برندهای مختلف چگونه فناوری تشخیص چهره را برای نوع متفاوتی از بازاریابی به کار می‌برند

5

همان طور که از عنوان مطلب برمی‌آید در این مقاله‌ از فناوری تشخیص چهره و کاربرد آن در بازاریابی محصولات مختلف صحبت خواهد شد. اما یکی از نکات جالب دیگر درباره این مقاله، نویسنده آن یعنی پرهام اعرابی، کارآفرینی ایرانی‌الاصل و مقیم تورنتو است.

ParhamAarabi

او که متولد 1355 است دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد گرفته است و اکنون مدیرعامل دو شرکت ModiFace و ViewGenie است. او چندین اختراع را به نام خود ثبت کرده و بیش از 80 مقاله و کتاب به رشته تحریر درآورده است. ModiFace در زمینه تولید اپ‌های زیبایی و مد فعالیت می‌کند و اپ‌هایش تا کنون حدود 18 میلیون بار دانلود شده‌اند. شرکت ViewGenie بیشتر بر روی محصولات مرتبط با پردازش پیشرفته تصویر و داده تمرکز دارد.


فناوری به شدت بر چیزی که ما به عنوان بازاریابی می‌شناختیم تاثیر گذاشته است. فناوری‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی و پردازش‌های بی‌درنگ جای بیشتر و بیشتری را در ذهن مدیران بازاریابی به خود اختصاص می‌دهند، اما هنوز میزان سود بازگشتی در اثر این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها و بهترین شیوه‌های عملی برای پیاده‌‌سازی آن‌ها مشخص نشده است.

google_glass_facial_recognition

در این شرایط بازاریابان به آزمودن شیوه‌های جدید روی آورده‌اند که نتایج و درس‌های جالب توجهی را به همراه داشته است. گرچه این آزمایش‌های نوآورانه در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به صورت معمول عناصری از فناوری‌های موبایل، شبکه‌های محلی و اجتماعی را ترکیب می‌کنند، اما در یک چیز مشترک هستند و آن «شخصی شدن» فرآیند است. پیام‌های بازاریابی به [جای محصول] بیشتر به خود شخص، دوستانش، عکس‌ها و موقعیت مکانی‌شان مربوط خواهد شد. یکی از راه‌های رسیدن به چنین پیام شخصی، استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره است.

ما کاربرد فناوری تشخیص چهره را بیشتر محدود به زمینه‌های دفاعی و امنیتی می‌دانیم، اما بخش‌های مختلف این فناوری (از یافتن چهره در تصاویر تا مدل‌سازی سه‌بعدی آن) به صورت گسترده در اموری مانند صنایع دارویی، آرایشی و زیبایی و حتی امور مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از این کاربردها را بررسی خواهیم کرد.

صنایع محصولات آرایشی و زیبایی

تشخیص چهره و شبیه‌سازی آن در صنایع آرایشی برای میک‌آپ‌های مجازی و آزمایش مجازی محصولات به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نمونه‌های چنین کاربردی برنامه شبیه‌ساز میک‌آپ VOGUE است که به تازگی در ژاپن معرفی و عرضه شده است.

facial-recognition-beauty

این اپ به کاربران اجازه می‌دهد که محصولات [مجازی] برندهایی نظیر Clinique را روی گوشی خود دانلود کرده و آن‌ها روی تصاویر خودشان امتحان کنند. در این اپ از فناوری تشخیص چهره و مدل‌سازی استفاده می‌شود تا رندر میک‌آپ روی تصویر کاربر کاملا واقعی به نظر برسد. نمونه دیگر سری محصولات بهداشت پوست ROC Skincare محصول Johnson & Johnson است که اخیرا ابزاری به نام Skin Correxion را عرضه کرده است که با کمک آن می‌توان تاثیر این محصولات ضد پیری پوست را روی چهره کاربر شبیه‌سازی کرد.

در صنایع آرایشی و بهداشتی، استفاده از فناوری تشخیص چهره این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند که در سطحی شخصی با برندها و محصولات تعامل داشته باشند. در چند سال آینده دیدن تبلیغات تعاملی که برای نشان دادن تاثیر محصولات از تصاویر آنلاین استفاده می‌کنند، چندان هم عجیب نخواهد بود. این تبلیغات احتمالا از تصویر خود کاربر [مثلا در فیس‌بوک] استفاده کرده و محصولاتی را براساس پروفایل کاربر به او معرفی خواهند کرد.

صنایع دارویی

تشخیص چهره، به شیوه‌ای مشابه تاثیر خود را بر بازاریابی کلینیک‌های پزشکی و دندان‌پزشکی نیز بر جای گذاشته است. مدل‌سازی چهره برای شبیه‌سازی درمان‌های دندان‌پزشکی و زیبایی روز به روز معمول‌تر می‌شود. این شیوه به پزشکان اجازه می‌دهد که به شیوه‌ای تعاملی‌تر درباره درمان‌ها و اقدامات ممکن و احتمالی با بیماران صحبت کنند.

facial-recognition-medicine

یکی از نمونه‌های این کاربرد را می‌توان در اپ آی‌پد Restylane Imagine که در کانادا عرضه شده، مشاهده کرد. به کمک این اپ بیماران می‌توانند تاثیر Restylane را بر روی تصویر خودشان مشاهده کنند یا در یک سناریوی محتمل‌تر، پزشکان می‌توانند در کلینیک با شیوه‌ای تعاملی و روی آی‌پد در مورد درمان‌های ضد پیری با یکدیگر و با بیمار صحبت کنند. کلینیک‌ها و درمان‌های مختلف، تازه در حال تطبیق دادن خود با این روند دیجیتالی شدن هستند و احتمالا این روند در آینده با سرعتی بسیار بیشتر ادامه خواهد داشت.

