بهترین فیلم‌ های آلمانی – 8 فیلم شاهکار سینمای آلمان

67

فرانک مجیدی: اگر از من بپرسند سینمای کدام کشور را بیشتر دوست دارم، بدون مکث و تردید انتخابم سینمای آلمان خواهد بود. باور دارم آن دسته از کشورها که تجربه‌ی زخم‌هایی چون جنگ، فاشیسم، قومیت‌پرستی، دیوار کشیدن و حکومت‌ نظامی را دارند، ادبیات، موسیقی و سینمایی متعالی می‌یابند. از همین رو است که سینمای اروپا و آمریکای‌جنوبی را به سینمای هالیوود ترجیح می‌دهم. اخیراً روی تماشای فیلم‌های آلمانی تمرکز کرده‌ام و آثاری می‌بینم که به‌شدت تکان‌دهنده و تأثیرگذارند. تصمیم دارم چند نمونه را در قالب این پست به شما معرفی کنم. ذکر دو نکته لازم است: اول آن‌که رتبه‌بندی این پست صرفاً انتخاب من است و ممکن است شما نپسندید و یا ترتیب آن‌ها را جور دیگری بچینید. دوم، فیلم‌های آلمانی زیادی هم وجود دارد که من و خوانندگان ندیده‌ایم، اگر کارهای خوب دیگری را از سینمای آلمان می‌شناسید، آن‌ها را در بخش نظرات این پست معرفی کنید و این نوشته را تکمیل نمایید.

8- فیلم تا جایی که پاهایم مرا حمل می‌کردند (2001):

این فیلم با عنوان «تا جایی که پاهایم توان رفتن داشت» از تلویزیون ایران چند باری پخش شده. داستان درباره‌ی سربازی آلمانی به نام کلمنس فُرِل است که اسیر می‌شود و به سیبری منتقل می‌گردد. دوستان او از کار و زندگی طاقت‌فرسای اردوگاه یکی یکی می‌میرند و او هم از سوی افسر ارشد اردوگاه همواره مورد آزار قرار می‌گیرد. او تصمیم به فرار دارد، فراری ناممکن از سیبری تا آلمان… فیلم علی‌رغم زمان طولانی، آن‌قدر خوب هست که از تماشایش لذت ببریم.

سکانس‌های به‌یاد ماندنی: زانو زدن کلمنس در مسجد و نیایش او، عبور از کنار افسر ارشد اردوگاه روی پل، سکانس نهایی فیلم

7- فیلم سوفی شول: روزهای پایانی (2005):

داستان، در روزهای جنگ‌ جهانی دوم می‌گذرد. سوفی شول (جولیا جنتش) دانشجویی است که در گروه «رز سفید»، همراه با برادرش هانس، علیه نازیسم فعالیت می‌کند. یک روز حین پخش اعلامیه… این فیلم به کارگردانی «مارک روتِموند» ساخته شد. داستان فیلم، کاملاً واقعی است و بر اساس مستنداتی چاپ‌نشده تا زمان ساخت فیلم و خاطرات شاهدان عینی ماجرا روایت گردیده. فیلم در نمایش دادگاه‌های فرمایشی، شکنجه‌های وحشیانه و توصیف فضای فاشیستی آلمان در زمان هیتلر، موفق و درخشان است. صحنه‌هایی از فیلم در دانشگاه مونیخ فیلمبرداری شده، دانشگاهی که میدان مشرف به ساختمان اصلی آن برای گرامیداشت شجاعت سوفی شول واقعی و دوستانش، «گِشتویستِر- شول- پلاتز» نامیده‌شد. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 2006 هم شد.

سکانس‌های به‌یاد ماندنی: صحنه‌های دادگاه، صحنه‌ی پایانی سوفی شول

6- فیلم سقوط (2004):

جنگ جهانی دوم به کام آلمان پیش نمی‌رود، «ترودل یونگ» (الکساندرا ماریا لارا) منشی هیتلر (برونو گانز)، روایتگر آخرین روزهای زندگی اوست… کارگردان این فیلم، «اولیور هرشبِیگِل» است. «سقوط» تلاش می‌کند وجهه‌ای نزدیک‌تر و انسانی‌تر از آن‌چه برای مثال در «والکی‌ری» دیده‌ایم، از دیکتاتور ارائه دهد، هرچند پیشینه‌ی مخوف هیتلر و خاطرات بسیار تلخ، اجازه نمی‌دهد با او همذات‌پنداری کنیم. مصاحبه‌های ترودل یونگ واقعی درباره‌ی هیتلر تا سال 2001 ادامه داشت، پس از آن یونگ مبتلا به سرطان شد و نتوانست بر روند فیلم نظارت کند. با این‌حال، عوامل فیلم نزد او به بیمارستان رفتند و گفتند کارشان موفق شده، آن‌گاه خانم یونگ گفت: «مسیر زندگی من تمام شده، دیگر می‌توانم بروم.» و چند ساعت بعد فوت کرد. «برونو گانز» برای نقش هیتلر زحمت زیادی کشید، او مدت‌ها روی لهجه‌اش کار کرد و روی بیماری پارکینسون مطالعه نمود، هرچند به گفته‌ی خودش ابتدا قصد نداشت نقش هیتلر را بپذیرد. فیلم، نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 2005 بود.

