ارتودنتیست کیست؟ (تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک)

0
رپورتاژ

اختلافات و تشابه‌های زیادی بین متخصص ارتودنسی دندان و دندان‌پزشک وجود دارد. هر دو گروه به دنبال حفظ و بهبود سلامت دهان شما هستند، اما با رویکردها و روش‌های متفاوتی این کار را انجام می‌دهند. دندان‌پزشکان عمومی به درمان مشکلات متنوع دهان و دندان، از جمله پرکردن دندان‌ها، اجرای روش‌های جراحی برای خروج دندان آسیب دیده، ارائه ایمپلنت و پروتز دندان می‌پردازند.

از سوی دیگر، متخصص ارتودنسی در اصلاح ناهمواری‌ دندانی، از جمله اصلاح تراکم یا فاصله‌های بین دندان‌ها، تصحیح عدم هم ترازی دندان‌ها و فک‌ها و اصلاح ناهنجاری های دندان فعالیت می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این زمینه کسب کنید.

مهمترین نکات انتخاب ارتودنسی دندان

با توجه به اینکه ارتودنسی دندان از اهمیت بسزایی برخوردار است، مهم است تا برخی نکات را در این زمینه رعایت کنید که در ادامه آن را بیان می کنیم:

  • یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت متخصص ارتودنسی، رضایت بیماران است. هرچه تعداد مراجعین و بیمارانی که از خدمات این متخصص بهره‌مند شده و راضی بوده‌اند، بیشتر باشد، اعتماد به این پزشک نیز بیشتر خواهد شد. سیمادنت کلینیک به دلیل اعتبار و شهرت در این زمینه، می‌تواند بهترین انتخاب در این زمینه باشد.
  • واجد شرایط بودن تحصیلات و تخصص ارتودنتیست نکته دیگری است که باید در نظر گرفته شود. متخصص ارتودنسی می‌بایست از علم و تخصص کافی برخوردار باشد. همچنین، حضور در دوره‌های فلوشیپ و به‌روزرسانی‌های علمی می‌تواند نشان‌دهنده تعهد متخصص به بهبود دائمی دانش و مهارت‌های خود باشد.

 

  • در انتخاب ارتودنتیست، هزینه ارتودنسی یکی از موارد حائز اهمیت است. این درمان، به دلیل حساسیت و تخصصی بودن خود، هزینه‌های بالایی دارد و هیچ تخفیف بی دلیلی وجود ندارد. بنابراین، هرگز به دلیل هزینه‌های پایین، کیفیت درمان را فدای انتخاب مناسب نکنید. عموماً متخصصان با تجربه و مهارت بالاتر، هزینه بیشتری را می‌طلبند.
  • استفاده از بهترین متریال یکی از اصول اساسی در انتخاب متخصص ارتودنسی دندان است. بسیاری افراد تمایل دارند درمان خود را با استفاده از متریال‌های با کیفیت بالا انجام دهند تا از نتیجه مطمئن شوند.
  • روابط بین ارتودنتیست و بیماران نقش مهمی در درمان ارتودنسی دارد. متخصص ارتودنسی دندان با توانایی برقراری روابط موثر و داشتن ارتباط مهم با بیماران می‌تواند تجربه درمانی را برای بیماران بهبود بخشد و باعث افزایش رضایت آنها از درمان شود.

چه زمان باید متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

بهتر است که همه افراد، به‌ویژه در رده‌سنی ۸ تا ۹ سالگی، از خدمات یک متخصص ارتودنسی بهره‌مند شوند. در این مرحله از رشد، دندان‌های اصلی شروع به جهت‌گیری و رشد می‌کنند، بنابراین تشخیص صحیح وضعیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. ارتودنتیست می‌تواند بررسی دقیقی از جهت‌گیری دندان‌ها انجام دهد و نیاز به اصلاح یا مشکلات محتمل در آینده را تشخیص دهد. اما نکته مهم دیگری که باید حتما به آن توجه کرد، مراجعه به کلینیک دندانپزشکی معتبر است تا بتواند هر گونه ناهماهنگی در رشد و توسعه دندان‌ها به موقع تشخیص داده و رسیدگی کند. سیمادنت کلینیک یکی از بهترین‌ها در این عرصه است که می‌تواند چک‌آپ‌های دوره‌ای و مداوم را برای شما عزیزان انجام دهد.

