شاهکارهای قدیمی عکاسی که به وسیله‌ی لِگو بار دیگر زنده شدند

مایک استیمپسون که برنامه‌نویس بازی‌های کامپیوتری است، هم به عکاسی و هم به لِگو، علاقه‌ی خاصی دارد. از ادغام این دو علاقه، عکس‌هایی وجود آمد که هر کدام یادآور شاهکاری است که روزگاری، بسیار بر مردم جهان تأثیرگذار بوده است.

استیمپسون در وب‌سایتش، دلیل ایجاد این عکس‌ها را این‌طور بیان می‌کند: من تنها به عکاسی علاقه‌مند نیستم. بلکه دوست دارم در مورد تصاویر کلاسیک تحقیق کنم و داستان هر کدام را بدانم. داستانی که اکثر مردم از آن بی‌خبر هستند.

حال حقیقت این است که به وسیله‌ی لِگو، مخاطبین جدیدی برای عکس‌های کلاسیک و عکاسانشان ایجاد می‌کنم. امیدوارم با این کار افراد بیشتری علاقه‌مند شوند که در مورد عکاسان بزرگ جهان اطلاعاتی به دست آورند.

ناهار بالای آسمان‌خراش

Launch_atop_a_skyscraper

این عکس یکی از معروف‌ترین عکس‌های جهان است که توسط Charles Clyde Ebbets در ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۳۲ از ناهار خوردن ۱۱ کارگر ساختمانی بر روی یکی از تیرآهن‌های طبقه‌ی ۶۹ ساختمان RCA که آن موقع در حال ساخت بود گرفته شده است. آرامش کارگران بدون هیچ امنیتی درحالی‌که خیابان‌های نیویورک، ۲۵۶ متر با پاهای آن‌ها فاصله دارد، عامل مشهور شدن این عکس است.

Lunch_Atop_a_Skyscraper


پشت ایستگاه سنت لازار

Behind the Gare Saint Lazare

این عکس که در سال ۱۹۳۲ گرفته‌شده، معروف‌ترین شاهکار عکاس معروف، کارتیه برِسون (Henri Cartier-Bresson) است. در این عکس جزئیات هنری بسیاری وجود دارد که آن را به یک شاهکار هنری تبدیل کرده است. پرش مرد از روی آب‌گرفتگی خیابان به گونه ایست که انگار نردبان قرار بوده سکوی پرش او از روی مشکلات باشد ولی آب‌گرفتگی به قدری وسیع است که در آخر او وسط آب‌گرفتگی پایین می‌آید.

Behind the Gare Saint Lazare1


قدم به باغ بهشت

The walk to paradise garden

این عکس نیز یکی از شاهکارهای عکاسی دوران جنگ جهانی دوم است و توسط ویلیام یوجین اسمیت (W. Eugene Smith) در سال ۱۹۴۶ گرفته شده است. در این عکس نشان می‌دهد که دو کودک از مکانی غار مانند به باغی پر از روشنایی قدم می‌گذارند. امید به زندگی در این عکس موج می‌زند و نشان می‌دهد کودکان که نماد معصومیت هستند از دنیای جنگ‌زده و پر از خشونت و نفرت و سیاهی در آن زمان به سمت دنیایی روشن و زیبا قدم می‌گذارند.

smith_children_walking


عکسی از رابرت کاپا ۱۹۴۴

Robert-capa2

رابرت کاپا (Robert Capa) که به خاطر عکس‌هایش از جنگ جهانی دوم معروف است، این عکس را از حمله‌ی ششم ژوئن ۱۹۴۴ به نورماندی گرفت. این عکس با اینکه کمی ناشیانه گرفته شده است ولی به این خاطر که نشانگر تلاش سربازان متفقین است در مجله‌ی «لایف» چاپ شد و تا به امروز برای سربازان شکست‌خورده‌ی آن زمان خاطره‌انگیز است.

Robert-capa


بالا بردن پرچم در ایو جیما

flag

این عکس در خلال جنگ جهانی دوم، در ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۵ توسط جو روزنتال (Joe Rosenthal) گرفته شده است. شاید این عکس را بتوان مشهورترین عکس جنگ جهانی دوم دانست. جو روزنتال برای گرفتن این شاهکار عکاسی، جایزه‌ی پولیتزر را از آن خود کرد. ایو جیما اولین بخش از ژاپن بود که آمریکایی‌ها اشغال کردند و برای اشغال این منطقه جنگ خونینی درگرفت. از این عکس برای ساخت بنای یادبودی در واشنگتون دی. سی استفاده شد.

