مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن کدامند؟

0

بدن انسان برای عملکرد صحیح به 13 ویتامین نیاز دارد. 9 مورد از این ویتامین های مورد نیاز بدن محلول در آب بوده و 4 مورد از آن‌ها محلول در چربی هستند. دلیل این تفاوت در طبقه‌بندی ویتامین‌ها، نحوه جذب هر یک از آن‌هاست. ویتامین‌ها نوعی از ریزمغذی‌ها محسوب می‌شوند که وجود آن‌ها برای انجام برخی فعالیت‌های طبیعی بدن بسیار حائز اهمیت است. اگر ویتامین‌های ضروری بدن را نمی‌شناسید، فقط کافی است 5 دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مقاله بپردازید تا با انواع آن‌ها و تاثیراتشان در بدن آشنا شوید.

ویتامین D؛ از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن مردان

ویتامین D، یکی از مهم‌ترین ویتامین های مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. این ویتامین یکی از ویتامین‌های  ضروری محلول در چربی برای مردان نیز به شما‌ر می‌رود؛ زیرا ارتباطی مستقیم بین سطح پایین ویتامین دی و عملکرد جنسی ضعیف مردان وجود دارد. به همین دلیل در ترکیبات انواع مکمل تقویتی آقایان، از ویتامین دی نیز استفاده شده است. علاوه‌بر این، کمبود ویتامین D در بزرگسالان منجر‌به نرمی و پوکی استخوان و در کودکان سبب راشیتیسم و دردهای استخوانی خواهد شد.

گوشت ماهی‌های چرب، روغن جگر ماهی و نور خورشید از منابع بسیار خوب ویتامین D هستند. مصرف این مواد غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود که حرکت ماهیچه‌ها راحت‌تر بوده و انتقال پیام‌های عصبی نیز به‌خوبی صورت گیرد. هم‌چنین با سطح کافی از ویتامین دی در بدن، سیستم ایمنی شما عملکرد بهتری در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد داشت.

ویتامین A؛ یکی از ضروری‌ترین ویتامین های مورد نیاز زنان

ویتامین A  از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است. ویژگی آنتی اکسیدانی این ویتامین باعث شده است که زنان در همه سنین نیاز به مقدار کافی از آن داشته باشند. به همین دلیل در انواع مکمل برای زنان ویتامین A یافت می‌شود. این ویتامین در زنان و مردان برای سلامت پوست و مو، ترمیم غشای سلولی، ساخت هورمون استروئیدی برای ، ترمیم استخوان و بافت‌ها و حفظ سلامت چشم‌ها موثر است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز در مردان کاهش می‌دهد.

مقدار لازم برای مصرف روزانه ویتامین A، حدود 900 میکروگرم گزارش شده است. برخی افراد برای مصرف این ویتامین به روش‌های مختلف (رژیم غذایی و مکمل) زیاده‌روی می‌کنند. برای عوارض مقدار بیش از حد ویتامین آ در بدن مواردی مانند، مسمومیت یا آسیب به استخوان‌ها شناسایی شده است. مواد غذایی مانند تخم مرغ، میگو، ماهی، جگر و اسفناج منابع غنی از ویتامین A هستند. برای جبران کمبود ویتامین A در بدن می‌توان از این مواد غذایی استفاده کرد.

ویتامین C؛ از انواع ویتامین های ضروری برای نوزادان و کودکان

ویتامین C یا آسکوربیک اسید، یکی از بهترین انواع ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار دارد و در تشکیل گلبو‌ل‌های قرمز نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. از منابع غذایی مهم ویتامین سی می‌توان به کلم بروکلی، توت فرنگی، انواع مرکبات، کیوی و فلفل دلمه اشاره کرد.

وجود مقدار کافی ویتامین در بدن کودکان اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا کودکانی که از فقر ویتامین C رنج می‌برند، غالبا بدون نشاط دیده می‌شوند. در موارد شدیدتر، زمینه ابتلا به انواع عفونت‌ها به‌ویژه عفونت ادرار نیز در آن‌ها به وجود می‌آید. به همین دلیل پزشکان در‌صورت کمبود این ویتامین در بدن کودکان و جلوگیری از بیماری‌ها مختلف انواع قرص جوشان ویتامین سی برای کودکان را تجویز می‌کنند.

