چگونه رنگ‌ها باعث موفقیت یک سایت می‌شوند

نویسنده مهمان: علیرضا رسولی: ممکن است شما از اهمیت رنگ‌ها در طراحی وب‌سایت با خبر نباشید و برای شما آبی یا سبز بودن یک سایت مهم نباشد، حال جالب است بدانید که رنگ‌ها می‌توانند تفاوت‌های عمده و قابل توجهی را برای مخاطبان وبلاگ شما به وجود بیاورند.
در ورای هر رنگ و لحنی، موجی از تأثیرات روانی وجود دارد که در این پست قصد بررسی آنها را دارم.

انسان از راه‌های مختلفی به هیجان می‌آید. یکی از راه‌های هیجان زده کردن یک فرد استفاده از رنگ قرمز بر روی دیوارهای اتاق آن فرد است. دانشمندان قبلا این به این نتیجه رسیده بودند که فردی که در یک اتاق قرمز رنگ زندگی می‌کند، دارای ضربان قلب و فشار خون بالاتری نسبت به فردی است که در یک اتاق آبی رنگ زندگی می‌کند، رنگ قرمز نماد هیجان است.

درست به همین دلیل است که شرکت‌های تولید کننده فست فود از این رنگ به عنوان رنگ اصلی دوم استفاده می‌کنند که می‌توان به نمونه‌هایی چون پپسی، کوکا کولا و مک‌دونالد اشاره کرد.

رنگ‌ها احساسات را بر می‌انگیزند
رنگ‌ها می‌توانند مردم را تحریک کنند، شوق مردم را افزایش بدهند و یا می‌توانند کاری کنند که افراد احساس صمیمیت و یا آرامش کنند.
برای مثال سایت‌های شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی از رنگ قرمز استفاده می‌کنند، این رنگ تداعی کننده گرماست و باعث می‌شود تا شما به فکر نوشیدن بیفتید!

internet-logo-colors

رنگ‌های زیادی هستند که در طراحی یک وب‌سایت می‌توانند تأثیر عاطفی داشته باشند. (افرادی که تمایل به قانون‌شکنی دارند اغلب تحت تأثیر رنگ قرمزند تا رنگ آبی و به همین دلیل است که در ایالت تگزاس بیشتر از چراغ های قرمزاستفاده شده است!)

رنگ‌ها بر روی عملکرد فرد نیز تأثیر دارند. برای مثال رنگ قرمز به فرد سرعت و توانایی می‌بخشد این درحالی است که ممکن است همیشه این موضوع به سود آنها نباشد، درحالی که رنگ آبی مردم را به فکر کردن قبل از انجام کاری وامی‌دارد. شاید این دلیل آنست که تابلوی ایست قرمز رنگ است، شما بعد از دیدن این تابلو احساس نیاز میکنید تا توقف کنید و این احساس را دارید که در صورت عدم انجام این کار به خطر می‌افتید.

ترکیب رنگ‌ها
ترکیب رنگ‌ها در صورتی می‌تواند مفید باشد که به درستی استفاده شود. ترکیب رنگ‌های مکمل نیز کاری است که بعضی از افراد انجام می‌دهند ولی انجام این کار نباید همیشگی باشد و فقط گاهی اوقات کار درستی است.

در این کار نباید زیاده‌روی کرد زیرا تأثیرات نامناسبی را روی چشم افراد می‌گذارد. برای مثال به یک وب‌سایت با پس‌زمینه  سیاه رنگ و نوشته‌های صورتی فکر کنید، این تصویر به قدری ناخوشایند است که شما می‌خواهید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید!

