کتاب اتحادیه ابلهان: معرفی و بررسی و تحلیل

34

وقتی نابغه حقیقی در دنیا پیدا می‌شود، می‌توانید او را از این نشانه بشناسید: تمام ابلهان علیه‌اش متحد می‌شوند.

جانتن سویفت

یکی از کتاب‌هایی که مدت زیادی است در پی معرفی مشروح آن در «یک پزشک» هستم، کتاب اتحادیه ابلهان است، این کتاب مشهور به تازگی به فارسی توسط پیمان خاکسار به فارسی ترجمه شده است و توسط انتشارات به‌نگار چاپ شده است.

 کتاب اتحادیه ابلهان به ترجمه پیمان خاکسار

راستش آثار کلاسیک فراوانی وجود دارند که به عللی ما هرگز شانس خواندن یا حتی آشنایی مختصر با آنها را پیدا نمی‌کنیم، کتاب اتحادیه ابلهان هم یکی از این آثار است.

این رمان روایتگر تضادها در یک متن جامعه است، اما چیزی که در وهله اول باعث توجه خواننده‌اش می‌شود، ناکامی نویسنده‌اش –جان کندی تول– در انتشار آن در دوران حیات‌اش است، در واقع نویسنده آنقدر برای انتشار این اثر به این در و آن در زد و جواب منفی شنید که در غم این ناکامی در 32 سالگی خودکشی کرد و به زندگی خود خاتمه داد.

جان کندی تول، در سال 1937 در نیواورلئانز به دنیا آمد، او در 17 سالگی بورسه دانشگاه تولن شد و در 22 سالگی به مقام استادی کال هانتر نیویورک رسید، او جوان‌ترین استادی بود که در این کالج ادبیات انگلیسی، تدریس کرده بود. او در سال 1959 زمانی که برای خدمت سربازی به پورتوریکو رفته بود، ماشین تحریر دوستش را قرض گرفت و نوشتن اتحادیه ابلهان را شروع کرد. بعد از بازگشت به آمریکا، او رمان را بارها برای ناشران بسیار فرستاد، اما هیچ یک حاضر به چاپ آن نشدند.

همین ناکامی باعث افسردگی و بعدها بدگمانی او شدند، تا اینکه در 32 سالگی بعد از دعوایی مختصر با مادرش، با خودرو به جورجیا رفت و با وصل کردن شلنگ به اگزوز ماشین و تنفس از گاز سمی خودرو به زندگی خود خاتمه داد.

اما مادر بعد از دو سال افسردگی از دست دادن پسرش، آستین را بالا زد، او هم 9 سال تمان جواب رد شنید، تا اینکه «واکر پرسی»، یکی از استادان دانشگاه لوییزیانا که از سماجت مادر به ستوه آمده بود، حاضر شد برای رفع تکلیف نگاهی به کتاب بیندازد، او در نظر داشت بالافاصله بعد از خواند چند صفحه جواب رد بدهد، اما این استاد هر چه بیشتر کتاب را می‌خواند، بیشتر شگفت‌زده می‌شد، شگفت‌زده از متن کتاب و اینکه چرا کسی متوجه این شاهکار نشده بود.

پرسی پیشگفتاری برای کتاب نوشت، شمارگان چاپ نخست، تنها 2500 نسخه بود، اما کتاب بلافاصله بعد از انتشار غوغایی به پا کرد و سال بعد جایزه پولیتزر را گرفت. به این ترتیب جان کندی تول تنها نویسنده‌ای شد که بعد از مرگ پولیتزر می‌گیرد.

جلد کتاب

مطابق نظرسنجی تایم از نویسندگان آمریکایی در سال 2005، کتاب اتحادیه ابلهان یکی از کتاب‌های برتر ادبی امریکا در 25 سال اخیر است و در کنار آثار نویسندگان برجسته‌ای مثل تونی موریسون، جان آپدایک، کورمک مک‌کارتی و فیلیپ راث قرار دارد!

