کامپیوتر رو به نابودی — و دنیایی که در آن می‌توانید هوش مصنوعی را همه‌جا ببرید

0

عمران چودری

من ۲۲ سال باورنکردنی را در اپل گذراندم و به طراحی آزمایشات و دستگاه‌ها، از مک گرفته تا آیفون و اپل واچ کمک کردم.

و با افزایش قدرت محاسبات، اندازه رایانه‌ها یا دستگاه‌های ما کاهش یافت. دسکتاپ راه را برای ارتباط فوق‌العاده هموار کرد، اما به میز شما چسبیده بود. لپ‌تاپ قابلیت حمل را ارائه می‌کرد، اما شما برای استفاده از آن همچنان باید می‌نشستید. و گوشی‌های هوشمند ما را به انسان‌های مدرن و به هم مرتبطی که هستیم، تبدیل کرد و برای میلیون‌ها نفر توانایی دسترسی به اینترنت را از جیب‌مان فراهم کرد. و ساعت هوشمند پنجره‌ای به آن تلفن بود. یک دستگاه همراه با انبوهی از بینش‌های سلامتی که همگی به اندازه‌ی مچ شما کوچک شده است.

اما دستگاه بعدی چیست؟ برخی بر این باورند که عینک‌های اِی‌آر/وی‌آر مانند این، راه‌حل هستند، اما این عینک‌ها صرفاً صفحه‌نمایش‌هایی را که ما در زندگی امروزی داریم به سمت فاصله چند میلی‌متری از کره چشم‌هایمان حرکت می‌دهند. سدی دیگر بین شما و جهان. و آینده بر روی صورت شما نیست.

در واقع، در سال ۲۰۱۷، روزنامه‌نگار افسانه‌ای فناوری، والت ماسبرگ، در آخرین ستون خبری خود نوشت که احساس می‌کند به زودی، روزی فناوری نامرئی خواهد شد. و اینکه کامپیوتر ناپدید می‌شود. و ما موافقی این حرفیم.

(زنگ خوردن)

ببخشید. همسرم است. باید به تلفن جواب دهم.

بله؟

بتانی بونجورنو: سلام عزیزم. ع.چ: سلام بتانی. اوضاع چطور است؟

ب.ب: خوب است. آیا در TED هستی؟

ع.چ: بله، در واقع من همین حالا روی دایره قرمز هستم.

بتانی: اوه، عالی، موفق باشی. و فراموش نکن که به من اشاره کنی.

(خنده)

ع.چ: فراموش نمی‌کنم، عزیزم، ممنون.

بتانی: دوستت دارم.

ع.چ: منم دوستت دارم، خداحافظ.

در عرض یک دقیقه متفاوت می‌شود.

خوب همسر من، بتانی و کل شرکت ما، «هیومِین» (انسانی)، بر روی پاسخ این سوال که در آینده چه خواهد آمد، کار می‌کنند. و ممکن است از خودتان بپرسید، چرا؟ چرا کسی باید این کار را انجام دهد؟ به این خاطر که ما ساختن تکنولوژی‌هایی را دوست داریم که واقعا زندگی مردم را بهتر می‌کنند. و ما بر این باوریم که هوش مصنوعی یا AI نیروی محرکه جهش بعدی در طراحی دستگاه خواهد بود. و چیزهای باورنکردنی زیادی در حال وقوع در این محیط هستند. عظیم، پیشرفت‌های عظیم. و حتی بیل گیتس درباره جی‌پی‌تیِ اوپن‌ای‌آی گفته است که این فناوری تنها دومین نمایش فناوری انقلابی است که او در تمام عمرش دیده است.

اما ما با این همه پیشرفت‌های باورنکردنی چه می‌کنیم و چگونه می‌توانیم آن‌ها را برای بهبود واقعی زندگی‌مان مهار کنیم؟ اگر موفق شویم، هوش مصنوعی دنیایی از احتمالات را برای همه‌ی ما باز خواهد کرد.
و امروز می‌خواهم چیزی را با شما در میان بگذارم که فکر می‌کنیم پاسخ رسیدن به آن هدف است. اولین بار است که ما این کار را صریح انجام می‌دهیم.

این نوع جدیدی از دستگاه پوشیدنی است و بستری که به طور کامل بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده است. و کاملا مستقل است. نیازی به جفت شدن به هیچ گوشی هوشمند یا دستگاه دیگری ندارید. در حقیقت، من یکی را اکنون پوشیده‌ام. و درست همانند شما با دنیا تعامل برقرار می‌کند. آنچه می‌شنوید، می‌شنود، آنچه می‌بینید، می‌بیند. درحالی‌که محافظ حریم خصوصی شخص و ایمن است و کاملاً در پس‌زمینه زندگی شما محو می‌شود.

