنـگ و دیـن شد. در نیمـه اول قـرن هفدهـم ایـن وسـیله از حـد یـک اسـباب بـازی سـاده بـه یـک پدیـده جالـب بـرای ایجـاد تغییـر در بسـیاری از رشـته ها شـد. اختـراع تلسـکوپ باعـث دگردیسـی عمـده در علـم شده است. شـاید ایـن اختـراع سـال ۱۶۰۸ باعـث انقـلاب در فلسـفه، فرهنـگ و دیـن شد. در نیمـه اول قـرن هفدهـم ایـن وسـیله از حـد یـک اسـباب بـازی سـاده بـه یـک پدیـده جالـب بـرای ایجـاد تغییـر در بسـیاری از رشـته ها شـد.

کتاب آهنگ افلاک

Cosmos
سفری در فضا و زمان

انتشارات: مرکز
نویسنده: کارل سیگن

کتاب آهنگ افلاکCosmos

کتاب «آهنگ افلاک» یکی از پرفروش ترین کتاب های علمی در تمام دوران است. این کتاب به بررسی چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی می پردازد که ماده را به آگاهی تبدیل کرده است، و موضوعاتی مانند منشاء حیات را بررسی می کند. مغز انسان، هیروگلیف مصری، ماموریت های فضاپیما، مرگ خورشید، تکامل کهکشان ها، و نیروها و افرادی که به شکل گیری علم مدرن کمک کردند. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی است که تاکنون به زبان انگلیسی منتشر شده است. دکتر ساگان جایزه پولیتزر، مدال ارستد و بسیاری جوایز دیگر – از جمله بیست مدرک افتخاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا – را به خاطر کمک‌هایش در علم، ادبیات، آموزش و حفظ محیط زیست دریافت کرده است. بنیاد ملی علوم در اعطای بالاترین افتخار پس از مرگ او اعلام کرد که «تحقیقات او علم سیاره را متحول کرد. . . هدایای او به بشریت بی نهایت بود.» دکتر ساگان در 20 دسامبر 1996 درگذشت.

کتاب امواج گرانشی

کتاب امواج گرانشیGravitational Waves

Gravitational Waves
چگونه موجک های فضازمان اینشتین اسرار جهان هستی را آشکار می کنند

انتشارات: مازیار
نویسنده: برایان کلگ

«امواج گرانشی» موج هایی هستند که در بافت فضا و زمان ایجاد می شوند. آنها بی امان هستند و از موانعی عبور می کنند که می توانند نور را متوقف کنند. اما امواج الکترومغناطیسی هموراه وابسته هستند به نور مرئی ، رادیو ، اشعه ایکس.

در دو رصدخانه LIGO در آمریکا به طول 2.5 مایل ، دانشمندان آشکارسازهای فوق العاده حساسی را توسعه دادند که قادر به تشخیص حرکت 100 برابر کوچکتر از هسته یک اتم بودند. آنها در سال 2015 موج های ایجاد شده توسط دو سیاهچاله را که به صورت مارپیچ به یکدیگر پیچیده بودند ، مشاهده کردند.

این اولین باری بود که سیاهچاله ها به طور مستقیم شناسایی می شدند- و این برای آینده نجوم بسیار بیشتر نوید می دهد. برایان کلگ در کتاب «امواج گرانشی» داستانی جذاب از تلاش فنی بشر و راهی جدید و قدرتمند برای درک عملکرد جهان ارائه می دهد.
برایان متولد انگلستان ، علوم طبیعی (متخصص در فیزیک تجربی) را در دانشگاه کمبریج خواند. پس از فارغ التحصیلی ، او یک سال را در دانشگاه لنکستر گذراند و در آنجا موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد دوم در زمینه تحقیقات عملیاتی شد ، رشته ای که در طول جنگ جهانی دوم برای به کارگیری ریاضیات و احتمالات در جنگ توسعه یافت و از آن زمان به طور گسترده در حل مشکلات تجاری استفاده شد.

