بالاخره دانشمندان فهمیدند که چرا برخی از افراد پس از ابتلا به کرونا، حس بویایی خود را باز نمی‌یابند

0

ابتلا به COVID-19 می‌تواند بر حس بویایی شما تأثیر بگذارد، اما در برخی موارد، بویایی کاملا نمی‌گردد. اکنون تحقیقات جدید دلیل آن را توضیح می‌دهد.

بر اساس تحقیق جدید، عفونت SARS-CoV-2 باعث حمله مداوم سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی در بینی می‌شود و این امر سبب می‌شود که تعداد آن سلول‌های عصبی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود افراد قادر به استشمام و بوییدن مانند معمول نباشند.

پاسخ به این سؤال مدت‌ها کارشناسان را گیج کرده بود، این تحقیق همچنین می‌تواند به درک ما از COVID-19 طولانی مدت و اینکه چرا برخی از افراد نمی‌توانند به طور کامل از COVID-19 بهبود یابند کمک کند.

بردلی گلدشتاین، نوروبیولوژیست از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، می‌گوید: خوشبختانه بسیاری از افرادی که در مرحله حاد عفونت ویروسی دچار تغییر حس بویایی شده‌اند، ظرف یک تا دو هفته آینده بویایی را بهبود می‌بخشند، اما برخی افراد این شانش را ندارند.

“ما باید بهتر درک کنیم که چرا این زیرمجموعه از افراد پس از آلوده شدن به SARS-CoV-2 ماه‌ها تا سال‌ها از دچار از دست دادن دائمی بویایی می‌شوند.”

این تیم تحقیقاتی، نمونه‌های بافت بینی – اپیتلیوم بویایی – را که از 24 نفر گرفته شده بود، مورد مطالعه قرار دادند (از جمله 9 نفر که پس از ابتلا به کووید-19 دچار کاهش بویایی طولانی‌مدت شده بودند)،  این بافت حاوی نورون‌های مسئول تشخیص بوها است.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق، محققان حضور گسترده سلول‌های T را مشاهده کردند، نوعی از گلبول‌های سفید خون که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند. این سلول‌های T باعث ایجاد پاسخ التهابی در بینی می‌شدند.

با این حال، مانند بسیاری از پاسخ‌های زیستی دیگر، در این مورد سلول‌های T ظاهراً بیش از آنکه مفید باشند آسیب‌رسان هستند و به بافت اپیتلیوم بویایی آسیب می‌رسانند. فرآیند التهاب حتی در بافت‌هایی که SARS-CoV-2 در آن‌ها شناسایی نشده بود، هنوز مشهود بود.

گلدشتاین می‌گوید: «یافته‌ها قابل توجه هستند. این تقریباً شبیه نوعی فرآیند خودایمنی در بینی است.ـ

در حالی که تعداد نورون‌های حس بویایی در شرکت‌کنندگانی که حس بویایی خود را از دست داده بودند کمتر بود، محققان گزارش دادند که برخی از نورون‌ها حتی پس از بمباران سلول‌های T قادر به ترمیم خود هستند که نشانه‌ای دلگرم‌کننده است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که مکانیسم‌های زیستی التهابی مشابهی می‌تواند پشت سایر علائم کووید طولانی، از جمله خستگی مفرط، تنگی نفس، و گیجی یا «مه مغزی» باشد که تمرکز را دشوار می‌کند.

در مرحله بعد، محققان می‌خواهد با جزئیات بیشتری بررسی کند که کدام نواحی بافت خاصی آسیب می‌بینند و چه نوع سلولی درگیر است. این به نوبه خود راه را برای ایجاد درمان‌های احتمالی برای کسانی که درازمدت از دست دادن بویایی‌شان را از دست داده‌اند، باز می‌کند.

گلدشتاین می‌گوید: «ما امیدواریم که تعدیل واکنش غیرطبیعی ایمنی یا فرآیند‌های ترمیم در بینی این بیماران بتواند حداقل تا حدی به بازیابی حس بویایی کمک کند.

این تحقیق در Science Translational Medicine منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.