ناتوانی در تشخیص طعنه، علامتی برای تشخیص زودهنگام دمانس

17

اگر از دوست‌داران سریال «بیگ بنگ تئوری» و کاراکتر شلدون باشید، می‌دانید که این آقای شلدون به رغم استعدادهای گیکی‌اش از فهم طعنه‌ها عاجز است! اما توصیه من به شما این است که اگر یکی از دوستان یا آشنایانتان همین طوری است، به جای خنده و شوخی و دست انداختنش، حتما او را نزد پزشک ببرید.

طعنه

کدام قسمت از مغز ما مسئول فهم دروغ یا طعنه است؟!

لوب فرونتال یعنی قسمتی از مغز که زیر پیشانی واقع است، توانایی تشخیص دروغ را دارد. در بعضی از بیماری‌ها مثل دمانس قسمت پیشانی-آهیانه‌ای مغز، این قسمت به صورت پیشرونده‌ای آسیب می‌بیند. تجمع پروتئین‌های خاصی به نام tau و مرگ سلول‌های عصبی باعث این آسیب می‌شوند.

قسمت پیشانی مغز نقش مهمی در رفتارهای پیچیده انسان‌ها دارد و از دست دادن توانایی تشخیص دروغ، تنها یکی از چندین تظاهر آسیب این قسمت از مغز است. نخستین نشانه مشکل در این قسمت، ممکن است تغییر رفتار شخص مبتلا باشد، مثلا شخص ممکن است رفتارهای اجتماعی نامتناسب از خود بروز دهد یا به ناگهان، علایق سیاسی یا مذهب‌اش را عوض کند.

اما در بسیاری موارد، وقتی چنین تغییر رفتارهایی مشاهده می‌شود، این علایم به افسردگی یا بحران میان‌سالی نسبت داده می‌شود.

گروهی از محققان با هدف افزودن بر توانایی تشخیص زودهنگام بیماری‌های زوال برنده عصبی، تصمیم گرفتند که از همین نشانه عدم تشخیص طعنه و دروغ در افراد مبتلا به دمانس پیشانی -آهیانه‌ای استفاده کنند.

پزشکان البته از مدت‌ها قبل متوجه این نکته شده بودند، چون در مواردی می‌دیدند که بیمارانشان متوجه دروغ‌های آنلاین متخلفان اینترنتی و فروشندگان اینترنتی کالا نمی‌شوند، به آنها اعتماد می‌کردند و مبالغ زیادی پول را از دست می‌دادند.

اگر این پست را بخوانید، با دمانس و انواع آن آشنا می‌شوید.

محققان باید ارزیابی می‌کردند که آیا واقعا می‌توانند از روی میزان ناتوانی در درک طعنه و دروغ، به عنوان نشانه‌ زودهنگام تشخیص بیماری استفاده کنند یا نه.

برای این منظور گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا  175 نفر را انتخاب کردند، بیش از نیمی از آنها شکلی از بیماری‌های زول‌برنده عصبی را داشتند. به این افراد ویدئوهایی از دو نفر که در حال صحبت با هم بودند، نشان داده شد. یکی از آنها گاهی در حین مکالمه دروغ می‌گفت یا طعنه می‌زد و البته این دروغ‌ها یا طعنه‌ها با توجه به کلیدهای کلامی یا غیرکلامی کاملا واضح بودند. سپس از سوژه‌ها خواسته شد که به سؤالاتی در مورد ویدئوها پاسخ بله یا نه بدهند.

کسانی که سالم بودند، مشکلی در تشخیص دروغ و طعنه نداشتند، آنهایی که دمانس پیشانی- اهیانه‌ای داشتند، توانایی کمتری داشتند و البته آنهایی که آلزایمر داشتند تا حدی عملکردشان بهتر بود.

در مرحله بعد محققان برای اینکه ببیند واقعا چقدر ناتوانی تشخیص دروغ با آسیب‌های عصبی همراهی دارد، بیماران را MRI‌ کردند.

نتیجه‌ای که از کل این تحقیق گرفته شده این بود که ناتوانی در درک دروغ و ریشخند می‌تواند هشداردهنده مراحل اولیه دمانس باشد و اگر کسی شروع این علامت را در یکی از نزدیکان خود دید، باید او را نزد یک نورلوژیست ببرد!

