دارپا و پروژه هواپیمای دریایی لیبرتی لیفتر – آمریکایی‌ها غول خزر شوروی را می‌خواهند خودشان بسازند!

0

دارپا (سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا) دو طرح کاملاً متفاوت از تیم‌ General Atomics و Aurora Flight Systems را برای توسعه هواپیمای دریایی لیبرتی لیفتر انتخاب کرده است که یک هواپیمای راهبردی و تاکتیکی بالابر سنگین است.

در سال 2022، دارپا پروژه خود را برای توسعه هواپیمایی به نام لیبرتی لیفتر، با اندازه و ظرفیت یک هواپیمای ترابری C-17 Globemaster III اعلام کرد، اما باید بتواند بیش از 100 تن بار را حمل کند. با توجه به اینکه یک C-17 تنها می تواند حداکثر 77 تن را حمل کند.

لیبرتی لیفتر قرار است یک هواپیمای دریایی با برد 7500 مایل باشد، یعنی مسافتی حدود قطب شمال تا استوا را بتواند بپیماید.

طراحی این هواپیما از چیزی به نام “اثر زمین” یا “اثر بال در زمین” استفاده می‌کند که یک هواپیمای آیرودینامیکی ویژه ایجاد می‌کند و در واقع یکی از اسرار دوران جنگ سرد بین آمریکا و شوروی بود.

در اواخر دهه 1960، ماهواره‌های جاسوسی آمریکا که اتحاد جماهیر شوروی را رصد می‌کردند، هواپیمای عجیب و بسیار بزرگی را دیدند که در حال فرسودگی در دریای خزر بود. این هیولا که توسط جامعه اطلاعاتی هیولای دریای خزر لقب گرفته بود، تحلیلگران را شگفت‌زده کرد، زیرا این هیولای هواپیمای با وزن بیش از 500 تن دارای بالهای ضخیم و سفتی بود که پرواز آن را به احتمال زیاد غیرممکن می‌کرد.

سرانجام معلوم شد که هدف از ساخت این هواپیما توسط شوروی با پرواز در ارتفاع بسیار کم، برای گریز از شناسایی رادار در حین حمل بار سنگین موشکی بوده است.

اما پرواز این ارتفاع بسیار کم، یک چیز کلید بود. اثر زمینی Ground effect زمانی رخ می‌‌دهد که هواپیما در حال پرواز بسیار نزدیک به زمین یا ترجیحاً آب باشد.

وقتی هواپیما در ارتفاع کم به جلو حرکت می کند، طوری عمل می کند که در روی یک بالشتک از هوا بین خودش و زمین پیش می‌رود. در نتیجه، مقاومت هوا کاهش می‌یابد و نیروی بالابرنده افزایش می‌یابد، بنابراین هواپیما می‌تواند بال‌های کوچک‌تری داشته باشد یا بار سنگین‌تری را حمل کند.

به همین دلیل است که هیولای دریای خزر می‌تواند آنقدر بزرگ باشد و با چنین بال‌های پرضخامتی پرواز کند. متأسفانه، چنین کشتی‌هایی با اثرات زمینی محدودیت‌های شدیدی دارند. یکی از بزرگترین آنها این است که آنها بهترین عملکرد را در پرواز بر روی سطحی از آب آرام و صاف دارند و قطعاً دریاهای مواج را دوست ندارند.

اما پروژه لیبرتی لیفتر دارپا امیدوار است نه‌تنها بر برخی از این کاستی‌ها غلبه کند، بلکه بتواند یک گام فراتر از این فناوری، هواپیمایی بسازد که بتواند بارهای سنگین را در فواصل طولانی حمل کند، بتواند بر روی آب بنشیند تا نیازی به باند فرودگاه نباشد و هفته ها بدون تعمیر و نگهداری کار کند.

علاوه بر این، باید بتواند از دریایی با امواج 2.5 متر پرواز کند و روی آب با موج‌های 4 متری فرود آید. همچنین باید بتواند به عنوان یک هواپیمای با توانایی پرواز در ارتفاع کم و 3000 متر بالاتر از سطح دریا پرواز کند.

برای فاز 1 این پروژه دو طرح در حال توسعه است. اولی  شبیه یک قایق پرنده سنتی، با یک بدنه، بال بلند و هشت موتور توربوپراپ است. در همین حال، دومی طراحی عجیب‌تر دو بدنه ‌ای و بال میانی برای پایداری بهتر در شرایط دریایی دارد و  نیروی محرکه این طرح توسط 12 موتور توربوشفت تامین می‌شود.

انتظار می رود فاز یک 18 ماه طول بکشد، با شش ماه کار طراحی مفهومی و ظرف 9 ماه بلوغ طراحی قبل از اینکه نتایج برای بررسی اولیه طراحی و بررسی برنامه ریزی آزمایش/نمایش سه ماه بعد ارائه شود.

پس از آن فاز 2 در سال 2024 انجام می‌شود، یعنی مرحله‌ای که هواپیما در مقیاس کامل برای آزمایش ساخته شود.

منبع: دارپا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.