ویتامین B؛ ویتامین های مورد نیاز بدن ورزشکاران

ویتامین B از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن است که در دسته ویتامین‌های محلول در آب قرار دارد. این ویتامین نقش مهمی در تامین انرژی لازم بدن دارد؛ به همین دلیل یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ورزشکاران محسوب می‌شود. از انواع ویتامین‌های گروه ب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • نیاسین (B3)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیروکسیدین (B6)
  • بیوتین (B7)
  • فولات (B9)
  • کوبالامین (B12)

هر کدام از انواع ویتامین‌های گروه B، خواص متفاوتی دارند که کمبود آن‌ها ممکن است مشکلاتی را برای بدن به وجود آورد. مصرف این گروه از ویتامین‌ها باید به‌طورمنظم و روزانه باشد، زیرا برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، به‌راحتی در بافت‌های بدن ذخیره نمی‌شوند. در واقع این ویتامین‌ها از طریق آب اضافی بدن، توسط ادرار از بدن دفع می‌شوند؛ بنابراین اگر مکمل ب کمپلکس مصرف می‌کنید، از مصرف منظم این قرص غافل نشوید.

ویتامین K؛ از انواع ویتامین های محلول در چربی ضروری بدن

وجود ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون، سلامت استخوان و قلب ضروری است؛ بنابراین افرادی که با کمبود ویتامین کا مواجه هستند، خطر ابتلا به پوکی استخوان در آن‌ها بیشتر است. خوشبختانه کمبود ویتامین K بسیار نادر است؛ زیرا باکتری‌های روده حدود 75 درصد از ویتامین K مورنیاز بدن را تولید خواهند کرد.

میزان مورد‌نیاز روزانه ویتامین K، حدود 120 میکروگرم است؛ بدین‌ترتیب شما می‌توانید با مصرف کلم برگ، شیر، جگر، شلغم و اسفناج به‌صورت روزانه، از کاهش سطح ویتامین K در بدن پیشگیری کنید.

ویتامین E؛ یک آنتی اکسیدان قوی برای حفظ سلامت بدن

ویتامین E یکی از انواع ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌آکسیدان اصلی در بدن عمل می‌کند، برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. وجود مقدار کافی از ویتامین E در بدن باعث جلوگیری از تخریب سلولی و در نهایت آلزایمر خواهد شد. این ویتامین از تخریب ویتامین A و چربی‌ها نیز در بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف میزان استاندارد ویتامین E، حدود 15 میلی‌گرم گزارش شده است. بسیاری از انواع مواد غذایی، حاوی ویتامین E هستند که عبارت‌اند از سبزیجات، تخمه آفتابگردان، آجیل، گندم و غلات. با مصرف این نوع غذاها می‌توان از کاهش سطح ویتامین E در بدن جلوگیری کرد.

کمبود ویتامین ها در بدن را با مولتی ویتامین های نیچرز پلنتی جبران کنید

در این متن در مورد انواع ویتامین های مورد نیاز بدن صحبت کرده و آن‌ها را معرفی کردیم. با داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل‌ها می‌توان سطح ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب را در بدن متعادل کرده و از بروز انواع بیماری‌ها نیز جلوگیری کرد.

اگر سطح ویتامین‌های ضروری بدن شما پایین است، بهتر است علاوه‌بر رژیم غذایی مناسب، سراغ مصرف مکمل‌ها بروید. البته بهتر است ابتدا یک آزمایش کلی انجام داده و سپس با نظر پزشک از انواع مکمل‌ها استفاده کنید. مکمل‌های برند نیچرز پلنتی، حاوی انواع ویتامین‌های موردنیاز بدن هستند. شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت نیچرز پلنتی به آدرس natures-plenty.ir لیست کلیه محصولات و مولتی ویتامین‌های نیچرز پلنتی را مشاهده کرده و از داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کنید.

آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.