Raising-the-Flag-on-Iwo-Jima


مرد تانک‌ها

The_Unknown_rebel

یک روز پس از سرکوب اعتراضات مردم در میدان تیان-آن-من چین که به قتل‌عام ۴ ژوئن ۱۹۸۴ نیز معروف است، تانک‌ها به سمت این میدان پیشروی می‌کردند که با مردی روبرو شدند. این مرد با پیراهن سفید که کیسه‌های خرید در دست داشت، روبروی تانک‌ها ایستاد و جلوی حرکت تانک‌ها را هرچند برای مدت کوتاه گرفت. سپس افرادی او را به داخل جمعیت کشیدند و ناپدید شدند ولی این حرکت نمادین او بر علیه سرکوب در تاریخ جاودانه شد. سلسله اعتراضات عمدتاً مسالمت‌آمیز مردم به خاطر محدودیت‌های سیاسی چین بود که سرانجام در ۴ ژوئن با قتل‌عام مردم به پایان رسید. این عکس را جف وایدنر (Jeff Widener) از یکی از بالکن‌های طبقه‌ی ششم هتل پکن گرفت.

2tankman-77076963


کارگری در حال کار بر روی پمپ بخار

Mechanical_Working_on_a_steam_pump

این عکس توسط لویس هاین (Lewis Hine) در سال ۱۹۲۰ گرفته شد. لویس هاین به خاطر عکس‌هایش درباره‌ی کودکان کارگر مشهور شد. او عکاسی را در یکی از مدارس نیویورک که در آن تدریس می‌کرد، شروع کرد. سپس متوجه شد می‌تواند از عکاسی برای مبارزه با تبعیضی که مهاجران با آن روبرو هستند استفاده کند. او در ابتدا از مهاجران جزیره‌ی الیس عکس گرفت و از زندگی آن‌ها مستند ساخت. سپس تلاشش را بر روی کودکان کار و وضعیت نابسامان آن‌ها متمرکز کرد. می‌توان تلاش چندین ساله‌ی لویس هاین برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت کودکان کار به وسیله‌ی چاپ عکس‌هایشان را به چارلز دیکنز تشبیه کرد. با این تفاوت که چارلز دیکنز این کار را با نوشتن داستان انجام می‌داد. قوانینی که امروزه برای منع کارگری کودکان در سراسر جهان وجود دارد را باید نتیجه‌ی تلاش افرادی مثل لویس هاین دانست.

LewisHine


Dali Atomicus

لگو

در این عکس خارق‌العاده هیچ استفاده‌ای از فتوشاپ نشده و کاملاً طبیعی است. فیلیپ هالسْمَن (Philippe Halsman) در سال ۱۹۴۷ ساعت‌ها وقت صرف کرد تا این عکس شگفت‌انگیز را بگیرد. سالوادور دالی در آن زمان یکی از نقاش‌های صاحب‌نام سورئالیسم بود. فیلیپ هالسمن به همراه سالوادور دالی ۲۸ بار تلاش کرد تا بالأخره توانست یک عکس جاودانه‌ی سورئالیستی بگیرد. او هر بار برای گرفتن عکس تا شماره‌ی ۴ می‌شمرد. با شماره‌ی یک، همسرش صندلی را در هوا نگه می‌داشت. با شماره‌ی دو، دستیارانش برای پرتاب گربه‌ها! و ریختن آب آماده می‌شدند، با شماره‌ی ۳ یکی از دستیاران گربه‌ها را از سمت راست پرتاب می‌کرد، و دیگری آب را از سمت چپ می‌ریخت. با شماره‌ی ۴ سالوادور دالی به هوا می‌پرید و چند میلی‌ثانیه بعد، عکس گرفته می‌شد.

بعد از هر بار امتحان، دستیاران می‌بایست زمین را که خیس شده بود، تمیز می‌کردند و گربه را نیز گرفته و آرام می‌کردند تا برای پرتاب بعدی آماده باشد!

747px-Salvador_Dali_A_(Dali_Atomicus)_09633u


عکسی از پیتر لیبینگ۱۹۶۱

Conrad-schumann1

در سومین روز از ساخت دیوار برلین (که در آن مرحله تنها سیم‌خاردار بود)، پیتر لیبینگ (Peter Leibing) از طریق پلیس مطلع شده بود که یک سرباز محافظ دیوار برلین ممکن است فرار کند. به همین خاطر او با دوربینش در سر صحنه حاضر بود. مردم در سمت غربی آن سرباز را تشویق به فرار می‌کردند. بالأخره Conrad Schumann که در آن زمان ۱۹ سال داشت، از روی سیم‌های خاردار دیوار برلین پرید و با عکسی که پیتر لیبینگ از او گرفت، در تاریخ جاودانه شد. این عکس از مشهورترین عکس‌های تاریخ جنگ سرد است.

