معمایی باستانی 2500 ساله، راه حلی مبتکرانه پیدا کرد

0

هزاران سال پیش، مردی که در هند کنونی زندگی می‌کرد، تمام دستورالعمل‌های دستوری زبان سانسکریت را نوشت. سانسکریت یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های مستند در جهان باستان است.

نام او پانینی Pānini بود و 4000 سوتر یا قواعد دستوری او قرار است مانند الگوریتمی عمل کنند که می‌تواند کلمات صحیح دستوری را با استفاده از یک پایه و پسوند تولید کند.

اما به مدت قرن‌ها، زبان‌شناسان تلاش می‌کردند تا این «ماشین زبان» را با استفاده از هزاران مرحله‌ای که پانینی در متن افسانه‌ای خود، « آشتیایی » توصیف کرده، بازسازی کنند و با این حال کاملا موفق نمی‌شدند.

یک دانشجوی دکترا در دانشگاه کمبریج، به نام ریشی راجپوپات، تصور می‌کند که بالاخره معمای باستانی را حل کرده است و راه‌حل او بسیار ساده است. تنها کاری که انجام می‌دهد این است که تفسیر یک «متارول» را که پانینی بیان کرده است، تغییر می دهد، و البته، ماشین به تنهایی بدون هیچ استثنایی کار می‌کند.

(متارول metarule قاعده‌ای که نحوه استفاده از قوانین دیگر را توضیح می‌دهد.)

او 9 ماه درگیر شدن با مشکل پانینی برای پایان نامه کارشناسی ارشدش در کمبریج بود، اما موفق نمی‌شد. «تقریباً آماده ترک کار بودم، به جایی نمی‌رسیدم» .

اما سپس سرپرست راجپوپات، استاد مطالعات آسیایی و خاورمیانه در دانشگاه کمبریج به نام وینچنزو ورگیانی، یک اصل مهم در حل مسئله را به او یادآوری کرد : «اگر راه حل پیچیده است، احتمالاً در اشتباه هستید.»

راجپوپات می گوید: «بنابراین یک ماه کتاب‌ها را بستم و از تابستان با شنا، دوچرخه سواری، آشپزی، دعا و مراقبه لذت بردم.»

«سپس، با ناراحتی، به سر کار برگشتم، و در عرض چند دقیقه، با ورق زدن، این الگوها شروع به ظهور کردند و همه چیز معنی پیدا کرد.»

پس از دو سال و نیم کار دقیق، راجپوپات به وضوح توضیح داد که چرا قبلا محققان گیر می‌کردند.

اغلب، هنگام استفاده از دستورالعمل‌های دستور زبان پانینی، دو قانون با هم تضاد پیدا می‌کنند، و هرگز واقعاً مشخص نیست که کدام قانون باید در نهایت برنده شود.

راه حل  راجپوپات می‌گوید که سوئیچ دستور زیان باید به کدام سمت بچرخد.

در گذشته، محققان دیگر استدلال کرده‌اند که اگر دو قاعده با قدرت یکسان به هم برسند، قاعده‌ای که در متن پانینی فهرست شده، باید برنده انگاشته شود.

اما راجپوپات فکر می‌کند که این تفسیر نادرستی از یک دستور زبان پانینی است.

در عوض، زبان شناس استدلال می کند که اگر دو قانون با هم تضاد داشته باشند، قاعده ای که در سمت راست کلمه اعمال می شود (پسوند) باید بر قواعدی که در سمت چپ کلمه اعمال می شود، غلبه کند.

هنگامی که راجپوپات کلمات سانسکریت را بااین قرض آزمایش کرد، همه چیز درست درآمد.

کلمه “گورو” مثال خوبی است. در جمله «جنانان دیاته گورونا» (دانش توسط مرشد داده می‌شود)، یک قاعده پانینی وجود دارد که در قسمت چپ استاد و قانون دیگری در قسمت راست اعمال می‌شود.

بر اساس تفسیر راجپوپات، قسمت راست در نهایت برنده می‌شود، به همین دلیل است که پسوند کلمه به گورونا تغییر می‌کند، در حالی که ریشه کلمه ثابت می‌ماند.

راجپوپات در پایان نامه خود می‌نویسد: «سبک پانینی کاملاً بدیهی نیست، و هنگام تلاش برای کشف معمایی که «آشتهیایی» است، با چالش‌هایی در سطوح مختلف روبرو می شود.

«… تعیین معانی دقیق قواعد پانینی آسان نیست، زیرا سبک سوترای که در آن سروده شده‌اند بسیار مختصر و فشرده است. بسیاری از اطلاعات اغلب در چند کلمه جمع‌آوری می‌شوند، در نتیجه درک هدف دقیق آن‌ها را بسیار دشوار می‌شود.»

برخی از محققان با این ایده که قواعد پانینی را ماشین می‌نامند، مخالفت می‌کنند، اما کار او نشان می‌دهد که این دستگاه خودکفا است.

راجپوپات، که عنوان پایان‌نامه‌اش در Pāṇini We Trust: کشف الگوریتم برای حل تعارض قواعد در آستادهیایی است، می‌گوید: «پانینی ذهن خارق‌العاده‌ای داشت و ماشینی بی‌رقیب در تاریخ بشر ساخت.»

اکنون سال‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند تا با استفاده از قوانین پانینی یک برنامه کامپیوتری بسازند، اما با موفقیت چندانی روبرو نشده‌اند. کشف راجپوپات می تواند کلیدی برای اجرای این تلاش ها باشد.

سانسکریت زبان مقدس هندوئیسم است و با لاتین کلاسیک خویشاوندی مشترک دارد. درک چگونگی ساختار آن می‌تواند به کارشناسان کمک کند نه تنها اسناد مهم تاریخی را با دقت بیشتری بخوانند بلکه بینش‌های مهمی را در مورد پایه‌های زبان بشری آشکار کنند.

پایان نامه Rajpapot به صورت آنلاین در دانشگاه کمبریج در دسترس است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5