نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد استنشاق دود خودرو می‌تواند اتصال مغز را تنها در عرض ۲ ساعت تغییر دهد

0

آلودگی هوا می‌تواند بر نحوه سیم‌کشی مغز شما تأثیر بگذارد، دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و دانشگاه ویکتوریا کشف کردند که استنشاق گاز اگزوز اتومبیل می‌تواند اتصال مغز را در عرض دو ساعت تغییر دهد.

این یافته بر اساس یک کارآزمایی تصادفی «دو سو کور» بر روی 25 بزرگسال سالم انجام شده که در یک محیط آزمایشگاهی در معرض آلودگی خودرو قرار گرفتند. در مرحله دیگر، شرکت کنندگان نیز در معرض هوای تمیز فیلتر شده قرار گرفتند.

اسکن مغز قبل و بعد از هر سناریو گرفته شد. پس از اینکه شرکت‌کنندگان در معرض آلودگی هوا قرار گرفتند، مغز آن‌ها در قسمت شبکه حالت پیش‌فرض ( DMN) فعالیت کمتری نشان داد. اینم بخش مجموعه‌ای از نواحی مغزی به هم پیوسته هستند که وقتی درگیر افکار درونی، مانند درون‌نگری و یادآوری می‌شویم، فعال‌تر می‌شود.

در نحقیقات گذشته، کاهش حافظه کاری و عملکرد کاری در جریان آلودگی هوا مشخص شده بود.

خبر خوب این است که تغییرات مشاهده شده در این مطالعه موقتی بوده و پس از تمفس هوای تمیز از ریه‌ها به حالت عادی بازگشته است.

با این وجود، یافته‌ها مسیر احتمالی را نشان می‌دهند که قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی هوا می‌تواند اثرات مضری بر مغز داشته باشد.

با توجه به اینکه 99 درصد از مردم جهان سطوح ناایمن آلودگی هوا را تنفس می کنند، عواقب آن بر سلامت عمومی می‌تواند عمیق باشد.

در چین، تحقیق جدیدی آلودگی هوا را با نمرات بدتر در آزمون‌های زبان و ریاضی مرتبط دانسته‌اند که به طور متوسط ​​ارزش تحصیلی را یک سال را کاهش می‌دهد.

در سال 2020، نشانگرهای مرتبط با بیماری آلزایمر، یک مرکز شهری که آلودگی شدید هوا را تجربه می‌کند، در مغز بزرگسالان جوان، کودکان و حتی نوزادانی که در مکزیکوسیتی زندگی می‌کردند مشاهده شد.

تحقیقات دیگری در همان شهر نیز محرک احتمالی این آسیب را نشان داد: نانوذرات فلزی آلودگی هوا در مغز بسیاری از مردم محلی.

در سال 2022، دانشمندان تأیید کردند که این ذرات، پس از عمل دم، گاهی اوقات می توانند سد محافظ مغز را که زمانی تصور می‌شد مانع عبور مواد سمی شوند، دور می‌زننند.

مطالعه کنونی تنها بر دود اگزوز خودروها تکیه داشت، اما ممکن است اشکال دیگری از آلودگی هوا وجود داشته باشد که حتی سریع‌تر و با اثرات بدتری عمل می‌کند.

به عنوان مثال، قبل از ممنوعیت سرب در بنزین در ایالات متحده، محققان پیش‌بینی می‌کنند که بخارات سمی توسط 170 میلیون آمریکایی یا بیشتر تنفس می‌شود که منجر به کاهش نمره ضریب هوشی تجمعی 824 میلیون امتیاز (نزدیک به 3 امتیاز برای هر نفر) می‌شود.

بنزنی ممکن است امروزه حاوی سرب نباشد، اما این بدان معنا نیست که برای ریه‌ها یا مغز شما بی خطر است.

بهتر است اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوای ماشین شما به خوبی کار می‌کند، و اگر در خیابانی شلوغ پیاده‌روی می‌کنید یا دوچرخه‌سواری می‌کنید، به مسیری کمتر شلوغ تغییر مسیر دهید. (اگر خودرویی امروزی دارید در خجم بالای آلودگی آب و هوا در ایران!)

ما باید بدانیم که در دراز مدت آلودگی آب و هوا چه بلایی سر مغز ما می آورد.

منبع:  Environmental Health


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5