فیلم چهارصد ضربه – خلاصه و تحلیل و بررسی – The 400 Blows (1959)

0

تهیه کننده و کارگردان: فرانسوا تروفو. نویسندگان فیلم‌نامه: تروفو، مارسل موسی. بازیگران: ژان پی‌یر لئو (آنتوان دوانل)، کلر موریه (جیلبرت دوانل)، آلبر رمی (ژولین دوانل)، گی دکمبل (معلم آنتوان)، ژرژ فلامان (آقای بیگی). مدت: 94 دقیقه.

مناسبت و کمال 400 ضربه به محکی برای سنجیدن فیلم‌هایی تبدیل شد که موضوعشان بزهکاری نوجوانانه است؛ و هنرنمای ژانیی یر لئو در نقش آنتوان دوانل نیز به همان ترتیب، به استانداردی تبدیل شد که بازی همهٔ بازیگران نوجوان در چنین نقش‌هایی با آن مقایسه می‌شود. اگرچه سیزده سال زندگی انتوان، برای پدر و مادرها و معلم‌ها، حکم یک عمر بدشانسی را دارد، ولی روزها و شب‌های مدرسه‌گریزی آنتوان در خیابان‌های پاریس و در سالن سینمایش، به خود او احساس آزادی می‌دهد، او در واقع، کارهای زیاد ناجوری هم نمی‌کند ولی مدام به خاطر همان کارها مورد تنبیه قرار می‌گیرد. یکبار که کار بدی انجام می‌دهد وقتی است که ماشین تحریری را از دفتر پدرش می‌دزدد و موقع برگرداندنش دستگیر، و توسط والدین‌اش تحویل پلیس داده می‌شود. چهرهٔ آنتوان، که در چنان سن و سالی، چنان سرنوشت دردناکی پیدا کرده، آینه‌ای است تمام‌نما از حزن و اندوه. هنگام تماشای نمایش عروسکی در پارک، صورت بچه‌های تماشاچی، از خنده شکفته است و صدای خنده‌شان به آسمان رفته ولی در چهرهٔ آنتوان غم می‌خوانیم و دل‌نگرانی. در صحنهٔ دارالتأدیب در حالی که خانمی روانکاو با آنتوان دربارهٔ مسائل مختلف گفتگو می‌کند، تروفو، صاف و سادگی این پسربچه را به بهترین و متأثرترین شکل ثبت کرده است. هنگام که در پایان آنتوان از دارالتأدیب می‌گریزد و می‌دود و می‌دود تا این‌که به ساحل دریا می‌رسد، برگشتن و نگاه کردنش به دوربین، (به ما)، تکان‌دهنده‌ترین پایان سینما را رقم می‌زند: دوربین به طرف تص. یر ثابت چهرهٔ آنتوان زوم میکند و او را نشان می‌دهد که بین زمین و دریا، زندان و آزادی، و میان حال و آینده گیر افتاده است.

خلاصه داستان

آنتوان دوینل پسر جوانی است که در پاریس بزرگ می‌شود. آنتوان که توسط والدینش به دلیل بازی در مدرسه و دزدی و شکنجه در مدرسه به دلیل مشکلات نظم و انضباط توسط معلمش (مانند نوشتن بر روی دیوار کلاس و بعداً توضیح دروغین غیبت خود به دلیل مرگ مادرش) اشتباه گرفته شد، اغلب فرار می‌کند. از هر دو مکان او سرانجام پس از اینکه معلمش او را به سرقت ادبی بالزاک متهم کرد، مدرسه را ترک کرد. (آنتوان بالزاک را دوست دارد و در یک مقاله مدرسه‌ای او “مرگ پدربزرگ من” را با عبارتی نزدیک از بالزاک از حافظه توصیف می‌کند. ) او یک ماشین تحریر سلطنتی را از محل کار ناپدری خود می‌دزدد تا برنامه‌های خود را برای ترک خانه تأمین کند، اما پس از آن قادر به فروش آن نیست، هنگام تلاش برای بازگرداندن آن دستگیر می‌شود.