امور مالی

تاثیر فناوری تشخیص و مدل‌سازی چهره بر روی امور مالی شاید چندان آشکار نباشد، و به همین علت نمونه‌های اندکی را نیز می‌توان برای آن یافت. یکی از نمونه‌های اخیر برنامه Merrill Edge face Retirement است که هدف از ایجاد آن دعوت مشتریان به پس‌انداز کردن است.

facial-recognition-finance

این اپ برپایه تحقیقی که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده، توسعه داده شده است. این تحقیق نشان داده است که زمانی که به افراد تصاویر چهره‌شان در پیری نشان داده شود، بیشتر در مورد بازنشستگی فکر خواهند کرد. همان‌طور که در تصویر بالا هم مشخص است، Merrill Edge از تشخیص و مدل‌سازی چهره استفاده می‌کند تا تصویری از کاربر در سنین 50، 60، 70 و حتی 100 سالگی ایجاد کند.

هرچند این یک زمینه بازاریابی نوین است، نشانه‌های اولیه حاکی از این است که این اپ در سیدن به هدفش (یعنی تشویق به پس‌انداز برای زمان بازنشستگی) بسیار موفق خواهد بود.

تجهیزات موبایل

سامسونگ به تازگی مجموعه گوشی‌های La Fleur (مجموعه‌ای از گوشی‌های موبایل که اختصاصا برای خانم‌ها طراحی شده است) را معرفی کرده است. این تلفن‌ها علاوه بر بهبود در زمینه طراحی، به مجموعه‌ای از اپ‌های اختصاصی مجهز شده‌اند که زنان را هدف گرفته‌اند.

facial-recognition-mobile

این مجموعه اپ شامل راهنماهای تناسب و زیبایی و همین‌طور اپی است که با استفاده از فناوری‌های تشخیص و مدل‌سازی چهره، قیافه آرایش شده کاربر را شبیه‌سازی می‌کنند. از این اپ در تبلیغ سری La Fleur استفاده زیادی شده است.

تشخیص چهره (از دوربین‌های هوشمند گرفته تا درک اشارات چهره Face Gesture) به‌یقین در دستگاه‌های موبایل بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت که همه این‌ها به سازنده‌های دستگاه‌ها کمک می‌کند که سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. اما برای دیدن میزان پذیرش این فناوری‌ها از سوی کاربران باید هنوز منتظر ماند.

ورزش

درست همان‌طور که سامسونگ از یک برنامه شبیه‌سازی آرایش برای جذب بیشتر مشتریان زن کمک گرفته است، ورایزون هم اخیرا از فناوری شبیه‌سازی چهره برای برقراری ارتباط بهتر با هواداران NFL در فیس‌بوک استفاده کرده است.

facial-recognition-sports

با ایجاد نرم‌افزار GamePaint کاربران می‌توانند به صورت مجازی صورت‌هایشان را با رنگ تیم مورد علاقه‌شان رنگ‌آمیزی کرده و برای جوسازی و رقابت با دوستانشان  نتیجه را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارند. با تشویق کاربران به شروع بحث وگفت‌وگوهای گسترده و اجتماعی درباره تیم‌های مورد علاقه‌شان آن هم در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، ورایزون می‌تواند از انرژی و علاقه هواداران تیم‌ها سود ببرد [و آن‌ها را به مصرف بیشتر پهنای باند ترغیب کند].

نکته کلیدی در تمام مثال‌های گفته شده، شخصی‌سازی است. با شروع بحث و تعاملی درباره تصویر خود کاربر (و نه یک مدل عمومی) جلب کردن توجه افراد بسیار ساده‌تر بوده و علاوه بر این منجر به فعالیت‌های بیشتر اجتماعی خواهد شد.

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. Metti می گوید

    نتیجه گیری انتهای متن، خواننده رو به تفکر و تلاش برای خلاقیت وادار میکنه. رویکرد خوبیه
    ممنون از مطلب جالبتون آقای شریف پور و دکتر عزیز
    شاید بد نباشه حالا که صحبت از شخصی سازی و توجه به مخاطب پیش اومد، نقدی رو که مدتهاست تو ذهنم مونده در مورد “یک پزشک” عنوان کنم.
    دکتر عزیز، شما بارها مستقیم و غیر مستقیم از میزان پایین تعامل مخاطبان یک پزشک گله کردید. شما بهتر میدونید که در میان انبوه این مخاطبین، قشر روشن فکر و تحصیل کرده جایگاه خاصی دارن. لحن پاسخ دهی به کامنت ها ( که قطعا ناشی از مشغله زیاد شما و نه بی توجهی است) باعث میشه که ترجیح بدهند ساکت بمونن تا اینکه نظرشون بی پاسخ بمونه یا بی اهمیت فرض بشه.وبلاگ شما خاص هست و مخاطبین خاص و احتمالا حساسی رو هم جذب کرده. پس شاید در قسمت کامنت ها نیاز به نیروی جدید جهت شخصی سازی کاربران داشته باشه. هرچند میدونم حل این مساله پیچیده تر از این حرفاست. 🙂

  2. علیرضا محمدی می گوید

    خیلی جالب بود مرسی

  3. رایتل می گوید

    باز هم یه مطلب خوب دیگه از جناب دکتر

  4. behzad می گوید

    مثل همیشه عالی دکتر جان

  5. برند می گوید

    سلام
    ممنون مقاله جالب و بدور از خستگی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5