نردبانی برای ماهی‌ها

8

معمولا وقتی جاده‌ یا سدی ساخته می‌شود، چیزی که در درجه آخر آهمیت قرار می‌گیرد، سرنوشت جاندارانی است که دیگر نمی‌توانند به سهولت از عرض جاده عبور کنند یا ماهی‌هایی که دیگر نمی‌توانند به بالادست رود بروند و تخم‌گذاری کنند.

اما جالب است بدانید که همیشه این طور نیست و در بعضی از مناطق دنیا برای حفظ محیط زیست و بقای جانداران کارهایی انجام می‌شود.

برای مثال پل‌هایی برای عبور جانواران روی جاده‌ها ساخته می‌شود:

7-16-2014 6-22-40 PM

اما در مورد ماهی‌ها چه می‌شود کرد، چگونه می‌توان آنها را از روی سدهای بلند عبور داد، تا بتوانند به سهولت تخم‌گذاری کنند؟

اصولا یک سد، سه خطر عمده برای ماهی‌های ایجاد می‌کند:

1- کشته شدن ماهی‌ها به خاطر عبور از توربین‌ها

2- مانع فیزیکی برای گذر ماهی‌های مهاجر

3- آب جمع شده در پشت سدها، بستر قلوه‌سنگی مناسب برای تخم‌ریزی را نابود می‌کند.

نخستین بار یک کانادایی به نام ریچارد مک‌فارلن در قرن هفدهم به این فکر افتاد که مجرایی با شیب کم برای عبور ماهی‌ها از سد ایجاد کند. در قرن نوزدهم هم در آمریکا و ایرلند اقدامات مشابهی انجام شد.

از شیوه‌های مختلفی برای عبور دادن ماهی‌ها استفاده می‌شود، در سدهای کوچک می‌شود از یک مجرای چوبی استفاده کرد، اما در سدهای بزرگ از پله‌هایی استفاده می‌شود: هر پله با پله بالاتر خود، کمی فاصله دارد  و ماهی‌ها می‌توانند به راحتی از یک پله به پله بعدی بپرند و در حوضچه روی هر پله، استراحت کنند.

7-16-2014 6-48-57 PM

بعضی از سدها موقتی در فصول تخم‌ریزی ساخته می‌شوند:

7-16-2014 6-39-47 PM

اما در سدهایی که ارتفاع زیادی دارند، از نوعی سیستم بالابر برای رساندن ماهی‌ها به پشت سد ایجاد می‌شود، مثلا روی رود کانکتیکات، سد Holyoke بنا شده است، از سال 1955 بالابر مخصوصی برای ماهی‌ها روی این سد فعال است که تخمین زده می‌شود سالانه نیم میلیون ماهی را به پشت سد می‌رساند.

7-16-2014 6-41-12 PM

7-16-2014 6-40-28 PM

7-16-2014 6-40-13 PM

7-16-2014 6-40-03 PM

7-16-2014 6-39-22 PM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. هادی می گوید

    متاسفانه تو ایران اصلا به این مسائل اهمیت داده نمیشه. من هر روز مسیرم از بزرگراه آزادگان میگذره، و هر روز صبح تعداد زیادی جنازه سگ هایی که بر اثر تصادف با ماشین ها تو مسیر افتادن رو می بینم. متاسفانه حتی بعد از کشته شدن این حیوانات کسی این جنازه ها رو از مسیر خارج هم نمی کنه و بعد از ظهر که بر می گردم اینها به طرز وجیعی به خاطر عبور ماشین ها از روشون له شدن.

    دیدن یک همچین مواردی (شاید حتی از نظر بعضی ها مسئله کوچکی باشه) از همون اول صبح حال آدم رو بد می کنه، بعد همه میگن که چرا مردم انقدر تو جامعه عصبی و ناراحت هستند.