کتاب دایره المعارف مصور فضانوردی

Spaceflight: The Complete Story from Sputnik to Curiosity

نویسنده: جایلز اسپرو

کتاب دایره المعارف مصور فضانوردیSpaceflight: The Complete Story from Sputnik to Curiosity

این دایره المعارف مصور به بررسی تاریخ فضانوردی از ابتدا تا به امروز می پردازد و همراه با تصاویر رنگی این روند تکامل فضانوردی را از آغاز به سمع و نظر خوانندگان می رساند .

کتاب میان ستاره ای به روایت علم

The Science of Interstellar

انتشارات: کارگاه نشر
نویسنده: کیپ تورن

کتاب میان ستاره ای به روایت علمThe Science of Interstellar

فیلم میان ستاره ای که در سال 2014 با کارگردانی کریستوفر نولان بر پرده سینماهای جهان به نمایش درآمد،یکی از مهم ترین فیلم های علمی تخیلی سال های اخیر بود. این فیلم که داستان خود را در بستر علم و بر لبه مرزهای آگاهی ما از جهان روایت میکرد،سعی کرده بود تا حد امکان به مفاهیم علمی پایبند بماند.یکی از دلایل چنین وفاداری حضور فعال شخصیتی مانند کیپ تورن،فیزیکدان برجسته معاصر در فرآیند ساخت این فیلم است اینک کیپ تورن در کتابی که در دست دارید به توضیح عمیق تر مفاهیم علمی فیلم میان ستاره ای پرداخته است.او به بهانه این فیلم امکانات ما در جهان علم را بازگو میکند و توضیح میدد آنچه در این فیلم دیده ایم در جهان واقعیت چه جایگاهی دارد. این کتاب که یکی از بهترین کتاب های ترویج علم سال 2014 بود،با مقدمه ای از کریستوفر نولان منتشر شده است و ترجمه فارسی آن نیز به همراه مقدمه ای از دکتر رضا منصوری،کیهان شناس و استاد دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

کتاب چه چیزی جهان را می خورد؟

What’s Eating the Universe?
(و سایر سوالات کیهانی)چ

انتشارات: پل
نویسنده: پائول دیویس

کتاب چه چیزی جهان را می خورد؟What's Eating the Universe

من در تمام عمرم درگیر سوالات بزرگ هستی بودم و مفتخرم که در حرفه خود به عنوان یک فیزیکدان نظری ،کیهان شناس و اختر زیست شناس توانستم روی برخی از سوالات به طور حرفه‌ای کار کنم .
در حالی که سهم خودم بسیار کم بوده اما با برخی از قول های فیزیک و ستاره شناسی زنان و مردانی با ذهن درخشان و کنجکاوی سیری ناپذیر که شور و اشتیاق آنها برای درک جهان از نظر علم منبع ثابت از الهام بخشی است تعامل داشتم من یکی از هیجان انگیز ترین سال هایم را در کل فعالیت علمی هم تجربه کرده‌ام زمانی که بسیاری از سوالات بزرگ از نظریه پردازی رویایی به اکتشافات قابل توجه تبدیل شدن همان‌گونه که در علم متداول است تنها برای مطرح کردن ده ها سال دیگر پاسخ داده شد و امروز هم همین طور است چیزهای زیادی به دست آمده اما بسیاری از آنها در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است من این کتاب را به عنوان خلاصه های مختصر از وضعیت کنونی بفهم مان تصور کردم .

کتاب حیات در کیهان

Astrobiology

انتشارات: سبزان
نویسنده: مونیکا گریدی

کتاب حیات در کیهانAstrobiology

مونیکا مری گریدی، (متولد 15 ژوئیه 1958 در لیدز، یورکشایر غربی، بریتانیا)، یک دانشمند فضایی برجسته بریتانیایی است که عمدتاً برای کارش بر روی شهاب سنگ ها شناخته شده است. او در حال حاضر استاد علوم سیاره‌ای و فضایی در دانشگاه آزاد و همچنین رئیس دانشگاه امید لیورپول است.گریدی یک کاتولیک است. کوچکترین خواهر او، دکتر روث گریدی، مدرس ارشد میکروبیولوژی در دانشگاه منچستر است. همسر گریدی، پروفسور یان رایت، نیز یک دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه آزاد است.گریدی در سال 1979 از دانشگاه دورهام فارغ …


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.