Conrad-schumann


مطالب دسته سرگرمی سایت یک پزشک را بخوانید.

نمونه‌هایی از مطالبی که پیشنهاد می‌کنیم:

[su_box title=”سرگرمی” style=”noise” box_color=”#12176a” title_color=”#ffffff” radius=”7″][su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”3″ tax_term=”8387″ order=”desc” orderby=”rand”][/su_box]


  این نوشته‌ها را هم بخوانید

29 دیدگاه

  1. http://www.tabnak.ir/fa/news/274247/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-80-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

  2. اگه کسی وبلاگ فارسی بهتر از 1پزشک سراغ داره لطفا همینجا اطلاع رسانی کنه!

  3. جناب صنایعی خیلی پست خوبی بود. ممنون از دقت و زحمتی که برای این پست صرف کردید. پاینده باشید…

  4. بسیار جالب بود و در یاد ماننده.
    سپاس.
    یک پزشک تنها وبلاگ پارسی است که بصورت پیوسته در 5-6 سال اخیر دنبالش کرده ام.
    پاینده باشید و برقرار

  5. خیلی پست خوبی بود.
    ولی من که با لوگوهای عکس ها هیچ ارتباطی برقرار نکردم. اطلا شبیه عکس نبودن.
    ولی در کل خوده عکس ها و توضییحاتشون خیلی عالی بودن
    ممنون از زحماتتون

  6. ببخشید عکس اول در مورد کارگر ها توضیحاتش اشتباه هستش ، برای این که این عکس در یک کارگاه عکاسی گرفته شده ، نه در اون ارتفاع

  7. جناب دکتر مجیدی ممکن منو راهنمایی بفرمایید که چرا چند وقتی هست که من اگر ایمیل خبرنامه یک پزشک را با مرورگر کوگل کروم باز کنم قادر به دیدن عکسهاش نیستم ولی اگر همان ایمیل را با فایرفاکس باز کنم مشکلی بابت دیدن عکسها ندارم.
    در صورتی یه ماه پیش این مشکل را نداشتم

    با تشکر

      1. جالبه من فکر میکردم مشکل مربوط به مرورگر یا سیستم جدید نمایش عکس گوگل ه نمیدونستم تو مرورگرهای دیگه مشکلی نداره

        البته برای من هنوز در مرورگر کروم تبلتم مشکل پابرجاست. عکسهای سایت یک پزشک در ایمیل باز نمی شود

        ضمن اینکه کاش فکری هم برای راست به چپ بودن جهت نوشته ها درون ایمیل بکنید

  8. ممنون.
    من نمی‌دونستم که اون عکس رابرت کاپا رو مجله‌ی “زندگی” منتشر کرده. همیشه فکر می‌کردم توی “جغرافیایی ملی” چاپ شده یا فوق فوقش روزنامه‌ی “زمان‌های یورکِ جدید”.

    1. توضیحات و کشفیات! :
      مجله‌ی زندگی = Life Magazine
      جغرافیای ملی = National Geographic
      زمان‌های یورک جدید = New York Times

      1. “مجله زندگی” و “جغرافیای ملی”رو می شه یه جور هضم کرد ولی “زمان های یورک جدید” دیگه چه صیغه ایه

  9. سلام آقا
    یکی یک لینک تابناک گذاشته بود
    مگه 100 سال پیش اصلا فتوشاپ بوده که بخوان عکسو با فتوشاپ و مونتاز او اینا بسازن :[

  10. ممنون مقاله خوبی بود
    فکر میکنم اصلا ایده به این بزرگی هم که فکر می کنم نبوده
    ولی خوب تونسته نهادینه و رسانه ایش کنه
    فکمر میکنم روش بازاریابی و برند سایز از خود کار داره مهمتر میشه
    ممنون

  11. عکس کاپرا تو نرماندی ناشیانه نیست . نشان دهنده وضعیت فلاکت بار عکاس تو اون شرایط هست. تنها عکسهای کمی از اون لحظه گرفته شده که همه، کار کاپرا قبل از بیهوشی و انتقالش به عقب می باشند. عکسهایی که تو ساخت “نجات سرجوخه رایان ” اصلی ترین مرجع اسپیلبرگ بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
[wpcode id="260079"]