سکانس‌های به‌یاد ماندنی: دست دادن هیتلر با نوجوانان، فرزندکُشی «ماگدا گوبلز»

توصیه‌ی دوستانه: برای این‌که پیشینه‌ی جوزف و ماگدا گوبلز را بشناسید، خواندن این پست وبلاگ را پیشنهاد می‌کنم.

5- فیلم بال‌های آرزو (1987):

این فیلم را در ایران بیشتر با نام «پرواز بر فراز برلین» می‌شناسند. دامیل (برونو گانز) و کاسیل (اتو ساندر)، فرشتگانی هستند که در زمین، به کارهای انسان‌ها نظارت می‌کنند، روزی دامیل، دختر بندباز (سولویگ دومارتین) شاغل در سیرک سیار را می‌بیند و عاشقش می‌شود… فردی برلینی در آی‌ام‌دی‌بی یادداشت جالبی درباره‌ی این فیلم نوشته و گفته اگر نوه‌هایم از من بپرسند زمان جنگ سرد چطور بود، به آن‌ها توصیه می‌کند این فیلم را ببینند. فیلم بی‌نهایت شاعرانه، تأثیرگذار، آرامش‌بخش و زیباست. مونولوگ‌های طولانی و دیالوگ‌ها و تصاویر زیبا بیننده را به‌فکر می‌برند. به‌زعم من این زیباترین اثر «ویم وندرس» است و احساس خوب دیدن آن، ساعت‌ها بعد از تماشای اثر در من بود. نسخه‌ی آمریکایی این فیلم «شهر فرشتگان» نام دارد. هرچند کار «نیکلاس کیج» در این فیلم بسیار زیباست و نباید از دیدنش چشم پوشید، اما پیشنهاد اول ما نسخه‌ی آلمانی است!

سکانس‌های به‌یادماندنی: گردش فرشتگان در کتابخانه، مونولوگ پیرمرد شاعر، ملاقات دامیل و ماریون

4- فیلم خداحافظ لنین! (2003):

پیش‌تر شرح مفصلی درباره‌ی «خداحافظ لنین!» در این وبلاگ نوشته‌ام.

سکانس‌های به‌یادماندنی: وقتی آریان، الکس را در تظاهرات می‌بیند، ساخت اخبار دروغ توسط الکس، ملاقات الکس با پدرش، بیرون رفتن مادر از خانه و دیدن مجسمه‌ی لنین که توسط هلی‌کوپتر به پرواز در آمده.

3- فیلم روبان سفید (2009):

اثر «میشائیل هانکه» بی‌نهایت تکان‌دهنده است. ماجرای فیلم سیاه و سفید او، در روستایی واقع در شمال آلمان می‌گذرد. سال‌ها پیش از آغاز جنگ‌های جهانی است. معلم روستا درباره‌ی اتفاقات نامتعارف روستا، در سال‌های کهنسالی سخن می‌گوید… هانکه در فیلمش از استبدادهای سنتی می‌گوید که نسل بعدی را مستعد افکار پلید و جنایتکارانه و باور آوردن به فاشیسم می‌کند. از جهت چنین بررسی قانع‌کننده و ارزشمندی، «روبان سفید» یک کار شاخص به‌حساب می‌آید. «روبان سفید» نگاهی به پیشینه‌ی نسلی است که نازی می‌شوند. این فیلم در سال 2010 در دو زمینه‌ی فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی، نامزد اسکار بود. ایده‌ی این فیلم را «اولریش موئه» به هانکه داده‌بود و قرار بود در این فیلم با هم کار کنند، اما او پیش از آغاز پروژه فوت کرد. وقتی این فیلم، اسکار بهترین فیلم خارجی را نگرفت، برخی نوشتند داوران تا هنگام داوری این فیلم را بطور کامل تماشا نکرده‌بودند.

سکانس‌های به‌یادماندنی: تنبیه شدن فرزندان کشیش توسط پدرشان، وقتی فرزند پرستار در جنگل پیدا می‌شود، آزار دختر دکتر توسط پدرش.

2- فیلم تونل (2001):

این فیلم را «رولاند سوسو ریشتر» ساخته. ماجرای این فیلم، از روی ماجراهای واقعی فرار آلمانی‌ها از برلین شرقی به‌سوی دیگر دیوار ساخته‌شده و ترکیبی است از فیلم‌های The Misfits و Escape from east Berlin در سال‌های 1961 و 1962. داستان فیلم درباره‌ی قهرمان شنای آلمان، هری ملچور (هاینو فِرچ) و دوست مهندسش ماتیس هیلر (سباستین کُخ) است که موفق به فرار شده‌اند، اما آن‌ها و دوستانشان، کسانی را دارند که باید فراریشان دهند، پس… فیلم، کشش بسیار خوبی داردو مملو از صحنه‌های به‌یاد ماندنی و دیالوگ‌های ملموس و تکان‌دهنده است. فشار، تفتیش عقاید، ناامنی و شکنجه و تهدید در آلمان شرقی به‌خوبی بیان شده و بیننده را با قهرمانان داستان هم‌دل می‌کند. خوشحالم که با راهنمایی خوانندگان عزیز، این فیلم دیدنی را پیدا کردم.

