به صورت موقت و کوتاه، قدرت از بایدن به معاونش کامالا هریس منتقل می‌شود: به علت انجام کولونوسکوپی دوره‌ای

0

مطابق قوانین در آمریکا (و نیز برخی کشورهای دیگر) هر گاه رئیس جمهور یا فرد در راس قدرت، به خاطر فرایندی، موقتا هوشیاری خود را از دست بدهد، قدرت به معاونش منتقل می‌شود. رسانه‌ها امروز اعلام کردند که قرار است جو بایدن کولونوسکوپی روتین و دوره‌ای شود و به این علت قدرت به صورت موقت به کامالا هریس منتقل می‌شود.

به سبب اخبار متنقاض از وضعیت جسمانی بایدن، کاخ سفید در بیانه‌اش تصریح کرده که این روندی معمول و استندارد است و پیش از این وقتی جورج دبلیو بوش هم در سال‌های 2002 و 2007 کولونوسکوپی شد، همین کار انجام شد.

قرار است این کار در مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید انجام شود. (منبع)

البته معمولا بیهوشی کامل برای کولونوسکوپی لازم نیست و بهتر است انجام نشود و تنها sedation، یعنی تجویز آرامبخش انجام می‌شود. اما ظاهرا چون همین هم موقتا سطح هوشیاری رئیس جمهور را پایین می‌آورد، تشریفات انتقال قدرت انجام می‌شود.

اما به این بهانه، بد نیست با هم بررسی کنیم که اصلا کولونوسکوپی دوره‌ای برای چه انجام می‌شود و برای چه کسانی و در چه سنی لازم است.

کولونوسکوپی

طب پیشگیرانه در تشخیص زودرس بیماری‌ها بسیار مهم است. اهمیت دارد که به خصوص بیماری‌های مهلک که در مراحل اولیه که بالقوه قابل درمان هستند، تشخیص داده شوند.

یکی از سرطان‌هایی که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، روش‌های درمانی مؤثری برای آن وجود دارند، سرطان کولون یا روده بزرگ است.

اما این سرطان را چطور باید در مراحل اولیه تشخیص داد؟ آیا حتما باید علائم خاصی پیدا کنیم و بعد نزد پزشک برویم تا مثلا کولونوسکوپی برایمان انجام شود؟

غربالگری سرطان کولون در افراد پرخطر یا High risk با کولونوسکوپی انجام می‌شود.

در افرادی که یکی از بستگان درجه اول آن‌ها دچار سرطان کولون شده است، کولونوسکوپی ۱۰ سال قبل از سن تشخیص سرطان یا از ۵۰ سالگی (هر کدام کمتر باشد) باید شروع شود.

در افرادی که پولیپ‌های آدنوماتوی کولون داشته‌اند، کولونوسکوپی غربالگری در فواصلی کمتر از ۱۰ سال انجام می‌شود که بستگی به تعداد پولیپها و نوع بافت‌شناسی آنها دارد.

در افرادی که از حداقل ۱۰ سال پیش دچار بیماری التهابی روده (IBD) (یعنی کولیت اولسرو و کرون) بوده‌اند، کولونوسکوپی غربالگری به صورت سالانه انجام می‌گردد و بیوپسی‌هایی از مخاط کولون گرفته می‌شود.

در صورت وجود هر کدام از موارد زیر، بیمار High risk در نظر گرفته می‌شود:

۱- سابقه خانوادگی سرطان کولون در بستگان درجه اول

۲- سابقه شخصی پولیپ‌های آدنوماتو و ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD)

۳- ابتلا به یک سندرم سرطان خانوادگی شناخته شده (FAP یا HNPCC)

اگر بیمار هیچ کدام از ریسک فاکتورهای بالا را نداشته باشد، دارای خطر متوسط یا معمولی در نظر گرفته می‌شود.

در افراد دارای ریسک معمول (Average risk) غربالگری برای سرطان کولورکتال در هر دو جنس از ۵۰ سالگی شروع می‌شود.

دقت کنید یعنی حتی اگر علائم خاصی نداشته باشید و کسی از افراد خانواده شما قبلا به سرطان روده بزرگ مبتلا نشده باشد و ناراحتی قبلی روده هم نداشته باشید، باز هم از نظر علمی لازم است غربالگری سرطان روده شوید و این کار باید از ۵۰ سالگی برای شما شروع شود!

البته لازم نیست برای غربالگری در این دسته افراد، حتما از کولونوسکوپی استفاده شود و از شیوه‌های زیر می‌شود بهره برد:

۱- سیگموئیدوسکوپی انعاطف‌پذیر هر ۵ سال

۲- کولونوسکوپی هر ۱۰ سال

۳- سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی) هر ۵ سال

۴- تست DNA مدفوع sDNA هم پیشنهاد شده ولی هنوز فاصله زمانی که لازم است این تست تکرار شود، معلوم نیست.

بررسی‌های دوره‌ای کولون را جدی بگیرید، چه بسا یک سرطان روده در مرحله‌ای که هنوز به صورت پولیپ یا یک جوانه کوچک در داخل روده است، تشخیص و به راحتی درمان شود، اما با گذشت یکی دو سال دیگر درمان قاطعی برای آن وجود نداشته باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.