زندگینامه فرانک دارابونت: کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی

0

فرانک دارابونت کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی است. او در 28 ژانویه 1959 در Montebello، کالیفرنیا به دنیا آمد. دارابونت بیشتر به خاطر بازی در چندین فیلم مورد تحسین منتقدان، از جمله “رستگاری در شاوشنک” (1994)، “مسیر سبز” (1999)، و “مه” (2007) شناخته شده است.

دارابونت کار خود را به عنوان فیلمنامه نویس در دهه 1980 آغاز کرد و اولین موفقیت بزرگ او با اقتباس سینمایی از رمان استیون کینگ در سال 1994 به نام “ریتا هایورث و رستگاری شاوشنک” به دست آمد. این فیلم یک موفقیت تجاری و انتقادی بود و هفت نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد.

دارابونت در ادامه کارگردانی و تهیه کنندگی چندین فیلم دیگر از جمله «مسیر سبز» (همچنین بر اساس رمانی از استیون کینگ) که چهار نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد و «مه»، فیلم ترسناکی که با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد، ادامه داد.

دارابونت علاوه بر کارهای سینمایی، در تلویزیون نیز کار کرده است و به عنوان خالق و تهیه کننده اجرایی مجموعه AMC «مردگان متحرک» از سال 2010 تا 2013 خدمت کرده است.

فرانک دارابونت یکی از بااستعدادترین فیلمسازان نسل خود به حساب می‌آید که به خاطر آوردن شخصیت‌ها و داستان‌های جذاب به روی پرده شهرت دارد.

دارابونت قبل از اینکه فیلمساز شود، به عنوان دستیار تولید و دکور تعدادی از فیلم‌های کم‌هزینه از جمله «شب جهنمی» (1981) و «C.H.U.D» کار می‌کرد. (1984).

عشق دارابونت به نویسندگی استیون کینگ زبانزد است و او چندین اثر کینگ را برای پرده اقتباس کرده است. او علاوه بر «رستگاری در شاوشنک» و «مایل سبز»، اقتباس سینمایی رمان کینگ «مه» را نیز در سال 2007 کارگردانی کرد.

دارابونت علیرغم موفقیتش به عنوان یک فیلمساز، روابط جنجالی با استودیوهای هالیوود داشته است. او در جریان ساخت فیلم «مایل سبز» با یونیورسال پیکچرز درگیر شد و به دلیل تفاوت‌های خلاقانه، به عنوان مجری برنامه «مردگان متحرک» توسط AMC اخراج شد.

در سال 2013، دارابونت از AMC به دلیل نقض قرارداد و سود پرداخت نشده مربوط به کار خود در “مردگان متحرک” شکایت کرد. این دعوا در سال 2018 خارج از دادگاه حل شد و دارابونت مبلغی نامعلوم دریافت کرد.

دارابونت علاوه بر فعالیت در سینما و تلویزیون، مجموعه‌دار یادگاری‌های سینمایی نیز هست. او صاحب یکی از بزرگترین مجموعه های پوستر فیلم در جهان و همچنین تعدادی اقلام کمیاب و ارزشمند دیگر مربوط به تاریخ سینما است.

دارابونت در ابتدا قرار بود فیلم «کلاغ: شهر فرشتگان» را در سال 1995 کارگردانی کند، اما به دلیل اختلافات خلاقانه با استودیو، این پروژه را ترک کرد. تیم پوپ جایگزین او شد.

دارابونت به دلیل توجه به جزئیات و رویکرد دقیقش به فیلمسازی شناخته شده است. از او به عنوان یک «کمال‌گرا» یاد می‌شود، و معروف است که ماه‌ها را در پیش‌تولید سپری می‌کند و به‌دقت برای هر پلان و سکانس برنامه‌ریزی می‌کند.

دارابونت علاوه بر کارش در «مردگان متحرک» در تعدادی پروژه تلویزیونی دیگر نیز کار کرده است. او قسمت آزمایشی سریال تی‌ان‌تی «شهر اوباش» را کارگردانی کرد و قبل از لغو آن به یک اقتباس تلویزیونی از مجموعه کتاب‌های مصور «برج تاریک» پیوست.

دارابونت به خاطر همکاری با بازیگر تیم رابینز، که هم در «رستگاری در شاوشنک» و هم در «مایل سبز» بازی کرد، شناخته شده است. او همچنین چندین بار با تام هنکس، مورگان فریمن و استیون کینگ کار کرده است.

در سال 2017، دارابونت اعلام کرد که در حال ساخت یک مجموعه تلویزیونی جدید به نام «یک درصد» برای استارز است. این سریال که قرار بود هیلاری سوانک در آن نقش آفرینی کند، در نهایت قبل از شروع تولید لغو شد.

دارابونت زمانی برای کارگردانی اقتباس سینمایی رمان «پیاده روی طولانی» اثر استیون کینگ همراه بود، اما این پروژه هرگز به نتیجه نرسید.

دارابونت از طرفداران سینمای کلاسیک است و از فیلم هایی مانند «پل روی رودخانه کوای» (1957) و «لارنس عربستان» (1962) به عنوان الهام بخش آثار خود یاد کرده است.