در ترکیب رنگ‌های مکمل باهم رازی وجود دارد.
یک خط سفید رنگ باریک با حاشیه  سیاه یا طوسی بکشید، این شکلِ دورنگ به گونه‌ای عمل میکند که چشمان شما آن رنگ‌ها را جدا می‌بینند،به لوگوی پپسی در ذیل توجه کنید:

رنگ‌های قرمز و آبی نه با یک خط سفید نازک بلکه به وسیله یک خط سفید نسبتا ضخیم از هم جدا شده‌اند، این شکل ترکیب دو رنگ آبی و قرمز را  نسبت به زمانی که این دو رنگ دقیقا در کنار هم قرار گرفته‌اند، بهتر نمایش می‌دهد.

pepsi

رنگ‌ها و فرهنگ‌ها
در هر گوشه از جهان رنگ‌ها دارای معنای خاص خود هستند. برای مثال در چین رنگ قرمز نشانه شانس است در حالی که همین رنگ در آلمان نشانه محرومیت و کمبود است.

شرکت‌های بزرگ پیش از شروع یک فروش جدید، هزینه‌های زیادی را صرف مطالعه تأثیر رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف می‌کنند. شاید غیر ممکن به نظر برسد ولی استفاده از رنگ‌های نامناسب باعث از دست دادن مشتری برای این شرکت‌ها می‌شود.

این شرکت‌ها افراد متخصص را استخدام می‌کنند تا برای آنها تحقیقاتی را درباره تأثیر رنگ‌ها انجام دهند و نتیجه را (که همیشه مطلوب نیست)، به آنها ارائه کنند.

هر طراح وب (یا به صورت عمومی هر فردی) تمایل دارد تا رنگ‌ها و یا ترکیب آنها را در مکان‌های مختلف، آنگونه که دوست دارد، به کار ببرد.

دخالت سلایق شخصی در هنگام کار با رنگ‌ها وسیله  مناسبی برای درآمدزایی نیست. برای یک طراح وب کنار گذاشتن سلایق شخصی و فقط تمرکز روی مشتریان و نیازهای آنها، از مهم‌ترین کارهاست.

استفاده از رنگ ها برای یک وب سایت
کنار هم چیدن رنگ‌ها در یک وب‌سایت، چیزی فراتر از چینش رنگ‌های مورد علاقه در کنار هم و تبدیل آنها به طرح است. این به این معنی است که استفاده از رنگ‌ها به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای مخاطبین و مشتریان باشد، باید در دستور کار طراحی قرار بگیرد.

اگر شما مخاطبین خود را به خوبی بشناسید و بدانید که چه رنگ‌هایی می‌تواند تأثیرگذارتر باشند، نیمی از راه را طی کرده‌اید. این گونه نیست که شما با استفاده از یک رنگ بتوانید هر بازدید کننده‌ای را مخاطب ثابت وب‌سایت کنید، پس بهتراست مشخص کنید کدام رنگ می‌تواند در رسیدن شما به هدفتان به کمکتان بیاید.

choose-the-right-colors

بر اساس آماری که از منابع مختلفی به دست آمده، حدود نیمی از افرادی که از یک سایت بازدید می‌کنند و بعد از ترک سایت دوباره به آن سایت سر نمی‌زنند از رنگ های استفاده شده در طراحی خوششان نیامده است.

نخستین چیزی که بازدید کنندگان وب‌سایت شما باید ببینند رنگ‌های استفاده شده در نشان سایت شماست. چنانچه در طراحی سایتتان رنگ‌های چندگانه‌ای را می‌بینید که بر رنگ‌های نشان سایت شما غالب هستند، بهترست به فکر طرحی جدبد برای سایت خود باشید.

اگر شما از طرح آبی استفاده می‌کنید، بازدیدکنندگان زمانی که در حالت مناسبی باشند، پاسخ بهتری به شما می‌دهند. چنانچه یک طراحی روشن و سفید را برگزیده اید، آن هم انتخاب خوبی است!

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان را هیجان‌زده کنید از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی درگوشه گوشه سایت استفاده کنید.