افرادی که با مشکلاتی مثل دندان‌های کج، شلوغ و نامنظم مواجه هستند، بهتر است بلافاصله به دنبال مشاوره از یک متخصص ارتودنسی دندان بروند. ارتودنسی دندان با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خاص، سعی در بهبود موقعیت و ترتیب دندان‌ها دارد. این اقدام می‌تواند بهبود کیفیت زندگی و اعتماد به نفس افراد را ایجاد کند، همچنین مشکلات جانبی ناشی از مشکلات دندانی مانند مشکلات گوارشی و تنفسی را کاهش دهد.

خدماتی که متخصص ارتودنسی در سیمادنت کلینیک ارائه می دهد؟

هنگام بررسی تفاوت بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی دندان، متوجه می‌شویم که ماموریت یک ارتودنتیست، صاف کردن دندان‌ها برای ایجاد یک لبخند زیبا است. عدم تراز کردن مناسب دندان‌ها ممکن است در آینده منجر به مشکلات جدی دندانی شود.

 

با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک یا ثابت، ارتودنتیست مشکلات فکی را درمان می‌کند. اما اگر سن بیمار برای انجام ارتودنسی مناسب نباشد، متخصص ارتودنسی دندان ممکن است بیمار را به سوی جراحی فک و صورت هدایت کند. افراد اغلب قبل از جراحی به ترتیب و تصحیح دندان‌ها نیاز دارند و ارتودنتیست با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی دندان ثابت مشکلات را قبل از جراحی درمان می‌کند. مشکلات شایعی که بیماران به کلینیک‌ سیمادنت می‌کشاند شامل:

  • شلوغی دندان‌ها
  • ناهمواری و عدم تقارن در دندان‌ها
  • دندان‌های نهفته
  • مشکلات اوربایت و آندربایت
  • بروز کراس بایت در دندان‌ها
  • دندان‌های اپن بایت
  • عدم تطابق میدلاین (خط وسط) دندان‌ها
  • فواصل بین دندان‌ها

مراقبت از سلامت دندان

با توجه به مراقبت‌های صحیح از دندان‌ها و لثه، شما نه تنها می‌توانید لبخندی زیبا داشته باشید، بلکه می‌توانید برای مدت طولانی‌تر از دندان‌های سالم و طبیعی خود لذت ببرید. معنای آن این است که می‌توانید از درد دندان جلوگیری کنید و نیاز به درمان پوسیدگی دندان، عفونت لثه و سایر بیماری‌های دهانی پیچیده را کاهش دهید.

تأثیرات ناسالم بر سلامت دهان شما می‌تواند به‌طور مستقیم به سلامت کلی بدن شما آسیب بزند، از جمله مشکلاتی مانند چاقی، تغذیه نامناسب و حتی بیماری‌های قلبی. یک دندان ناسالم حتی می‌تواند به سایر اجزای دهان شما آسیب برساند و باعث مشکلات جدی شود. بنابراین، بهترین راه برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان، بازدیدهای منظم هر شش ماه از دندانپزشک است.

آنچه در این مطلب خواندید

متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی هر دو در زمینه بهداشت دهان و دندان فعالیت دارند، اما تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد. متخصص ارتودنسی تخصص خاص خود را در اصلاح ناهنجاری‌های دندان و فک دارد، در حالی که دندانپزشک عمومی بیشتر در مراقبت‌های عمومی دندان و دهان فعالیت دارد.

متخصص ارتودنسی دارای تجربه و تخصص عمیق در ارائه راهکارهای اصلاحی برای ناهنجاری‌های دندانی است. به طور کلی، متخصص ارتودنسی در تشخیص و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی تخصص دارد، در حالی که دندانپزشک عمومی بیشتر در مراقبت‌های عمومی دهان و دندان فعالیت می‌کند.

خلاصه:

دندانپزشکان عمومی در مراقبت‌های دهان و دندان فعالیت می‌کنند، در حالی که متخصص ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندان و فک تخصص دارند که می توانید با مراجعه به سیمادنت از آن بهره ببرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.