در سال 2014، دارابونت قسمت آزمایشی مجموعه تلویزیونی “شهر اوباش” را نوشت و کارگردانی کرد که در دهه 1940 لس آنجلس و با تمرکز بر صحنه جنایات سازمان یافته شهر می گذشت. این سریال بعد از یک فصل کنسل شد.

دارابونت در دوران حرفه ای خود سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است که همگی برای فیلم های «رستگاری در شاوشنک» و «مایل سبز» بوده است.

دارابونت صراحتاً در مورد عشق خود به سهام فیلم فیزیکی و بیزاری اش از فیلمسازی دیجیتال صحبت کرده است. او مدافع صریح حفظ فیلم 35 میلی متری بوده است و از کاهش نمایش فیلم های سنتی در سالن های سینما ابراز تاسف کرده است.

فیلمنامه اصلی دارابونت برای «ایندیانا جونز و پادشاهی جمجمه بلورین» توسط استودیو رد شد. با این حال، فیلمنامه دارابونت بعداً به صورت آنلاین به بیرون درز کرد و بازخوردهای مثبتی از طرفداران دریافت کرد.

دارابونت به خاطر همکاری با آهنگساز توماس نیومن، که بسیاری از فیلم‌های او از جمله «رستگاری در شاوشنک» و «مایل سبز» را به ثمر رسانده، شناخته می‌شود.

دارابونت علاوه بر فعالیت در سینما و تلویزیون، کتاب های طنز نیز نوشته است. او یک سریال محدود شش شماره ای برای مارول کامیکس نوشت به نام «پانیشر: P.O.V». در سال 1991، و بعداً اقتباسی از کتاب کمیک «مه» نوشت.

دارابونت عضو انجمن نویسندگان آمریکا، انجمن کارگردانان آمریکا و آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک است.

دارابونت عاشق سگ است و به این معروف است که حیوانات خانگی خود را به مجموعه فیلم هایش می آورد. او به سگ‌هایش کمک می‌کند تا در طول فرآیند استرس‌زای فیلم‌سازی متمرکز بماند.

علاقه دارابونت به فیلمسازی با تماشای فیلم های کلاسیک در تلویزیون در کودکی جرقه زده شد. او از فیلم «معجزه‌گر» محصول 1962 به‌عنوان فیلمی بسیار تأثیرگذار برای خود یاد کرده است.

دارابونت به دلیل توانایی اش در اقتباس از آثار ادبی برای نمایشگر مورد ستایش قرار گرفته است. او علاوه بر اقتباس‌هایش از رمان‌های استیون کینگ، اقتباس سینمایی از رمان مایکل چابون «معمای پیتسبورگ» را نیز در سال ۲۰۰۸ کارگردانی کرد.

دارابونت به دلیل توجه به جزئیات در فیلم هایش شناخته شده است. او اغلب جزئیات کوچک و تخم‌مرغ‌های عید پاک را برای تماشاگران چشم عقاب درج می‌کند، مانند ظهور مکرر عدد 237 در “درخشش”.

دارابونت علاوه بر فعالیت های سینمایی و تلویزیونی، به امور خیریه نیز می پردازد. او به سازمان هایی مانند Humane Society و American Cancer Society کمک مالی کرده است.

دارابونت از طرفداران فیلم های ترسناک کلاسیک است و از «فرانکنشتاین» (1931) و «عروس فرانکشتاین» (1935) به عنوان فیلم های مورد علاقه یاد کرده است. فیلم ترسناک خودش، «مه» به سبک بصری و داستان سرایی خود به فیلم های ترسناک کلاسیک ادای احترام می کند.

دارابونت به دلیل استفاده خلاقانه از موسیقی در فیلم هایش شناخته شده است. او در «مایل سبز» از آهنگ «بهشت روی ذهنشان» از موزیکال «سوپراستار عیسی مسیح» برای برجسته کردن صحنه استفاده کرد و در «رستگاری در شاوشنک» از آهنگ «بلوز عاشقانه» اثر هنک ویلیامز استفاده کرد. اثر عالی

فیلم‌های دارابونت به خاطر عمق عاطفی و مضامین انسان‌گرایانه‌شان شناخته می‌شوند. او گفته است که جذب داستان هایی درباره افرادی شده است که در شرایط سخت امید و رستگاری پیدا می کنند.

دارابونت به دلیل توانایی اش در کار با بازیگران و برانگیختن بازی های قوی از آنها تحسین شده است. او به خاطر کمک به احیای حرفه بازیگرانی مانند تیم رابینز و مایکل کلارک دانکن اعتبار داشته است.

دارابونت به یک فیلمسازی که در همه جنبه‌های فیلم دخالت می‌کند، از فرآیند ساخت فیلم، از نویسندگی و کارگردانی گرفته تا تدوین و طراحی صدا.

دارابونت در پیاده روی مشاهیر هالیوود موفق به دریافت یک ستاره شده است. ستاره او در بلوار هالیوود 7021 قرار دارد.

دارابونت علاوه بر کارهای سینمایی خود چندین فیلمنامه تولید نشده نیز نوشته است، از جمله اقتباس از رمان ری بردبری “فارنهایت 451” و مجموعه کتاب های کمیک “سایه”.

دارابونت شخصی خصوصی است که به ندرت مصاحبه می کند یا در انظار عمومی ظاهر می شود. او گفته است که ترجیح می دهد اجازه دهد کارش خودش حرف بزند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.