نتایج این تحقیق در جریان شصت و سومین همایش آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
17 نظرات
  1. محمد شریفی می گوید

    دکتر جان با تشکر یک سوال داشتم
    اگر نفهمیدن تعنه ها به دلیل جدی گرفتن و یا باور از طرف مقابل باشد چی؟؟
    و یا گذشت زمان اندکی و فهمیدن تعنه در اثر فکر کردن به حرف های قبلی؟؟
    اینها هم از تاثیرات این بیماری هستش؟؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      اون چیزی که شما می‌گین فرق می‌کنه. منظور نگرفتن دروغ‌ها و طعنه‌های آشکار هست، نه اونهایی که باورپذیر هستن.

  2. ahwaztaxi می گوید

    اینو هم میگفتی که هایپرسکسوال شدن در سالمندان یا به قول خودمون تجدید فراش میتونه از نشانه های نوع دیگری از دمانس باشه. اگر درست یادم باشه لوی بادی بود.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      البته مختص به این نوع دیمانس نیست. حتی توده‌های لوب فرونتال هم می‌تونن تغییر رفتار از انواع مختلف ایجاد کنن.

  3. پویا می گوید

    منم از طرفدارای پروپاقرص The Big Bang Theory هستم! (I’m a big fan!)
    ولی غیر از این، قبلا هم در فیلمها دیده ام که کسایی که مثلا عین “شلدن” IQ بالایی دارند با sarcasm مشکل دارند و یا مثلا EQ پایینی دارند. آیا ربطی داره؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      یه بار یک آدمی از اول توانایی شناختیش در مباحث اجتماعی و عملکرد انتزاعیش پایین هست، مثل همین شلدون! یا کسایی که اوتیسم دارن. یه بار هم می‌بینید که آدمی بعد از چند دهه زندگی یک دفعه تغییر رفتار بدون توجیه می‌ده یا نمی‌تونه دروغ را تشخیص بده. در اینجا باید شک کرد که نکنه بیماری نورولوژیک داره.

  4. توحید می گوید

    درسته این حرفا زیادی تو تخصص ما نیست ولی واقعا خیلی ها رو من یکی می شناسم که همچین امراضی رو دارن و هیچکدوم نمی دونن
    حتی باور کنید اگه بهشون هم بگید شما همچین خللی دارید بازم باور نمی کنند چون اونها طعنه ها رو باور دارند و یا به عنوانی که گفتید دروغ ها و واقعیات براشون شاید باورش سخت باشه
    در هر صورت براشون دعا می کنم تا روزی سرعقل که دیگه نمی تونم بگم چون فهمیدم بیماری دارند پس روزی شفا پیدا کنند

  5. ابوالفضل می گوید

    دکتر جان شما که تو ایران هستی دیگه چرا توصیه می کنی اگر کسی از دوستان و بستگان چنین علائمی داشت به دکتر مراجعه کنه؟ کدوم دکتر؟

    بنده خدا برای عمل زانو می ره دکتر، یه خفته در کما به خانواده اش تحویل می دهند، مجروح تصادفی رو بردیم بیمارستان خونش آلوده شد، به هفته نرسید که مرد، عمل آپاندیس بود آخرش از نخاعش نمونه گرفتند، فلج شد و مرد (یا گفتند بمیره بهتره!). همه اینها رو خودم درگیرشون بودم، به علاوه پنج شش مورد دیگه.

    حالا شما می گی واسه چنین موضوعی بریم دکتر؟! مطالب شما جاهای مختلف پخش می شه (کپی می شه) و خیلی ها می خونند. اگر می خواهید این چیزها رو ترجمه کنید، این قسمت ها رو حذف کنید یا صریح بنویسید که اینا واسه ایران نیست، عزیزانتون رو بیخودی ندید دست دکترهای خودمون.

    (در ضمن نو افنس! 🙂 شرمنده)

  6. مهدی ملک زاده می گوید

    مفید…

  7. حامد می گوید

    سلام
    دکترجان بیخودی به شلدون ما عیب نبند!
    ما هرچی داریم از همین دکتر شلدون کوپره!
    BAZINGA!!!!!!!!

  8. lمریم می گوید

    با سلام.یه بیماری عصبی هست که من هم در یکی از نزدیکانم اونو دیدم و هم درباره شخص دیگه ای شنیدم.می خواستم درباره ش بیشتر بدونم.در نفر اول که یک مهندس شیمی یا همچین رشته ای بوده افرادی که باهاش صحبت می کنند ابتدا فکر می کنند که حرفای منطقی و در رابطه با تخصصش می زنه اما پس از چند دقیقه می فهمند که چیزای بی ربطی رو داره بهم ربط می ده.البته نمی دونم در چه سنی این مسئله برای این فرد پیش اومده فکر می کنم در سن 40-50 سالگی یا بیشتر .در مورد دوم فرد در گذشته اشعار حافظ رو حفظ بوده و به هنگام بروز حمله عصبی حرفای بی ربطی می زده و همین طور اشعار حافظ رو قبلا از حفظ بوده تو حرفاش بکار می برده.البته فرد دوم الان حالش خوبه اما فکر می کنم فرد اول همون طور مونده.

