چرا کهیر می‌زنیم؟ درمان کهیر چیست؟

0

کهیر (hives rash یا urticaria یا nettle) به نوعی بثورات به شدت خارش‌دار پوست گفته می‌شود که ممکن است تمام بدن یا فقط یک منطقه از آن را مبتلا سازد. این بیماری معمولا بخشی از یک واکنش آلرژیک است و با برآمدگی‌های قرمز و گاهی سفید مناطقی از پوست مشخص می‌شود. تورم پوست به سرعت (طی چند دقیقه) ایجاد می‌شود و چند دقیقه تا چند ساعت ادامه می‌یابد.

* ممکن است کهیر، همراه با آنژیوادم بروز کند. (آنژیوادم؛ angioedma، نوعی واکنش عروقی است که نواحی عمقی درم یا بافت‌های زیرپوستی یا زیرمخاطی را مبتلا می‌کند و با تورم موضعی ناشی از اتساع رگ و افزایش نفوذپذیری آن همراه است و با برآمدگی‌های پوستی غول‌پیکر مشخص می‌شود). آنژیوادم نیاز به درمان فوری دارد.

* ممکن است کهیر با آنافیلاکسی همراه باشد. آنافیلاکسی (anaphylaxis) واکنش بسیارشدید بدن نسبت به پروتئین بیگانه یا ماده دیگری است که بدن قبلا به آن حساس شده است. این نوع واکنش در اثر آزاد شدن هیستامین، سروتونین و دیگر مواد فعال‌کننده عروق روی می‌دهد و نیاز به درمان اورژانس دارد.

* آزاد شدن هیستامین و سایر مواد از پوست می‌تواند موجب التهاب موضعی شود.

* کهیر در اثر واکنش حاصل از مواجهه با یک ماده خاص، مانند دارو یا غذاهایی مانند آجیل، توت‌فرنگی، صدف و یا مواد آرایشی یا پروتئین حیوانات، یا به دنبال گزش حشره، یا تماس با بعضی از گیاهان مانند گزنه (nettle) ایجاد می‌شود ولی در بعضی موارد نمی‌توان علت مشخصی برای آن پیدا کرد.

* ممکن است استعداد ابتلا به کهیر به طور فامیلی وجود داشته باشد.

* «کهیر فیزیکی» به دنبال افزایش دمای پوست، مثلا در اثر استحمام با آب داغ یا در اثر انجام ورزش، یا در اثر بروز واکنش عاطفی مانند عصبانیت یا استرس ایجاد می‌شود. حتی تماس با نور آفتاب و یا آب ممکن است موجب برانگیختگی کهیر شود.

توجه

در صورت مشاهده علایم آنژیوادم یا آنافیلاکسی در خود یا فرد دیگر، فورا آمبولانس درخواست نمایید.

* آنژیوادم ممکن است همراه با کهیر روی دهد. در آنژیوادم، تورم ناگهانی هر قسمت از بدن، تنگی نفس ناگهانی و سخت شدن ناگهانی تکلم یا بلع بروز می‌کند. در بعضی از موارد آنژیوادم، ممکن است کهیر وجود نداشته باشد. تورم شدید زبان، لب‌ها، پلک‌ها، کف دست و پا و ناحیه تناسلی در حملات شدیدتر وجود دارد.

نکته

گرما، سرما، وارد آمدن فشار بر پوست و عفونت‌هایی مثل هپاتیت B می‌توانند موجب بروز کهیر شوند.

* آنافیلاکسی، واکنشی شدید و بالقوه کشنده است که موجب افت فشارخون، منگی و یا حتی کاهش هوشیاری می‌شود. آنافیلاکسی ممکن است با آنژیوادم، تهوع و استفراغ، خس‌خس ریه و برافروختگی پوست همراه باشد.

* کهیر هنگامی ایجاد می‌شود که دستگاه ایمنی بدن نسبت به محرک خارجی، مانند عامل حساسیت‌زا، به شکلی نامناسب و با رهاسازی پادتن (آنتی‌کر) IgE واکنش نشان دهد. این پادتن، موجب برانگیخته شدن آبشار کمپلمان هیستامین می‌شود و هیستامین تولیدشده بروز ضایعات قرمز کهیری را به همراه دارد.

کهیر به شکل برآمدگی‌های قرمزرنگ حلقوی مشخص می‌شود که گاهی به هم متصل می‌شوند و نواحی متورم سفید و قرمزرنگی را تشکیل می‌دهند که با پوست ملتهب احاطه می‌شوند. معمولا خارش موجود در کهیر شدید است ولی گاهی خارش وجود ندارد.

* عوامل مستعدکننده و برانگیزاننده کهیر عبارتند از: عوامل ژنتیکی؛ حساسیت‌های غذایی، آلرژی نسبت به داروها، نیش حشرات، گیاهان و نور آفتاب.