شخصیت اصلی این کتاب یک چوان چاق، بیمار و در عین حال آرمانگرا و تحصیل‌کرده به نام ایگنیشس است که با مادر فقیرش زندگی می‌کند.

این جوان در زمان و مکانی که برایش مقدر شده نمی‌تواند زندگی کند، ظواهر پیرامونی‌اش آزارش می‌دهند و می‌کوشد با رفتارش این دنیای ناهماهنگ را مسخره کند، اما در این مسیر متحمل عذاب فراوان می‌شود و بی‌شعوری انسان‌های اطرافش در تقابل با او، موقعیت‌های کمکی پدید می‌آورد. در نهایت به این این وصله ناجور جامعه، برچسب دیوانگی می‌خورد و رابطه‌اش با مادرس سست می‌شود.

بخشی از کتاب

این پسر چاق بی‌مصرف سی و چند ساله، فوق لیسانس فلسفه قرون وسطی را دارد، او کاری به جز خوردن و خوابیدن و نوشتن اراجیفی که تصور می‌کند دنیا را تغییر می‌دهد، ندارد. اما مادر بعد از ورود با آشنایی با شخصیت‌های مختلف کم کم به این نتیجه می‌رسد که پسرش اصلا چیزی ندارد که بشود به آن افتخار کرد، پس پسرش را وادار می‌کند که برای پیدا کردن شغلی و پول درآوردن از خانه به بیرون برود.

ورود به جامعه همان و دردسرها و دردسرسازی‌های ایگنیشس همان، در برهه‌ای او سیاهان یک کارخانه در آستانه ورشکستگی را به شورش تشویق می‌کند و در زمانی دیگر نقش رئیس یک حزب ترقی‌خواه را بازی می‌کند، اما در نهایت هم جامعه و هم مادرش او را طرد می‌کنند.

ایگنیشس، خردی منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود نتواند با واقعیت‌های جامعه کنار بیاید، او یک آنارشیست تنبل از خانه بیرون انداخته شده است.

در این قالب، نویسنده بلاتکلیفی و حماقت یک جامعه را به تصویر می‌کشد، جامعه‌ای که پوچ و جبرباور است و تنها کسی که در مقابل این روتین مقابله می‌کند، همین پسر چاق بی‌مصرف است، پسر باهوشی که امید به تغییر دارد و دوست ندارد برای «بودن»، تن به هر کاری بدهد.

در این مسیر او تنها یک یاور دارد: دختری که زمانی هم دانشگاهی‌اش بوده و عقایدی به رادیکالی او دارد، این دختر در پی نجات ایگنیشس برمی‌آید و نامه‌های این دو به هم خواندنی هستند.

اتحادیه ابلهان، طنز تلخی دارد، قهرمانان این کتاب، در نزد کتاب‌خوان‌های جایگاهی به مانند «اسکار» در طبل حلبی گونتر گراش یا «دن کیشوت» سروانتس دارد، بیگانه‌هایی که در جامعه خود ساز مخالف را زده‌اند.

اشتباه نکنید! ایگنیشس یک قهرمان اتوکشیده، متشخص و جنتلمن نیست، اما او در عین عدم ثبات و ملون بودن، تضادهای جامعه را به خوبی بارز می‌کند.

به تازگی شایع شده است که قرار است زاک گایلفیاناکیس Zach Galifianakis ستاره فیلم Hangover در آینده نقش ایگنیشس را در اقتباس سینمایی از رمان بازی کند، کارگردان فیلم، هم کارگردان فیلم ماپت‌ها، یعنی «جیمز بوین» خواهد بود.

