اتفاقات ترسناکی که در «منطقه مرگ» کوه اورست برای بدن انسان رخ می‌دهد

0

بدن انسان در سطح دریا بهترین عملکرد را دارد. چرا که سطح اکسیژن برای مغز و ریه های ما کافی است. در ارتفاعات بسیار بالاتر، بدن ما نمی‌تواند به درستی عمل کند.

اما اگر کوهنوردان بخواهند به قله اورست، بلندترین قله جهان در ارتفاع 8848 متری  از سطح دریا برسند، باید با “منطقه مرگ” مقابله کنند.

این منطقه با ارتفاع بالای 8000 متر، آنقدر کم‌اکسیژن است که سلول‌های بدن دقیقه به دقیقه شروع به مردن می‌کند.

در منطقه مرگ، مغز و ریه‌های کوهنوردان به دشت نیازمند اکسیژن است، خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می‌یابد و به سرعت ادراک مغزی مختل می‌شود.

در سال 2019، حداقل 11 نفر در اورست جان خود را از دست دادند که تقریباً همه آنها مدتی را در منطقه مرگ سپری کردند. این فصل به یکی از مرگبارترین فصل های اورست در تاریخ اخیر تبدیل شد.

برخی از شرکت‌های اعزامی علت این مرگ‌ها را شلوغی می‌دانند. به گزارش کاتماندو پست، در 22 مه 2019، حدود 250 کوهنورد برای رسیدن به قله تلاش کردند و بسیاری از کوهنوردان مجبور شدند برای بالا و پایین رفتن در صف منتظر بمانند.

این ساعات اضافی و برنامه‌ریزی نشده در منطقه مرگ ممکن است باعث مرگ ۱۱ نفر شده باشد، اگرچه تعیین علل خاص هر مرگ دشوار است.

یکی از کوهنوردان می‌گوید که صعود به اورست مانند دویدن روی تردمیل و نفس کشیدن از طریق نی است.

در سطح دریا، هوا حاوی حدود 21 درصد اکسیژن است. اما در ارتفاعات بالاتر از 12000 پا، تقریباً 40 درصد مولکول های اکسیژن کمتر می‌شود.

جرمی ویندزور، پزشکی که در سال 2007 به اورست صعود کرد، به مارک هورل وبلاگ نویس اورست گفت که نمونه خون گرفته شده از چهار کوهنورد در منطقه مرگ نشان می‌دهد که کوهنوردان تنها با یک چهارم اکسیژن سطح دریا باید سر کنند.

کمبود اکسیژن منجر به خطرات بی‌شماری برای سلامتی می‌شود. هنگامی که میزان اکسیژن در خون  به کمتر از حد معینی می‌رسد، ضربان قلب  تا 140 ضربه در دقیقه افزایش می‌یابد و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. پس کوهنوردان باید قبل از تلاش برای صعود به اورست به بدن خود فرصت دهند تا با شرایط سخت هیمالیا سازگار شود.

در طول آن هفته‌های سازگاری در ارتفاعات بالا، بدن شروع به تولید هموگلوبین بیشتری می‌کند (پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون  که به انتقال اکسیژن از ریه ها به بقیه بدن کمک می‌کند) تا جبران کم اکسیژنی بشود.

اما هموگلوبین بیش از حد یعنی خون شما غلیظ می‌شود  و پمپاژ خون در بدن به وسیله قلب دشوارتر می‌شود. که می تواند منجر به سکته مغزی یا تجمع مایع در ریه ها شود.

در اورست، وضعیتی به نام ادم ریوی در ارتفاع بالا (HAPE) رایج است که با گوش کردن با گوشی پزشکی قابل تشخیص است.

علائم دیگر عبارتند از: خستگی، احساس خفگی قریب الوقوع در شب، ضعف، و سرفه مداوم و خروح مایع سفید، آبکی یا کف آلود از ریه. گاهی اوقات سرفه به قدری شدید است که می تواند باعث ترک خوردن دنده‌ها شود.

در منطقه مرگ، مغز شما می‌تواند شروع به متورم شدن کند، که می تواند منجر به حالت تهوع و نوعی روان پریشی شود

یکی از بزرگترین عوامل خطر در ارتفاعات بالا، هیپوکسی است، یعنی فقدان اکسیژن کافی در جریان خون برای اندام هایی مانند مغز. اگر مغز اکسیژن کافی دریافت نکند، می‌تواند شروع به تورم کند و باعث ایجاد بیماری به نام ادم مغزی در ارتفاع بالا (HACE) شود.  این تورم می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و مشکل در تفکر و استدلال شود.

ادم مفزی باعثی می‌شود کوهنوردان مکان خود را فراموش کنند و  هذیان پیدا کنند که برخی کارشناسان آن را نوعی روان پریشی در ارتفاعات می‌دانند.

قضاوت کوهنوردان هیپوکسیک مختل می‌شود و آنها به انجام کارهای عجیب و غریب مانند درآوردن لباس‌های خوب یا صحبت با دوستان خیالی دست می‌زنند.
سایر خطرات احتمالی عبارتند از بی‌خوابی، برف کوری و استفراغ.

تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های مربوط به ارتفاع از جمله HAPE و HACE باعث کاهش اشتها می‌شود. تابش خیره کننده برف و یخ می‌تواند باعث برف کوری – از دست دادن موقت بینایی، یا ترکیدن رگ های خونی در چشم شما شود.

به خاطر سرمازدگی، گردش خون در انگشتان دست و پاث کوهنوردان کاهش می‌یاد. در صورت مرگ پوست و بافت های زیرین – قانقاریا پیش می‌آید.

ضعف فیزیکی و اختلال در بینایی می تواند منجر به سقوط تصادفی شود.

فشار دیوانه‌وار خط پایان در منطقه مرگ در پایان هفته‌های صعود رخ می‌دهد.

منبع: Business Insider


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.