سکانس‌های به‌یاد ماندنی: پریدن «کنراد شومان» از روی سیم‌های خاردار مرز، خداحافظی هری از خواهرش، روایت هری از سال‌های زندانش، عبور مینی‌بوس از وسط دیوار، فریتزی و هاینس در دو سمت دیوار، جابجایی یادداشت قرار ملاقات، سکانس تعقیب و گریز نهایی
توصیه‌ی دوستانه: از ماجرای بنای دیوار برلین تا فرو ریختن آن، در این پست نوشته‌ام، شاید حالا هم خواندنش به دردتان بخورد.

1- فیلم زندگی دیگران (2006):

10 از 10! مدت‌ها قبل، پستی نوشته‌بودم و فیلم‌های برتر دهه‌ی گذشته را به انتخاب خود معرفی کردم. به‌شدت افسوس می‌خورم که چرا «زندگی دیگران» را قبل از نوشتن آن پست ندیده‌بودم. حالا باور دارم، این فیلم، برترین فیلم دهه‌ی گذشته‌بود. برادرم قبلاً پستی درباره‌ی این فیلم نوشته‌بود. فیلم در نکوهش سانسور، بازداشت غیرقانونی، استراق‌سمع، و تحت‌تأثیر قرار دادن آدم‌های سخت، بهترین روایت ممکن را دارد. ویسلر استاد ضدجاسوسی سازمان امنیت آلمان شرقی است و به دانشجویانش می‌گوید در کشورهای سوسیالیست، استراق‌سمع بسیار مؤثر و مرسوم است! آن‌ها در بازجویی‌ها به زندانیان غیر قانونی خود می‌گویند آن‌ها به کشورشان مدیونند و باید دوستانشان را لو دهند. یاد آن شعر کوتاه شادروان «احمد شاملو» می‌افتم که «سلاخی می‌گریست، به قناری کوچکی، دل باخته‌بود» و آن قناری کوچک، آرزوی آزادی بود، آرزویی که ویسلر سرسخت را هم شیفته نمود و در دلش لانه کرد. «اولریش موئه»، «مارتینا گِدِک» و «سباستین کُخ» حضور خیره‌کننده‌ و تحسین‌برانگیزی در فیلم دارند. این فیلم، اسکار بهترین فیلم خارجی را در سال 2007 کسب کرد و در رده‌ی 57 از 250 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب IMDB قرار دارد. درست نمی‌دانم چه جور اتفاق نامیمونی برای «فلورین هنکل فون دونرسمارک» افتاد که بعد از ساخت چنین اثر بی‌بدیلی، سراغ ساخت فیلم پاپ‌کورنی و سطحی «توریست» رفت!

سکانس‌های به‌یادماندنی: حداقل انتخابش برای من ناممکن است. تک‌تک پلان‌ها و دیالوگ‌ها و بازی‌های فیلم برای من خاطره‌انگیز است، من با این فیلم زندگی خواهم کرد!

اما «یک پزشک» برای شما هدیه‌ای دارد، ما صحنه‌های زیبای «تونل» و «زندگی دیگران» را گلچین کرده‌ایم و به‌همراه موسیقی متن «زندگی دیگران» برای در یوتیوب گذاشته‌ایم. بهتر است این فیلم‌ها را ببینید و بعد این کلیپ 6 دقیقه و 58 ثانیه‌ای را تماشا کنید. اگر هم آن‌ها را تماشا کرده‌اید، این کلیپ برای ترغیب شما به تماشای دوباره‌ و چند باره‌ی این فیلم‌های ارزشمند است.

پ‌ن: برای «اولریش موئه». او یک سال پس از بازی در «زندگی دیگران» فوت کرد. بدون حضور او با آن نگاه سرد و صورت سنگی، این فیلم هرگز چنین شاهکاری نمی‌شد. تصویر او در نمای پایانی فیلم را همواره در ذهنم نگاه خواهم داشت.


این نوشته‌ها را هم دوست خواهید داشت:

بهترین فیلم‌ های آلمانی – 8 فیلم شاهکار سینمای آلمان

فرانک مجیدی: اگر از من بپرسند سینمای کدام کشور را بیشتر دوست دارم، بدون مکث و تردید انتخابم سینمای آلمان خواهد بود. باور دارم آن دسته از کشورها که تجربه‌ی زخم‌هایی چون جنگ، فاشیسم، قومیت‌پرستی، دیوار کشیدن و حکومت‌ نظامی را دارند، ادبیات،…

معرفی 26 سریال تلویزیونی محبوب و تازه سال 2019 بر اساس آرای IMDB

توجه: در فهرست تلاش کرده‌ام، بهترین و محبوب‌ترین سریال‌های تازه که پخش آنها در سال 2019 شروع شده است را گردآوری کنم. بنابراین در این فهرست سریال‌های قدیمی که پخش آنها متوقف شده؛ یا سریال‌هایی که از سال 2018 و پیش از آن پخش می‌شده‌اند و…

بهترین سریال‌های تازه سال 2020 – ده سریال برتر ماه ژانویه

تازه یک ماه از سال 2020 سپری شده با این وجود، تعداد زیادی سریال تازه منتشر شده‌اند. شما ممکن است که ترجیح بدهید همچنین سریال‌های نادیده خوبی را که هنوز فرصت نکرده‌اید ببینید، تماشا کنید. ولی خیلی‌ها هم دنبال سریال‌های تازه سال 2020 هستند تا…

بهترین فیلم‌ های ایرانی دهه 80 – فهرست 49 فیلم محبوب دهه هشتاد بر اساس امتیاز imdb