 زاک گایلفیاناکیس

– در نوشتن این پست، از مقاله‌های تازه‌ترین شماره ماهنامه تجربه و پیشگفتار مترجم استفاده شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
34 نظرات
  1. سینا می گوید

    این کتاب رو از کجا می تونم تهیه کنم؟فروشگاه آنلاینی سراغ دارید؟

    1. مسعود می گوید

      این سایت برای فروش گذاشته!

      http://www.jireyeketab.com/MLists/MListsF/ListAazar91.asp

      1. احسان می گوید

        fidibo.com

  2. بهرام می گوید

    طی این هفته در دو وبلاگ متفاوت دیدم که صحبت از این کتاب کرده بودند. در یکی به جز مختصری از مقدمه نویسنده مطلب دیگری اشاره نشده بود و شدیدا تاکید کرده بود که قبل از خواندن این کتاب هیچ نقدی را مطالعه نکنیم. به گفته نویسنده مطلب این کتاب به اندازه ای خوب است که فقط باید هنگام مطالعه آن پی به زیبائی آن ببری…خوشحال شدم که این کتاب از طرف شما هم معرفی شد …

  3. agape می گوید

    سلام – مدتی است که وبلاگ شما رو تعقیب میکنم کم و بیش و تقریبا حدود یک سال میشه ، ولی خوب این اولین دیدگاهی است که برای شما می نویسم
    مطلب خوبی نوشتی از این باب که معمولا ما کار هایی میکنم مثل بقیه آدم های معمولی ، هرچند که هرکسی فکر میکنه معمولی نیست ، ولی معروف شدن بعد از مرگ چیز تازه ای نیست ، ولی نمیدونم چرا سرنوشت این نویسنده جوان به فکرم واداشت ، یعنی تمام ناشران بدون خواندن کتاب اونو رد کردن ؟ خیلی جالبه ، چرا که ما به نوعی محکوم صلیقه این آدما هستیم ! ، هرچند که این نویسنده هم میتونست با بهره گیری از نت و زدن قید صرف مالی کاری رو که نویسنده کتاب دموکراسی دموقراضه انجام داد رو انجام میداد !
    در صدد بر اومدم این کتاب رو تهیه کنم و بخونم

    1. سپیده می گوید

      سلیقه ! نه صلیقه

  4. علیرضا می گوید

    چرا ۲۰ تومنه؟ The Hunger Games جلد اولش هم حدود ۴۰۰ صفحست، ولی فقط ۸ تومنه
    راستی آقا تو گودریدز هستی؟

  5. محمد می گوید

    واقعا باید به اون فردی که زاک رو انتخاب کرده جایزه ای چیزی داد . هنوز فیلم ساخته نشده میتونم حس کنم که به خوبی از پس این نقش بر میاد .

  6. اردوان می گوید

    چقدر خوب که این کتاب را معرفی کردید، امید است که چراغی برای جامعه خودمان باشد.

  7. مریم می گوید

    کتاب فوق العاده ای به نظر می رسه. چقدر داستان نویسنده این کتاب غم انگیزه! واقعا هم خیلی باعث تاسفه که کسانی که “حاضر نیستند برای “بودن” تن به هر کاری بدهند” توی جامعه ما هم تنبل شمرده میشن. یعنی روزی می رسه که جوامع امروزی ما مثل دوران قرون وسطی به تاریخ سپرده بشن و جهان بهتری به وجود بیاد؟!

  8. mehran می گوید

    اوون bing رو نیگا پشت زک 🙂
    دکتر لینک خرید آنلاین رو میدی؟

    1. علیرضا می گوید

      از اینجا میتونی استفاده بکنی 😉
      http://www.jeihoon.com/p-33355–.aspx

  9. کورش می گوید

    سرگذشت مادر نویسنده هم بعد خودکشی پسرش خیلی غم انگیز بوده.
    ممنون خیلی پست خوبی بود. این کتاب رو حتما باید بخونم.

  10. ندا می گوید

    به لیست کتابهایی که باید بخونم اضافه شد!
    ممنون دکتر

  11. شهریار می گوید

    قیمتش یکم عجیب زیاده! قبلا پیمان خاکسار کتاباشو نشر چشمه چاپ میکرد خیلی ارزون تر بودن ! لینک خرید آنلاین :
    http://www.jeihoon.com/p-33355–.aspx

  12. علي می گوید

    این جوری که داستانش اسپویل شد 😐

    1. کیان می گوید

      بله دکتر
      کاش مانند ویکیپدیا، هشدار لوث شدن بگذارید.