دوست داریم بگوییم که این تجربه بدون صفحه نمایش، بدون جفت شدن با دیگری و بدون احساس است و شما را قادر می‌سازد در حین حضور در محیط اطرافتان، به قدرت محاسبات دسترسی داشته باشید و تعادلی را که مدتی است به هم خورده، برطرف کنید.

و من نمی‌توانم صبر کنم تا جزئیات بیشتری در مورد آنچه ساخته‌ایم به اشتراک بگذارم و در چند ماه آینده خواهم گذاشت. اما امروز درباره آنچه که در دسترس قرار می‌گیرد صحبت می‌کنم. و مفهوم این چیست که قادر به حمل هوش مصنوعی در همه جا با خود باشیم. چه اتفاقی می‌افتد زمانی که فناوری به طور روزافزون ناپدید می‌شود.

نامرئی شدن فناوری به ما فرصت‌های جدیدی را برای نحوه تعامل با محاسبات می‌دهد. ما آنقدر به ضربه زدن بر روی یک برنامه یا حرکت دادن نشانگر ماوس عادت کرده‌ایم که جزئی از طبیعت ما شده است. اما این طراحی شده است. زمانی که روی آیفون کار می‌کردم، قبلا عادت داشتم که اعمالی مانند بکشید تا قفل باز شود را با دختر نوزادم آزمایش کنم. او بهترین گروه تمرکز ممکن بود. او اکنون ۱۶ سال دارد و ایده های بسیار بیشتری نسبت به آن زمان دارد. به هر حال، این تنها تصویر تولیدشده بدون دخالت هوش مصنوعی است که امروز از من خواهید دید. همانطور که اکنون به آن نگاه می‌کنم، بیشتر از همیشه می‌بینم که چرا آینده‌ای که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، بسیار بهتر از آینده‌ای با نمایشگرهای بیشتر است. مانند این. با این حال او بانمک است.

اما برای اینکه رابطه انسان و فناوری واقعا فراتر از صفحه نمایش‌ها تکامل یابد، ما به چیزی کاملاً متفاوت نیاز داریم. بگذارید به شما نشان دهم.

قبل از اینکه فردا بروم از کجا می‌توانم برای همسرم هدیه پیدا کنم؟

(وُیس) جزیره گرانویل ونکوور یک منطقه خرید پرجنب‌وجوش است.

ع.چ: این یک پاسخ فوق‌العاده ساده برای یک پرسمان بسیار پیچیده است. خودمان را هر چند وقت یکبار در یک شهر جدید می‌یابیم که با تلفن‌هایمان سروکله می‌زنیم، در تلاش اینکه با مردم برخورد نکنیم، بفهمیم به کجا می‌رویم و قرار است کجا باشیم؟ اگر حتی به زبان محلی آنجا صحبت نکنیم این کار سخت‌تر است، نه؟

بگذارید چیزی را نشانتان دهم. استفاده از وسایل نامرئی باید آنقدر طبیعی باشد که تقریباً وجود آنها را فراموش کنید.

(ویس درحال صحبت کردن به فرانسوی)

ع.چ: متوجه خواهید شد که این صدای من است که به زبان فرانسوی روان صحبت می‌کنم در حال استفاده از مدل گفتاری هوش مصنوعی که بخشی از هوش مصنوعی من است. این یک دیپ‌فیک نیست. در واقع، بسیار تاثیرگذار است. این هوش مصنوعی من است که به من توانایی صحبت کردن به هر زبانی را می‌دهد و شما این شانس را دارید که صدای من را در حال صحبت کردن به آن زبان با احساسات و لحن خودم بشنوید.

ممنونم.

این فعالیت برای دور شدن از آزمایش‌هایی است که همه ما را نگران جهتی می‌کند که کامپیوتر به آن سمت حرکت می‌کند. اما در عوض در این راه از فناوری برای ایجاد محصولات محسابه‌گر واقعی و مسئولانه استفاده می‌کنیم که در خدمت ما هستند و بر اساس اعتماد ساخته می‌شوند. این در عمل هوش مصنوعی خوب است. و ما هزاران ساعت را صرف بازاندیشی و طراحی مجدد انواع جدیدی از تعاملات محاسباتی کردیم، از دستورات صوتی پیچیده گرفته تا حرکات دست پرجزئیات، همگی در خدمت تلاش برای یافتن راه‌های طبیعی‌تر برای تعامل با محاسبات. چرا به دنبال تلفن خود بگردید وقتی می‌توانید یک شی را در دست بگیرید و در مورد آن سؤال بپرسید؟ نتیجه تقریباً به نظر می‌رسد که کل جهان تبدیل به سیستم عامل شما می‌شود. و هنگامی که محاسبات ناپدید می‌شود، به ما امکان می‌دهد به نکته مهم بپردازیم: توانایی جدیدی برای حضور یافتن. مانند دوچرخه‌سواری در پارک و صرفاً بررسی کردن ایمیل‌ها یا رفتن به کنسرت بدون اینکه برای ضبط آن مجبور باشید از گوشی استفاده کنید. یا اولین قدم‌های کودک نوپا خود را بدون وجود صفحه نمایش بین شما و فرزندتان تجربه کنید. در آینده، فناوری هم محیطی و هم متنی خواهد بود. و این به معنای استفاده از هوش مصنوعی برای درک درست شما و محیط اطرافتان برای دستیابی به بهترین نتایج است.

