آیا عادی است با خودمان صحبت کنیم؟!

0

وقتی که صبح ساعت شما زنگ می‌زند، با خود می‌گویید: “چرا اینقدر زود تنظیمش کردم؟” در حین مسواک زدن با خود می‌گویید که، «باید موهایم را کوتاه کنم… البته اگر مویی باشد؟» با عجله از در ورودی بیرون می‌روید، می‌خواهید کلیدهایتان را بردارید و متوجه می شوید که آنجا نیستند. با عصبانیت فریاد می‌زنید: «من نمی‌توانم هیچ کاری را درست انجام دهم!» درست زمانی که متوجه همسایه خود می‌شوید.

اگر دیده شود که دارید با خود صحبت می‌کنید، ممکن است باعث شرمندگی‌تان شود. و حتی برخی افراد این رفتار را نشانه بی ثباتی ذهنی می‌دانند. اما دهه‌ها پژوهش روانشناسی نشان می‌دهد که صحبت کردن با خودتان کاملاً طبیعی است. در واقع، بیشترمان، اگر نگوییم همه، هر روز درگیر نوعی خود گفتاری هستیم. خب پس چرا با خودمان حرف می‌زنیم؟ و آیا آنچه می‌گوییم مهم است؟

خود گفتاری به روایت درون سر شما اشاره دارد که گاهی به آن گفتار درونی می‌گویند. این با تصویرسازی ذهنی یا یادآوری حقایق و اشکال متفاوت است. مشخصاً، روانشناسان «صحبت با خود» را به عنوانِ افکار کلامی که به سمت خود یا برخی از جنبه های زندگی شما هدایت می شود، تعریف می‌کنند. این شامل مکالمات شخصی مانند «من باید روی پرتاب آزادم کار کنم.» می‌شود اما این شامل افکاری که در طول روز دارید نیز می‌شود مانند «امشب باشگاه شلوغ است. فردا می‌روم.» و در حالی که بیشتر خودگویی در بزرگسالان ساکت می‌باشد، صحبت کردن با خود با صدای بلند نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

در واقع، روانشناسان بر این باورند که اولین تجربیات ما در مورد خودگویی عمدتاً شفاهی است، به طور مثال، کودکان اغلب هنگام بازی با خود با صدای بلند صحبت می کنند. در 1930، روانشناس روسی لو ویگوتسکی این فرضیه را مطرح کرد که این نوع گفتار در واقع کلید رشد است. کودکان با تکرار مکالماتی که با بزرگسالان داشته‌اند، مدیریت رفتارها و احساسات خود را به تنهایی تمرین می‌کنند. سپس، همانطور که آنها بزرگتر می‌شوند، این خودگویی ظاهری تمایل به درونی شدن پیدا می‌کند و به یک گفتگوی درونی خصوصی تبدیل می‌شود.

می دانیم که این خودگویی درونی مهم است چون در برنامه‌ریزی، مواقع دشوار و حتی انگیزه‌دهی روزمره به شما کمک کند. اما مطالعه در مورد خودگویی می‌تواند دشوار باشد. این به موضوع مورد مطالعه متکی است که به وضوح رفتاری را دنبال می‌کنند که خود به خودی است و اغلب بدون کنترل آگاهانه انجام می‌شود. به همین دلیل، دانشمندان هنوز برای پاسخ به سؤالات اساسی کار می‌کنند، مانند اینکه چرا برخی افراد بیشتر از دیگران با خود صحبت می‌کنند؟ کدام نقاطی از مغز در حین صحبت با خود فعال می‌شود؟ و این فعال‌سازی چه تفاوتی با مکالمه عادی دارد؟ با این حال، یک چیز را به طور قاطع می‌دانیم، که آنچه در این مکالمات می‌گویید، می تواند تأثیرات واقعی بر نگرش و عملکرد شما داشته باشد.

ثابت شده که انجامِ خودگویی که  جنبهٔ آموزشی یا انگیزشی دارد، تمرکز و عزت نفس را افزایش می‌دهد، و به انجام کارهای روزمره کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه روی بازیکنان تنیس دانشگاهی نشان داد که گنجاندن خودگویی آموزشی در تمرین باعث افزایش تمرکز و دقت آنها می‌شود.

و همانطور که حرف زدن با یک دوست می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، صحبت مستقیم با خودتان نیز می‌تواند به شما در تنظیم احساسات‌تان کمک کند. خودگویی فاصله‌دار زمانی است که با خود طوری صحبت می‌کنید که انگار در حال گفتگو با شخص دیگری هستید. بنابراین، به جای “من در این امتحان موفق خواهم شد” ممکن است با خود بگویید: “کیلب، تو برای این آزمون آماده‌ای!” یک مطالعه نشان داد که این نوع خودگفتاری به ویژه برای کاهش استرس هنگام انجام کارهای اضطراب‌آور، مانند ملاقات با افراد جدید یا سخنرانی در جمع، مفید است.

اما در حالی که خودگویی مثبت می‌تواند به شما کمک کند، خودگویی منفی می تواند به شما آسیب برساند. اکثر مردم گاهی اوقات از خود انتقاد می‌کنند، اما وقتی این رفتار خیلی تکرار یا بیش از حد منفی شود، می تواند مضر شود. سطوح بالای خودگویی منفی اغلب نشان‌دهنده‌ی اضطراب در کودکان و بزرگسالان است. و کسانی که دائماً خود را به خاطر مشکلاتشان سرزنش می‌کنند و در آن موقعیت‌ها تفکر می‌کنند، معمولاً احساسات شدیدتری نسبت به افسردگی را تجربه می‌کنند.

امروزه زیرشاخه‌ای از درمان روانشناختی به نام درمان شناختی رفتاری یا CBT وجود دارد که تا حدی بر تنظیم لحن خودگویی متمرکز است. درمانگران رفتاری شناختی اغلب راهبردهایی را برای شناسایی چرخه‌های افکار منفی و جایگزینی آنها با بازتاب‌های خنثی یا دلسوزانه‌تر آموزش می‌دهند. با گذشت زمان، این ابزارها می توانند سلامت روان فرد را بهبود بخشند.

بنابراین دفعه بعد که متوجه شدید که با خودتان حرف میزنید، به یاد داشته باشید که مهربان باشید. آن ندای درونی شریکی است که سالیان سال با او صحبت خواهید کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.