سینمای دهه 80 ایران هم برای خودش سینمای خاصی بود. تقابل امید در برابر ناامیدی و سینمایی که هنوز هم مثل الان بی‌هدف و گیشه‌ای تمام‌عیار نشده بود.فیلم خوب یا دست‌کم تلاش برای ساختن فیلم‌ها با دغدغه خوب هنوز وجود داشت و هنوز سینما از…

نوستالژیک‌ترین فیلم‌های سینمایی که کودکان و نوجوانان دهه 50 و 60 خاطرات شیرین و گاهی محوی از آنها…

یک بار دیگر با یک فهرست فیلم در خدمت شما هستم. این بار مکانیسم تقریبا عجیبی برای انتخاب فیلم‌ها انتخاب کرده‌ام. من فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌ام که:1- معمولا کمتر در فهرست‌های فیلم بهترین‌ها می‌آیند و در سایه فیلم‌های بزرگ‌تر از خود قرار…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
67 نظرات
  1. فاروق می گوید

    البته من هم در مورد سینمای هالیوود نظری موافق نظر شما دارم. اما با اینکه ساکن آلمان هستم و طبیعتا به جامعه آلمانی نزدیک هستم اما متاسفانه سینمای آلمان را آنطور که باید باشد نمی بینم. در این سینما هر از گاهی میتوان یک فیلم برجسته دید. این در حالیه که در سینمای اسپانیا یا ایتالیا فیلم های مقبول تری ساخته میشود.
    فیلم هایی که در بالا اسم بردید جزو همان معدود فیلم های سینمای آلمان است و نشان دهنده کلیت این سینما نیست.
    به هر حال میتوان فیلم های دیگری را هم به ین لیست اضافه کرد.
    مثل یک زن در برلین Eine Frau in Berlin
    یا دیگر فیلم های میشایل هانکه .
    Perfume – The Story of a Murderer
    das boot
    schtonk
    Anatomie
    که البته ممکنه خیلی فیلم های خاصی نباشند. اما نمونه ای از سبک سینمای آلمانند.

  2. محمدحسين می گوید

    با تشکر از مطلب خوبتون .به نظرم توی این لیست جای فیلم Run Lola Run به شدت خالی است. به عنوان یک علاقه مند جدی سینما. دیدن این فیلم رو به همه توصیه می کنم و البته به نظرم میتونه در کنار فیلم شماره یک قرار بگیره. از نظر ساختار و مفهوم یکی از بهترین ها در سینمای جهان محسوب میشه.
    http://www.imdb.com/title/tt0130827

    1. مهدی می گوید

      دوست عزیز فیلم لولا رو قبلا دیده ام ولی آنچنان فیلم بارز و نمونه ای نیست که آن رو بشه در کنار فیلم های تاپ رده بندی کرد. یک فیلم خوب اما متوسط هست. لینک آی ام دی بی گذاشتید جالبیش اینه که نمرش هفت و خورده اییه فکر کنم الان که دیدم شش دهم ، و حدود صدو هفتادو پنج هزار نفر رای دادند بهش که به این نمره دست یافته است در صورتی که فیلم زندگی دیگران که ایشون معرفی کرده اند و من هنوز ندیده ام با سیصد و چلو چارهزار نفر (که آرا و سلایق گوناگون بیشتری هستن و بایستی نمره ی آن را پایین بیاورد) نمره ی هشت و چهار دهم را کسب کرده که برای یک فیلم سینمایی نمره ی قابل توجهی است. زنده باشید

  3. محمد حسين می گوید

    با تشکر از مطلب خوبتون . جای فیلم Run Lola Run در این لیست به شدت خالیست . من به عنوان یک علاقه مند جدی سینما اگربخواهم از سینمای آلمان فقط سه فیلم رو انتخاب کنم قطعا یکی از اونها این ساخته ی زیبای تام تیکور هست. حتما ببینیدش با من هم عقیده خواهید شد.
    http://www.imdb.com/title/tt0130827

  4. babak می گوید

    Out of the Ashes

  5. هپل می گوید

    فیلم عالیhttp://www.imdb.com/title/tt0130827/
    run lola run

  6. سحر می گوید

    من هم به سینمای آلمان بیش از اندازه علاقه مند هستم و بیشتر عاشق فیلمهایی هستم که در اونها به آلمانی ها و یهودی ها در زمان هیتلر پرداخته میشه. از فیلمهایی که بهشون اشاره کردی Leben der anderen یا همون زندگی دیگران رو به اضافه ی سقوط دیدم. جفتشون فیلمهای خوبی هستن. چند فیلم دیگه رو من بهتون پیشنهاد می کنم که حتما ببینین:
    The pianist – 2002
    Adam Resurrected – 2008
    Black book – 2006
    The Boy in the Striped Pajamas – 2008
    Youth Without Youth – 2007
    Max Manus – 2008

  7. علی پرشین می گوید

    واقعاً جای فیلم Goodbye Lenin توی این لیست خالیه

    1. فرانک مجیدی می گوید

      دوست عزیز، یکبار دیگر به لیست نگاه کنید، فیلم چهارم این فیلم خداحافظ لنین است!

      1. علی پرشین می گوید

        عجیبه که ندیدمش!

