معرفی کتاب: روشنگری شگفت‌انگیز پروفسور کاریتا

0

کتاب خوب پیدا کردن، کار ساده‌ای نیست. اما اگر مدتی در اقیانوس کتاب‌ها غوطه خورده باشید، می‌توانید ترفندهایی برای پیدا کردن کتاب خوب مطابق با سلیقه خودتان پیدا کنید و یک حس ششم خوب هم پیدا می‌کنید.

به این ترتیب می‌توانید در گوگل در مورد یک کتاب سریع جستجو کنید و نیز می‌توانید از روی عنوان کتاب یا اعتیار ناشرش به نتایجی برسید. من حتی با ورق زدن سریع کتاب، خیلی سریع کلیدواژه‌هایی را در صفحات کتاب اسکن می‌کنم و معمولا کمتر پیش می‌آید که از انتخاب و خرید کتابی سرخورده بشوم

در این ساعت‌های مانده به سال نو با خودم فکر کردم که بد نیست، یکی از این کتاب‌ها را خیلی مختصر و مفید معرفی کنم.

اگر با کتاب دنیای سوفی یا کتاب‌های داستانی با بن‌مایه سیاسی میانه خوبی دارید، احتمال زیادی دارد که از کتاب روشنگری شگفت‌انگیز پروفسور کاریتا با عنوان اصلی The Curious Enlightenment of Professor Caritat هم خوشتان بیاید.

این کتاب را استیون لوکس در سال 1995 نوشته است و خوشبختانه کتاب را نشر نیلوفر با ترجمه مانی صالحی علامه منتشر کرده است.

داستان کتاب از آنجا شروع می‌شود که پروفسور نیکولاس کاریتا در دنیای تخیلی به نام نظام‌آباد یا Militaria دستگیر می‌شود چرا که به دشمنان کشور -یعنی خوشبین‌ها- تعلق خاطر پیدا کرده است.

جاستین -دانشجوی سابق او- پروفسور کاریتا را می‌رهاند تا عازم یک سفر نمادین شوند: پیدا کردن بهترین دنیای ممکن یا همان آرمانشهر یا اتوپیا.

سفر آنها از شهر حسابکده در فایده‌آباد شروع می‌شود …

کتاب روشنگری شگفت‌انگیز پروفسور کاریتا

متوجه شدید؟!

ما با یک کتاب جالب روبرو هستیم که در آن در قالب یک داستان، انواع سیستم‌های حکومتی از لحاظ پتانسیل برقراری آرمانشهر با هم مقایسه می‌شوند و مشخص می‌شود که هر یک از آنها چه معایبی دارند و در مقام عمل با ایدئولوژی برپاکننده خود، فاصله می‌گیرند و رخنه‌پذیر می‌شوند.

وقتی کتاب را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که انگار روح سفرهای گالیور، دنیای سوفی و مزرعه حیوانات و 1984 در آن دمیده شده است.

تقریبا با اطمینان می‌توانم بگویم که این کتاب ارزشمند، در دنیای آشفته نشر و تبلیغات کتاب ما در ایران، یکی از مغفول‌ترین و مظلوم‌ترین کتاب‌های تازه است!

ایده نوشتن این کتاب وقتی به ذهن استیون لوکس رسید که سازمان عفو بین الملل از او برای سخنرانی عمومی در آکسفورد دعوت کرد. همینجا بود که او در ذهنش شخصیت تخیلی پروفسور نیکولاس کاریتا  را خلق کرد تا در قالب داستان استدلال کند که اگر دنیاهای ایده‌آل فیلسوفان بزرگ بتوانند ایجاد شوند، ما عملا با چه دنیاهایی روبرو خواهیم شد.

پس خلاصه کنم، اگر سرگشته کار دنیا و سیستم‌های اداره‌کننده ناقص آن هستید و با خودتان مدام کلنجار می‌روید که آیا واقعا ساخت دنیاهای بهتر ممکن است، مطالعه این کتاب می‌تواند برایتان بسیار تامل‌برانگیز و جالب باشد.

اگر کتاب را خوانده‌اید، مایلم که نظر شما را بدانم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.