بحران غزه و شبکه‌های اجتماعی

11

حدود دو هفته پیش در 24 جولای، واقعه‌ای بسیار دردناک اتفاق افتاد و اسرائیل با حمله به مدرسه سازمان ملل، 15 نفر را در بیت هانون در غزه به قتل رساند.

یک دانشمند تحلیل اطلاعات به نام گیلاد لوتان بعد از این حادثه حساب‌های توییتر را مورد پژوهش و بررسی قرار داد و بر این اساس دو گروه متمایل به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را پیدا کرد.

سپس یک نمودار بسیار جالب از آنها ساخت:

8-6-2014 10-01-49 AM

در این نمودار اکانت‌های طرفدار فلسطینی‌ها با رنگ سبز در راست مشخص هستند و آنهایی که متمایل به اسرائیل هستند با رنگ آبی کم‌رنگ در چپ مشخص هستند.

روزنامه‌نگاران بین‌المللی با رنگ خاکستری در وسط مشخصند و آنهایی که افکار متمایل به محافظه‌کاران آمریکایی دارند با آبی پررنگ در بالای قسمت چپ نمودار شده‌اند.

هر چه حسابی دنبال‌کننده بیشتری داشته باشد، با نقطه و دایره بزرگ‌تری مشخص شده است و جایگاه آنها هم در این نقشه بر اساس نحوه ارتباط آنها با دیگر حساب‌هایی توییتر است.

نمودار خیلی جالب است و حاوی نکات جالبی است:

1- با بررسی لینک‌های به اشتراک گذاشته شده توسط طرفین درگیر مشخص می‌شود که هر یک آنها برای خودشان رسانه‌های خاصی را دنبال می‌کنند. از یک فلسطینی نباید انتظار داشت که نشریه هاآرتز را دنبال کند!

2- چیز جالب دیگر این است که همین نقشه و رودرویی مجازی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی تنها یک رسانه و یک ابزار در دست مردم هستند که هر کسی با توجه به تصورات و علاقه‌ها و سابقه‌های فکری خود از آنها استفاده می‌کند.

به عبارتی شبکه‌های اجتماعی یک چیز مصادره‌شدنی نیستند، حتی قدرت‌های بزرگ و مؤسسان آنها نمی‌توانند کنترلی روی افکار عمومی بازتاب‌داده شده در آنها داشته باشند.

در بحران غزه، با توجه یه اینکه رسانه‌های بین‌المللی سعی می‌کردند که بی‌طرفی را رعایت کنند (یا وانمود می‌کردند که به این دلیل از محکوم کردن صریح فجایع انسانی معذور هستند)، این شبکه‌های اجتماعی بودند که نقش وجدان بیدارشده مردم را ایفا کردند.

3- بله! ممکن است همان طور که گاهی توده مردم اسیر شتاب‌زدگی می‌شوند، در پاره‌ای از اوقات عکس‌العمل‌های رسانه‌ای مردم در شبکه‌های اجتماعی تکانه‌ای باشد، اما جو غالب شبکه‌های اجتماعی همین چیزی است که می‌بینید.

در مورد نحوه کاربری خوب در شبکه‌های اجتماعی و حتی در هنگام سرگرمی و کار با اپلیکیشن‌های ارتباطی مثل وایبر، نظراتی دارم که به موقعش در موردشان خواهم نوشت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. مانا رایانه می گوید

    این نشون میده که روزنامه نگاران بین المللی، طرفدار مردم غزه هستند.

  2. ادی می گوید

    البته اصل مقاله در واقع اشاره داره به یک کاستی شبکه های اجتماعی و اون اینه که ما چیزی ر می بینیم که میخوایم نه چیزی ه هست.

    اصل مقاله اینجا:
    https://medium.com/i-data/israel-gaza-war-data-a54969aeb23e

    و این هم تحلیل مقاله اصلی:
    http://io9.com/the-biggest-source-of-disinformation-on-the-gaza-confli-1616469889

  3. انسانیت می گوید

    آخه این چه منطقیه که من که دشمنتونم سلاح داشته باشم و شما نداشته باشید
    بعد هم اینهمه طرفدار داشته باشه (این آبیها)
    خب دو طرف یا نداشته باشن یا دوطرف داشته باشن

  4. ناشناس می گوید

    دلیل این که هیچ وقت اخبار و دنبال نمی کنم همینه..