  8. Asefe می گوید

    به نظر من هم سینمای متفکر آلمان فیلم های پر ارزشی به دنیای سینما هدیه کرده ، … همه ی فیلم هایی را که گفتی سلیقه ی شخصی من هم هستند ، …دیدن “زندگی دیگران” اینقدر به من لذت داد که تا مدت ها هیچ فیلمی به دلم نمی چسبید ،… فیلم های آلمانی خوب زیاد دیده ام ولی حالا ناگهانی و بدون فکر، لولا می دود ( به آلمانی:Lola rennt ) به ذهنم رسید که در نوع خود فیلمی بی نظیرو دیدنی است ، هر چند ژانر این فیلم با تمام این فیلم ها که نام بردی کاملا متفاوت است ،ولی حالا که به سینمای آلمان علاقه مندی دیدن این فیلم هم خالی از لطف نیست !

  9. علی محرابی می گوید

    من فیلم perfume رو دیدم بعد از دیدن فیلم افسوس خوردم که چرا رمانش رو نخوندم . ولی به هر حال فیلم فوق العاده ای بود مخصوصا تعبیر جالبی که از عشق توی این فیلم میشه.

  10. یاشار یشمی می گوید

    من هم با بقیه موافقم که run lola run واقعاً جاش خالیه…
    اگر Wings of Desire رو نمی گذاشتید من هم پیشنهاد فیلم های کلاسیک رو نمی دادم اما نمی دونم شما چطور از خیر M و Metropolice گذشتید…؟؟؟!!!

    1. Mehrdad می گوید

      احتمالن دوستمون اشنایی چندانی با سینمای المان و اکسپرسیونیسم و گره خوردن نام سینمتی المان با ان را ندارد. سینمای المان فقط بعد از جنگ و در رابطه با جنگ نیست. اما کمتر کسانی با دوران طلایی ان و دهه ١٩٢٠ و شکوفایی ان و تزریق ایدوئلوژی و ساخت اثار بی بدیل و شاهکار ان اشنا هستند.

  11. nima می گوید

    با درود ،
    Werner Herzog،Wim Wenders , fassbinderهم سهم زیادی در سینمای آلمان دارند
    در ضمن فیلم پیچیدهٔ Tambourهم که من خیلی‌ کم ازش فهمیدم و فیلم Run Lola Run هم ارزش دیدن رو دارند 
    فیلم زندگی‌ دیگران رو نمیتونم جزو بهترین فیلمها بیارمش ولی‌ می‌تونم بگم که 5 بار تو سینما دیدمش .
    تشکر.

  12. پویا می گوید

    من Der Untergang یا همون Downfall و تونل رو قبلا دیده بودم. بخصوص Der Untergang خیلی روی من تاثیر گذاشت. As Far As My Feet Will Carry Me رو ندیدم ولی حدس میزنم باید مشابه فیلم The Way Back سال 2010 با بازی Ed Harris و Colin Farrell باشه که پیشنهاد میکنم اگر ندیدید حتما ببینید. من هم احتمالا باید بروم Goodbye Lenin رو حتما ببینم!
    در هر صورت من برخلاف شما انتخاب اولم (جدای سینمای آمریکا)، سینمای فرانسه هست.

  13. هومن می گوید

    من زیرنویس فیلم رو به فارسی ترجمه کرده ام که در سایت subscene.com قابل دسترسه و سوالی داشتم. بارها به دنبال موسیقی که شما برای کلیپ انتخاب کردید یا در واقع قطعه پایانی زندگی دیگران در اینترنت گشتم، ولی پیداش نکردم. میشه بپرسم شما به چه طریقی از این قطعه استفاده کردید؟ در ضمن در این کلیپی که ساختید یکی دوبار صدای پرش و نویز شدید وجود داره که کمی آزار دهنده است و ای کاش با پایان موزیک هم کلیپ به اتمام میرسید، نه اینطوری که الان هست ناگهان در وسط دور دوم موزیک!

    1. فرانک مجیدی می گوید

      ما با نرم‌افزارهای Xilisoft DVD Ripper Ultimate 5 و Xilisoft Video Converter Ultimate 6 این مجموعه را تدوین کدیم، با توجه به مشکل دی‌وی‌دی‌ای که از «تونل» در اختیار داشتم، کل روند بازبینی سکانس‌ها و جمع‌بندی حدود 7 ساعت طول کشید. خیلی دلم می‌خواست از ترانه‌ی المانی زیبایی که حین نوشتن مقاله توسط درایمن روی فیلم شنیده می‌شود و بعد موسیقی متن پایانی فیلم استفاده کنم، متاسفانه روی ترانه صداهای زمینه بود، جای دیگری هم ترانه را پیدا نکردم، پس مجبور شدیم برای تونل هم از موسیقی متن زندگی دیگران استفاده کنیم که خوشحالم خیلی خوب روی تونل هم نشسته. کار با این نرم‌افزارها این نویز را ناگزیر می‌کرد، متاسفانه ننی‌توانستیم کاری در این‌باره انجام دهیم.

      من هم دوست داشتم نگاه پایانی ویسلر با پایان موسیقی همزمان می‌شد، ولی دوست عزیز! دقت کنید که من و برادرم وبلاگ‌نویس هستیم، تدوینگر حرفه‌ای که نیستیم، همانطوری که گفتم همین تدوین هم 7 ساعت برایمان زمان برد. صرفا می‌خواهم با این کار یک هدیه خوب به خوانندگان دهم و کاری برای گرامیداشت اولریش موئه انجام داده‌باشم، همین!