ناپدری آنتوان را به پلیس تحویل می‌دهد و آنتوان شب را در زندان می‌گذراند و در سلولی با فاحشه‌ها و دزد‌ها اشتراک می‌گذارد. مادر آنتوان طی مصاحبه‌ای با قاضی اعتراف می‌کند که شوهرش پدر بیولوژیکی آنتوان نیست. آنتوان در یک مرکز مشاهده برای جوانان مشکل دار در نزدیکی ساحل قرار می‌گیرد (همانطور که مادرش می‌خواست). یک روانشناس در مرکز دلایل ناراحتی آنتوان را بررسی می‌کند که جوان در یک سری تک گویی‌های تکه تکه آشکار می‌کند.

یک روز در حالی که با پسران دیگر فوتبال بازی می‌کند، آنتوان از زیر حصار فرار می‌کند و به اقیانوسی می‌گریزد، اقیانوسی که همیشه می‌خواست ببیند. به خط ساحلی دریا می‌رسد و به آن می‌دود. فیلم با یک فریم فریز از آنتوان به پایان می‌رسد که از طریق یک جلوه نوری، در حالی که به دوربین نگاه می‌کند، روی صورت او زوم می‌کند.

بازیگران

ژان پی‌یر لئو: همزاد بی‌عیب و نقصی برای تروفو بود، بنابراین وقتی تروفو و ژان‌پی‌یر لئوی سیزده ساله یکدیگر را یافتند، حتماً برای هر دو تاشان، حالت معجزه‌ای را داشته است. لئو نیز مانند تروفو نوجوان شری بود که تا قبل از سیزده‌سالگی بارها از مدرسه‌های مختلف اخراج شده بود. لئو در روزنامه‌ای می‌خواند که تروفو دنبال بازیگری جوانی می‌گدد و خود را معرفی و بلافاصله نقش را از آن خود می‌کند. چهره اندوهگین لئو، رنج و درد این پسر بچه را در تک تک نماهای فیلم نشان می‌دهد. در چشمان او صداقتی متأثرکننده دیده می‌شود که نشان از ذره‌ای «بدجنسی» ندارد. لئو پس از 400 ضربه و سری فیلم‌های آنتوان دوانل، در چند فیلم دیگر تروفو، مثل دو دختر انگلیسی و قاره (1971) و شب آمریکایی (1973) نیز بازی کرد. علاوه بر این، لئو بارها جلوی دوربین ژان لوک گدار ظاهر شد، از جمله در: پی‌یرو خله (1965)، ساخت آمریکا و مذکر و مؤنث (هر دو 1966)، زن چینی و آخر هفته (هر دو 1967). لئو در مامان و روسپی (1973) ساخته ژان اوستاش و نیز در آخرین تانگو در پاریس (1973) فراموش‌نشدنی است. از دیگر فیلم‌های مهم‌اش در این دو سه دههٔ اخیر باید به این‌ها اشاره کرد: کارآگاه (گدار، 1985)، یک آدم‌کش استخدام کردم (کوریسماکی، 1990) و ایرماوپ (1996).

پشت صحنه

-وقتی آنتوان و دوست‌اش را از کلاس اخراج می‌کنند، به پرسه زدن در شهر می‌پردازند و در جایی، چشم‌شان به عکس و پوسترهای سینماییمی‌خورد و عکس هریت آندرسون در تابستان مونیکا را از روی دیوار می‌کنند. تابستان مونیکا (اینگماربرگمان، 1953) نیز دربارهٔ جفتی است که به خاطر «زندگی کردن به میل خود» از خانه می‌گریزند.

– 400 ضربه اصطلاحی است در زبان فرانسه، که «ول بودن» معنی می‌دهد.

