نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

2

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.

با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع است، در حالی که آفریقا 30.4 میلیون کیلومتر مربع است.

تازه فقط این نیست، بلکه آفریقا سه برابر بزرگتر از آمریکای شمالی است و به طور قابل توجهی بزرگتر از روسیه است، ولی در نقشه‌های معمول چنین چیزی را نمی‌بینیم.

بسیاری از کشورها – از جمله روسیه، کانادا و گرینلند – به اندازه‌ای که ما فکر می‌کنیم بزرگ نیستند و این به دلیل چیزی به نام تحریف نقشه جهان است.

این پدیده را می‌توان به طرح مرکاتور نسبت داد، نقشه‌ای که معمولاً در دیوار کلاس‌های درس آویخته می‌شود و کتاب‌های درسی دیده می‌شود و در سال 1596 برای کمک به ملوانان در جهت‌یابی جهان ایجاد شد.

این نقشه شکل‌های مناسبی به توده‌های زمین می‌دهد، اما به قیمت تحریف اندازه آنها به نفع سرزمین‌های ثروتمند شمال!

به عنوان مثال، به نظر می رسد که کانادا و روسیه تقریباً 25 درصد از سطح زمین را در نقشه جهان اشغال می کنند، در حالی که در واقعیت فقط 5 درصد را اشغال می کنند.

استرالیا همچنین به نظر نمی رسد بزرگتر از آلاسکا باشد، اما در واقع ششمین کشور بزرگ جهان است. در واقع 4.5 برابر بزرگتر از آلاسکا است.

بزرگترین چالش ایجاد نقشه جهان این است که غیرممکن است که واقعیت کره‌ کروی را بر روی یک سطح صاف به تصویر بکشیم – مشکلی که قرن‌ها نقشه‌نگاران را درگیر خود کرده است.

در نتیجه، اشکال نقشه‌های جهان معمولاً متنوع بوده و از قلب گرفته تا مخروط را شامل می‌شود.

اما این تنوع به تدریج با یک مدل، که توسط جراردوس مرکاتور اختراع شد، از بین رفت و از بقیه پیشی گرفت.

با این حال، اعوجاج آن توسط نیل کی، دانشمند داده های آب و هوای Met Office، که نمایشی دو بعدی از ظاهر واقعی جهان ایجاد کرد، مورد مطالعه قرار گرفت.

این امر نشان می دهد که چگونه کشورهای در نیمکره شمالی بسیار کوچکتر از آن چیزی هستند که مردم معمولاً فکر می کنند. او این کار را با وارد کردن داده‌های Met Office در اندازه‌های هر کشور در Ggplot انجام داد که یک بسته تجسم داده برای برنامه‌نویسی آماری است.

سپس نیل کی نقشه نهایی را با استفاده از یک ابزار پیش بینی استروگرافیک ایجاد کرد یعنی یک تابع نقشه برداری که یک کره را بر روی یک صفحه تخت نمایش می‌دهد.

مرکاتور، که از 1512 تا 1594 زندگی می کرد، یک نقشه‌کش فلاندری بود که به دلیل ایجاد یک نقشه جهان بر اساس طرحی که مسیرهای قایقرانی را به صورت خطوط مستقیم نشان می‌داد، مشهور بود. بر خلاف دیگر دانشمندان جغرافیای هم زمان با او، سفر زیادی نداشت. در عوض، دانش او از جغرافیا از کتابخانه‌اش با بیش از هزار کتاب و نقشه به دست آمد.

در دهه 1580 او شروع به انتشار اطلس خود کرد که نام آن را به افتخار غولی که جهان را بر دوش خود در اساطیر یونانی نگه داشته بود، گذاشت. در طرح مرکاتور، آمریکای شمالی حداقل به اندازه آفریقا، اگر نه کمی بزرگتر به نظر می رسد. گرینلند نیز اندازه ای مشابه به نظر می رسد، اما در واقع آفریقا از هر دو بزرگتر است.

در واقع، شما می توانید آمریکای شمالی را در آفریقا قرار دهید و هنوز هم فضایی برای هند، آرژانتین، تونس و تعدادی باقی مانده داشته باشید.

این نقشه همچنین نشان می‌دهد که کشورهای اسکاندیناوی بزرگ‌تر از هند هستند، در حالی که در واقعیت، اندازه هند سه برابر همه آنها است.

جراردوس مرکاتور در اوایل دهه 1590 دچار یک سری سکته های مغزی شد که باعث شد تا حدی فلج و تقریباً نابینا شود تا اینکه سکته مغزی نهایی باعث مرگ او در سال 1594 در سن 82 سالگی شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. دکتر بهزاد می گوید

    جای یک توضیح در مقاله خالی بود :

    اینکه رنگ آبی کمرنگ اندازه ظاهری در نقشه
    و آبی پررنگ اندازه واقعی آنهاست

  2. ایران وطنم پاره تنم می گوید

    هرچی میریم جلوتر علم‌پیشرفت میکنهوشاید جاهای ناشناخته زیادی هنوز کشف نشده مونده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5