  14. ابراهیم می گوید

    این فرانک خانم بی نظیره… ماهه بخدا.. یعنی هرچی می نویسه من با ولع می بلعم….. خدا حفظش کنه ان شاء الله… اگه اینجا رو می خونه، بدونه که ما خیلی بهش ارادت داریم و مخلصشیم…

  15. botejeghe می گوید

    شاه‌کارهای هرتزوگ هم که معرف حضور همه هستند؛ راستش من سینمای آلمان را با هرتزوگ و هانیکه می‌شناسم.

    ممنون.

  16. botejeghe می گوید

    این هم مطلبی که در مورد یکی از مستند‌های هرتزوگ به نام سرزمین سکوت و تاریکی نوشته‌ام:

    http://botejeghe.wordpress.com/2011/03/26/land-of-silence-and-darkness/

  17. مهدی می گوید

    زندگی دیگران شاهکار سینمای آلمان هست. اما از کنار فیلم فوق العاده Adam Resurrected هم نباید به سادگی عبور کرد. اگر مشاهده نکردید توصیه می کنم حتما تماشا کنید بازی Jeff Goldblum و در کنار او Willem Dafoe واقعا عالی است. دیگر فیلمی که در این فضا به آن علاقه زیادی دارم فیلم هلندی-آلمانی Zwartboek یا Black book می باشد. این فیلم هم فوق العاده متفاوت و زیباست و پر از سکانس های تاثیرگذار و به یادماندنی است. 2 فیلمی رو هم از لیست منتخب شما ندیدم که سعی می کنم به زودی تهیه و تماشا کنم.
    موفق باشید

  18. میم می گوید

    لیست بسیار مفیدی ئه باید رفت دنباله همشون…Untergang فیلم بسیار خوبی ئه…و نمیدونم چرا هیچ جایی برای Gloomy Sunday توی لیستت نیست…! حداقل برا موسیقی محشرش !!

  19. rakht می گوید

    هالیوود، فقط جایی برای کسب درامده. فیلم هایی بی معنی که در اکثرشون بسیار زحمت کشیده شده اما ثانیه‌ای فکر نشده!
    ——-
    فیلم زندگی دیگران،(شماره یک شما) از تاثیر گذارترین فیلم هایی بود که دیدم و یکی از بهترین ها، همه چیز در این فیلم عالی کار شده بود، داستان، فضا، کارگردانی، بازیگری و موسیقی…همه چیز عالی بود.
    ——-
    برعکس، فیلم شهر فرشتگان (مگ رایان و نیکلاس کیج) شاید بدترین فیلمی باشه که تا به حال دیدم و باید این رو اضافه کنم فیلم بد زیاد دیدم. امید وارم نسخه‌ی آلمانی تفاوت زیادی داشته باشه.
    ——-
    یه فیلم قدیمی بهتون پیشنهاد میکنم، روز خشم (Day of wrath) به آلمانی Vredens dag محصول 1943، ماجرای دختر جوانی که با کشیشی مسن ازدواج میکنه اما عاشق پسر کشیش میشه و …
    ماجرا در مورد اون دختر نیست، درباره‌ی فضای حاکم بر جامعه ست. داستان در زمان شکار جادوگران در قرون وسطا اتفاق میوفته.

  20. rakht می گوید

    البته یادم رفت بگم، فیلم روز خشم دانمارکیه (داستان نروژی) و نه آلمانی. اما در هر صورت پیشنهاد میکنم ببینید. اسکاندیناوی ها هم فیلماشون خوبه، من با اینکه از سورئالیم خوشم نمیاد ولی طرفدار فیلم های اینگمار برگمن هستم.
    فیلم M هم یه فیلم آلمانیه خیلی قدیمیه(1928 فکر میکنم). تعریف زیاد شنیدم و گرفتمش اما هنوز ندیدم.

  21. خیالباف می گوید

    دو فیلم از این لیست را دیده ام و بسیار دوست داشتم، فکر می کنم باید تمام لیست را دید
    ممنون

  22. امير می گوید

    the pianoist واقعا فیلم محشریست اسکار هم گرفته حتما ببینید. ممنون از همه .

  23. مرتضی لطفی می گوید

    فیلم عقده بادر ماینهف هم فیلم خوبیه
    http://www.imdb.com/title/tt0765432/

  24. msh می گوید

    سلام
    فیلم black book( کتاب سیاه) را حتما ببینید ، من نیز دو سه روزیست زندگی دیگران را دیده ام خیلی عالی بود اما کتاب سیاه که بر اساس زندگی واقعی می باشد بسیار تحسین برانگیز تر است

  25. عادل می گوید

    البته جای gloomy sunday خیلی خالیه

    http://www.imdb.com/title/tt0155722/

  26. lmostafa می گوید

    فیلم Dresden از قلم افتاده. هنوز هیچ فیلمی به اندازه‌ی زندگی دیگران روی من تاثیر نداشته.

  27. علی وو می گوید

    پست بسیار عالی
    با تشکر فراوان

  28. لیلا می گوید

    ممنون از معرفی

  29. بنيامين می گوید

    بسیار زیبا، من با خداحافظ لنین گریه کردم و با سقوط به تنهایی هیتلر پی بردم اما در میان این فیلمها که همه سینمایی هستند میخوام یه فیلم مستند هم معرفی کنم هرچند ممکنه به این بحث ارتباطی نداشته باشه اما وقتی این فیلم رو می بینید پی می برید که بی جهت به عنوان بهترین فیلم مستند قرن 20 انتخاب نشده…
    فیلم Triumph of the Willens یا همون پیروزی اراده اثر بانوی بزرگ لنی ریفنشتال. واقعا شاهکاره…
    زندگی دیگران هم به خوبی توحش کمونیستها رو نشان میده… زنی در برلین، درسدن و… همه اثرهای عجیبی رو بیننده میگذارند.

