5 روش برای درمان افسردگی بدون دارو

0
رپورتاژ

بسیاری از مردم نمی‌دانند که درمان افسردگی بدون دارو در منزل امکان پذیر است. در واقع شما می‌توانید به راحتی و با رعایت چند نکته ساده در زمینه خواب و تغذیه، این مشکل را به راحتی حل کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا چگونگی این موضوع را توضیح دهیم.

شما برای درمان افسردگی در خانه به دارو نیازی ندارید. تنها با ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی علائم شما ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش یابد یا به طور کلی از بین برود. ما پنج درمان مختلف برای این بیماری را معرفی می‌کنیم که هیچ کدام داروهای ضد افسردگی را شامل نمی‌شود. خبر خوب این است که از میان این 5 روش برای درمان درمان قطعی افسردگی و اضطراب ۴ روش کاملا رایگان است.

 رژیم غذایی به عنوان سریع ‌ترین درمان افسردگی

مطابق نظر متخصص اعصاب و روان ، تغییر رژیم غذایی اولین و سریع ‌ترین درمان افسردگی بدون دارو محسوب می‌شود. افرادی که گوشت قرمز، قندهای مصنوعی، محصولات لبنی پرچرب، غذاهای سرخ شده و سس‌های خامه‌ای را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، علائم بیماری بیشتری را تجربه می‌کنند. قند و چربی باعث ایجاد خلق و خوی ضعیف در فرد می‌شود. از سوی دیگر یک وعده غذایی بر پایه فست فود آنقدر که به نظر می‌رسد، ارزان و راحت نیست. ما در نهایت با سلامت روان خود هزینه آن را می‌پردازیم.

سایر مواد غذایی مانند گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، می‌توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند و اثرات بیماری را کاهش دهند. همچنین رژیم مدیترانه‌ای شامل غلات کامل، ماهی، سبزیجات، میوه‌ها، انواع توت‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و البته روغن زیتون بکر برای درمان افسردگی بدون دارو موثر است.

از نظر تغذیه، بهترین راه برای شروع درمان بیماری مزبور این است که مطمئن شوید مواد غذایی زیر را به اندازه کافی دریافت می‌کنید:

  • سبزیجات مخصوصا برگ‌های سبز
  • میوه‌ها
  • توت
  • آجیل از جمله بادام
  • دانه‌ها

 

 ورزش بهترین راه برای درمان قطعی افسردگی و اضطراب

هیچ مقاله‌ای در مورد درمان افسردگی بدون دارو بدون اشاره به ورزش منظم، کامل نخواهد بود. ورزش یک روش طبیعی و قدرتمند برای درمان اختلال مزبور است که در اثربخشی با داروهای موثر در درمان این عارضه و همچنین روان درمانی رقابت می‌کند. ورزش باعث می‌شود بدن مواد شیمیایی به نام اندورفین را آزاد کند. اندورفین نه تنها به ما احساس خوب می‌دهد، بلکه به عنوان یک مسکن عمل می‌کند و احساس درد را کاهش می‌دهد.

چرا ورزش برای مغز بسیار مفید است؟

هنگام ورزش، مواد شیمیایی مانند دوپامین و سروتونین در مغز شما ترشح می‌شود. این مواد شیمیایی باعث ایجاد احساس شادی و لذت در شما می‌شود. در درازمدت، به لطف این کار انعطاف پذیری ذهن بهبود می‌یابد. ورزش در واقع سلول‌های جدیدی ایجاد و مغز شما را در برابر این بیماری و سایر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

مدیتیشن برای محافظت از خود در برابر افسردگی

یکی دیگر از راه‌های درمان افسردگی در خانه، استفاده از مدیتیشن است. تمرین منظم مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا از یک دوره بیماری خلاص شوید و مانع از این می‌شود که برای بار دوم دوباره این بیماری در شما ایجاد شود. بسیاری از افراد این نکته را تجربه کرده‌اند که مدیتیشن منظم برای خروج از بحران‌های سلامت روان و تفکر منفی بسیار مفید است.