  13. حضرت والا مامبوجامبو می گوید

    پست کامل و عالی بود.ممنون.

  14. ammar می گوید

    امیدوارم فیلمش مثل زندگی نیچه هالیوودی و درب و داغون نشه

  15. ﻓﺮﺯاﻧﻪ ﻳﻚ ﭘﺰﺷﻚ ﺩﻳﮕﺮ می گوید

    خیلی عالی بود ، ممنون بخاطر معرفی

  16. ناشناس می گوید

    ممنون از معرفی،از قضا من چند روز پیش این کتاب بسیار عالی رو خریدم و می خواستم بگم بهترین کتابیه که تاحالا خوندم!هنوز تموم نشده البته.
    درسته قیمتش کمی زیاده ولی من الان که به نیمه ی کتاب رسیدم فکر می کنم واقعا ارزششو داره که آدم یه همچین کتابی رو بخونه.بازم مرسی دکتر.

  17. شهاب می گوید

    این کتاب لذت ناب و خالصه ، بعد از ناطور دشت جی دی سلینجر بهترین رمانیه که خوندم ، شاهکار واقعیه
    کاش با جلد غیر نفیس هم چاپ میشد تا اشتیاق برای خرید بالاتر بره

  18. کیان می گوید

    من متن اصلی کتاب رو خوندم.
    هنوز برای من جای سواله که چی شد؟!

    هر چند که شخصیت ایگنیشس خیلی عجیب و غیر عرف جامعه هست، اما تمامیکارکتر هایی که حول ایگنیشس ایجاد شدن و رفتارهاشون به شدت واقیعه. و حتی خود داستان به شکل عجیبی مشابه دنیای واقعی به پایان میرسه. انتهای داستان گره های نبسته ای هست که مثل دنیای واقعی انگار قرار نیست سر در بیاریم و یا باید با تخیل خودمون جوابی رو براش متصور بشیم.

    این داستان بری من عجیبه. نمیتونم مطمعن باشم قصد چی بود!

    تنها چیزی که به نظرم میرسه، نام کتاب “a confederacy of dunces”هست که به جمله ی اول مطلب که در مقدمه ی کتاب هم آورده شده اشاره داره.

    وقتی نابغه حقیقی در دنیا پیدا می‌شود، می‌توانید او را از این نشانه بشناسید: تمام ابلهان علیه‌اش متحد می‌شوند.

    به نظر من اینطور میرسه که جان کندی تول داره با داستانش این جمله رو به چالش میکشه که؛ خیر، گاهی وقتی همه بر علیه یک فرد هستن، اون فرد نابغه نیست، شاید اون فرد یک ابلهه.

    جدای از اینها، شخصیت ایگنیشس به طرز شگفت انگیزی اعصاب خورد کن بود که چندید بار منو به خنده انداخت. جایی که با تاکید بر بیماری و ادای بلند جمله “Oh my GOD” قصد داشت شورش و درگیری بپا کنه!

    این کتاب برای من دنیایی آشنا و پایانی باز داشت. متافوت از سایر کتاب هایی که خوندم.

  19. آرزو می گوید

    اتحادیه ابلهان را می توانید خیلی راحت از این سایت هم بخرید:

    http://tachara.ir/Book/Show/9789646332836/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%DB%80_%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%86

  20. ساسان می گوید

    یه حس خیلی خاصی به این جملش داشتم :
    ” آسوده خاطر به پذیریم که نا خواسته ایم و جان کندن برای هر هدفی بی معناست “

  21. Mostafa می گوید

    سلام، فقط یه نکته کوچیک رو می خواستم یاد آوری کنم اونم اینکه ناشر اصلی این کتاب نشر فقید و مرحوم این روزها یعنی نشر چشمه است و چند چاپ آغازین کتاب هم به نشر چشمه تعلق داره ولی بدلیل عدم امکان تجدید چاپ کتاب توسط این نشر محترم، گویا فعلا امتیاز نه تنها این کتاب که چندین اثر دیگر نشر چشمه هم به انتشارات به نگار واگذار شده. به امید روزی که که این کتاب توسط ناشر حقیقی اش منتشر شود