  2. شهاب الدین می گوید

    پلی که در تصویر اول دیده می‌شه هم راهکار پر بازدهی نبوده. در ایران متأسفانه در برخی مناطق به جای همین پل‌ها از زیرگذر برای حیوانات استفاده کردند. اما بعد از اینکه مطالعه‌ی علمی روی این زیرگذرها انجام شد متوجّه شدند تقریباً هیچ حیوانی از آن عبور نکرده چون بسیاری از حیوانات، خصوصاً گربه‌سانان (که هدف از احداث زیرگذر حفظ آن‌ها بود) از راهروهای تنگ و تاریک می‌ترسند و از آن بدتر از مسیرهای زیر زمینی ترس دارند. اما نکته‌ی جالبی در مورد برخی رودخانه‌ها وجود دارد! برخی از انواع ماهی‌ها که برای تخم‌ریزی مناطق بالادست رودخانه را انتخاب می‌کنند، حتی پس از احداث سد‌های گوناگون در مسیر رودخانه باز هم در بالای رودخانه دیده شده‌اند. حدس زده‌می‌شود که این قبیل رودخانه راه‌های زیر زمینی هم دارند که گویا این ماهی‌ها از طریق آن به مناطق بالای رودخانه دارند. کانال‌هایی مخفی از دید ما! من نمونه‌ای عجیب از این مورد را خودم دیدم که دبی آب رودخانه‌ای در جایی به شدّت افت می‌کرد و در چند صد متر پایین‌تر دوباره رودخانه بسیار پر آب می‌گشت.

  3. فرشاد می گوید

    دلم برای تالاب انزلی سوخت ):

  4. Navid می گوید

    نردبان ماهی ها در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن در سال ۱۹۰۶ میلادی به بهره برداری رسید. زمان ساخت این سیستم و سیستم اتصال دریاچه با ارتفاع آب بالاتر به اقیانوس با ارتفاع پایین تر در سال های ۱۲۸۰ الی ۱۲۸۵ شمسی ساخته شدند. در آن زمان مظفرالدین شاه آخرین سال های سلطنتش را می گذراند.
    http://www.nws.usace.army.mil/Missions/CivilWorks/LocksandDams/ChittendenLocks/FishLadder.aspx

  5. پوریا می گوید

    متاسفانه همین وضعیت در مناطق شمال کشور جریان داره.همه ساله در فصل کشت شاهد له شدن هزاران لاکپشتی هستیم که قصد عبور از مناطق جلگه ایی را دارن.و سگ و گربه و در برخی موارد اسب و شغال و روباه و …. . وقتی در جامعه ایی هستیم که جان انسان اهمیتی نداره.چه انتظاری هست که به جان سایر موجودات اهمیت داده بشه.ده ها رودخانه که از فاضلاب پر شده و از بس رسوبات ته نشین شده اون به طور طبیعی زه کشی ننشده تبدیل شده به زمین فوتبال و پارک و معدن شن و ماسه و سنگ.سد هایی که فقط ساخته شده برای چی احتمالا سازنده هم نمیدونه.هیچ چشم اندازی برای محیط زیست این مملکت نمیشه تصور کرد.ما گاهی به خودمانم رحم نمیکنیم.

  6. mina می گوید

    اصلا در مورد بزرگراههای شمال ایران حرفی برای گفتن نذاشتن … جاده ای که از وسط جنگل سراوان توی رشت رد شده تمام آزادراههایی که به عنوان کمربندی از وسط مراتع و مزارع و جنگلها گذروندن و هر روز شاهد کشتو کشتار انواع جانوران هستیم ….
    دل اونجایی می سوزه که حتی استاندارد راهسازی هم تو این بزرگراهها رعایت نشده و چقدر تصادف اتفاق می افته و مرگ انسانها هم آمار قبلی رو اضافه می کنه ….
    دیگه آبزیان بمانند که اگه همه قربانیان به همین سدها محدود می شد باز جای شکر داشت اونجایی که تمام فاضلابهای صنعتی و غیر صنعتی به دریا می ریزه و زباله هایی که در کنار منابع طبیعی انبار می شه و …. فکر کنم تا چندسال آینده بیشتر جانداران و حیوانات به صورت تصویری و تجسمی برای نسلهای بعدی شناخته بشن ….

  7. رسول می گوید

    من چند سال پیش تو پروژه یک بند بتنی کوچک کار می‌کردم که سازه «ماهی‌رو» داشت. بتن‌ریزی و آرماتوربندی نسبتا پیچیده‌ای داشت ولی در نهایت به خوبی اجرا شد و کارایی خودش رو هم نشون داد. تو ایران هم چنین چیزهایی هست.

  8. محمدهادی می گوید

    البته این نکته هم هست که تخم ریزی نکردن این ماهی ها باعث مشکلات اقتصادی برای ساکنین اطراف سد میشه و شروع این پروژه ها بیشتر بخاطر همین مورد بوده تا مثلا کمک به ماهی ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5