مراقبه را به عنوان ابزاری برای بهبود خلق و خوی خود در نظر بگیرید، که می‌تواند به شما کمک کند احساسات را بهتر کنترل کنید، علائم عارضه مزبور را زودتر تشخیص دهید و از بدتر شدن علائم جلوگیری کنید.

 

 خواب طبیعی و کافی به درمان افسردگی بدون دارو کمک می‌کند

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند علائم این بیماری را کاهش دهد و خلق و خوی شما را بهبود بخشد، خوابیدن کافی و مناسب است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا عادات خواب سالم را در خود ایجاد کنید. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، خواب می‌تواند به عنوان نوعی درمان شبانه عمل و ما را در کنترل احساسات قوی تواناتر کند.

چگونه خواب بهتر می‌تواند به از بین بردن عارضه افسردگی کمک کند؟

90 درصد افراد افسرده با شرایط نامناسب خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری بیش از حد می‌خوابند و برخی دیگر به اندازه کافی نمی‌خوابند. همچنین بدخوابی می‌تواند خطر افسردگی شدید و خفیف را افزایش دهد. به عنوان مثال، خواب کم می‌تواند فرد را خسته کند و آرامش روانی او را کاهش دهد. از سوی دیگر احتمال دارد پس از یک خواب بد شبانه، تمرکز کافی در فرد ایجاد نشود. این‌ها علائم بیماری هستند. خبر خوب این است که تغییرات در این زمینه بر روی سلامت شما تاثیر مثبت خواهد داشت. برای انجام بهتر این کار موارد زیر را انجام دهید:

  • هر روز سر ساعت معینی از خواب بیدار شوید و ساعت خواب خود را تعیین کنید
  • هر شب 8 ساعت بخوابید
  • دمای محل خواب خود را بر روی 18 درجه تنظیم کنید
  • قبل از اینکه بخوابید، با آب گرم دوش بگیرید
  • از نورهای آرامش بخش در شب استفاده کنید
  • 2 ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید
  • در محل خواب خود هیچ چراغی را روشن نگذارید
  • در شب از کافئین استفاده نکنید
  • 90 دقیقه قبل از خواب استراحت کنید

 

 افسردگی را با تحریک مغز درمان کنید

پنجمین روش درمان این بیماری بدون استفاده از داروها، یک تکنیک تحریک مغزی به نام تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال است. این روش در دهه‌های اخیر برای درمان این بیماری بسیار استفاده شده است.

این کار با اعمال موج جریان مستقیم انرژی به مقدار کم در ناحیه مغز انجام می‌شود. این اعمال موج در اینجا به منظور درمان افسردگی بدون دارو انجام می‌شود. این جریان کم انرژی بر انعطاف پذیری مغز تأثیر می‌گذارد. در جریان این درمان جریان، الکترودها در بالای پوست سر قرار می‌گیرند تا قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی را هدف قرار دهند. کاهش فعالیت در این ناحیه مغز با علائم بیماری مانند خستگی، مشکلات خواب، مشکلات تمرکز و تغییر در اشتها همراه است. جریان الکتریکی فعالیت مغز را تحریک می‌کند و در نتیجه علائم این عارضه افسردگی را کاهش می‌دهد و به عنوان یک مورد موثر در درمان افسردگی بدون دارو محسوب می‌شود.

اگرچه در برخی موارد داروهای ضد افسردگی می‌توانند در درمان این بیماری موثر واقع شوند، اما این داروها می‌توانند عوارض جانبی بسیار جدی و نامطلوبی نیز برای فرد ایجاد کنند. علائمی مانند حالت تهوع، افزایش وزن یا مشکلات خواب در مراحل اولیه مصرف دارو بسیار شایع هستند. اما این علائم برای بسیاری از افراد در چند هفته ابتدایی از بین خواهند رفت. با این وجود این نکته را باید مدنظر داشت که در برخی موارد داروهای مختص این بیماری ضد عوارض جانبی طولانی مدت در فرد ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند مشکلات شدیدتری ایجاد شود. بنابراین توصیه می‌شود از روش درمان افسردگی بدون دارو برای رفع این بیماری بهره بگیرید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.