چگونه در ایران شغل و کار مناسب و ایده آل خود را پیدا کنیم؟!

1

رپورتاژ

پروسه انتخاب کار برای آینده، از همان دوران نوجوانی یعنی 18 تا 22 سال آغاز می شود. در صورتی که والدین، تحصیلات و اطلاعات تکمیلی مناسب داشته باشند، می توانند برای فرزند خود برنامه ریزی کرده و شاید از کودکی، اسکیل هایی را برایش ایجاد کنند. مانند یادگیری زبان های خارجه، پرورش استعداد های نهفتهء کودک و پشتیبانی و پرورش آن تا دوران نوجوانی.

انتخاب رشتهء تحصیلی دوران دبیرستان در ایران از ضعف های نظام آموزشی ما به حساب می آید زیرا فرد در آن سن قدرت انتخاب و هدف گذاری به آن وسعت را برای آیندهء خود ندارد. مهندسی یا پزشکی؟؟

شاید اگر این انتخاب در دوران تعیین رشتهء دانشگاهی می بود، کمی راحت تر و بهتر می شد تصمیم گرفت. پایان دورهء متوسطه، زمانیست که انسان علایق و استعدادهای فکری و کاری خود را نشان می دهد و سنی است که امکان تصمیم گیری برای شغلی که می خواهید انجام دهد وجود دارد. شاید بهترین زمان برای یک کار پاره وقت در همین برهه باشد. یک کار پاره وقت یا کارآموزی و حتی کسب تجربه در کنار دوستان و آشنایان و بدست آوردن یک مهارت، کاری است که باید حتما قبل از 22 سالگی انجام دهید.

در صورتی که وارد دانشگاه نشدید، بهترین اندوختهء شما تجربهء کاری و کسب مهارت فنی، و در صورتی که موفق به قبولی در دانشگاه شدید، در کنار درس های تئوری دانشگاه، بهتر است شغلی پاره وقت برای خود داشته باشید. در کنفرانس ها، جشنواره ها، دورهمی های دانشجویی و همچنین سمینار های کاربردی شرکت کنید و فنی را یاد بگیرید. دوران دانشجویی بهترین زمان برای یادگیری زبان خارجه، زبان های برنامه نویسی آینده دار و مهارت های فنی و عملی می باشد.

با توجه به ورود و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران، دانستن یک یا دو زبان خارجه، در اولویت زبان انگلیسی، و در کنار آن فرانسه، آلمانی و چینی و کره ای باعث می شود تا حد زیادی از بقیهء هم رده های خود برای پیدا کردن یک شغل سطح بالا جلوتر باشید. در حال حاضر سمت ها و پوزیشن های سرپرستی و مدیران میانی با شرط تسلط به زبان انگلیسی استخدام می شوند، پس در این زمینه جدی باشید.

اگر در رشتهء فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستید، می بایست به نرم افزار های تخصصی رشتهء خود تسلط کامل داشته باشید و در کنار آن نرم افزار های مشابه مورد نیاز را نیز یاد بگیرید. در صورتی که برنامه نویس هستید، حتما اطلاعات خود را به روز نگاه دارید و از زبان های برنامه نویسی روز دنیا که آیندهء شغلی مناسبی دارند مطلع شوید و تمرکز خود را بر روی آن ها قرار دهید. از گذاشتن وقت بر روی نرم افزار ها و زبان های برنامه نویسی منسوخ شده جدا خودداری کنید و در این مورد با اساتید و یا صاحبین کسب و کار مشورت کنید.

بهترین زمان برای داشتن اولین شغل تمام وقت با بیمه و به صورت رسمی از 22 سالگی می باشد که در مورد آقایان، زمان خدمت سربازی کمی آن را تغییر خواهد داد.

ادامهء تحصیل خوب است ولی در بازار امروز امری ضروری نیست. داشتن مدرک کارشناسی فرقی با مدرک کارشناسی ارشد برای شما نخواهد داشت زمانی که شما مهارت های یکسانی دارید!!! شرکت ها به دنبال افرادی هستند که مهارت، فن یا هنری داشته باشند و مدرک تحصیلی در درجهء دوم قرار دارد. در صورتی که شما به یک زبان برنامه نویسی روز تسلط کامل داشته باشید با مدرک دیپلم هم بهترین کار را خواهید یافت و اگر شما با همین مدرک تحصیلی، به زبان انگلیسی مسلط باشید، مطمئنا کار مناسب خود را پیدا خواهید کرد.

