کالبد شکافی دیجیتالی و بازسازی چهره بزرگترین فرعون مصر -رامسس دوم – چیزهای جالبی را آشکار کرده است

0

در مجسمه‌ها و نقاشی‌های سه هزار ساله فرعون مصر، به صورت مردی خوش تیپ و صورت گرد، بینی برجسته و گونه‌های بلند به تصویر کشیده شده.

مومیایی او که در سال 1881 کشف شد، دارای جزئیات کمتری است. اما از ساختار آن برای بازسازی چهره فرعون توسط دانشمندان، مورخان و هنرمندان در طول سال‌ها استفاده شده است.

در برخی از از این بازسازی‌ها، بینی رامسس دوم قلابی است و برخی برآمدگی کمتری دارند.

بسته به جستجوی شما در اینترنت و سایتی که باز می‌کنید، چشمان فرعون از درشت تا ریز متغیر است. و شکل صورت او یا به صورت گرد و یا پخ دیده می‌شود یا او را بلند یا لاغر میبینید.

محققان دانشگاه جان مورز لیورپول در بریتانیا اکنون با کارشناس مومیایی مصری و استاد رادیولوژی -سحر سلیم- از دانشگاه قاهره متحد شده‌اند تا بقایای فرعون را به صورت دیجیتالی باز کنند و چهره او را با جزئیات بیشتر از قبل تجسم کنند.

کار با دقت انجام شد. سی تی اسکن و عکس‌های این مومیایی که اکنون در موزه ملی تمدن مصر در قاهره نگهداری می‌شود، با داده‌های تاریخی ترکیب شد تا چهره فرعون را از استخوان‌ها به بالا بسازد.

کارولین ویلکینسون، انسان‌شناس پزشکی قانونی و رهبر آزمایشگاه چهره در لیورپول، جان مور، می‌گوید برجسته‌ترین ویژگی صورت فرعون، فک قوی و استخوان بینی پهن آن است که بلند و برجسته بوده.

هنگامی که ساختار کلی صورت مشخص شد، اطلاعات به همان نرم‌افزاری که در بازسازی‌های جنایی استفاده می‌شود وصل شد. بر اساس استخوان‌های زیرین و اندازه‌گیری ضخامت ماهیچه‌های صورت از جمعیت مصری، محققان ماهیچه‌ها و رباط‌های پوشاننده را بازسازی کردند.

ویلکینسون توضیح می‌دهد: «هرچه عضله در جایی که منشا می‌گیرد قوی‌تر باشد، چسبندگی‌های آن آثار قابل مشاهده بیشتری را روی سطح جمجمه باقی می‌گذارند.»

نتیجه کار محققان یک یک مرد مسن با چهره‌ای دراز، بینی پهن، چشمانی با فاصله نزدیک، ابرو‌های خاکستری پرپشت و دهانی پهن با لب بالایی نازک است که در زیر مشاهده می‌شود.

رنگ پوست بر اساس آنچه تصور می‌شود در آن زمان در مصر رایج بوده انتخاب شده . در همین حال، رنگ مو بر اساس شواهدی از جمله مطالعات میکروسکوپی روی تار‌های رامسس دوم و دیگر مومیایی‌های مو، روشن بود که نشان می‌دهد او زمانی مو‌های قرمز کاملی داشته است.

در مصر باستان، مو‌های قرمز به عنوان یک صفت خدایی تلقی می‌شد که هم مورد ترس و هم احترام بود، و خود رامسس دوم اغلب به عنوان یک خدا در نقاشی‌ها به تصویر کشیده می‌شد. مشخص نیست که آیا مو‌های قرمز رامسس دوم باعث شد تا او به عنوان یک رهبر به مقام رهبری برسد یا اینکه مو‌های قرمز تا حدی مسئول این امر بوده.

البته ما هرگز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این فرعون واقعا چه شکلی بوده، اما ویلکینسون بمی‌گوید که تیم او روش‌های بازسازی صورت خود را با استفاده از سی‌تی اسکن آدم‌های زنده آزمایش کردند و دریافتند که 70 درصد جزئیات در حد میلیمتری درست از آب درمی‌آید.

گمان می‌رود رامسس دوم در سن 92 سالگی پس از یک سلطنت 66 ساله از 1279 تا 1213 قبل از میلاد درگذشت، که به این معنی است که مومیایی او در سنین پیری، ساخته شده است.

با این وجود، ویلکینسون، سلیم و تیم از تکنیک‌های پسنورد سنی سه بعدی برای بازسازی نسخه جوان‌تر هم استفاده کرده‌اند و رامسس دوم میانسال در اوج سلطنت را هم بازسازی کردند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، به غیر از چین و چروک‌هایش که صاف شده‌اند، چانه‌ تا حدودی بلند شده‌اند و مو‌هایش بشتر شده‌اند.

سلیم به مجله آنلاین رادیولوژی Aunt Minnie Europe گفت: زنده کردن چهره رامسس در دوران پیری و در جوانی، موقعیت افسانه‌ای او را به جهان یادآوری می‌کند.

این تیم در حال حاضر همچنین در حال کار بر روی بازسازی صورت پادشاه توتانخامن با استفاده از تکنیک‌های مشابه است. پیش از تلاش شده بود چهره پادشاه آمنهوتپ اول (1525-1504 قبل از میلاد) بازیسازی شود.

این تحقیقاتی در Frontiers in Medicine منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.