  22. شادی حامدی می گوید

    سلام آقای مجیدی. مدت‌هاست که خواننده‌ی مطالب خوب شما هستم. اما راستش فکر کنم هیچ‌وقت کامنت نگذاشته بودم. نمی‌دونم چرا… راستش من همین الان خواندن اتحادیه‌ی ابلهان را تمام کردم ولی اصلاً اون‌قدری که ازش تعریف شده دوستش نداشتم! چرا؟ یه نکته‌ای که برام آزاردهنده بود این بود که نمی‌تونستم هیچ حقی برای ایگنیشس قائل بشم. چرا باید این قهرمان رو دوست داشته باشم؟ کدوم کارش به نظر حتی کمی درست می‌آمد؟ به نظرتون عقاید و حرکاتش فقط شعار نبود؟ صرف شورش و طغیان در برابر جامعه یعنی برحق‌بودن؟ آیا همین افرادی که جز غرزدن و طغیان‌کردن کار مفیدی برای جامعه نمی‌کنن، عامل شکست‌ها و ناکامی‌ها نیستند؟ ببخشید، شما مجبور نیستین به من جواب بدین البته… این سوال‌هایی‌ست که وقتی نقدهای پرشور بر این کتاب رو می‌خونم برام پیش میاد… به نظرم این کتاب خیلی معمولی آمد! آیا اشکال از گیرنده است؟! 🙂 راستی کسی اصل کتاب را خوانده؟ نمی‌خوام به آقای خاکسار توهینی کنم، که خودم از طرفداران ترجمه‌های ایشون هستم، ولی آیا ممکنه حذابیت اثر در ترجمه از بین رفته باشه؟

  23. شادی حامدی می گوید

    آقای مجیدی می‌شه لطفاً به من بگین در کدام شماره‌ی ماهنامه‌ی تجربه مقاله‌هایی درباره‌ی این کتاب منتشر شده؟ من مایلم این شماره را بخوانم.

  24. موحد می گوید

    من کتاب رو خوندم، نمیدونم چرا آخر کتاب احساس کردم کاش می‌تونستم کتاب رو به زبان اصلی بخوانم!
    کتاب جالبی بود، ولی یه جاهایی خسته کننده، یه جاهایی خیلی زیبا!
    در کل احساس رضایتم از این کتاب رو 65 از 100 اعلام می کنم. شاید اگر تعریفهاش نبود، نمره‌ی بیشتری می گرفت!

  25. مورچه بوک می گوید

    خرید آنلاین کتاب اتحادیه ی ابلهان نشر چشمه:
    http://moorchebook.ir/fa/product/2991.html

  26. ماکیاولی می گوید

    به نظر من که وقتی نابغه پیدا میشه، یک نشانه اش اینه که “عقلای” عصر علیه او متحد میشن.
    عاقل، صرفا یک برچسبه.

  27. بهروز پور می گوید

    امروز این کتابو دوستم بهم معرفی کرد
    وقتی یه سرچ کردم و دیدم تو ایت شما هم معرفی شده
    دیگه مطمئن شدم که بخونمش

  28. المان می گوید

    متأسفانه گویا اشتیاق شما براى دیدن آن چه که دوست داشتید ببینید ، موجب برداشت نادرستتان از کمدى این رمان شده . در نقد باید ذهن را با چیزى که نویسنده سعى در بیان آن داشته تطبیق داد ، نه بر عکس ، که این ایراد در چند جاى نقد شما دیده مى شود. بهترین نقد فارسى که تا کنون درباره این کتاب خوانده ام به قلم آقاى مجتبى پورمحسن بوده .
    http://www.madomeh.com/site/news/news/1408.htm

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5