این را تصور کنید. شما تمام روز در جلسات بوده‌اید و فقط می‌خواهید خلاصه‌ای داشته باشید از چیزهایی که از دست داده‌اید.

من را باخبر کن.

(ویس) پاتریک به جلسه طراحی فردا می‌آید. بتانی می‌خواهد شام هفته آینده را تغییر دهد و الیور درباره فوتبال آخر هفته می‌پرسد.

ع.چ: این‌ها ایمیل‌ها، دعوت‌نامه‌های تقویم و پیام‌هایی هستند که همگی در اولویت هستند. می‌توانید از این‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری، مدیریت حجم کاری و ایجاد پاسخ‌های متناسب با صدای خود استفاده کنید. و در چارچوب زندگی شما.

ما این زمینه را از راه یادگیری ماشین به دست می‌آوریم. هرچه بیشتر از دستگاه ما با هوش مصنوعی استفاده کنید، ما بیشتر می‌توانیم در تمام مواقع نیاز به شما کمک کنیم. هوش مصنوعی شما عملاً به شکلی از حافظه در حال تکامل و شخصی تبدیل می‌شود. ما فکر می‌کنیم که این خارق‌العاده است.

در واقع، بیایید بگوییم که به سلامتی خود آگاه هستید یا انواع خاصی از ملاحظات غذایی را در نظر دارید. بگذارید نشان دهم. مثلا یکی از این شکلات‌ها. وقتی من بچه بودم یک تن از این‌ها را می‌خوردم.

آیا می‌توانم این را بخورم؟

(ویس) یک نوار شیری حاوی کره کاکائو است. با توجه به عدم تحمل شما، شاید باید از آن اجتناب کنید.

ع.چ: پس من دیگر نمی‌توانم اینها را بخورم.

اما جالب این است که هوش مصنوعی من می‌داند چه چیزی برای من بهترین است. اما من در کنترل کامل هستم. به هر حال آن‌ها را می‌خورم. (خنده)

(ویس) لذت ببرید.

ع.چ: هوش مصنوعی شما دقیقاً آنچه را که نیاز دارید می‌فهمد. و اتفاقا، من دوست دارم که هیچ قضاوتی در کار نیست. به نظر من این شگفت‌انگیز است که بتوانی آزادانه زندگی کنید. هوش مصنوعی شما با سرعتِ فکر کردن آنچه را که نیاز دارید، مشخص می‌کند. حسی که با پیشرفت تکنولوژی نیز همیشه در حال تکامل خواهد بود.

و این نمونه‌ها تازه شروع داستان هستند. همانطور که هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند، خواهیم دید که چگونه تقریباً همه جنبه‌های زندگی ما را متحول می‌کند. به روش‌هایی که در حال حاضر غیرقابل تصور به نظر می‌رسد. در واقع، سم آلتمن از اوپن‌اِی‌آی احساسی شبیه به ما دارد. و این هوش مصنوعی به شدت دست کم گرفته شده است. و من اضافه می‌کنم، تا زمانی که ما از آن درست استفاده کنیم.

ما واقعاً معتقدیم که تازه شروع کردیم به خراش دادن سطح آنچه امکان‌پذیر است. نهادینه‌سازی پیشرفت‌های هوش مصنوعی، مانند دستگاه ما که در واقع به گونه‌ای ساخته شده است که ناپدید شود و به نمونه‌های آزمایشی اجازه ارائه دهد و ما راه‌های کاملاً جدیدی را برای نحوه تعامل شما با فناوری و نحوه تعامل شما با دنیای اطرافتان باز می‌کنیم. تعاملات انسانی‌تر و شهودی که بدون صفحه نمایش، بدون جفت شدن و حس هستند. این چیزی فراتر از کوچکتر یا قدرتمندتر شدن دستگاه‌هاست. این امکان تجسم مجدد رابطه انسان-فناوری است به گونه‌ای که ما می‌شناسیم. و این چیزی است که بسیار هیجان‌انگیز است.

این یک چالش بزرگ است، بدون شک. اما این دنیایی است که ما می‌خواهیم در آن زندگی کنیم. جایی که فناوری نه تنها به شما کمک می‌کند تا به دنیا بازگردید، بلکه توانایی ما را برای انجام این کار افزایش می‌دهد. این فناوری در دسترس است. و امروز بخشی از آن را دیدید.

آینده در دست شما نخواهد بود و روی صورت شما نیز نخواهد بود. آینده فناوری ممکن است تقریبا نامرئی باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.