عکس‌های ویکتوریایی وضعیت اسفناک فقرای اسکاتلند را در 150 سال پیش نشان می‌دهد

0

جهان به صورت کلی پیشرفت کرده است و گرچه هنوز توسعه‌نیافتگی و فقر در برخی نقاط دنیا وجود دارد، اما نقاطی از این کره خاکی هم هستند که آنقدر پیشرفت کرده‌اند که عکس‌های گذشته آنها باورنکردنی به نظر می‌رسند و به صورت معکوس جاهایی هم هستند که نسبت به گذشته خود پسرفت داشته‌اند، گرچه ممکن است مظاهر فناوری و دانش مقداری این پسرفت را استتار کرده باشد.

در سال 1868، عکاسی به نام توماس انان Annan توسط مقامات اسکاتلندی مأمور شد تا زاغه‌های گلاسکو را که در آن زمان بدترین زاغه‌های اروپا محسوب می‌شدند، با عکس مستند کند.

عکس های تکان دهنده او کودکانی را نشان می‌دهد که پا برهنه جرکت می‌کردند و خاک بر روی صورتشان و لباس‌هایی که به سبب بزرگی بدون نسبت به جثه‌شان به تنشان زار می‌زدِ نشسته است و در کنار مادرشان در کوچه‌ای محقر ایستاده‌اند.

این تصاویر که بین سال‌های 1868 و 1871 گرفته شده‌اند، به سفارش سازمان بهسازی شهر گلاسکو برای مستندسازی شرایط شلوغ و غیربهداشتی در زمانی که برنامه‌هایی برای بازسازی زاغه‌ها در حال انجام بود، تهیه شده بود.

این پروژه گذشته را برای آیندگان مستند کرده است. از نظر تکنیک عکاسی البته کار آسان نبود و آن زمان یعنی در دهه ۱۸۶۰ به زماتن نوردهی بالا نیاز بود. گرفتن برخی از عکس‌ها چند دقیقه طول می‌کشید.

منطقه ای که عکس‌ها در آن گرفته شده اند، «گلاسکو قدیم» نام داشت و در ضلع شرقی شهر قرار داشت. منطقه‌ای که در دهه 1840 به سرعت ضنعتی شد.

مهاجرت دسته جمعی باعث انتقال جوامع روستایی به شهر برای جستجوی فرصت‌های بهتر شد و مهاجران ایرلندی هم بر این تعداد افزودند.

در سال 1811، جمعیت گلاسکو 100 هزار نفر بود اما در دهه 1840 این تعداد سه برابر شد و به 300 هزار نفر رسید که این رشد ناگهانی جمعیت بخشی از دلایل نامطلوب شدن وضعیت زندگی بود.

در این دوره، امید به زندگی تنها 27 سال بود که که کمترین میزان از زمان شیوع طاعون یا مرگ سیاه بود.

در این شرایط وخیم بود که شورای شهر گلاسکو، تشکیلاتی را برای پاکسازی شهر ایجاد کرد. در ابتدا، آنها بر روی تامین آب تمیز متمرکز شدند، تا همه‌‌گیری‌های متعدد وبا و حصبه کنترل شود.

سپس مقامات تصمیم گرفتند زاغه‌ها را تخریب کنند اما انان را مأمور کردند تا پیش از آن، شرایط را مستند کند.

عکس‌ها را با هم مرور کنیم. در برخی از آنها چهره قدیمی شهر با شرایط تازه آن مقایسه شده است:


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.