  5. محمد می گوید

    متاسفانه چند صد کودک و زن در این حوادث کشته شدن که اگه برای جامعه جهانی اون رو درست نشون داده بودن الان بیش از یک ماه این فجایع طول نمی کشید

  6. سيد محمد می گوید

    “۲- چیز جالب دیگر این است که همین نقشه و رودرویی مجازی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی تنها یک رسانه و یک ابزار در دست مردم هستند که هر کسی با توجه به تصورات و علاقه‌ها و سابقه‌های فکری خود از آنها استفاده می‌کند.”
    من معتقدم ما ابزاری در دست اونها هستیم نه اونها ابزار در دست ما

    1. کوروش می گوید

      من معتقدم برخی از افراد دوست دارند همیشه ابزار دیگران باشند و هیچ هویت و شخصیتی از خود ندارند. این افراد خودشون رو بصورت ابزاری در دست اونها (شبکه های اجتماعی) می بینند.
      کسی که هویت و شخصیت قوی و مستقل داشته باشه هیچ وقت ابزار دست کسی نمیشه، حتی بزور.

  7. نام می گوید

    اگر واقعا شبکه های اجتماعی تحت سیطره قدرتها نیستند یعنی طرفداران اسرائیل از طرفداران غزه (در فجایع غزه) طبق نمودار تقریبا برابر هستند!!! به این نمیشه گفت وجدان بیدار بلکه وجدان مرده ست!
    متنتون هم مثل کمپین اصغر فرهادی دوطرفه بود، متاسفم

  8. مهیار می گوید

    اقای مجیدی اگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایینه تمام نمای واقعیات بودند اوضاع به هیچ وجه اینطور ظالمانه نبود..باید قبول کرد که رسانه ها و شبکه های اجتماعی بصورت کلی و البته در نهان آن چیزی رو به خورد مردم دنیا میدن که خودشون دوست دارند و اون الزاما حقایق نیست متاسفانه. و البته در مورد توتییتر با توجه به شمارش هشتگ ها حدود ده میلیون توییت به نفع غزه و فقط چندصدهزار برای اسرائیل وجود داشت..لطفا بعد از ترجمه صرف ، به اشکالات و احیانا غلط های اون متن بپردازید

    1. فرزاد می گوید

      موضوع به نظر من اینگونه نیست . چطور میشه از یک فلسطینی که مدام در جنگ هست و با چندگونه مشکلات در محل زندگیش مواجه هست انتظار داشت که فرد فعالی توی شبکه های اجتماعی باشه. بنظر من درصد قابل ملاحظه ای از طرفدارهای اونها هم افرادی هستند که نهایتا نفوذ چندانی در شبکه های اجتماعی ندارند. حالا به هر دلیلی. درحالی که در طرف دیگه مشخصا گروه هایی با قابلیت های بسیار در نفوذ در شبکه های اجتماعی هستند. منظور اینکه بنظر من عکس روایتی داره از طرفدارهای دوگروه همونطور که اشاره شده و ربطی به جانبداری شبکه های اجتماعی خاص نداره.

  9. پوریا می گوید

    خواه نا خواه دوستان زیادی پس از مطالعه پست های شما خصوصا اونایی ک بیانگر عقیده ، جناح یا موضوع حساسی باشه، هر چند شما در متن اشاره کنید، اون رو بیانگر عقیده خود شما میدونن، گاهی بهتره ک خودتون نقدی بر اینجور مطالب بنویسید (نظر خودتون رو اضافه کنید) چون اگه اینکارو هم نکنید همون متن نظر خود شما تلقی میشه.
    بشخصه عدم استفاده قدرت ها خصوصا از تیپ سیاسی از سرویس های اجتماعی رو بعید میدونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5