– حکایتی که بسیار نقل شده و به احتمال، دروغ هم هست، می‌گوید برادر واینشتاین به گمان این‌که فیلم فرانسوی است و با توجه به عنوانش، بنابراین، صحنه‌دار است به دیدن فیلم تروفو می‌روند؛ ولی چنان با دیدن آن تکان می‌خورند که کل دیدگاه‌شان نسبت به سینما تغییر می‌کند و در نهایت آن‌ها را به پایه‌گذاری شرکت فیلم‌شان، میر امکس، تشویق می‌کند. گفتند و ما باور کردیم.

کارگردان

فرانسوآ تروفو نوشت: «از سینما انتظار دارمکه یا لذت فیلم ساختن را نشان دهد و یا رنج و عذاب‌اش را؛ به چیزی بینابین اصلاً علاقه‌ای ندارم.» در 400 ضربه، برای آنتوان دوانل نوجوان، لحظاتی پرلذت و در مقابل، مقدار زیادی رنج و عذاب وجود دارد؛ و این رنج و عذاب وقتی بیشتر می‌شودکه بدانیم، فیلم، اثری است که بر اساس زندگی و نوجوانی خود تروفو ساخته شده است: تروفو دقیقاً در همان شرایط رشد کرد و بزرگ شد. او همیشه می‌گفت که سینما زندگی‌اش را نجات داده است. سینما، زندگی یک موجوان بزهکار را تغییر داد و چیزی در اختیارش گذاشت تا دوست بدارد و با تشویق آندره بازن، منتقد فیلم، به نقد فیلم روی آورده و بعد این فیلم را بسازد و همه این‌ها نیز قبل از 27 سالگی. 400 ضربه یکی از مهم‌ترین و نخستین فیلم‌های موج نوی فرانسه بود؛ موجی که مشخصه‌اش، سادگی و عشق به سینما و صداقت در سبک فیلم‌سازی و شخصی بودنش بود. تروفو، ضمناً، در مقاله‌ای که در 1954 نوشت و با آن الهام‌بخش نسلی از فیلم‌سازان اروپایی شد، پایهٔ نظریهٔ «سینمای مؤلف» را ریخت؛ نظریه‌ای که معتقد است کارگردان، خالق اصلی یک فیلم است. پس از 400 ضربه، کارگردان و بازیگر اصلی‌اش به همکاری ادامه دادند و آنتوان را در تمام مراحل زندگی دنبال کردند؛ از عشق دوران نوجوانی‌اش تا ازدواج، از بچه‌دار شدن تا بی‌وفایی و کار و جدایی از همسر و دیگر مشکلات زندگی. این سری فیلم‌ها از جمله عبارتند از: عشق در بیست سالگی (اپیزودی از فیلمی چند اپیزودی، 1962)؛ بوسه‌های دزدیده شده (1968)؛ و عشق فراری (1979). تروفو دربارهٔ لئو گفته بود: «جذابیت ژان پی‌یر برای من، دقیقاً به خاطر عشق و عاشقی‌های ناسازگار با این دوره و زمانه و رومانتیسم‌اش است؛ او از آن مردان قرن نوزدهمی است.» تروفو پس از 400 ضربه، از جمله این فیلم‌ها را ساخت: به پیانیست شلیک کنید (1960)، ژول و جیم (1961)، پوست لطیف (1964)؛ فارنهایت 451 (1966)؛ فیلم علمی/ تخیلی‌اش؛ عروس سیاه‌پوش (1968)؛ فیلم هیچکاکی‌اش؛ پری دریایی می‌سی سی پی (1969)؛ شب آمریکایی (برندهٔ اسکاربهترین فیلم خارجی، 1973)؛ پول توجیبی (1976)، آخرین مترو (1980)؛ و ارادتمند شما (1982). تروفو، ضمناً در زمینهٔ فیلم‌های «تاریخی» نیز تجربه‌هایی انجام داد، از جمله، کودک وحشی (1970)، داستان آدله ه (1975) و اتاق سبز (1978). از دیگر آثارش باید از کمدی مردی که زن‌ها را دوست داشت (1977)؛ و درام زن خانه بغل‌دستی (1982) نام برد. برخی از منتقدها ایراد می‌گیرند که کیفیت کارهای متأخرش به پای فیلم‌های اولیه‌اش نمی‌رسند و لی جوزف مک براید در آن‌ها «غنای حسی عمیق‌تری» را ردیابی کرده است.