  30. وحید می گوید

    سلام

    فیلم stalingrad هم از قلم افتاده…همینطور das boot) the boat)

  31. مجیب می گوید

    درود
    من احساس شما رو نسبت به سینمای انگلستان دارم… حتی با وجود پایمال شدن شاهکار های کارگردان محبوبم نولان توسط فیلم های متوسط انگلیسی در مراسم اسکار ( میلیونر زاغه نشین و گفتار پادشاه ) ،
    باز هم با فیلم های انگیلسی زنگی می کنم.
    از لیست شما خداحافط لنین رو دیدم و بسیار دوست دارم و متعجبم چرا فیلم شاهکار شوالیه و پرنسس رو نذاشتین…؟
    فکر می کنم شاید ندیده باشیدش…

  32. سید مهدی می گوید

    سلام
    من میخواستم بدونم این فیلم ها رو میشه به زبان اصلی هم پیدا کرد منظورم آلمانی هست آخه دارم زبان میخونم
    اگه جایی سراغ دارین ممنون میشم لینک بدین
    موفق باشید

  33. کیمیاگر می گوید

    از لیست شما فیلم های تا جایی که پاهایم مرا حمل می‌کردند، سقوط، سوفی شول و زندگی دیگران رو دیدم. همه‌شون فیلمهای فوق‌العاده‌ای بودن، مخصوصا سوفی شول و زندگی دیگران که واقعا رو من تاثیر گذاشتن

  34. سعید می گوید

    جالب و مفید. اگه به فیلم هایی که ماهیت کامپیوتری و فلسفی دارن هم بپردازین ممنون می شیم. مثل ۳ گانه ماتریکس که خودم عاشقشم.

  35. مهرداد می گوید

    سلام
    ی فیلم بینظیر دیگه هم هست که حداقل 10 بار دیدمش
    http://www.imdb.com/title/tt1063669
    Die Welle یا همون فیلم موج

    اگه توی لیست اولی نباشه ، حتما دومی هست

  36. ناشناس می گوید

    به نظر من جای فیلم (Valkyrie) واقعا خالیه یک فیلم فوق العاده دیدنی است

  37. محسن می گوید

    فیلم Schindler’s List یا “فهرست شیندلر” هم فیلم بسیار زیباییه تولید 1993
    خیلی دنبال “Dresden” و “A Woman in Berlin” و “سوفی شول” گشتم ولی تو سایتهای ایرانی پیدا نکردم شما از چه سایتی دانلود کردین؟

  38. ا می گوید

    فیلم آزمایش هم خیلی فیلم تکان دهنده ای هست
    http://www.imdb.com/title/tt0250258/

  39. مریم می گوید

    درود.مدتیه زبان المانی یاد میگیرم برای بهتر شدن مهارت شنیداریم نیاز به اهنگهای المانی دارم با متنشون.اگه براتون مقدوره ایمیل کنید.سپاسگذارم

    1. aria می گوید

      من شدیدا عاشق فیلمای آلمانی و زبان آلمانیم.فیلم As Far As My Feet Will Carry Me یا همونSo weit die Füße tragen فیلم خیلی قشنگیه آخر فیلم جالب میشه که میاد توی مرز ایران و به زندانی توی تهران میفته پیشنهاد میکن ختما ببینیدش. به خاطر محدودیتی که توی ایران داریم فیلمای آلمانی به سختی میشه پیدا کرد اما من ترفندی دارم که به راحتی میشه این فیلما و آهنگا رو دانلود کرد. هر کسی کمک خواست در مورد آهنگا یا فیلمای آلمانی من شخصا کمکش میکنم. اینم ایمیل من aria_deutschland@yahoo.com

      1. نسیم می گوید

        شرمن ببخشید فیلم سینماسی آلمانی درمورد بمباران شهر درسدن می خواستم

  40. negin می گوید

    salam
    filme Erbsen auf halb sechs ham vaghan didanie

  41. آریان فر می گوید

    سلام فیلمی قدیمی با نام شکار شکارچی احتمالا محصول آلمان یا اتریش از صدا وسیما هم پخش شده از چند سایت معروف فیلم هم کمک خواستم جوابی داده نشد. هرجا سرچ میکنم موفق نمیشم کسی میتونه به من کمک کنه؟؟؟؟؟؟

    داستان فیلم
    مردی کشاورز بنام اشتاینر کشاورز مزرعه شانون که توسط ارباب های منطقه زمینش بزور گرفته میشه بناچار به شکار بزکوهی رو میاره.و با کمک یکی از دوستاش فن شکار را یاد میگیره و خودش یک شکارچی زبردست میشه که تیرش خطا نمیره . تمامی مناطق تحت تسلط حاکمان محلی بوده و اجازه شکار به او را نمیدهند واین باعث درگیری بین شکارچی و مامورین حکومتی وحاکمان میشه وتعداد زیادی از مزدوران حکومتی کشته میشن و ماموران حکومتی نیز در جواب برادر زن شکارچی را میکشند واین باعث خشم شکارچی و درگیری و کشته شدن تعداد بیشتری از مزدوران توسط شکارچی میشه………….

