فوت و فن مهم برای نگهداری درست لبنیات

0

لبنیات از آن دست غذاهایی ست که تاریخ مصرف کوتاهی دارد و به محض فاسد شدن، باید دور ریخته شود. به همین علت انتخاب درست و خرید به موقع  آن‌ها بسیار مهم است. از سوی دیگر باید روش نگهداری و مراقبت از لبنیات را هم یاد بگیرید. گاهی شما به مصرف هر روزه آن‌ها نیاز ندارید و باید برای مدت طولانی در یخچال بمانند. اما چکار باید انجام داد که بتوان بدون فساد این غذاها، آن‌ها را نگهداری کرد؟

با توجه به اهمیت این غذاها و تاثیری که در سلامت انسان دارند، لازم دیدیم در مورد فوت و فن نگهداری درست لبنیات از جمله پودر آب پنیر، ماست، کره، پنیر و … صحبت کنیم.

نحوه نگهداری شیر

شیر نسبت به سایر محصولات لبنی حساسیت بیشتری دارد و بیش از چند دقیقه (در حالت نجوشیده) در دمای اتاق دوام نمی‌آورد. اگر شیر نجوشیده را مدت زمان زیادی در دمای اتاق قرار دهید، ترش و فاسد می‌شود. برای نگهداری درست از این ماده لبنی ابتدا باید آن را خوب بجوشانید تا میکروب‌ها از بین برود. همچنین برای استفاده طولانی مدت از شیر می‌توانید آن را درون بطری یا ظرف مخصوص بریزید و در فریزر نگهداری کنید.

برای استفاده مجدد از شیر منجمد، چند ساعت قبل آن را در فضای خانه قرار دهید تا یخ آن باز شود و دوباره گرم کنید. شیر جوشیده را بیشتر از سه روز در یخچال نگهداری نکنید. اما در فریزر می‌توانید حتی برای مدت دو ماه آن را نگهدارید.

 

نحوه نگهداری پودر آب پنیر

آب پنیر یا ماءالجبن یکی از مواد لبنی که فواید بی‌شماری دارد و می‌توانید از آن برای درست کردن کیک و کلوچه استفاده کنید. همچنین این آب پرخاصیت به دلیل داشتن مقدار زیادی پروتئین، می‌تواند برای کسانی که بدنسازی کار می‌کنند، مصرف شود. به هر حال در عضله‌سازی تاثیر زیادی دارد.

اما از آنجا که آب پنیر خیلی زود فاسد و ترش می‌شود، باید راه مراقبت از آن را بلد باشید. یک راه ساده، خرید پودر آب پنیر است که جایگزین این آب پروتئین‌دار می‌شود.

برای مراقبت از آب پنیر به صورت زیر عمل کنید:

نگهداری در فریزر

یکی از راه‌های نگهداری درست آب پنیر، ریختن آن در یک ظرف سربسته است. سپس آن را در فریزر منجمد کنید. اگر از ظرف‌های مخصوص فریزری استفاده کنید که قطعا ماندگاری آب پنیر بیشتر می‌شود. یک روش دیگر ریختن این آب پنیر در داخل قالب یخ یا پلاستیک‌های قالبی است. حالا هر زمان که نیاز داشتید یکی از قالب‌ها را بردارید و مصرف کنید.

تبدیل آب پنیر به پودر

روش دوم برای نگهداری درست آب پنیر، تبدیل کردن آن به پودر است. برای اینکه به یک دهیدراتور نیاز دارید که بدون دردسر آب را به پودر تبدیل کند. برای این کار باید آب پنیر را برای مدت 12 ساعت در دمای 135 درجه فارنهایت در داخل دستگاه قرار دهید. اگر انجام این کار برایتان هزینه دارد، همان پودر آب پنیر رامک را خریداری کنید.

پختن آب پنیر

روش ساده‌تر برای نگهداری طولانی مدت آب پنیر، تبدیل آن به قره‌قروت است. آب پنیر را داخل قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید. صبر کنید تا آب بجوشد و غلیظ شود. ماده به دست آمده به رنگ قهوه‌ای است و غلظتی به اندازه ماست دارد. سپس می‌توانید آن را روی سینی بریزید تا برای مدت 12 ساعت خشک شود. این ماده ترش مزه حاوی مقدار زیادی پروتئین است.