دورنگ سبز و سفید در کنار هم بسیار زیبا ظاهر می‌شوند، واگر می‌خواهید کمی مدرن‌تر باشید و از رنگ های تند استفاده نکنید، طوسی و سفید انتخاب‌های خوبی هستند. چنین ترکیب‌هایی شفاف، زیبا و فریبنده‌اند، به تصویر زیر توجه کنید:

pixel

اگر سایه‌های تیره‌رنگ را دوست دارید هیچ رنگی مثل رنگ مشکی نمی‌تواند رنگ مناسب باشد. یک بک‌گراند سیاه می‌تواند تجملی و زیبا باشد، ولی خواندن متن را سخت می‌کند. ترکیب‌های دیگری مانند سفید و سیاه و سیاه و طوسی روشن نیز می‌توانند انتخاب‌های مفیدی باشند. ولی ترکیب رنگ سیاه با نارنجی تصویر بسیار بهتری را ارائه می‌کند، در صورتی که برای متعادل سازی طرح از رنگ سفید نیز استفاده شود.

اگر تمایل دارید تا ترکیب رنگ‌های سفید و سیاه را با یک رنگ دیگر استفاده کنید، رنگ آبی بسیار مناسب است. توجه کنید که رنگ سفید یا رنگ آبی بسیار روشن باید رنگ غالب بر پوسته باشد و به خاطر داشته باشید که در یک ترکیب رنگ تأکید زیادی روی رنگ سیاه نداشته باشید.

در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه بسیار عالی از این ترکیب‌ها و در تصویردوم می‌توانید یک نمونه تقریبا ضعیف را مشاهده کنید، و این موضوع را درک کنید که چگونه یک ترکیب رنگ نامناسب می‌تواند شما را دچار مشکل کند.

Screen-Shot-2012-05-10-at-3.37
sit

رنگ‌های سفید و سیاه نیز با رنگ قرمز، ترکیب بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد، گرچه باید توجه کرد که رنگ قرمز رنگ غالب و پایه نباشد.

در تصویر زیر دو نمونه ترکیب رنگ خوب را می‌بینید:

site bun

سومین ترکیب مورد علاقه من ترکیب رنگ‌های سفید، سیاه و سبز است:

Screen-Shot-2012-05-10-at-3.36

می بینید که این ترکیب هم بسیارخوب ظاهر شده است.

نتیجه گیری:
استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی بسیار مهم است،حتما دیگر دلیل آن را می‌دانید!

شاید استفاده از این رنگ‌ها شما را به نتیجه دلخواه نرساند و ممکن است اشتباه کرده باشید. انتخاب درست یا نادرست رنگ‌ها کار طراحان وب است، پیامی به یکی از مخاطبانتان بفرستید و امید داشته باشید که نتیجه دلخواه را گرفته‌اید.

اگر شما تأثیر روانشناسی رنگ‌ها را بدانید و آگاه باشید کدام رنگ‌ها باعث جلب نظر مخاطب شما می‌شود به مدیریت یک سایت موفق نزدیک‌تر شده‌اید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. شهاب الدین می گوید

    دقیقاً به همین خاطر من برای سایت گروه کوهنوردی از رنگ قرمز و مشکی استفاده کردم. هم خودم دوست دارم و هم بازخورد بیرونی سایت رو بسیار مثبت دیدم. سایت ‌های کوهنوردی عمدتاً از رنگ آبی استفاده می‌کردند که یادآور سرمای کوه و آسمان آبی در ارتفاعات بود ولی انرژی رو از فرد می‌گرفت. کوهنوردی و طبیعتگردی سرشار از هیجانه و باید از رنگ‌های پر انرژی استفاده کرد. صرف نظر از تمام دلایل، قرمز رنگ مورد علاقه من هم هست.

  2. آرمان می گوید

    ممنون از مطلب مفیدتون. یه سری سایتا تو ایران به جای ترکیب صحیح رنگ ها شهر فرنگ درست کردن، یه سری هم بدون توجه به خوانش متون با زمینه ی سیاه کار می کنن! خلاصه این مشکلیه که تو خیلی سایتا هست.