جملات به یاد ماندنی

«من به واکنش مردم فکر نمی‌کردم. تنها می‌خواستم پسربچه‌ای را در موقعیتی نشان دهم که برایش تازگی دارد، و چون می‌خواستم از کلیشه پرهیز کنم (مثلاً سوار شدن بر رولر کوستر در شهربازی) از دستگاه مرکز گریز استاده کردم.»

«تصویر ثابت آخر فیلم، تصادفی بود. به لئو گفتم توی دوربین نگاه کند. او هم کرد ولی بلافاصله نگاه‌اش را به سویی دیگر برگرداند. از آن‌جا که نگاه کوتاه قبل از برگرداندن صورت‌اش را می‌خواستم، چاره‌ای جز نگه داشتن تصویر نداشتم؛ تصویر ثابت هم از همین‌جا آمد.» فرانسوآ تروفو

صحنهٔ فراموش‌نشدنی

بدبیاری‌های آنتوان ظاهراً تمامی ندارند؛ ولی وقتی یک شب به خانه برنمی‌گردد، فردایش مادرش می‌رود می‌رود دنبال‌اش و برای اولین بار پس از مدت‌ها، گونهٔ آنتوان را می‌بوسد و «طفلک کوچولو» صدایش می‌زند. مادر در نمایشی کمیاب از محبت مادرانه، او را حمام می‌کند و می‌خواباند. در حالی که آنتوان در بستر دراز کشیده، مادر از سرکشی‌های نوجوانی خودش تعریف می‌کند و با آنتوان قول و قراری می‌گذارد. قرار می‌شود اگر آنتوان در انشاء نمره خوب بگیرد، به عنوان پاداش، پول خوبی به او بدهد. ملهم از این تشویق، آنتوان، بالزاک می‌خواند و نوشته‌های بالزاک چنان به هیجانش می‌آورند که در تاقچه‌ای در اتاق، برایش شمع روشن می‌کند. موقع شام، زیارتگاهی که درست کرده، آتش می‌گیرد و پدر سرش داد می‌زند که: «احمق بی‌شعور! چه کار داشتی می‌کردی؟» و آنتوان هم جواب می‌دهد: «به خاطر تجلیل از بالزاک بود که در انشاء کمکم کرد». یک بار دیگر، ناپدری تهدیدش می‌کند که اگر به این‌جور خرابکاری ادامه دهد او را به مدرسه نظامی می‌فرستند. ولی ناگهان مادر تصمیم می‌گیرد حال و هوا را عوض کند و بنابراین پیشنهاد می‌کند که همگی به سینما بروند. آن شب، با آن همه خنده و موسیقی و بستنی، شبی خاطره‌انگیز می‌شود. هر سه دست در دست، برای اولین بار به خانوادهٔ واقعی تبدیل می‌شوند. اما فردا صبح، معلم دوباره سرش داد می‌زند و او را به کپی‌برداری در انشای محبوب‌اش (نوشته‌ای با عنوان «در جستجوی کمال» دربارهٔ بزرگ‌اش)، متهم می‌کند. آنتوان به سادگی داد می‌زند: «ولی من چیزی را کپی نکرده‌ام.» معلمف انشاء را که در واقع همان نثر بالزاک است با عباراتی که آنتوان با عشق و علاقه از آن خود کرده، می‌خواند و آنتوان را یک بار دیگر به دفتر ناظم مدرسه می‌فرستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.