نحوه نگهداری پنیر پیتزا

پنیر پیتزا که این روزها قیمت بسیار بالایی هم دارد، نباید به صورت فله‌ای و روباز در یخچال نگهداری شود. زیرا زود خراب می‌شود و مجبورید آن را دور بریزید. بهترین روش برای نگهداری آن، ریختن پنیر در ظرف‌های سرامیکی درب‌دار است. برای مدت 5 روز می‌توانید پنیر را در یخچال با این روش نگهداری کنید.

اما ممکن است بارها پنیر را به روش غیر اصولی در فریزر هم نگهداری کرده باشید که اصلا توصیه نمی‌کنیم. انجماد بافت پنیر پیتزا را از بین می‌برد و آب آن تبدیل به کریستال‌هایی می‌شود که دیگر کیفیت قبلی را ندارد. برای نگهداری این پنیر در پیتزا باید از فویل آلومینیومی یا پلاستیک فریزر پلمپ شده استفاده کنید. به طوری که هوا وارد کیسه نشود. با این روش می‌توانید پنیر را به مدت 3 تا 4 ماه نگهداری کنید.

نحوه نگهداری پنیر

پنیرهای پاستوریزه بازاری در ظرف‌های مخصوص هستند که بعد از خرید باید در آن را محکم ببندید. اما اگر فاقد درب است، آن را داخل ظروف سرامیکی درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. پنیر محلی باید برای مدت 3 تا 4 روز در فضای گرم قرار بگیرد تا سفت شود. سپس مقداری آب بجوشانید و همراه با مقدار کافی نمک ترکیب کنید و روی پنیر بریزید.

اگر جای پنیر خنک باشد، خیلی زود شل و وارفته می‌شود. اگر می‌خواهید پنیر سفت باشد، درب ظرف را ببندید و در فضای آشپزخانه قرار دهید. بعد از 3 روز در یخچال نگهداری کنید. هر زمان که احساس کردید طعم پنیر در حال تغییر است، سریع آب آن را با آب نمک جدید عوض کنید. برای خوش‌طعم شدن پنیر می‌توانید شوید خرد شده هم استفاده کنید که هیچ آسیبی به آن نمی‌زند. با این روش می‌توانید تا 6 هفته پنیر را در یخچال نگهداری کنید.

نحوه نگهداری ماست موسیر

ماست موسیر نمونه خوش‌ طعم‌ترین لبنیاتی ست که همه علاقه عجیبی به آن دارند. طعم دلچسب این محصول لبنی در هر حالتی خوشایند است. اما حتما می‌دانید که عدم مراقبت درست، باعث فساد زودهنگام آن می‌شود. برای تهیه ماست موسیر از مقداری نمک، ماست پرچرب و پودر موسیر استفاده می‌شود.

ماست چکیده نسبت به ماست معمولی دوام بیشتری دارد و دیرتر خراب می‌شود. با این حال باید آن را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید. ظروف سرامیکی مقاومت بیشتری در برابر باکتری‌های مضر و میکروب‌ها دارند که توصیه می‌شود از این ظروف استفاده کنید.

نحوه نگهداری کره

یکی دیگر از محصولات لبنی پرمصرف، کره است که به سرعت از سایر مواد غذایی بو می‌گیرد و خراب می‌شود. حتی اگر آن را در داخل ظرف سربسته و در یخچال نگهداری کنید، بعد از حداکثر 10 روز طعم آن تغییر می‌کند. کره باید در ظروف ضد بخار نگهداری شود. همچنین باید آن را در دمای 38 درجه فارنهایت قرار دهید که در این صورت تا 2 هفته هم دوام می‌آورد.

اگر می‌خواهید کره را برای مدت طولانی (بیشتر از یک ماه) نگهداری کنید، آن را داخل کیسه فریزر بریزید و در درب آن را محکم ببندید تا راه نفس نداشته باشد. سپس کره را در فریزر قرار دهید. با این روش می‌توانید هر زمان که بخواهید مقداری از آن را بردارید و مصرف کنید.

کلام آخر

نگهداری درست از لبنیات اهمیت زیادی دارد تا مجبور نباشید هر روز به سراغ محصولات تازه بروید. ضمن اینکه مراقبت درست آن‌ها را برایتان تازه نگه می‌دارد. مصرف لبنیات فاسد شده آسیب زیادی به بدن می‌زند و باعث مسمومیت غذایی، حالت تهوع و استفراغ می‌شود. برای نگهداری درست هر یک از روش‌های گفته شده برای محصولات لبنی را انجام دهید.

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5