از شرکت هایی که سابقهء کاری از شما می خواهند، نترسید. مهم مهارت های شما است. شما می توانید با دانسته های خود آن ها را محصور خود کنید و کار مورد نظر را به دست آورید.

در کنار این موارد حضور در محافل علمی را فراموش نکنید. بشناسید و شناخته شوید. سایت های آی تی، خبری و مرتبط را مطالعه کرده و همیشه اطلاعات خود را در همهء زمینه ها به خصوص در زمینهء کاری و تحصیلی خود بالا ببرید. اطلاعات عمومی و شناختن افراد، کلید شما برای پیدا کردن کانکشن های مناسب برای آیندهء شغلیتان است.

به مرور زمان شبکه های اجتماعی خود را گسترش دهید. بزرگان بازار و صاحبان و مدیران کسب و کار را نشانه گذاری کنید و در شبکه های اجتماعی مطالب آن ها را دنبال کنید. لینکدین یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای این نوع کانکشن سازی است. در استارتاپ ویکند ها و ایوند های مرتبط به شغل خود شرکت کنید و با این افراد آشنا شوید و ارتباط بگیرید.

داشتن ظاهری آراسته، روابط عمومی قوی، اطلاعات بالا و فن کلام می تواند شما را به فردی قابل قبول و به یادماندی در این مناسبت ها و ایونت ها تبدیل کند.

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک و توئیتر برای اطلاع از محیط مشاغل و همچنین آشنایی با کارمندان شرکت های مختلف مناسب می باشد و می توانید با تجربیات کاری و فضای شغلی افراد آشنا شوید و اهداف کاری خود را مشخص کنید.

نیاز های آن ها را کشف کنید، مهارت های لازم را کسب نمائید، خود را برای شغل مورد نظر مهیا نموده و کار مورد علاقه تان را به دست آورید.

یک سایت برای خود ایجاد کنید. هیچ چیزی جذاب تر این نیست که فردی از منابع انسانی شرکتی شما را توسط سایتتان پیدا کند و جهت مصاحبه دعوت شوید. سایتی شخصی، با نام خود داشته باشید و نمونه کارها، اطلاعات شخصی، کاری و فعالیت ها و مهارت هایتان را به اشتراک بگذارید.

در صورتی که عکاس یا گرافیست هستید و یا با نرم افزار های طراحی کار می کنید اینستاگرام، بیهنس ، ویژوآلی و پینترست را فراموش نکنید. کارهایتان را به اشتراک بگذارید و برای مناسبت های مختلف طرح ها و عکس های ویژه اختصاص دهید.

نمونه کار های خود را برای سایت های ایرانی و خارجی مرتبط ایمیل کنید و مطئمن باشید که اگر در کار خود حرفه ای هستید، دیده خواهید شد.

نمونه کارهایتان مانند عکس ها، طرح ها، پروژه های کاری، کدهای برنامه نویسی، ویدئوهای ساخته شده و حتی پادکست های خود را در سایتتان قرار دهید و سعی کنید بهترین جلوه و بهترین نمایش خود را داشته باشید.

کانکشن های خود را گسترش دهید و برای آن ها در مناسبت های مختلف پیغام بفرستید تا نام شما را ذهنشان داشته باشند. عیدها و تولد هایشان را تبریک بگویید و در افتخاراتشان پیغام شادباش بدهید و برایشان آرزوی موفقیت کنید.

مطمئن باشد در صورتی که از همه لحاظ خوب باشید و شرایط لازم برای کاری را داشته باشید، کانکشن شما می تواند روزی نقش پارتی را برای شما بازی کند.

انسان های بزرگ قدر زمان، فکر، درک و احساس شما را می فهمند و برای پیشنهاد دادن شما، نیازی به پولتان ندارند. پس همه چیز را پای پارتی بازی و مسائل پیش و پا افتاده نگذارید.

