یادگیری بسیار بالای کودکان ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد

0

در مقایسه با بزرگسالان، بچه‌ها سریع یاد می‌گیرند، مغز در حال رشد آنها با سرعتی حیرت‌انگیز اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. نورون‌های آنها نه تنها دانش جدید را آسان‌تر در خود جای می‌دهند، بلکه آن را با قدرت به خاطر می‌سپارند، حتی اگر با سیلی دائمی از تجربیات جدید روبرو باشند.

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه رگنسبورگ در آلمان و دانشگاه براون در ایالات متحده در مورد کارآمدی مغزهای جوان تحقیق کرده‌اند.

آنها می‌گویند همه اینها ناشی از یک ماده شیمیایی مغز به نام GABA (اسید گاما آمینوبوتیریک) است که در کودکان در حین یادگیری و پس از یادگیری افزایش می‌یابد و مغز جوان آنها را به  مانند “اسفنج‌های بزرگ” جذب کننده اطلاعات می‌کند.

برای جستجوی مکانیسم‌های مغزی این مسئله، این گروه تحقیقاتی از یک تکنیک تصویربرداری عصبی پیشرفته به نام MRS عملکردی (fMRS) برای اندازه‌گیری غیرمستقیم غلظت GABA در قشر بینایی مغز کودکان در طول یک فعالیت یادگیری دیداری استفاده کرد تا تفاوت آن با بزرگسالان را ببیند.

اندازه‌گیری‌ها در 55 کودک 8 تا 11 ساله و 56 بزرگسال بین 18 تا 35 سال انجام شد و در سه زمان مختلف انجام شد: قبل از شروع تکلیف یادگیری دیداری، در طول فرآیند یادگیری و پس از پایان فعالیت.

نتایج نشان داد که سطوح GABA در بزرگسالان در کل آزمایش ثابت می‌ماند. اما، سطوح GABA در کودکان بسیار متغیر بود.

دانشمندان دریافتند که افزایش سریع GABA در کودکان با یادگیری مرتبط است و جالب بود که میزان این میانجی شیمیایی عصبی نه فقط در طول یادگیری بلکه تا مرحله پس از یادگیری هم بالا بود.

GABA یک پیام رسان شیمیایی در مغز است که در فرآیند یادگیری اطلاعات جدید مهم است. همچنین نقش کلیدی در تثبیت اطلاعات دارد که به کمک آن، شبکه‌های عصبی جدید یکپارچه می‌شوند و اطلاعات با موفقیت ذخیره می‌شوند.

در مرحله تثبیت، پدیده‌ای به نام «تداخل  پس‌نورد یارتروگراد» شروع می‌شود، یعنی اطلاعات آموخته‌شده قبلی نادیده گرفته می‌شود یا از بین می‌رود و از مغز ما خارج می‌شود.

بزرگسالان برای تثبیت اطلاعات یک دوره یک ساعته نیاز داشتند. با این حال، کودکان می‌توانستند در عرض 10 دقیقه دوباره یاد بگیرند بدون اینکه چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته بودند از یاد ببرند. به عبارت دیگر، به خاطر سطوح عالی GABA آنها، حافظه آنها بهتر تثبیت میٰشود.

این تثبیت سریع یادگیری در کودکان به آنها امکان می دهد در یک دوره زمانی معین موارد بیشتری را بیاموزند و یادگیری را در کودکان کارآمدتر از بزرگسالان می‌کند.

محققان همچنین دریافتند که جلسات متوالی یادگیری غلظت GABA را در کودکان افزایش می‌دهد و به تثبیت سریع‌تر یادگیری قبلی اجازه می‌دهد.

این یافته‌ها را می توان به انواع دیگر یادگیری شامل حافظه تعمیم داد. جالب است که از این یافته‌ها می‌توان برای کمک به بزرگسالان در یادگیری کارآمدتر استفاده کرد.

واتانابه می‌گوید: «برای مثال، می‌توان یک فناوری یا درمانی جدید برای افزایش میزان GABA در مغز بزرگسالان ایجاد کرد. این یکی از برنامه های ممکن است.»

این تحقیق در Current Biology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.