شاید شهاب‌سنگ‌ها این «یک» چیز لازم برای شروع زندگی روی زمین را به آن هدیه داده باشند!

0

زمین تنها سیاره شناخته شده است که زندگی به صورت شکوهمند و در همه جا و در همه لایه‌هایش جاری است، اما حتی زمین هم در ابتدا متروک بوده. حدود 4 میلیارد سال پیش، اتفاقی افتاد که باعث شد کره استریل ما بلوک‌های سازنده حیات را به وجود آورد.

اسیدهای آمینه قبل از اینکه زمین بتواند پروتئین داشته باشد، یک جزء حیاتی از تمام اشکال حیات، لازم بود. منشا اسیدهای آمینه زمین مبهم است، اما برخی از دانشمندان گمان می کنند که این ترکیبات آلی توسط شهاب سنگ‌ها از فضا منتقل شده اند.

در یک مطالعه جدید ، محققان جزئیاتی را در مورد چگونگی وقوع چنین اتفاقی حدس زده‌اند و از این ایده که شهاب‌سنگ‌ها به ایجاد حیات در زمین کمک کردند، حمایت کرده‌اند.

بر اساس این تحقیق، دسته خاصی از شهاب‌سنگ‌ها به نام کندریت‌ها chondrite توانسته‌اند اسیدهای آمینه خود را به لطف واکنش‌هایی پرتوهای گاما ایجاد کنند.

شهاب‌سنگ‌ها را می‌توانیم به تکه‌هایی از زباله‌های باستانی تشبیه کنیم که از دوران کودکی منظومه شمسی به جا مانده و به سیاره یا ماه برخورد کرده و می‌کنند. انواع مختلف شهاب سنگ ها دارای مواد مختلفی هستند.

کندریت‌ها شهاب‌سنگ‌های سنگی هستند که حاوی گوی‌های  اسرارآمیز به نام کندرول chondrule بوده‌اند. کندرول‌ها که عمدتاً از مواد معدنی سیلیکات ساخته شده‌اند و از قدیمی‌ترین اجرام منظومه شمسی هستند.

شهاب‌سنگ‌ها از ابتدا زمین را بمباران کرده‌اند، و برخی از رگبارهای اولیه ممکن است شامل کندریت‌های کربنی باشند یعنی یک زیرمجموعه نسبتاً نادر از کندریت که مقادیر قابل توجهی آب و مولکول‌های کوچک از جمله اسیدهای آمینه را در خود جای می‌دهد.

چنین شهاب‌سنگ‌هایی می‌توانستند به زمین مواد حیاتی برای ایجاد زندگی بدهند، اما چگونه این مواد در وهله اول در خود شهاب‌سنگ ایجاد شده؟

ما هنوز مطمئن نیستیم، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که کندریت‌ها حداقل از نظر نظری قادر به سنتز این ترکیبات هستند.

محققان به رهبری کیهان- شیمیدانی به نام یوکو کبوکاوا از دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن، به دنبال پاسهخ به سوال چگونگی تشکیل  اسیدهای آمینه بر روی کندریت های کربنی بودند.

این آزمایش‌ها نشان داد که مولکول‌های ساده‌ای مانند آمونیاک و فرمالدئید می‌توانند اسیدهای آمینه تولید کنند، اما فقط در حضور گرما و آب مایع.

در مطالعه جدید، محققان یک منبع گرمای احتمالی شهاب سنگ را بررسی کردند: اشعه گاما.

کندریت‌های کربنی اولیه حاوی آلومینیوم-26 هستند، یک عنصر رادیواکتیو که می‌تواند پرتوهای گاما را در حین واپاشی آزاد کند. Kebukawa و همکارانش تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا این می‌تواند گرمای مورد نیاز برای تشکیل اسیدهای آمینه را فراهم کند یا خیر.

محققان آمونیاک و فرمالدئید را در آب حل کردند، محلول به دست آمده را داخل لوله های شیشه‌ای دربسته کردند و سپس لوله‌ها را در معرض پرتوهای گامای پرانرژی حاصل از فروپاشی کبالت-60 قرار دادند.

با افزایش دوز تابش گاما، تولید اسیدهای آمینه، مانند آلانین، گلیسین، اسید α-آمینو بوتیریک و اسید گلوتامیک همراه با اسیدهای آمینه β مانند β-آلانین و اسید β-آمینو ایزوبوتیریک افزایش یافت.

این اسیدهای آمینه می تواند به توضیح حضور این اسیدهای آمینه بر روی کندریت های کربنی که به زمین افتاده اند، مانند شهاب سنگ معروف مورچیسون استرالیا کمک کند.

 شهاب سنگ مورچیسون Murchison که مملو از ذرات کاربید سیلیکون “پیش خورشیدی” است (به این معنی که از خورشید پیرتر هستند )، در 28 سپتامبر 1969 در آسمان مورچیسون، ویکتوریا منفجر شد. این  به طور گسترده مشاهده شد. مردم پس از آن مجموعه ای از قطعات را از منطقه جمع آوری کردند. از آن زمان این سنگ به یکی از مطالعه شده‌ترین سنگ‌های فضایی در تاریخ تبدیل شده است.

در میان یافته‌های جالب، مشخص شد که شهاب سنگ مورچیسون مملو از اسیدهای آمینه بوده. به گفته موزه ویکتوریا ، دانشمندان تاکنون بیش از 70 اسید آمینه را از این شهاب سنگ شناسایی کرده‌اند که تنها 19 مورد از آنها در زمین شناخته شده!

این امر جذابیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که بلوک‌های اصلی شیمیایی زندگی می‌توانسته به سادگی از جای دیگری آمده باشد.

برآورد می‌شود که بین 1000 تا 100000 سال طول می‌کشد تا این فرآیند مقدار آلانین و بتا آلانین موجود در شهاب‌سنگ مورچیسون را تولید کند.

اگرچه هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد ابیوژنز abiogenesis یا تولید خودبه‌خودی حیات داریم، محققان می‌گویند این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه واکنش‌هایی که توسط پرتوهای گاما ایجاد می‌شوند می‌توانند اسیدهای آمینه روی یک شهاب سنگ تولید کرده و به زمین منتقل کرده باشند.

این مطالعه در ACS Central Science منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.