زمانی که شما تمامی این شرایط را داشتید، فقط نیاز به یک رزومهء حرفه ای و مناسب دارید. با کمی سرچ می توانید بهترین ایده ها را برای رزومهء خود به دست آورید.

رزومهء شما 3 ثانیه زمان دارد که کار را برایتان به ارمغان بیاورد و زمان یک مصاحبه را برای شما ایجاد کند. پس رزومه باید پربار، کوتاه و مختصر، جذاب از لحاظ بصری و متفاوت از تمامی رزومه های مرسوم موجود باشد.

رزومهء خود را در 3 ثانیه نگاه کنید و ببینید اگر شما جای متصدی استخدام بودید رزومه تان را می خواندید یا خیر. این کار را بارها تکرار کنید و جذاب ترین قسمت های رزومهء خود را بولد کنید.

رزومهء شما در عین جذابیت باید کامل باشد. حتما از آدرس ایمیل مناسب با نام و نام خانوادگی خود استفاده نمائید. از تعریف و تمجید از خود بپرهیزید و شرط و شروط را حذف کنید. در عین حال فقط واقعیت ها را بنویسید و خواسته ها و حقوق مدنظرتان را دقیق بیان کنید. یادتان باشد تمامی شرایط خود را به طور کامل و دقیق بیان فرمائید و وقت خود و متصدی استخدام را هدر ندهید.

فرمت رزومه نیز ترجیحا پی دی اف باشد تا از به هم ریختگی فونت ها جلوگیری شود. عکسی پرسنلی در بالای رزومه از خود قرار دهید.

بعد از آماده سازی رزومه، نوبت به فعالیت های آنلاین شما برای کاریابی می رسد. در حال حاضر سایت هایی مانند ایران تلنت، جابینجا و جاب ویژن در بین سایت های ایرانی خوب عمل کرده اند و شرکت های بزرگ معمولا آگهی استخدام خود را از طریق این سایت ها اطلاع رسانی می کنند.

در این سایت ها ثبت نام کنید و اطلاعات خود را مانند رزومه تان به طور کامل، دقیق و بدون کم و کسر پر نمائید و در شغل های مرتبط که به شما پیشنهاد می شود ثبت کنید.

همچنین در سایت های شرکت ها و شبکه های اجتماعی اینستاگرام و لینکدین آن ها نیز می توانید از فرصت های شغلی موجود، مطلع شده و فرم های مرتبط را پر کرده و یا رزومه تان را برایشان ایمیل کنید.

در قسمت جابز در شبکهء اجتماعی لینکدین فرصت های شغلی خوبی وجود دارد که می توانید از امکانات آن نیز استفاده نمائید.

چند نصیحت دوستانه:

  1. یک فنی، هنری، کاری، اسکیلی یاد بگیرید و در آن بهترین باشید. دوستانی که مدرک دکترا دارن و بیکار هستن، یا هنوز نمی دانند می خواهد چه کاره شوند و یا فقط به صورت تئوری مطالب را یاد گرفته اند. شرکت ها از شما کار می خواهند و شما باید چیزی به جزء تئوری برای ارائه داشته باشید.
  2. هیچ وقت برای موفقیت و شروع کار دیر نیست. کمی به روز باشید. فرصت های جدید را بدزدید و در آن ها پیشرفت کنید و پشت کار داشته باشید. زود دل سرد نشوید.
  3. در سال های ابتدای کار خود، انتظار سمت و حقوق بالا نداشته باشید. از پایین ترین ها شروع کنید. همان شروع، مطمئن باشید آغاز ترقی و پیشرفت شما خواهد بود.
  4. شغلی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و یا حتی کمی به آن دوست دارید. عدم علاقمندی به کاری که می کنید، شما را مستهلک و افسرده خواهد کرد. علاوه بر آن، تغییر شغل زیاد، رزومهء کاری شما را خراب خواهد کرد. پس در انتخاب شغلتان دقت کنید.
  5. در کنار کاری که دارید، پیشرفت را فراموش نکنید. اسکیل ها و مهارت های خود را ارتقا داده و کانکشن های خود را افزایش دهید. به فکر آیندهء شغلی خود باشید. قرار نیست در این کار بازنشسته شوید و قرار نیست تمام عمر یک کار یکنواخت انجام دهید. کلاس های آموزشی بروید، در ایونت ها شرکت کنید، خود را به روز نگه دارید و به دنبال شغل بهتری باشید.
  6. کار خوب یعنی محیط کاری خوب، پیشرفت، اول زندگی بعد کار، احترام متقابل، اهمیت دادن به پرسنل، همکاران خوب و مجددا پیشرفت و پیشرفت و پیشرفت…، در کنار حقوق و مزایای مناسب. در انتخاب شغلتان به جزء حقوق تمامی موارد جانبی آن را نیز نظر بگیرد.
  7. هر شغلی مشکلات، باگ ها و سختی های خود را دارد. هیچ وقت توقع شرایط ایده آل را نداشته باشید.
  8. هر شرکتی قوانین و مقررات خاص خود را دارد. خود را با قوانین وقف داده وگرنه کار خود را از دست خواهید داد.
  9. در هنگام مصاحبه، زودتر از زمان مشخص شده به محل شرکت بروید. لازم نیست خیلی زود داخل ساختمان شرکت وارد شوید. معمولا 10 تا 15 دقیقه زودتر، حضورتان را به رزروشن مربوطه اطلاع دهید. اگر برای استخدام در سمت کارشناس یا کارشناس ارشد می روید، لباس رسمی معمولی کفایت می کند و احتیاجی به کروات و این مسائل نیست، ولی اگر برای سرپرستی یا مدیرت می روید لباس رسمی شکیل، شما را برازندهء سمت مورد نظر نشان می دهد. برای برخورد اول می توانید با یک سرچ در گوگل مطالب مناسبی کشف کنید. نوع استقبال و احترام و دست دادن و واکنش های بدنی در مصاحبه بسیار تاثیر گذار خواهد بود. استرس بعنی اینکه کار را از دست داده اید، پس آرام و ریلکس باشید، البته نه بیخیال و بی تفاوت. کمی لبخند بزنید ولی با صدای بلند نخندید. جواب هایتان مختصر و مفید و کامل باشد و از داستان بافی و زبل بازی پرهیز کنید. خود را همان طور که هستید نشان دهید و لازم نیست نقش بازی کنید. سوالات بی مورد نپرسید و از اظهار نظرهای عجولانه و نا آگاهانه شدیدا بپرهیزید. شما هنوز در شرکت استخدام نشدید پس در مورد مرخصی، ساعات کاری و نوع عیدی و حقوق دادن سوالی نپرسید. معمولا مسئول منابع انسانی این مسائل را کامل به شما توضیح خواهد داد و شما تمامی سوالاتتان را می توانید بعد از قبولی در مصاحبه از ایشان بپرسید. یک یا ماکزیموم دو بار تماس بعد از حدود یک هفته از مصاحبه، برای پیگیری وضعیت آن کافی است و نیاز به تماس های مکرر نمی باشد.
  10. قبل از زمانی که برای مصاحبه مراجعه می کنید حتما اطلاعات تکمیلی در مورد شرکت مربوطه، مدیران، کانکشن هایی که دارید، فعالیت ها، ایونت ها، شبکه های اجتماعی، پوزیشن مورد نظر برای شما را کسب نمائید. همچنین توضیحی در مورد برنامه ای که برای شغل مربوطه دارید در ذهنتان داشته باشید.

دوستان عزیز و بزرگوار می توانند برای کسب مشاوره کاری و تحصیلی و حتی پیشنهاد همکاری و همچنین حضور در کنفرانس ها و سخنرانی ها به آدرس ایمیل من، درخواست خود را مطرح نمایند.

مهران فره راز – Mehran Farahraz

 

ایمیل من:

M.Farahraz@gmail.com

سایت من:

www.Mehranfarahraz.com

لینکدین من:

https://ir.linkedin.com/in/mehranfarahraz

اینستاگرام من:

https://www.instagram.com/farahraz/

شمارهء موبایل من:

09353637700

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.