    باتشکر آریان فر

    1. وهاب می گوید

      منم دنبال این فیلم میگردم هم این فیلم هم فیلم قرنطینه خونین اگر لینکی پیدا کردید به من هم معرفی کیند با تشکر

  42. آریان فر می گوید

    ببخشید ایمیل من برای توضیحات این فیلم

    aryanfar25113@yahoo.com

  43. مهتاب می گوید

    باورم نمیشه که در میان فیلم های المانی . فیلم معرکه و جذاب و پر احساس napola befor the fall را نگذاشته اید.
    این فیلم دارای 7 یا 9 جایزه است . و میشه این فیلم را به عنوان بهترین فیلم المانل معرفی کرد.
    من مدت ها است که دارم دنبال دانلدو این فیلم می گردم. پس خواهشا این فیلم را برای ذانلود بگذارید .

  44. سیامک می گوید

    سلام به دوست و البته همکار عزیز.لطفا راهنمایی بفرمایید از چه فروشگاه هایی در تهران فیلم و حتی موزیک آلمانی میشه تهیه کرد.با تشکر

  45. م می گوید

    درود دوستان
    من میخوام فیلم به زبان آلمانی دانلود کنم اما پیدا نمیکنم
    لطف میکنید نشانی سایتی که بشه همین فیلم های معروفی که معرفی کردید رو دانلود کنم بهم معرفی کنید
    ممنون

  46. کامیار می گوید

    سلام تموم فیلمهایی که معرفی کردی از شاهکارهای سینمای جهان بودن و من جزه زندگی دیگران وتونل همشونو دیدم و دوستدارم دوباره و چندباره ببینم و فیلمهایی هستن که تا ابد در ذهن بیننده می مونن ولی به نظرم یه فیلم جاش خالی بود و انم معجزه برن بود که از تلوزیون هم پخش شد فیلم داستان قهرمانی آلمان در جام جهانی 1954 رو روایت میکنه که با برد تاریخی مقابل مجارستان در فینال به دست اومد و به معجزه برن معروف شد و بعد از اون قهرمانی بود که شکوفایی اقتصادی آلمان شروع شد فیلم در واقع تضاد بین نسل شکست خورده و سرخورده از جنگ و نسل جدید المان رو که به دنبال موفقیت میگرده رو نشون میده از یک طرف پدری برگشته از اردوگاهای مرگ سیبری که نمی تونه با پسر نوجوانش که عاشق فوتباله ارتباط برقرار کنه و از طرفی پسر که تشنه پیروزی آلمان و دیدن بازی پایانی جام جهانی در سویسه و در نهایت نسل قدیمی و جدید المان با هم متحد میشن و که در رابطه صمیمانه پدر و پسر در پایان فیلم متجلی میشه جایی که پدر پسرش رو سوپرایز میکنه و با ماشین پسرش رو به سویس میبره تا شاهد قهرمانی آلمان باشن و صحنه پایانی فیلم که با گل قهرمانی تمام ملت المان برای اولین بار بعد از جنگ جشن میگیرن و میخندن به یادماندنیه ملتی زخم خورده که به لطف فوتبال بعد از سالها میخنده واقعا زیباست

  47. کریم نصیری می گوید

    با سلام من فیلم فوق العاده زیبای (جلادها هم می میرند ) به کارگردانی فریتز لانگ پیشنهاد می دهم از دست ندهید

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      این فیلم خوب به فارسی هم دوبله شده بود و شبکه دوم آن را دست‌کم دو سه بار پخش کرده بود.

  48. رضا می گوید

    آلمان سال صفر، فیلمی از روسلینی
    هر چند بیشتر ایتالیایی به حساب می‌آید تا آلمانی…

  49. فرزانه می گوید

    سلام و تشکر برای نوشته های فرهنگی شما
    تقریبا 7تا از این فیلمها رو دیدم و همه هم عالی بودند.توصیه به دوستان اینکه دو فیلم رو حتما ببینند: اول بال های ارزو و سپس زندگی دیگران.

  50. رضا می گوید

    فیلمهای زیادی از سینمای آلمان هست که به دلیل تبلیغات بالای سینمای هالیوود اکثریت مردم آشنایی چندانی با آن ندارند یکی از فیلمهای مورد علاقه من هم معجزه برن(Das wunder von bern) و فیلمهای دیگر هم تونل و سوفی شول هستند و فیلم دیگری هم دیدم که خاطرم نیست داستان دادگاهی یکی از افسران سابق نازی در دادگاهی در آلمان فعلی هستش که با دادخواست شخصی با اصلیت ایتالیایی از او شده

  51. عباس اسدی می گوید

    فیلمهای کریستین پتزولد هم خیلی دیدنی هستند
    Barbara
    Phoenix
    Transit
    Undine
    Jericho’s
    Yella

  52. سعید می گوید

    سلام
    فیلم قلب تقسیم شده را از قلم انداخته اید.
    The divided heart

  53. علیرضا می گوید

    اگه کسی این کامنت رو دید، از دست ندید فیلمای آلمانی رو. البته منظورم خوب هاشونه. زبان صحبتشون یکم شاید عجیب بیاد ولی این لیست رو حداقل ببینید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5