  3. سینا می گوید

    خیلی مفید بود.
    “اگر می‌خواهید کمی مدرن‌تر باشید و از رنگ های تند استفاده نکنید، طوسی و سفید انتخاب‌های خوبی هستند. چنین ترکیب‌هایی شفاف، زیبا و فریبنده‌اند”
    دقت کردید سایت اپل دقیقا از همین دو رنگ استفاده کرده است

  4. حمید می گوید

    مطلب جالبی در مورد رنگ وب‌سایت‌ها بود، ولی روی بعضی رنگ‌ها خیلی تاکید داشتید، شاید هم می‌خواستید مثال بزنید. امیدوارم مطالب بیشتری در مورد رنگ‌ها منتشر بشه تا وب‌سایت‌های ایرانی هم رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرند.

  5. معین می گوید

    مطلب خوبی بود
    فقط یک نکته، لوگو ی Pepsi از سال 2008 عوض شده 🙂

    http://upcity.ir/images/68747183017101075895.png

    1. علیرضا رسولی می گوید

      هدف بررسی لوگو این شرکت برای روشن شدن موضوع بوده.لوگوی جدید هم جای بررسی دارد،ولی عناصر استفاده شده در لوگوی جدید هم موضوع ذکر شده را توجیه میکند.

      1. معین می گوید

        بله کاملا درست میفرمائید
        به شخصه لوگوی قدیمی Pepsi را بیشتر می پسندم و به نظرم حس بهتری برای تبلیغ یک نوشیدنی دارد.

  6. بهروز می گوید

    این سایت ” razva.net” یک سایت ایرانی است که ادعا کرده روی روانشناسی رنگ کارکرده من از خلافیتشون خوشم اومد مخصوص استفاده مناسب از فضا قالبش.

  7. بهنام می گوید

    با سلام
    ممنون از نوشته خوبتون
    من از مدتها قبل همیشه به رنگ بندی سایتهای معتبر مثل microfot -wallmart- ebay خیلی توجه می کردم
    همشون بصورت هوشمندانه و تخصصی رانگها را انتخاب کردن
    مثل اینکه یک روانشنان بنا به موضوعات و مخاطب و .. رنگ رو اعلام کرده باشد

  8. پروانه ساختمان می گوید

    ترکیب رنگ در سایت از مهمترین ویژگیهای اون سایته که میتونه یه کاربر رو تو اون سایت نگه داره و یا برعکس اونو از سایت برونه.
    رنگهای خیلی جیغ که معمولا چشم بیننده رو میزنه نباید زیاد استفاده بشه.ترکیبی از رنگهای ملایم میتونه هم به جذابیت سایتتون اضافه کنه و هم کاربران بیشتری جذب کنه

  9. دانشگاه بدون کنکور می گوید

    همین الان یه سایتیو باز کرده بودم رنگ قرمز بک گراندش به قدری زننده بود که قبل لود شدن کاملش ترجیح دادم ببندمش…
    رنگ ها مهمترین پایه یه سایته..

  10. otomatik Kapilari می گوید

    به نظر من رنگ سایت قبل از محتوا رو بیننده تاثیر گذاره…یک رنگ خیلی جذاب کاربر سایت شما رو میتونه تا دقایقی تو سایت نگه داره و این قدم اول تو جذب کاربره…بعد اون هست که تصمیم میگیره به محتوا دقت کنه یا خیر…

  11. سعید می گوید

    واقعا ممنونم از مطالب بسیاز کاربردی شما یک پزشک . عالی بود

  12. دوربین مداربسته می گوید

    جالب بود.ممنون

  13. وحید می گوید

    مثل مقاله های دیگر فناوری تان، مطالب درد بخوری را بیان کردید.

  14. 98دیزاین می گوید

    سلام
    خیلی مفید بود
    ممنون

نظرات بسته شده است.

••4 5