اقدامات لازم برای تسکین فوری

* محل ضایعه را نخارانید.

* هرچه زودتر یک لوسیون سردکننده (مانند کالامین) را به محل کهیر بمالید.

درمان‌های مرسوم

* ممکن است پزشک در صورت مقاوم یا عودکننده بودن نشانه‌های کهیر، از تست خراش پوستی برای تشخیص عامل زمینه‌ای ایجادکننده کهیر استفاده کند. بیمار ممکن است با تشخیص غذایی که موجب بروز کهیر می‌شود به درمان بیماری به وسیله پزشک کمک کند.

یک نفر از هر ۵ نفر در مقطعی از عمر خود دچار کهیر می‌شود.

* آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، مانند لوراتادین ممکن است سریع‌ترین اثر درمانی و پیشگیرانه را به دنبال داشته باشند. این داروها باید به وسیله پزشک تجویز شوند.

احتیاط

بعضی آنتی‌هیستامین‌ها دارای عوارض جانبی هستند. در این‌باره با پزشک مشورت کنید.

درمان تغذیه‌ای

* بعضی موارد کهیر در اثر حساسیت غذایی یا واکنش به افزودنی‌ها؛ مانند مواد رنگی، طعم‌دهنده‌ها، نگهدارنده‌ها و آسپارتام ایجاد می‌شود. با شناسایی و حذف این مواد می‌توان به برطرف شدن کهیر کمک نمود.

* مصرف ویتامین C که دارای اثر ضد هیستامینی است ممکن است موجب بهبود کهیر شود.

* مصرف کوئرکتین (querectin) که نوعی بیوفلاوونوئید است، آزاد شدن هیستامین از ماست‌سل‌ها (mast cells) را که نوعی سلول ایمنی هستند کاهش می‌دهد و از این طریق موجب بهبود کهیر می‌شود.

احتیاط

قبل از مصرف توام ویتامین C با آنتی‌بیوتیک‌ها یا وارفارین، یا مصرف توام کوئرکتین و داروی فلودیپین (ضد آنژین صدری)، با پزشک مشورت کنید.

هومیوپاتی

* مطالعات به عمل آمده نشان داده‌اند که کهیرها به نحو بسیار خوبی به درمان هومیوتراپی پاسخ می‌دهند.

گیاه‌درمانی غربی

* محل ابتلا، دفعات بروز شدت نشانه‌های کهیر (نشانه‌هایی مانند گرم شدن، تورم و خارش)، سرنخ‌های درمان گیاهی کهیر هستند. به ویژه در مواردی که عامل برانگیزاننده خارجی قابل تشخیصی وجود ندارد، متخصص گیاه‌درمانی باید به مواد زیر توجه نماید: وجود سایر نشانه‌های آلرژیک ناشی از حساسیت غذایی و تب یونجه؛ علایم مسمومیت؛ رژیم غذایی ضعیف و یبوست؛ عفونت مزمن؛ علایم اختلال عملکرد دستگاه گوارش، شامل کمبود ترشح اسید معده؛ و وضعیت ذهنی و روانی فرد مبتلا به ویژه وجود تحریک‌پذیری عصبی و اضطراب مزمن.

* نشانه‌های بیماری بیشتر به طور داخلی درمان می‌شوند ولی لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز به درمان کمک می‌کنند.

* تقریبا در تمام موارد، متخصص گیاه‌درمانی به تجویز داروهای کمک‌کننده به وضعیت گوارش، متابولیسم کبد و سم‌زدایی اقدام می‌کند.

احتیاط

قبل از مصرف داروی گیاهی، به ویژه در صورتی که از داروی دیگری استفاده می‌کنید، با متخصص گیاه‌درمانی مشورت نمایید.

طب سوزنی

* طب سوزنی برای درمان کهیر حاد و مزمن مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه کارآزمایی‌های همه‌جانبه و تصادفی‌شده تحت کنترل در زمینه تأثیر طب سوزنی در درمان کهیر انجام شده ولی گزارش‌های موردی با کیفیت خوب حاکی از تأثیر ارزشمند درمان مزبور بوده‌اند. معمولا در ابتدا باید درمان طب سوزنی به مدت ۶ تا ۸ هفته (و هفته‌ای یک بار) به منظور تصحیح عدم تعادل موجود در جریان انرژی از نصف‌النهارها (meridians) صورت گیرد. سپس هر یک یا سه ماه یک بار به منظور حفظ تعادل مناسب درمان را تکرار می‌کنند.

* درمان فوری موارد شدید کهیر یا آنژیوادم یا آنافیلاکسی چیست؟

در موارد حاد و شدید، به ویژه در صورت وجود مشکل تنفسی یا تورم لب‌ها و زبان، باید تزریق آدرنالین (اپی‌نفرین) ۱: ۱۰۰۰۰۰ به وسیله پزشک انجام شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.