  9. مهدی می گوید

    نمی دونم کتاب House Rules نوشته حانم جودی پیکولت را خوانده اید یا نه؟ داستان این کتاب حول و خوش خانواده ای میگذرد که یکی از فرزندان این خانواده دچاره Asperger’s Syndrome شده . این کتاب با جزئیات فراوان در مورد این سندرم و علائمش صحبت می کند.
    اتفاقاً زمانی که در حال خواندن این کتاب بودم شخصیت شلدون در Big bang theory در ذهنم یاد آوری میشد و این که تا حدودی شخصیت شلدون علائم این بیماری را دارد . به طور مثال : داشتن فوتو مموری , ارائه واقعیت ها , عدم شرکت در فعالیت های احتماعی , دسته بندی غذا خوردن بر اساس روز و رنگ , وسواس شدید در مرتب کردن وسائل و در آخر متئجه نشدن شوخی ها و دروغ و حتی نتونستن نگه داشتن یک راز .

  10. عرفان می گوید

    سوژه پیدا شد برای تحقیق «امی فری فالر»
    😉

  11. علی می گوید

    سلام
    من به یه بنده خدایی همچین پیامکی زدم : “سلام گلم چطوری؟ از دیشب تا حالا داشتم به u فکر می کردم. تمام فکر و ذکرم مشغول U بود. امروز فردا هم می خوام به v.w.x.y.z فکر کنم ” طرف در جوابم گفتم مرسی که به یادم بودی حالا این v.w.x.y.z کیه ؟!!! اول فکر کردم شوخی می کنه بعد متوجه شدم قضیه رو جدی گرفته .. این شخص در کل آدم ساده و زود باوریه و تو رفتارش با دیگران اصلا بهشون شک نمی کنه و راحت همه حرف ها رو باور می کنه ،حتی وقتی بهش میگیم فلانی داره گولت میزنه باور نمی کنه حدود 25 ساله و خانومه ،به نظر شما این شخص همچین بیماری ای داره ؟ اگه جواب مثبته آیا قابل درمانه؟

  12. فرنی می گوید

    دکتر جان شلدون نه و شلدن با کسر د. اون هم گلدونه!

  13. احسان می گوید

    با تشکر از پست جالبتون ، بنده هم مثل آقای مهدی که کامنتشون رو بالا گذاشتن فکر میکنم که شلدون سندروم آسپرگر داشته باشه (عدم تشخیص کنایه در کنار عدم درک عشق و …) و میخوام به این نکته اشاره کنم که همونطوری که شلدون خودش رو نه تنها بیمار نمیدونه، بلکه ادعا میکنه که یک گونه جدید فراتر از انسانه، بعضی دانشمندان هم معتقدند سندروم آسپرگر رو نباید یک بیماری تلقی کرد، بلکه یک normal variation و در واقع یک تیپ از انسانها به شمار آورد که اتفاقا شاید بشریت هم مدیون این افراد باشه، چون این افراد احتمالا با تفکر ریاضی و منطقی بسیار قویشون احتمالا خدمت زیادی به پیشرفت علم کردن. چه بسا توانایی ذهنی بسیار قوی این افراد به عنوان یک مزیت تکاملی روزی شیوع بیشتری پیدا کنه و حتی پیدایش یک گونه فرا انسان رو رقم بزنه .البته از طرفی عدم توانایی عشق ورزیدن شاید یه نقص تکاملی هم باشه ….

  14. احمد ک می گوید

    سلام
    من با همه عالم شوخی میکنم جز عیال خودم . دیروز جلو چشم مهمانی که 500 کیلومترراه را امده بود بهش گفتم قربان دستت یه چایی درست حسابی دیگه بیار بذار این وسط . …. مرا صدا کرده اشپزخانه .که بعله بازم چشمت خورد به یکی و…منو سبک کردی و…خلاصه جدی رو شوخی میگیره . فحش رو صلوات . و…. والبته هر وقت که دلش بخواد . بنظر شما مالیخولیا داره یا واقعا” همینجوریه ومن اشتباه فکر میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5